عدلات

عدلات (https://adlat.net/index.php)
-   أقلام عدلات الذهبية (https://adlat.net/forumdisplay.php?f=103)
-   -   رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى (https://adlat.net/showthread.php?t=288163)

ربي رضاك والجنة 22-05-2016 10:21 PM

رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
السلام عليكم

https://upload.3dlat.com/uploads/3dl...c66f7def51.jpg

يارب تعجبكم :)

الحلقة الاولى
فى فجر يوم جديد أستيقظت على صوت والدتها وهي تقول : أصحي يا "قمر" يابنتى عشان الفجر
"قمر" بتكاسل : ممممم ،، حاضر يا ماما ثم أردفت بتساؤل : "سما" صحت هي كمان ولا لاء ياماما؟
الوالدة بضيق : لاء .. حاولت اصحيها كذا مرة بس مش بتقولي غير "ياماما سبينى انام انا حصلي الصبح بكره" .. اختك ديه متعبة والله
"قمر" بإبتسامة : معلش ياماما .. حولى تروحى تصحيها تانى يمكن تصحى
الوالدة : مش حترضى تصحى يا "قمر" والله .. ده انا بحاول معاها يجيلي ساعة وانتى عارفة انى مهما كلمتها مش حتقوم
"قمر" : ياحول الله يارب .. خلاص سبيها برحتها المهم انها حتصليه وخلاص
الوالدة بإستغراب : تصليه ايه يا"قمر" بس! .. مانتى عارفة اختك بتصحي بعد العصر ولما اجى اتحايل عليها عشان تقوم تلحق الضهر قبل العصر مش بترضى تصحي
ضحكت "قمر" بشدة ثم قالت : عندك حق والله نومها المتأخر ده هو الي بيصحيها متأخر .. طيب معلش ياهدى هانم ممكن تروحى تصحيها تانى
"هدى" :لا ياحببتى روحى انتى صحيها وانا حنزل اصحي اخوكى عشان يصلي هو كمان .. وحشوف ابوكى صحى ولا لاء
"قمر" بإبتسامة : ماشي ياماما حروح اصحيها
خرجت "هدى" من الغرفة واتجهت لغرفة ابنها
اما "قمر" فقامت لتتوضئ وأرتدت اسدال الصلاة وقامت بتأديت فرضها ونسيت أمر "سما" تماماً !
وبعد الانتهاء من فرضها قرأت وردها وفجأة تذكرت "سما"
فقامت مسرعة بتجاه غرفة "سما"
فتحت باب غرفتها برفق ثم جلست بجانبها على السرير وقالت لها :يا"سما" .. اصحى يا"سما" الفجر حيفوتك!
"سما" بتكاسل:يا "قمر" سبيني بقي عايزة انام .. حصلي بكره الصبح قبل الضهر .. سبينى بقي
قامت "قمر" وأضئت النور وجلس فى مكانها السابق على سرير "سما" ثم ازاحت الغطاء من على وجه "سما"
لتظهر فتاة فى منتصف العقد الثاني ذات بشرة حنوطية وشعر بني يصل الي رقبتها وملامح هادئة
أفتحت "سما" عيونها البنية بهدوء ثم نظرت الى قمر وقالت لها : أرحمينى بقي يابنتى
ضحكت "قمر" وقالت : قومى بقي ياحببتى .. مش مكسوفة واختك الغصيرة هي الي بتصحيكي
"سما" بإبتسامه : ديه اختى الرخمة مش اختي الصغيرة
"قمر" بإبتسامه : ماشي ياستى شكرا .. قومى يلا
تركتها "قمر" وأتجهت نحو غرفتها .. أما "سما" فقامت وتوضأت وصلت الفجر وقرأت وردها
وبعد قليل وجدت طرقات على الباب
"سما" : أتفضل
فتفجأت برجل يفتح الباب يبدو انه فى أواخر العقد الخامس من عمره يبدو عليه علامات الطيبة والوقار والاحترام
أبتسم ثم قال لها : فاضية يا"سما" نتكلم ولا لاء
"سما" : ايوة يابابا اتفضل
الرجل : لاء تعالى المكتب احسن .. عايز اكلمك فى موضوع
ثم خرج واتجه الي مكتبه و"سما" تتبعه
ولكن أوفقتها والدتها وهى تقول بدهشة : حسين عيزك فى ايه يا"سما"؟
"سما" بإستغراب : معرفش والله ياماما .. هو حضرتك متعرفيش
- حعرف منين .. مانتى عارفة ابوكى مابيحبش يقول لحد على الى بيعمله
- عندك حق .. انا حروح اشوفه عايزنى فى ايه
أومأت "هدى" رأسها فتركتها "سما" وذهبت
طرقت "سما" باب المكتب وعندما سمعت صوت "حسين" يأذن لها بالدخول
دخلت وأغلقت الباب ورأها
"حسين" : تعالي يا "سما" أقعدي
جلست "سما" أمام ابيها
فإبتسم وقال لها : عايز اكلمك فى حاجة يا "سما"
---
يارب الحلقة تعجبكوم :0451:


كيوت متل التوت 22-05-2016 10:25 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن احببتك .. بقلمى
 
كده كتير
سامو تؤمها لولو فى وقت واحد
معااااااااااااااكى
تم التثبيت لسهولة الوصول


LOLO_LOLY 22-05-2016 10:26 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن احببتك .. بقلمى
 
رؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤعة كتير يا قلبي
منتظرين الباقي

جزائرية فلسطينية 22-05-2016 10:28 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن احببتك .. بقلمى
 
حلوة اوي بس مش ممكن تقوليلي على الحاجة الي عايزها حسين من سما مش حقول لحا سر :7:

فتاة بالحياء تجملت 22-05-2016 10:28 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن احببتك .. بقلمى
 
روعه ياقلبى
كملى

khadidja2016 22-05-2016 10:31 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن احببتك .. بقلمى
 
:22:

للجنة اسعى❤ 22-05-2016 10:38 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن احببتك .. بقلمى
 
رؤؤؤؤؤؤؤؤؤؤعة كتير يا قلبي
منتظرين الباقي

جزائرية فلسطينية 22-05-2016 10:43 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
:06:06::055::06::055::06::055::06::055::06::055::06::055:
حشتكيكي لماما هدى
مع كل التوفيق بانتظار الجديد :30::13:

ربي رضاك والجنة 22-05-2016 10:50 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
نورتونى ياحبيبي

princess_shosho 22-05-2016 11:06 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
تحفــــــــــة شوقتيني

معـــــاكي ياقلبي


بنوتة عسولة 654 23-05-2016 02:30 AM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
[mention=86080]انا عسولة[/mention];
رووووووعة ياقلبي
منتظرة البقية يالقاء
هيقولها ايه (ربنا يستر)

حنين الروح123 23-05-2016 03:29 AM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
جميلة ومتابعة معاكى

مريم ملوكة 23-05-2016 11:52 AM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
جميل يا قمر
منتظرين الباقى :)

البرنسيسة2000 23-05-2016 01:55 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
روعه منطظرين ابداعك والباقي لا تطولي علينا

صِمْتي جوîبي 23-05-2016 03:37 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
اوو لك شو هذا
انا لساني وقف وايدي يبست
يعني شو هاد
مابقدر قول شي غير الله عليكي ياشابة

عاشقة الصلاه 23-05-2016 03:51 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
موضوع رائع

عاشقة الصلاه 23-05-2016 07:10 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
https://upload.3dlat.com/uploads/3dl...dd6c13d4c1.gif

ربي رضاك والجنة 24-05-2016 01:29 AM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
نورتونى ياحبيبي

الملكة نفرتيتي 24-05-2016 01:00 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
https://upload.3dlat.com/uploads/13870703004.gif

صِمْتي جوîبي 24-05-2016 05:01 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
https://upload.3dlat.com/uploads/3dl...18f4ece3c1.gif

عاشقة الصلاه 24-05-2016 10:26 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
رووووووعة يا قلبي و عمري

ربي رضاك والجنة 26-05-2016 12:12 AM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
الحلقة الثانية
طرقت "سما" باب المكتب حتى سمعت صوت "حسين" يأذن لها بالدخول
فدخلت وأغلقت الباب ورأها
"حسين" : تعالي يا "سما" أقعدي
جلست "سما" أمام ابيها فإبتسم وقال لها : عايز اكلمك فى حاجة يا "سم"ا
"سما" بدهشة : خير يابابا؟ .. فى حاجة!
"حسين" : لا مفيش ثم أردف بتساؤل : انا بس كنت عايز اسألك سؤال .. انتى قعدتك فى البيت ديه عجباكى؟
"سما" بعدم فهم : قصد حضرتك ايه يعني؟
تنهد "حسين" ثم قال : طيب حدخلك فى الموضوع على طول .. انتى مبقتيش تروحي الشركة ليه؟
- ما حضرتك عارف ان شغل الدعايا والحملات ده انا مليش فيه اوى
- ايوة عارف .. ثم أكمل بضيق : بس انا حاسس ان قعدتك فى البيت ديه حضرك!
"سما" بإستغراب : حضرني ! .. حضرني ازاى يعني يابابا
تنهد "حسين" ثم قال : بصي يابنتى انتى اكيد عارفة إن اى انسان مبيبقاش لى علاقة بالناس .. وديما قاعد لوحده .. لا بيشوف حد ولا بيكلم حد بيبقي أنطوائي .. مش كده بردو؟
امأت "سما" له رأسها فأكمل قائلا : وده الى ملاحظه فيكى
"سما" بتفاجئ : فيا انا ! .. ليه؟
- مبتحوليش تتعرفي على ناس جديدة .. ديما قاعدة فى اوضتك حتى اخواتك لما بيحولوا يكلموكى بتقطعى كلمهم بأى حجة.. مش ده الى بيحصل بردو؟
طأطأت "سما" رأسها ونظرت الى الارض فكل ما قاله والدها صحيح
ربت "حسين" على كتفها وقال بحنان : الكلام الى بقولهولك ده لمصلحتك والله يا"سما"
أبستمت "سما" وقالت : عارفة يابابا .. ربنا يخليك لينا يارب .. وانا هحاول انزل الشركة الفترة الى جية ديه
- بس انا مش عايزك تعملى حاجة غصب عنك .. مش عايزة تكونى نزلاها عشان كلامى ده !
- لا يابابا متخفش .. كلام حضرتك فعلا صح وانا شايفة انى لازم انزل الشركة
وقفت "سما" واتجهت نحو مقعد والدها وقبلت يدها
فربت "حسين" على كتفها ودعى الله انا يرزقها السعادة هى وإخواتها
***-
بالقرب من احدى الشركات الضخمة وقفت سيارة ضخمة سوداء
لينزل منها رجل طويل القامة فى منتصف الثلاثينات وابيض البشرة له شعر اسود فاحم كثيف وسيم جدا له جسم رياضي مفتن بالعضلات
اتجه الى الشركة ليسمع كالعادة عبارة "صباح الخير يافندم"
من اى شخص يقابله داخل الشركة
ركب المصعد ليصل الى الدور الذي يحتوى مكتبه
ماهى الا بعض ثوانى حتى وصل .. خرج منه لينظر الى سكرتيرته الخاصة التى هبت واقفة تردد نفس العبارة : "صباح الخير يافندم"
امأ لها رأسه ثم قال بتساؤل: استاذ "ادهم" جيه ولا لسه يا "اسماء"
"أسماء" : لسه جي من شوية يافندم
الرجل بلهجة أمر : طيب نديهولى
- حاضر يا "مراد" بيه
دخل "مراد" مكتبه وخلع نظارته الشمسية ووضعها على مكتبه
ثم اخرج هاتفه ومفاتيحه ووضعهم بجانب النظارة
وجلس على كرسي مكتبه بإنتظار "أدهم"
بينما فى نفس الوقت كانت "اسماء" تدق باب مكتب أحدهم
ليفتح لها شاب فى اوائل العقد الثالث حنوطى البشرة ذو عيون بنية وشعر اسود كثيف طويل القامة و وسيم جدا له جسم رياضي .. يشبه "مراد" كثيراً
"أسماء" بإبتسامة : استاذ "ادهم" .. "مراد" بيه عايزك فى مكتبة
"أدهم" بجدية : طيب قوليلوا جى
امأت "اسماء" رأسها وذهبت لتخبر "مراد" ما قاله "أدهم" لها
وماهى الا بضع دقائق حتي وجد "مراد" طرقات على بابه
فرد بصوته الرخيم: أتفضل
دخل "أدهم" ليجد "مراد" ينظر له مباشرةً وعيونه البنية تشع غضباً
"ادهم" بجدية : "اسماء" قالتلى انك عايزنى
"مراد" وهو يحاول التحكم فة إعصابه : تعالى يا "أهدم" أقعد
دخل "أدهم" وأغلق الباب جلس أمامه
فقترب منه "مراد" ثم قال متسائلا : مبقتش بتسمع كلامى ليه
"أدهم" بدهشة : كلام ايه!
رفع "مراد" له حاجبية ثم قال بتعجب مصطنع : يعني انت مش عارف انا بقالى اسبوعين بطلب منك ايه ولحد دلؤتى منفذتش الطلب ده
أخذ "أدهم" يتذكر ثم قال له :ميكنش قصدك على شركة الدعايا
أبتسم له "مراد" ثم قال بسخرية : مانت شاطر وفاكر اهو.. ثم أردف بتساؤل : مفيش شركة لحد دلؤتى مسكت الحملة بتاعتنا ليه بقي؟
"أدهم" بجدية : لأنى مش لاقي شركة كويسة
"مراد" بنصف عين : مش لاقي ولا مدورتش !
"أدهم" بعصبية : وانا حكدب يعني
- انا مقولتش انك بتكدب
- اومال ايه يا "مراد"
***-
معلش طولت عليكوا
الحلقة الاولى :)


جنا حبيبة ماما 26-05-2016 12:22 AM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
لا كملي دي روعه وانا انسجمت خلاص ماشي انا في انتظار جديدك حبيبتي

انا دلوعة اوووى 26-05-2016 12:35 AM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
موضوعك جميل اوووى وانا انسجمت مع القصص حلوة منتظره الجديدة

وغارت الحوراء 26-05-2016 12:52 AM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
حلوة يا لولو تسلم ايدك

مونه الامورة 26-05-2016 12:53 AM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
تسلم ايدك

زاهرة الياياسمين 26-05-2016 01:58 AM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
الله عليكى جميلة ياحبى

LOLO_LOLY 26-05-2016 02:01 AM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
حلوووين اوي يا عيوني
يسلموو

بنوتة عسولة 654 26-05-2016 02:32 AM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
[mention=86080]انا عسولة[/mention];
رووووووعة يالولو
تسلمى ياقلبي
دومتى مبدعة موااااااه
فى انتظاااااااارك

فتاة بالحياء تجملت 26-05-2016 08:20 AM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
روعه يالولو
كملى

simsim hilwa 26-05-2016 10:25 AM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
Raw3a yislamo

نايلية وفخر ليا 26-05-2016 12:35 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
مو ضوع روعة

البرنسيسة2000 26-05-2016 02:05 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
روعه يلا كملي

princess_shosho 26-05-2016 02:28 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
يختي احنا عايزينك تطولي كل مرة ههههه
روووووووووووعة ياقمرة استمري بانتظارك :)

للجنة اسعى❤ 26-05-2016 03:25 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
روعه يا قلبى
تسلمى


اميرة الحلوين يويو 26-05-2016 04:39 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
ابداع ياجماااعه ابداااااع من فين التقييم

وِجَـعَ ـ قَلَبّـ..❤ 26-05-2016 05:32 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
حلوة كتير تسلم ايديكِ ي قلبي
في انتظار جديدك

غُربَة ♥ 26-05-2016 08:46 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
مَوضوع جمِيل جدآ أختي

ام سيف 22 26-05-2016 08:59 PM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
رووووعة ياقلبي فى انتظار جديدك

ربي رضاك والجنة 28-05-2016 01:06 AM

رد: رواية ظلمتنى ولكن عشقتك .. بقلمى
 
الحلقة الثالثة
"أدهم" بعصبية : وانا حكدب يعني
- انا مقولتش انك بتكدب
- اومال ايه يا "مراد"
"مراد" بغضب : انا قصدي انك بقالك اسبوعين بدور على شركة دعايا ولحد دلؤتى ملقتش .. عارف ده اسمه ايه! .. أسمه اتسهبال وإهمال
"أدهم" بعصبية : بدل انت شايفنى واحد مهمل كده .. ماتشوف انت شركة دعايا
- انت عارف الشركة الى انا عايزها كويس اوى شركــــ ....
قاطعه "أدهم" قائلا : وانا قولتلك يا "مراد" بلاش الشركة ديه تانى !
- وانا عايز اعرف بلاش ليه
- انت نسيت.. فاكر المرة الى فاتت لمــ ...
قطع كلامه صوت طرقات على الباب
لاذا الصمت بينهم بعض ثوانى
حتى قطع هذا الصمت طرقات الباب مجددا وصوت "مراد" وهو يقول : أتفضل
دخل عليهم رجل فى منتصف العقد السادس غزا الشعر الابيض معظم شعره طويل القامة ايضا يشبه "مراد" و "أدهم"
هب "مراد" وأدهم" واقفين أحتراماً لهذا الرجل
"مراد" يجدية : تعالى يا حج اتفضل
اتجه الرجل نحوهم ثم جلس بالكرسي المقابل "لأدهم"
ثم قال بتساؤل : ممكن أعرف صوتك جايب لاخر الدنيا ليه
"أدهم" : مفيش حاجة يابابا
- اومال بتزعقوا ليه .. انتوا كل يوم على الموال ده .. اومال لو مكنتوش اخوات كنتوا عملتوا ايه
"مراد" : ياحج مفيش حاجة .. كل الامر وما فيه ان "أدهم" لحد دلؤتى لسه ملقاش شركة الدعايا الى حتمسك الحملة بتاعتنا وبقاله فى الموضوع ده اسبوع .. بقوله على شركة انا عارفها كويس واشتغلنا معاها كتير ايام شركتنا القديمة واشتغلنا معاها مرة هنا .. اه صحيح حصلت مشكلة بس شغلهم ممتاز .. بقوله عليها بقالي فترة كبيرة بس هو مش موافق نشتغل معاها
الوالد بعدم فهم : شركة ايه ديه يا "مراد" ومشكلة ايه؟
"أدهم" بجدية : ححكيلك ياحج
وبدء يقص عليه ما حدث فى هذا اليوم
...
فى بداية يوم جديد وكالعادة بدء كل من فى الشركة يعمل بكل نشاط وجد وهدوء
ولكن قطع هدوء الطابق الارضى صوت فتاة تتحدث مع موظفة الاستقبال عصبية : أنا عايزة اكلم أستاذ "أدهم أبراهيم"
الموظفة : حاضر .. ممكن تهدى بس وانا حناديه
- بسرعة بس
- طيب اقوله مين؟
- قوليله "قمر حسين" بتاعت شركة الدعايا
ودقائق ونزل "أدهم" نظر لهذه الفتاة التى فى بداية العشرينات ذات بشرة حنوطية وعيون بنية ملامحها وسيمة وهادئة يوزينها حجابها ولبسها المحتشم
"أدهم" بجدية : انتى "قمر حسين"
"قمر" : أيوة أنا .. ممكن اعرف ايه الشغل الى حضرتك بعتهولى ده وبتقول انه بتاعى وانا لازم اعملوا من الاول؟
- قصدك على حملة الدعايا بتاعت المنتج الفرنساوى
- ايوة قصدى عليها
- طيب .. حضرتك عكة فى الشغل ده وانا بطلب منك تعمليه تانى
"قمر" بإستغراب: عكة! عكة ايه .. انا الشغل ده اول مرة اشوفه ولا حتى فاكرة ان انا الى عملته
"أدهم" بتعجب : اومال مين حضرتك الى عمله يعنى بدل مش انتى الى عملتيه
"قمر" بعدم فهم : مش عارفة
"أهدم" بعصبية : اومال مين الى يعرف
- ممكن حضرتك تتكلم معايا بهدوء زى ما بكلمك
- انتي شايفة ان الموضوع محتاج هدوء
- مفيش حاجة حتيجي بالعصبية
"أدهم" بجدية : طيب ودلؤتى ايه العمل؟
- مش عارفة
"أدهم" بعصبية : مش عارفة ازاى .. انا الى ليا انى عايز الشغل الى عكتيه ده يتعدل
"قمر" بعصبية : قولتلك انا معكتش حاجة والشغل ده مش انا الى عملاه تلاقيك ملغبط ولا حاجة
"أدهم" بجدية : لا مش ملغبط انا متأكد ان ده شغلك
كادت ان تتكلم "قمر" ولكن قاطعها صوته تعرفه جيد و"أدهم" أيضا يعرفه صوت يقول : ايه الى بيحصل بالظبط؟
ثم نظر الى "قمر" وقال بدهشة :" آنسة "قمر"!!
نظرت "قمر" الي مصدر الصوت وقالت بدهشة : أستاذ "مراد"؟
مد يده ليسلم عليها ولكنه سحبها لانه تذكر انها لا تسلم على الرجال
فقال لها "مراد" : ازيك عاملة ايه
"قمر" : الحمدلله كويسة
"أدهم" بإستغراب: هو انتوا تعرفوا بعض ولا ايه؟
"مراد" وهو ينظر "لقمر" بإعجاب شديد: أه طبعا .. ديه الآنسة "قمر" كانت الديزينر بتاعت شركتنا القديمة .. وشغلها ماشاء الله عليه ممتاز .. وعمرى مشوفت شغل بجودة شغلها بصراحة
نظرت "قمر" بحرج الى الارض بسبب كلماته
ونظر "أدهم" له وقال ببرود : خلصت خلاص .. ممكن بقي تعرف ايه الى حصل
نظر له "مراد" ببرود وقال : فى ايه؟
قص عليهم "أدهم" كل ما دار بينه وبين "قمر" وأنهى حاديثه قائلاً : ايه العمل دلؤتى
----
أسفة لو طولت عليكم

الحلقة الاولى
الحلقة الثانية


الساعة الآن 05:42 PM