أو

الدخول بواسطة حسابك بمواقع التواصل

#1

129862 والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

النهاردة جبتلكم قصة (مين قال ان اللي فات مات؟؟) لكاتبه رفيف الخميسي


بسم الله الرحمن الرحيم

الحلقه الاولى1

الابطال:
ندى وشادي جيران
القصة بتبتدي والابطال لسه صغيرين ندى في اولى ثانوي وشادي في تالتة ثانوي.


دخلت الام الغرفة وقالتت لابنتها في هدوء.
الام: ندى ,يلا روحي اعملي قهوة لباباكي, واسأليهم لو عايزين عصير.
قامت ندى من على مكتبها في تأفف, وهي تقول.
ندى:يووووه ياماما, متخلي نسمة هي الي تعملها, انتي مش شايفاني بذاكر.
الام: بطلي دلع , دلوقتي بقيتي بتذاكري؟, وخلى نسمة الي تطلع! , وبعدين نسمة مبتعرفش تعمل قهوة.
ندى: حاضر خلاص, هقوم اهه, هو مين برة اصلا؟.
الام: محدش غريب يعني, دي هالة اختك وهايدي صاحبتها وشادي.
ندى: شادي مين؟.
الام: شادي الي ساكن في البرج الاحمر الي قدامنا, مش عارفاه؟ .
ندى: اه ,اه فاكراه , الواد الغلس القصير دا, الي كان بيغلس عليا واحنا صغيرين ,دا كان شعره طويل وكنت دايما اشده منه,ايه دا هو بقى في تالتة ثانوي امتى؟, هو قد هالة؟.
الام: ايوة, قدها .
ندى: وايه الي جايبة النهاردة؟.
الام: ماهو كمان مقدم على اختبار القدرات بتاع عمارة, فجاي لباباكي يفهمه بالمرة مع هالة وهايدي.
ندى: الواد انا فاكراه ,دا كان رذل رذالة يا ماما واحنا صغيرين, مع اني اصغر منه بسنتين بس كنت اطول منه , وكنت دايما بضربه.
الام: انتي هتقفي ترغي عشان تضيعي الوقت, اتفضلي يلا, روحي اعملي القهوة, وطلعيلهم عصير, وبعد كدة, هاتيلي انا كمان عصير واسألي نسمة لو عايزة.
ندى: يووووه, حاضر, ماهي نسمة دي الاعدادية بتاعتها هتيجي فوق دماغي, منا في اولى ثانوي برضة وعندي اربعتاشر مادة.
الام: طب اعملي الي قلتلك عليه بسرعة, وانتي تلحقي تذاكري الاربعتاشر مادة يا لمضة.
ندى: حاضر.
وتوجهت الى المطبخ على مضض, وجهزت القهوة, وهي تدندن, ووضعتها على صينية واتجهت بها حيث ابوها.
ندى: بابا , القهوة.
الاب: شكرا يا نيدو.
اخذ والدها القهوة من يديها , بينما التفتت هي تسأل.
ندى: حد عايز عصير؟.
نظرت اليها اختها .
هالة: انا عايزة, وهاتي لهايدي كمان, عايز يا شادي؟.
التفتت ندى تنظر لشادي لاول مرة, واندهشت, انه لم يعد الطفل القصير الذي اعتادت ان تضربه, لقد رأت شابا طويلا بشدة, يرتدي نظارة طبية, ذو وجه وسيم اسمر, فتعجبت, وقالت دون ان تفكر.
ندى: ايه دااااا, انت طولت اوي كده ليه, دانت كنت ازعة, وشعرك...
قال الاب ينهرها.
الاب: ايه يا ندى الكلام دا؟, مش تفكري في الكلام قبل ماتقوليه.
ندى: اصله يا بابا انا مشفتوش من واحنا صغيرين, كان قصير وشعره منكوش و....
قاطعها الاب للمرة الثانية ,بينما شعر شادي بالحرج من الوصف حين انخرطتا هالة وهايدي في الضحك.
الاب: فيه بنت رقيقة تتكلم زي الدبش كده, جيبيلهم عصير يلا وتعالي, وبطلي تلبيخ.
فشعرت هي بالحرج هذه المرة, وذهبت لتفعل مثلما قال لها ابوها في سرعة ثم عادت لامها .
ندى: ماما , ماما انتي شفتي شادي؟؟.
الام: ايوة يا حبيبتي.
ندى: دا بقى شكل تاني خالص يا ماما, دا طول اوي ولبس نضارة.
الام: مانتي عندك حق, مشفتيهوش من زمان, والله مااعرف كان مختفي فين كل دا.
ندى: بس انا لبخت الدنيا ,واتريأت عليه قدامهم.
الام: انتي على طول لسانك فالت, لما يخلصوا ابقى اطلعي اعتذريله.
صمتت قليلا تفكر ثم قالت.
ندى: هو اكيد علمي رياضة ,ولا ايه؟, هيكون بياخد قدرات عمارة ليه يعني؟.
الام: معرفش انا بقى, انتي مش هتعدي تذاكري ولا ايه؟, وبعدين فين العصير بتاعي.
ندى: اه صحيح نسيت.
وانطلقت تحضره في سرعة ,وهي تفكر في شكل شادي الذي تغير تماما منذ الصغر.
***- ***- ***- *
انتظرت ندى بصبر انتهاء والدها من الحديث مع اختها وهايدي وشادي, ودخوله غرفته لتهرع للخارج, موقفة شادي وهو في طريقه الي الباب.
ندى: شادي.
التفت ينظر اليها في دهشة, بينما نظرت هي لاعلى لتنظر لوجهه, الذي علته امارات التساؤل.
شادي: ايوة , فيه حاجة؟.
ندى: انا.... سوري,...سوري لو كنت ضايقتك ولا حاجة.
نظر اليها ببرود.
شادي: ضايقتيني في ايه؟.
ارتبكت ندى لبروده , وشعرت هي بالاحراج.
ندى: يعني لما قلت انك كنت ...قصير وشعرك طويل.
قال ببرود وهو ينظر الى اختها وصديقتها, اللتان تتابعان الحديث في شغف.
شادي: طب منا كنت قصير وشعري طويل , ايه يعني؟.
نظرت اليه بدهشة, ثم بضيق.
ندى:يعني ان انا قلت كده.
شادي: اصلا انا مكنتش قصير انتي الي كنتي طويلة زيادة وانتي صغيرة, وكنتي مستقوية نفسك, عشان طولك.
شعرت بالغضب, فقالت في انفعال.
ندى: تصدق انت بارد, وانا غلطانة اني جيت اتأسفلك اصلا, انت فعلا كنت قصير ومنكوش, ومش كده وبس, كنت غلس وكنت دايما بضربك,هه بقى.
وضربت بقدمها في الارض بطفولية, ثم اندفعت للداخل, بينما ازداد هو احراجا امام الفتاتين.
***- ***- ***- *
ندى: بس يا هالة متكلمنيش عنه, دا قليل الزوق, وغبي.
ضحكت هالة وهي تقول.
هالة: مش انتي الي هزأتيه الاول, واتريأتي عليه ولا لأ؟.
ندى: انا مقلتش حاجة غلط, هو كان غلس, ولسه غلس زي ماهو, هو عشان بقى نخلة خلاص, نسي شكله زمان, انا فاكرة اننا عندنا صور ليه وهو حاطط صباعه في مناخيره كمان.
انخرطت هالة في الضحك وهي تقول.
هالة: بس متقوليش الكلام دا ادام هايدي لحسن معجبة بيه, وشكلهم هيظبطو كده.
ندى: يتحرقو هما الاتنين, اهي هي رخمة زيه بالظبط, وهو وحش واسمر وبنضارة.




هالة: حرام عليكي, دا وشه امور, انتي مخدتيش بالك ولا ايه.
ندى: وانا اخد بالي ليه, مانتي عارفة اني بحب الصبيان البيض الي عنيهم ملونة.
وصمتتا قليلا ثم قالت هالة بشغف.
هالة: بس هي صحيح فين الصورة دي اوريهالها.
ضحكت ندى وهي تقوم.
ندى: قومي قومي, ندور في البوم الصور

يارب تعجبوكم
مستنية الردوديابنات




إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#2

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

روووووووووووووعه كملي ههههه
مت ضحك
هو عشان بقى نخلة خلاص, نسي شكله زمان, انا فاكرة اننا عندنا صور ليه وهو حاطط صباعه في مناخيره كمان.

إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#3

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

ههههههههههه كملى
إظهار التوقيع
توقيع : محبة صديقاتها
#4

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

يهههههه روعه حبيبتي كملي بس انا عاوزه اشوف الصوره ++
مستنياكي بس ابعتيلي الرابط

إظهار التوقيع
توقيع : بطه
#5

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

جميلة كملي ياميمي
إظهار التوقيع
توقيع : لولو حبيب روحي
#6

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

:الحلقه الثانيه :
تباطئت خطوات ندى السريعة, وهي تتوجه نحو المصعد بمدخل بيتها, بعد ان كانت مندفعة كعادتها باتجاهه عائدة من درسها, مستوقفة الراكب قبل ان يدخل ويغلق الباب , ولكنها تعرفته, انه شادي ,فتراجعت قليلا عن سرعتها, فالتفت شادي ينظر اليها , وتردد قليلا قبل ان يفتح الباب لها يدعوها للدخول قبله, فترددت هي الاخرى وهي تقول.
ندى: خلاص اطلع انت.
قال بسخرية مشوبة ببعض الحرج.
شادي: هو حمولة واحد بس ولا ايه؟, اركبي دا حتى بتاع بيتكو انتو.
دخلت وهي تشعر بالحرج, فقد علمت انه علم بأمر الصورة التي أرتها لهايدي صديقته, وعلمت انها وهالة سخرتا منه في الحصة الماضية, وكانت قد تجنبت رؤيته قدر الامكان بعد هذا الامر.
شادي: كيميا وفيزيا؟.
التفتت اليه بدهشة.
ندى: نعم؟.
اشار الى المذكرة بيدها.
شادي: كيميا وفيزيا, اولى ثانوي طبعا.
ندى: الملزمة ,دي؟, اه.
شادي : صعبين ولا؟.
ندى: زفت.
شادي: ميجوش حاجة في كيميا تانية ولا الفيزيا.
ندى: ربنا يطمنك.
شادي: ناوية ادبي ولا علمي؟.
ندى: معرفش لسه.
صمتا قليلا ,قبل ان يقول بجدية مفاجئة.
شادي: انا كمان عندي صور ليكي وانتي صغيرة على فكرة.
احمر وجهها لانه فتح هذا الموضوع في وسط كلام عادي , وقالت بحرج.
ندى: صور ايه؟.
اكمل دون ان يجب.
شادي: ومكانش شكلك فيهم حلو برضة,بس انا مش عيل زيك عشان اردهالك.
رفعت عينيها اليه في دهشة وحرج, وعجزت عن الكلام, بينما توقف المصعد, فقال وهو يخرج منه.
شادي: مع ان شكلك ذكية, بس تصرفات العيال دي بتغطي على ذكائك.
وخرج في هدوء, وتوجه الي باب بيتها تاركا اياها في قمة الحرج, وهي تتبعه في بطء, تفكر فيما قاله لها ,وشعرت بالدم يفور في جسدها, وبالرغبة بشدة في الرد عليه, ولكنها لم تدر بم تجب, فأمها فتحت الباب مرحبة به, وادخلته.
***- ***-
مضت الايام بعد هذه المواجهة مع شادي على ندى عادية, في باديء الامر كانت مغتاظة وترغب في الانتقام بشدة, ثم بعد هذا نست او تناست الامر , لان الامتحانات شغلتها , ولم تتواجه بشادي بعدها اذ تجنبت حرج اللقاء, وعلمت بعد هذا ان هايدي لم تضيع وقتها وارتبطت به لانها معجبة به منذ زمن, ولم يكن مزاحها عليه في هذا اليوم الا لمجرد لفت انتباهه.
ندى: وهي هايدي بتحبه بجد؟.
قالت هالة وهي تجلس على سريرها بغرفتهما, بعد ان اطفأت الضوء.
هالة: معرفش, هي بتقول كده, بس انتي عارفة هايدي بتحب على نفسها اصلا, اصله طلع مؤدب اوي, تصدقي ان دي اول مرة يصاحب يا نيدو؟, دي غلبت على ما خلته ينطق.
ندى: ياسلام؟.
هالة: انتي مخدتيش بالك ولا ايه؟, دا واد دحيح, دا هيدخل هندسة ان شاء الله من اوسع الابواب, مش زينا عنينا طلعت في المذاكرة, لولا ان بابا واعدني بهدية لو دخلت هندسة زيه مكنتش ذاكرت اوي كده.
ندى: امال مش باين عليه يعني.
هالة: حرام عليكي دا باين عليه جدا, انا كنت فاكراه الاول تقيل, لانه حلو شايف نفسه وكده , بس طلع من العيال الي بيذاكرو ومش في دماغهم, دا عمرو قالي انه كان خنيق.
ندى: هو كان في مدرسة عمرو؟.
هالة: لا , بس كان عارفه من اصحابه, يا بنتي عمرو اكبر منه.
ندى: منا فاهمة, الا صحيح هو منزلش اجازة الاسبوع دا؟.
هالة: لا ياستي, شعره طويل شوية, اتحبس الخميس دا.
ندى: خليكي انتي اعدي صدقيه, تلاقيه نزل اجازة ومقالكيش زي المرة الي فاتت.
هالة: لا انا سألت حجازي الي في سنة تالتة, قالي انه منزلش الاسبوع دا, وباعت معاه كمان ورقة طلبات هيجيبهاله هو.
شدت ندى الغطاء عليها في حدة وهي توليها ظهرها.
ندى: خليكي اعدي استنيه اسبوع ورا اسبوع.
هالة: انا مش فاهمة انتي مبتحبيهوش ليه؟.
ندى: انا الي مش عارفة انتي بتحبيه على ايه, دا لا شكل ولا منظر, ايه يعني ظابط؟ .
هالة: انتي غيرانة عشانه بيحبني جدا, وعشان عاجب ماما, واول ما يتخرج هيجي يخطبني.
التفتت تنظر اليها في غضب.
ندى: ماتحبيه ولا يحبك, انتي حرة, اتفلقي, بس الواد دا انا بقى بسمع عنه بلاوي في المدرسة عندنا, وانتي حرة .
هالة: مالكيش دعوة , انا مش كل ما اكلمك تقوليلي البقين دول, خلي نصايحك لنفسك.
ووضعت الوسادة فوق رأسها في عنف وهي تغلق ضوء الاباجورة.
***- ***- ***- **
وقفت ندى مع اختها تتململ وهي متوقفة مع شادي امام البيت يتحدثان.
شادي: وهتقدمي الورق امتى.
هالة: لسه هحط الرغبات بس اكيد ان شاء الله هندسات كلها الاول ,وبعدها فنون جميلة, امال تعبنا قلبنا في القدرات ليه.
شادي: ربنا يسهل, لما تيجي تودي الورق ابقي قوليلي نروح سوا.
هالة: دي هايدي الي زعلانة اوي عشان مجموعها, شكلها مش هتحصل هندسة.
شادي: ممممم, منا عارف.
هالة: ايه مالك؟, انتو متخانقين ولا ايه؟.
شادي : لا عادي.
شعرت ندى بالملل, فتأففت وهي تقول.
ندى: يلا بقى يا هالة.
شادي: طيب انا همشي عشان متتأخروش, سلميلي على انكل وطنط, باي يا ندى.
قالت بعد انصرافه.
ندى: الواد دا رخم بشكل.

يلا مستنية الردود ياعدولات

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#7

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

شكرا يا ميمي على القصة الحلوة
إظهار التوقيع
توقيع : nanouna7
#8

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

نورتى ياعسل

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#9

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

جميلة ياميمي تسلمي تم التثبيت ياقمر
إظهار التوقيع
توقيع : لولو حبيب روحي
#10

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الف شكر ليكى يامنمن ياقمريه

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#11

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

جمييييل ياقمر

فى انتظارك دائما

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#12

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

نورتى ياجميل
الف شكر ليكى


إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#13

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

آلُـ‘ـُقُـ‘ـُصُـ‘ـُة كُـ‘ـُتُـ‘ـُيُـ‘ـُر حُـ‘ـُلُـ‘ـُۅهـُ‘ـُ
إظهار التوقيع
توقيع : ★н̃̾ɑ̃̾ı̃̾σ̃̾ѕн̃̾ɑ̃̾★
#14

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقه الثالثه
هايدي:بارد يا هالة بارد, مبيحسش ولا بيتقل انا مش فاهمة, مش حاسس بيا خالص, من ساعة ما عرف انه هيقبل في هندسة وانا لا خلااااص, قالبني.
تمتمت ندى وهي جالسة على سريرها المقابل لسرير اختها ,تقلب مجلة في يديها .
ندى: انا شايفة ان من قبل ما يقبل كمان.
نظرت هالة اليها بغيظ لتسكت, في حين لم تنتبه هايدي لنبرة السخرية في صوتها
.
هايدي: دانا الي على طول بسأل وبكلمه وعايزة انزل اشوفه, وهو مفيش سؤال ولا اهتمام ولا حاجة خالص, ليه كده؟, حاولت اكلمه امبارح واقوله, انت يا بني خليك معايا شوية,زعل مني.
هالة: ياستي يمكن هو كده.
هايدي: طيب ما تسأليه يا لولو, اعرفيلي ماله, انا حاسة انه بيحب واحدة تانية.
تمتمت ندى للمرة الثانية.
ندى: او مبيحبكيش انتي.
نهرتها اختها.
هالة: وبعدين بقى يا ندى.
دفنت ندى وجهها في المجلة وهي تضحك بغير صوت.
هايدي: بصي انتي كلميه بينك وبينه كده, واسأليه.
هالة: لا ياستي انا ماليش دعوة.
هايدي: عشان خاطري.
هالة: والله ما ينفع, انا مش واخدة عليه اوي, وبعدين عمرو يزعقلي.
فالتفتت الى ندى.
هايدي: طب ماتكلميه انتي يا ندى.
اعتدلت ندى وهي تترك المجلة من يديها.
ندى: انا؟.
هايدي: اه , كلميه عادي, انتو عارفينه من زمان, اسأليه , قوليله انا بحس انك مش مهتم بهايدي وكدة.
ندى: اكلمه, دا واد....
وابتلعت كلمة " غلس" بغتة تحت نظرات هايدي الراجية, ثم قالت.
ندى: ماشي, هكلمه حاضر, هاتي نمرة موبايله.
***- ***- ***-
شعرت ندى بالحرج وهي تتصل بشادي تليفونيا بينما هايدي وهالة جالستان بجانبها , ينتظرانها ان تنطق, وعينا هايدي
معلقتان بشفتيها.
ندى: الو, ازيك يا شادي,.....انا ندى اخت هالة.
شادي: ندى؟, اه ازيك ياندى ,عاملة ايه؟.
ندى: الحمد لله, انت اخبارك ايه؟.
شادي: تمام,....؟؟؟.
نظرت بطرف عينيها للفتاتين الجالستين امامها تترقبان في قلق, ثم قالت.
ندى: انا كنت عايزاك في موضوع كده.
شادي: تحت امرك.
ندى: بصراحة,... يعني , انا شفت,... يعني سمعت هايدي بتكلم هالة عن انكو اتخانقتو كده باين!!.
شادي: مممم.
هايدي يعني بصراحة هي كانت زعلانة اوي, فأنا قلت اكلمك اشوف فيه ايه؟, لو فيه حاجة ممكن اقدر انا اعملها.
شادي: ممم , يعني مش هي الي باعتاكي تتكلمي؟.
نظرت الي هايدي في ذعر وهي تقول.
ندى: لا, لا طبعا مش هي الي باعتاني اتكلم.
فوضعت هايدي كفها على فمها , وهي تشير لها بيدها نفيا, وهمست.

هايدي: اوعي.
شادي: طيب, هي هايدي دي صاحبتك اوي كده يعني؟.
تعجبت ندى للسؤال.
ندى: مش... اوي.
شادي: طيب ,..نصيحة مني, احسنلك متصاحبيهاش.
احمر وجهها في ذعر وهي تنظر لهايدي التي اشارت بيدها متسائلة.
هايدي: بيقول ايه؟.
فأشارت لها ندى بيدها ان تصمت , وقالت بحذر.
ندى: ليه كده؟.
شادي: يعني انتي واختك بنات محترمة ومش دي الي تبقى صاحبتكو, دا كلام من اخ بيعزكو يعني.
ندى: ليه كده برضة؟.
شادي: بصراحة كدة هي بنت مدلوقة اوي, وفري شوية, ومبتقولش لأ لاي حاجة.
ندى: ازاي؟.
شادي: يعني جريئة وهي الي جت تكلمني, وبعدها لزقت لزقة غريبة, كل يومين الاقيها جيالي تحت البيت, و على طول مكالمات, بشوفها صدفة في كل حتة, كأنها بتبقى مستنياني, وبعدين ليها اصحاب ولاد كتير اوي, ومسمعتش منهم كلام كويس عنها, لو تقدري بجد ابعدي عنها.
دهشت ندى من الكلام, ونظرت الى هايدي بتعجب, فهمست هايدي.
هايدي: فيه ايه؟, بيقول ايه؟.
فقالت لها هالة.
هالة: يا ابنتي اسكتي هيسمعك.
فعلا صوت همهماتهما وسمعه شادي, فقالت ندى وهي تشيح بيدها لهما في تحذير.
ندى: يعني ايه؟.
شادي: انتي مش عارفة تتكلمي ولا ايه؟,..... حد جمبك؟.
قالت في سرعة مرتبكة.
ندى: لا مفيش.
انصت شادي قليلا , بينما اشارت هي لهما لتصمتا.
شادي: لا ....فيه, لو هايدي هي الي جمبك, قوليلها تبطل حركات العيال دي, ولو عايزة تقولي حاجة تقولهالي بنفسها, مش تبعتلي مراسيل, وعايزة توصليلها الي انا قلته عليها وصليهولها, انا مش هخاف منك ولا منها.
ندى: مفيش حد جمبي صدقني, هايدي مش جمبي.
اتسعت عينا هايدي في ذعر, فهمست هالة.
هالة: مش قلتلك هيسمعك.
شادي: مش مهم, بس فكري في الي قلتهولك كويس يا ندى, انتي بنت كويسة, وهي لو صاحبة اختك مش شرط تبقى
صاحبتك انتي كمان.
قالت ندى في استسلام.
ندى: حاضر, ماشي يا شادي عايز حاجة؟.
شادي: لا يا ندى, خدي بالك من نفسك.
ندى: شكرا , باي.
شادي: باي.
واغلقت السماعة وهي تفكر فيما قال, فقالت هايدي في سرعة.
هايدي: ايه قالك ايه؟, عرف اننا جمبك؟.
ندى: لا, شك الاول وبعدين عادي.
هالة: هه, قالك ايه عليا؟.
نظرت اليها في تردد, ثم قالت.
ندى: قال مفيش حاجة, هي بس الي مكبرة الموضوع, هي بس بتحب تبقى موجودة اربعة وعشرين ساعة مبتقدرش ان الواحد بيبقى وراه حاجات تانية, وبتبقى منتظرة ان الواحد يعاملها بالمثل.
التفتت هالة الى هايدي.
هالة: يعني زي ما قلتلك اتقلي عليه شوية, متبقيش مدلوقة زي ما بتعملي دايما, كده بتزهقيهم منك.
هايدي: اعمل ايه يا هالة؟, مش المفروض الي بيحب حد بيحب يسأل عليه ويبقى معاه على طول.
ندى: ايوة معاه, مش على قلبه.
هايدي: بس كده, هو دا الي قاله؟.
ندى: اه, يعني هو قال مفيش حاجة, انتي بس الي حاسة كده, مش عشان هو مبيسألش كتير يبقى مش مهتم.
هايدي: كل دا قاله في الدقيقتين دول بس.
ندي: لا, دا يعني الي فهمته من كلامه.
هالة: عشان تبقي تسمعي كلامي, مش كل ولد تعرفيه تطفشيه كده, اتقلي , اتقلي يابنتي مبتعرفيش تتقلي؟.
ندى: شوفي مين الي بتنصحك.
هالة: قصدك ايه يا ندى؟.
ندى: مانتي برضه بتموتي في حاجة اسمها عمرو مجدي, قالك يمين يمين, شمال شمال, مبتفكريش, ولا بتتقلي ولا
نيلة زي ما بتقوليلها.
هالة: بس انا متأكدة ان عمرو بيحبني, هي لسه مش متأكدة من شادي.
ندى: اهو كلام.
هايدي: يا ندى انتي بتتكلمي كده بس عشان لسه مجربتيش, بس لما يجيلك يوم وتحبي, هتعرفي ازاي لما يكون احلى
ما على قلبك انك تسمعي كلام الي بتحبيه.
ندى: دا كلام فارغ, حتى لو بحب محدش هيقدر يمشيني.
هالة: اهو انا كنت بقول زيك كده برضه, فاكرة؟, واديكي شايفة.
ندى: عشان انتي عيلة رجعتي في كلامك,بس انا بقى عند كلامي, وبكرة تشوفي.
هالة: بكرة انتي الي تشوفي.

مستنية ردودكم ياحلوين ^_^

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#15

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

تسلم ايدك
إظهار التوقيع
توقيع : ❦ البنوتة توتا ❦
#16

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

نورتى ياعسل

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#17

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

قصه رووووووووووعه تسلم اناملك حبيبتى
إظهار التوقيع
توقيع : مدام نونا
#18

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

نورتى موضوعى

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#19

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

جميله حبيبتى يسلموووووووووو
إظهار التوقيع
توقيع : قوت القلوب 2
#20

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

نورتى ياعسولة

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#21

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقه الرابعه والخامسه
شعرت ندى بالحرج وهي تقف مع شادي وحدها, في انتظار هالة, بعد ان صادفتاه بمكتب تقديم اوراق الرغبات, فطلبت هالة من ندى ان تنتظرها مع شادي الذي كان قد انهى تقديمه ,وستدخل هي وحدها نظرا للزحام.
وقف شادي يتأملها وهي تتأفف وتنظر بعيدا, فشعر بحرجها.
شادي: انتي مكسوفة تقفي معايا ولا ايه؟.
ندى: لا عادي ,مفيش حاجة.
شادي: شكلك هتضربيني.
ندى: دا العادي بتاعي, ولا نسيت؟.
شادي: هو انتي قلتي لهايدي ايه بالظبط؟.
نظرت اليه ندى قبل ان تجيب في اقتضاب.
ندى: قلتلها تخف عليك شوية , وتبطل تلقيح.
ضحك شادي, وهو يقول.
شادي: قلتيلها تبطل تلقيح؟ , يخرب بيت لسانك يا ندى, دانتي طلعتي مشكلة.
ردت بغيظ, وكأن كلامها موجة له.
ندى: قلتلها اتقلي عليه شوية, مش كده, محدش يستاهل.
شادي: بس الظاهر انها مبتفهمش, لانها زي ماهي, بس جت قالتلي انا الناس بتقولي اتقل عليك, وانا عشان بحبك مش راضية اعمل زي مابيقولولي.
وضحك لما قال, بينما اغتاظت ندى.
ندى: شوف الغبية رايحة تقولك ايه؟.
شادي: بس انتي كدبتي عليا ياندى, هي كانت جمبك وانتي بتكلميني, صح ولا لأ؟.
ردت ببرود.
ندى: ملكش دعوة.
ابتسم في هدوء وهو يتأملها ثم قال.
شادي: انتي مبتطيقينيش ليه يا ندى؟.
ندى: ومين قالك اني مبطيقكش؟.
ابتسم ولم يجب, بل رد بسؤال.
شادي: نمرتك دي الي كلمتيني منها؟.
ردت باقتضاب وهي تشيح بوجهها.
ندى: ايوة.
شادي: انتي داخلة علمي ولا ادبي؟.
التفتت اليه وقد ضاقت ذرعا بأسئلته.
ندى: انت بتسأل كتير ليه؟.
شادي: عادي يعني.
تأففت في ضيق.
ندى: اووففف.
شادي: انتي زهقتي؟.
قالت دون ان تنظر اليه.
ندى: برضه بتسأل.
شادي: طيب خلاص انا هسكت.
وصمتا قليلا.
شادي: انتي اخت صاحبتها مش صاحبتها اوييعني.
ندى: نعم؟.
شادي: هايدي, انتي مش صاحبتها اوي عشان تخليكي تتكلمي عشان خاطرها, ايه الي خلاكي تكلميني؟.
ندى: محدش خلاني اتكلم.
شادي: يعني انتي كلمتيني من نفسك, قمتي كده جبتي نمرتي من موبايلها وكلمتيني , مفتكرش انك ممكن تعملي حاجة زي كده.
ندى: انت عايز ايه من الاخر؟.
شادي: مفيش.
ثم صمت قليلا, وقال.
شادي: اصل هايدي دي انا مبحبهاش.
نظرت اليه في اندهاش غاضب.
ندى: امال بتكلمها ليه؟, لما انت مبتبحبهاش.
شادي: ما هو مش انا الي بكلمها, هي الي بتكلمني, وبعدين...الي بينا دا مش حب.
نظرت اليه في دهشة.
ندى: امال انتو بتعملو ايه مع بعض؟.
شادي: عادي, بنتسلى.
ندى: ياسلام.
شادي: اه والله.
ندى: وانت بتقولي انا الكلام دا ليه؟
اشاح وجهه عنها ينظر بعيدا.
شادي: معرفش, اصل انا شايف ان البنت المفروض تبقى تقيلة مش كده يعني.
ندى: تصدق الولاد دول فعلا ميستاهلوش , يعني عشان البنت تعجبكو لازم تديكو بالجزمة, لكن لو بقت زي لخاتم في صباعكو تبقى لزقة ورامية نفسها ومتحبوهاش.
قال بسخرية.
شادي: مش كده اوي يعني.
ندى: وبعدين انت اشفهمك في البنات اصلا؟, هو انت مش دحيح , وملكش في الجو دا, وعاملي فيها شاطر.
ضحك شادي ملء شفتيه , بينما تعصبت هي.
ندى: انت بتضحك على ايه؟, بطل ضحك, فهمني بتضحك ليه؟.
شادي: اصل.., مين قالك اني معرفش بنات؟, هايدي؟.
ندى: انت بتضحك عليا؟.
شادي: ولو مبصاحبش, دا مش معناه اني معرفش في البنات, والله البت هايدي دي غريبة ,يعني لفت كل دا, وبرضه عبيطة.
ندى: تصدق هي صعبت عليا دلوقتي , انها تعرفك, عشان انت فعلا بارد ورخم كمان.
شادي: انتي مش ممكن, لسانك دا مبيبطلش غلط في الناس عادي كده.
تعجبت ندى من نفسها ايضا لانها على غير عادتها قليلة الذوق معه, وكما قال دائما ما تعنفه, وشعرت بوجوده قربها يحرك اسوأ ما فيها.
ندى: الناس الرخمة بس.
وصمتا ثانية.
شادي: تتضايقي لو كلمتك في التليفون؟.
ندى: ليه؟.
شادي: عادي يعني اسأل عليكي.
ندى: ليه؟.
شادي: مترديش سؤال بسؤال, تتضايقي ولا لأ؟.
ندى: هايدي هي الي هتتضايق.
شادي: ماشي, فهمتك.
وصمتا.
شادي: انتي مصاحبة ياندى؟.
قالت بنفاذ صبر.
ندى: وانت مالك؟.
شادي: يمكن عشان كده مش عايزاني اكلمك؟.
ندى: انت عايز مني ايه ؟.
شادي: عادي يا ندى, نبقى اصحاب, ولا انتي مبتصاحبيش صبيان؟.
نظرت اليه ندى في شك, ووصلت اختها قبل ان تجيبه, فعاد هو لتجاهلها كعادته, بينما شعرت هي بالدهشة من تصرفات شادي الغير واضحة.
شادي: هه؟, خلصتي؟.
هالة: ايوة, متأخرتش صح؟.
شادي: ان شاء الله نقبل في هندسة سوا.
هالة: يارب يا شادي, بجد نفسي.
شادي: انتو رايحين فين بعد كده؟, مروحين؟.
هالة: لا, رايحين مشوار وبعدها نروح.
شادي: طيب , انا همشي بقى , يلا سلام.
هالة : سلام يا شادي.
بينما تسمرت ندى تنظر اليه في ضيق, فاشار لها بيده بعد ان التفتت هالة عنه,وضع يده على اذنه, وهو يحرك شفتيه "هكلمك".
اتصل شادي بندى ليلا, وعجزت هي عن اخبار اختها بذلك, حتى لا تخبر هايدي, ولكنها لم تعرف بعد حقيقة مشاعرها تجاه المكالمة, فشادي غير صريح بتاتا.
شادي: انتي كنتي خارجة النهاردة,صح ؟.
ندى: اه ليه؟.
شادي: اصلي شفتك في سنوبي النهاردة, كنتيقاعدة مع اصحابك.
ندى: انت بتروح سنوبي؟.
شادي: مش كتير, انا واصحابي دايما قعدتنا في سي بريز بس النهاردة قلنا نغير.
ندى: ممممممم, بس كنت قاعد فوق بقى عشانكده مشفتكش.
شادي: اه منا شفتك وانا طالع, بس واحنا نازلين كنتي مشيتي.
ندى: اه ممكن.
وصمت لحظة ثم قال؟
شادي: كنتي امورة اوي على فكرة.
ندى: امورة؟.
شادي: اه, ايه؟, اول مرة حد يقولك انك امورة؟.
ندى: لا , بس انت غريبة يعني منك.
شادي: يا نودي انتي على طول امورة, بس يعني انا شايف ان ليكي اصحاب محجبات كتير, مفكرتيش تتحجبي انتي كمان؟.
ندى: فكرت بس لسه بدري, انا صغيرة.
شادي: مع انك هتبقي زي القمر في الطرحة.
ندى: وبعدين بقى.
شادي: فيه ايه؟.
ندى: بتتكلم في حاجات ملكش فيها.
شادي: امال الي ليا فيه ايه؟.
ندى: معرفش.
شادي: طب بصراحة كدة انتي رديتي عليا ليه؟.
ندى:........
شادي: عشان انا جارك؟.
ندى: طيب انت كلمتني ليه؟.
شادي: عشان انا عايز اقرب منك.
ندى: ليه؟.
شادي: انتي بقيتي بتسألي كتير .
ندى:اتعلمت منك.
شادي: على فكرة انا بحترم باباكي اوي, من وانا صغير وانا نفسي ابقى زيه.
ندى: بابا دا زي العسل كل الناس بتحبه.
شادي: وطنط كمان.
ندى: ممممم.
شادي: انتي عايزة تقفلي ولا ايه؟, زهقتي؟, انتي بتزهقي مني بسرعة على فكرة.
ندى: ازي هايدي؟.
شادي: معرفش, مكلمتهاش بقالي كتير.
ندى: اتخانقتو؟.
شادي: لا, قلتلها احنا محتاجين وقت نبعد عن بعض, عشان نحدد مشاعرنا.
ندى: انت قالبها عشان هي مش هتدخل معاك هندسة؟.
شادي: وهو دا مثلا سبب ان ولد يسيب بنت؟.
ندى: امال مالك بتعاملها كده ليه؟.
شادي: انا كنت فاكرك اذكى من كدة.
ندى: انت مش قلتلي اني ذكية بس حركات العيال بتغطي عليا.
شادي: لا , دانتي قلبك اسود كمان.
ندى: الكلام دا انت قلته ولا لأ؟.
شادي: قلته بس من ورا قلبي.
ندى: شادي,......... اقفل.
شادي: مالك؟.
ندى: معرفش, مش مستريحالك, فاقفل لو سمحت.
شادي: انتي خايفة مني؟.
ندى: انت صاحب صاحبتي, ومينفعش الي انت بتعمله دا.
شادي: ايه ياندى هو انا قلت حاجة؟.
ندى: مقلتش, بس انا مبحبش كده, لف ودوران وهبل, انا مبصاحبش وخصوصا لو كنت انت مصاحب.
شادي: انتي هبلة يا بنتي, وهو انا قلتلك صاحبيني, احنا بنتكلم عادي.
ندى: امال انا مش مطمنالك ليه؟.
شادي: يا نودي اعتبريني اخوكي بما انك معندكيش اخوات ولاد, كويس ان البنت يكون ليها صديق ولد تعتمد عليه وتسأله , ويفيدها, وانا معنديش مانع اكون دا بالنسبة ليكي, انتي عزيزة عليا جدا, ومفيش حاجة في الي بنعمله غلط.
ندى: يعني انت شايف كده.
شادي: طبعا.


إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#22

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

ندى: طيب.
ومع نهاية المحادثة بدأ شعورها بعدم الراحة من ناحيته يتغير, بل بدأت تشعر بالارتياح للتحدث معه في امور عادية , ولكنها بعد ان انتهت لم تفكر الا به, وهي تقنع نفسها بانه ليس اكثر من صديق.
***- ***- ***- **
دخلت ندى غرفة نسمة اختها دون ان تطرق الباب ,وجلست على السرير في صمت, فاعتدلت نسمة و تركت ماوس الكمبيوتر وهي تلتفت اليها, ونظرت اليها مليا ثم قالت.
نسمة: عملتي ايه؟.
ندى: ..
نسمة: عملتي ايه يا مصيبة انطقي؟, شكلك كده عاملة حاجة.
ندى: معرفش يا نيسو, انا محتارة اوي.
نسمة: ومادام جيتي تقوليلي انا مجرتيش على هالة حبيبتك تحكيلها ,يبقى الي انتي عاملاه فيها هي.
ندى: مش هي اوي.
نسمة: امال في مين؟.
ندى: نسمة, فاكرة شادي؟.
نسمة: شادي مين؟.
ندى: شادي عبد الحي, الي ساكن في البرج الاحمر, كنا بنلعب سوا في النادي واحنا صغيرين, مش فاكراه؟.
نسمة: اه, القصير ابو شعر طويل, الي مامته كانت دايما سايباهوله زي البنات, دانتي كنتي بتضربيه ضرب.
ندى: ايوااااه, هو ده.
نسمة: ماله؟.
ندى: معرفش, انتي عارفة انه كان بيجي لبابا هنا ياخد درس قدرات عمارة مع هالة؟.
نسمة: لا والله العظيم؟, هو دا الواد الطويل الاسمر الي كان بياخد معاهم؟, تصدقي انا شفته كذا مرة بس مخدتش بالي انه هو.
ندى: هو يا ستي, وهايدي بقت مصاحباه, وبعد كده , خلوني اكلمه عشان كانو متخانقين وهي بتقول عليه بارد, وبعدها قعد يكلمني على موبايلي انا.
نسمة: ليه؟.
ندى: معرفش, بيقولي نبقى اصحاب وانتي محتاجة اخ تعتمدي عليه, وانا الاخ دا, وانا بعزكو انتي واخواتك, وبس,بقى بيكلمني على طول, وانا كمان بقيت بكلمه.
نسمة: كل دا وهالة متعرفش؟.
ندى: منا مش عارفة اقولها ازاي؟, لحسن تقول لهايدي وهايدي تعملها حكاية وتفتكر فيه حاجة وهو مفيش.
نسمة: ممممم, طب وبعدين.
ندى: ماهو بعدين دا الي انا خايفة منه, نسمة, انا حاسة اني معجبة بيه.
نسمة: يخرب عقلك, طب وهايدي؟.
ندى: احنا صحاب وبس, مفيش حاجة, بس انا خايفة اتعلق بيه , هو انا كده بخون هايدي؟.
نسمة: مش عارفة.
ندى: طب اقول لهالة؟.
نسمة: المفروض, عشان لو عرفت بعد كدة هتزعل منك.
ندى: انا مش مطمنة لا ليه ولا لنفسي, انا خايفة احبه يا نسمة , وانا عمري ما حبيت حد.
نسمة: حب ايه وزفت ايه دلوقتي انتي كمان, انتي يا ماما خمستاشر سنة , مستعجلة على ايه, ولا انتي بتقلدي وخلاص, عشان هالة مصاحبة عمرو مجدي من وهي في تانية ثانوي ,يبقى انتي كمان لازم تحبي وانتي في اولى ثانوي.
ندى: ايه الكلام دا, لأ طبعا.
نسمة: انا نفسي تبطلي تمشي وراها, ويبقى عندك شخصيتك انتي بقى , مش كل حاجة هالة بتعملها صح.
ندى: انا مش ماشية ورا هالة, انا مبطيقش عمرو اصلا.
نسمة: نيدو يا حبيبتي , انتي داخلة على ثانوية عامة, ركزي في مستقبلك وسيبك من العك دا, ربنا يهديكي.
وقفت ندى تقول.
ندى: انا غلطانة اني جيت احكيلك اصلا, انتي على طول مقفلاها في وشي كدة, لما نشوف هتعملي ايه في النتيجة بتاعتك يا فالحة.
نسمة: خليكي في نفسك وفي العك بتاعك, بدل ماتتريأي على هالة كل شوية خدي بالك لتقعي وقعتها.
ندى: بس شادي مش زي عمرو, وبعدين انا مش هالة واحنا مفيش بينا حاجة اصلا, احنا اصحاب وبس.
قالت نسمة بسخرية.
نسمة: اصلك ناقصة اصحاب.
فخرجت ندى من الغرفة غاضبة وشاعرة بالذنب في نفس الوقت.

مستنية الردود

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#23

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقة السادسة

جلست ندى في الكافية مع هايدي وهالة وصديقاتهما , وهي تسترق السمع لحديثهما, محاولة ابداء اللا مبالاة على وجهها, مع انها تفور من الداخل.
هالة: يعني المهم اتصالحتو ولا لأ؟.
هايدي: اتصالحنا, بس هتجن منه يا هالة,لسه زي ماهو, بارد برضه.
هالة: خلاص , يبقى هو كده فعلا.
هايدي: لا, انا شاكة في حاجة تانية.
هالة: ايه؟.
هايدي: فيه واحدة تانية.
امتقع وجه ندى في شدة وهي تسمع.
هالة: واحدة تانية ازاي يعني؟.
هايدي: معرفش, بكلمه باليل كتير الاقيه مشغول, واما اقوله بعد كده يقولي انا ببقى نايم, يمكن اخويا بيتكلم من موبايلي.
هالة: بجد؟.
هايدي: اه والله, بس انا حاسة انه بيكلم واحدة تانية.
هالة: يا بنتي دا هو كلمك انتي بالعافية, بيعرف يكلم واحدة تانية ازاي؟.
هايدي: معرفش يا هالة, انا هتجنن منه, انا حساه مش واضح وحكاية انه ميعرفش بنات دي ,حكاية كده هو راسمها عن نفسه.
هالة: مممم, واخبار محمد ايه؟.
هايدي: اهو محمد دا الي حكايته حكاية, امبارح يا ستي كلمني تاني, يقولي اسف, وانا عارف اني غلطت في حقك, وانا لسه بحبك, وعرفت قيمتك , واديني فرصة, وفكري, ووحياة الي ما بينا, وكدة بقى.
قالت ندى في راسها" يخرب بيـــــتك هو فيه محمد كمان؟؟؟".
قالت هالة في استهجان.
هالة: هو رجع تاني؟.
هايدي: اهو موال كل صيف, السيزون بتاع البرنس حمادة , كل ما يسيب امنية زفت بتاعته دي ,يرجع يقولي انا بحبك وانا اسف, بس انا تعبت فرص يا هالة.
هالة: انتي بتفكري فيه لسه؟.
هايدي: معرفش, والبارد التاني الي معايا دلوقتي مش مديني فرصة انسي بيه حد, هيجنني هو كمان.
هالة: طيب ولو محمد بجد عايز يرجع المرة دي وندمان, هتعملي ايه؟.
هايدي: مش عارفة.
قالت هالة ممازحة.
هالة: دا حمادة يا هايدي, الحب الحب والبلوبيف بلوبيف
.
هايدي: الله يخليكي يالولو متفكرنيش لحسن قلبي بيوجعني, ماهو انا لو مكنتش زي الهبلة كده كل مايكلمني ارجعله, كان زماني مستريحة.
هالة: والله شوفي دماغك, بس يرجع بشروطك بقى مش زي كل مرة.
هايدي: ليه هو انا هبلة؟, طبعا المرة دي يعرف حدوده بقى.
اخذت ندى تفكر فيما قالتا, ولم تعد تشعر بالندم كما في باديء الامر , بل شعرت بالاندهاش, ان الامر عادي, كما قال لها شادي, انهما لايحبان بعضهما البعض, لم هما معا اذن؟؟.
***- ***- ***-
شادي: بس انا فرحان اوي اني دخلت هندسة مع هالة.
ندى: عشان هندسة ولا عشان هالة؟.
شادي: لا, هندسة كده كده انا كنت داخلها, بس عشان اختك معايا.
ندى: ايه الغرور دا؟, في حاجة اسمها انا كده كده داخلها.
شادي: دا يعني بعد توفيق ربنا.
ندى: بعد ايه ,مانتا خلاص قلتها.
ثم قالت.
ندى: انت لسه بتكلم هايدي؟.
شادي: يعني.
ندى: مممم.
شادي: بصراحة انا عايز اسيبها بس مش عارف.
ندى: ليه؟.
شادي: ......اصل انا معجب بواحدة تانية.
قالت ندى بذعر.

ندى: الله يخرب بيتك, انت يا بني مش مركز ليه؟, يا تسيبها يا تبقى معاها, مينفعش تبقى معاها ومع واحدة تانية.
شادي: انتي خايفة عليها كده ليه؟.
ندى: عشان انت مش بني ادم صريح يا شادي, اي واحدة معاك تبقى خايفة على نفسها.
صمت لحظة ثم قال بصوت خافت.
شادي: طب ولو قلتلك ان الي انا معجب بيها دي انتي, ابقى مش صريح برضة؟.
صمتت ندى ,وقد تفاجئت بما قال.
شادي: انتي اتخضيتي ليه؟.
ندى: انت بتقول ايه؟.
شادي: بقول اني معجب بيكي يا ندى.
ندى: منا سمعت.
شادي: فمعرفش بقى موضوع هايدي دا انا عايز اخلصه, عشان انا اصلا حاسس انها هي كمان عايزة تخلصه.
ندى:..
شادي: ندى انتي محسساني انك متفاجئة ليه؟, انا مكانش باين عليا للدرجة دي؟.
ندى: معجب بيا انا؟.
شادي: وانتي كمان معجبة بيا ,متنكريش.
شعرت بالذعر, كيف عرف؟
.
ندى: شادي؟, ايه الكلام دا؟.
شادي: انا بحس كتير في كلامك انك مهتمة, ودي حاجة بسطتني اوي يا ندى,وجرأتني اني اقولك الكلام دا,انا بجد كان نفسي اقابل شخصية زي شخصيتك دي من زمان.
شعرت ندى بالسعادة والدهشة والحرج في ان واحد ولم تدر بم تجبه, فقالت في تلعثم.
ندى: بس....بس انا ....مبصاحبش.
شادي: واهي دي اكتر حاجة عجبتني فيكي, انك مؤدبة, وكمان فيكي حاجة حلوة اوي ,انك مبتفكريش في الكلام قبل ما بتقوليه, الي في قلبك على لسانك على طول, انتي مفيش منك اتنين دلوقتي, انتي عجباني اوي.
ندى: بس يا شادي.
اكمل شادي متجاهلا طلبها.
شادي: حلوة وظريفة وبنت ناس, وشخصية دماغك شغالة , هو مش دايما صحيح بس شغالة يعني, وانا بحب اتكلم معاكي.
نهرته بعد ان شعرت بقلبها يدق بعنف.
ندى: قلتلك بس يا شادي, انت صاحب صاحبتي, عيب الي بتقوله دا, انت قلتلي ان احنا هنبقى اصحاب مش اكتر, بس اكتر من كده, مينفعش, ...يخرب عقلك, دي هالة لو عرفت هتموتني.
شادي: ليه؟, هي مش هالة مصاحبة عمرو مجدي باين؟, اشمعنى انتي؟.
ندى: مش عشان كده, عشان هايدي يا ذكي.
شادي: انتي يعني مش عايزاني عشان خاطر هايدي, طب والله العظيم يا ستي هايدي ما بتحبني, ومتخافيش عليها اوي كده.
صاحت به.
ندى: شادي, انت مجنون, انا مش عايزة اصاحب اصلا, متلعبش في دماغي, انا لسه صغيرة, ولو اضطريت في مرة يبقى عشان انا بحب البني ادم دا بجد, مش عشان اصاحب كده وخلاص.
وشعرت بكلام نسمة يدور في عقلها.
شادي: وانتي هتحبيه ازاي من غير ما تقربي منه؟, انا كنت فاكرك زكية.
ندى: يووووه يا شادي بقى, اقفل الموضوع دا, خلاص.
شادي: انتي يا بنتي انتي طاقة ولا ايه؟, موضوع ايه الي اقفله, مش لما تديني سبب اصلا انك مش عايزاني.
ندى: .........
شادي: انتي شكلك هبلة مش زي ما كنت فاكر, يا ندى من الاخر كده انا شكلي هحبك, متخلنيش ارجع في كلامي.
ندى: انت بتهددني؟؟.
قال باستياء.
شادي: انا كنت عارف انك عيلة وهتخافي.
دهشت من تراجعه , وغضبه
.
ندى: شادي.
شادي: خلاص يا ندى اقفلي, تصبحي على خير, خدي بالك من نفسك.
هتفت به.
ندى: شادي , استني.
شادي: استني ايه بقى مانتي بتهزئيني كأني متصل اشتمك, انا مكنتش عايز اقلك اصلا, انا غلطان اني قلتلك.
ندى: ليه غلطان؟.
قال بصدق.
شادي: عشان كنت عارف انك هتتريأي عليا ,وهتعيشي الدور وترفضيني.
ندى: تقوم انت كرامتك تخليك تقفل, دا ايه دا؟, هو مش المفروض الي بيعوز حاجة بيدافع عنها؟.
شادي: مانتي ياندى مش طايقالي كلمة.
هدأت ندى قليلا.
ندى: خلاص يا سيدي ,والله مازعلانة منك.
شادي: اهو عشان كده انا مبحبش اكلم بنات, كل واحدة من دول بتبقى عايزة تعمل ميدالية تعلق فيها اسم كل واحد حبها, وتتغر وتتنطط , وانا بقى كله الا كرامتي.
ندى: دانت بجد شايف نفسك.
شادي: انتي بتهذري؟.
ندى: لا خلاص خلاص, سوري.
ذفر ليستعيد هدوئه.
شادي: طيب ياندى, شوفي دماغك , وانا مش بتحايل على حد, انا عارف ان البنات بتحب الزن والحاجات الهايفة دي, بس انا بجد عايزك, بس لو انتي مش عايزة, انا مش هغصب عليكي.
ندى: طيب.
شادي: باي باي, خدي بالك من نفسك.
ندى: حاضر.
شادي: سلام.
ندى: سلام.
واغلقت الخط وهي تفكر فيما قال , وعادت من الصالون ووقفت امام باب غرفة نسمة, وترددت قليلا, ثم قررت دخول حجرتها هي وهالة.
ندى: هالة ,انتي نمتي؟.
هالة: لا.
والتفتت وهي تضع هاتفها من يدها, تنظر الى ندى الحمراء الوجة في دهشة.
هالة: ايه دا يابنتي؟, انتي شبة الطماطماية ليه؟.
ندى: هالة, بصراحة كده, انا عايزة احكيلك حاجة, بس متزعقليش.
هالة: اتفضلي يا ستي.
ندى: عشان خاطري متزعليش مني.
هالة: ماتحكي اخلصي.
جلست ندى على السرير في تردد, وجمعت الافكار في رأسها ثم حكت لاختها الكبرى كل شيء.



إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#24

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

روعة بجد
كملى يا سمسمتى

إظهار التوقيع
توقيع : قطر الندا
#25

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقة السابعة


هالة: حركة وحشة اوي منكو انتو الاتنين, يعني هايدي دلوقتي لما تعرف هيبقى منظرك ايه؟.
ندى: معرفش.
هالة: وانتي مقلتليش ليه من الاول؟.
ندى: خفت تزعلي.
هالة: ازعل منك عشان صاحبتي؟, يابنتي انتي اختي, وهي كمان مش حب عمرها شادي دا مثلا,...المهم قوليلي, هو قالك بحبك؟.
ندى: لا.
هالة: امال؟.
ندى: قالي انا كان شكلي هحبك.
هالة: يعني بحبك بس باستهبال شوية.
ندى: معرفش يا لولو, انا اعمل ايه بقى؟.
هالة: سيبك من هايدي, انتي بتحبيه؟.
ندى: معرفش.
هالة: ازاي متعرفيش, انتي معجبة بيه؟.
ندى: ايوة,اوي, وقلبي قعد يدق لما قالي انا معجب بيكي, بس هو غريب يا هالة, كان بيقول الكلام بالعافية, ولما لقاني هقفل عليه في الكلام اتقمص.
هالة: بس المهم انه نطق, اصل الصبيان الي كرامتهم بتوجعهم دول بيبقو كده, يبقى الولد شايف نفسه, وشايف انه يحب البنت من بعيد احسن عنده من انه يروح يصارحها وهي تتنك عليه.
ندى: انا خايفة يا لولو, يعمل فيا زي ما عمل في هايدي,ولو حبيته يسيبني ويحب واحدة تانية.
هالة: يا حبيبتي هو وهايدي اصلا مكانوش بيحبو بعض, وبيني وبينك كده, هايدي اصلا بتحب واحد تاني اسمه حمادة السلموني, وتقريبا كده رجعو لبعض دلوقتي.
ندى: يعني ايه؟.
هالة: يعني لو عايزاه يا نيدو دوسي, سيبك من هايدي, ولا يهمك, سبيها عليا.
دخلت نسمة في هذه اللحظة ,فالتفتتا اليها وصمتتا, فتوقفت تنظر اليهما في شك.
نسمة: مالكو, اتخضيتو كده ليه؟,انا داخلة اجيب الفلاشة.
قالت هالة بمزاح.
هالة: خليكي قاعدة قدام الكمبيوتر طول اليوم زي المتخلفين.
ندى: هما المتخلفين الايام دي الي بيعدو قدام الكمبيوتر, امال الي زيك بيقولو عليهم ايه.
***- ***- *
ندى: هاخد بيولوجي عند مستر مدحت الي بيدينا في المدرسة.
شادي: انتي برضه لسه مصممة, يا بنتي خدي الكيميا الاول, عشان لو منفعش علمي علوم تكملي رياضة.
ندى: قلتلك مبحبش الرياضة, انا عندي احول ادبي ولا اخد رياضة اتنين دي, دي كانت هالة بتصوت منها.
شادي: امال هتدخلي هندسة ازاي؟.
ندى: ومين قال اني عايزة هندسة.
شادي: .........وليه مش عايزة هندسة؟.
ندى: مبحبهاش, وبعدين كفاية اتنين مهندسين في العيلة, دا بابا لو عليه يطلعنا كلنا مهندسين زيه.
شادي: والله الراجل عنده حق,.......هو انتي نازلة الساعة كام؟.
التفتت ندى تنظر الى الساعة المعلقة خلفها, فلمحت هالة مقبلة وقد انهت ارتداء ملابسها.
ندى: حالا اهه, هالة خلصت.
شادي: طيب خدي بالك من نفسك, ورنيلي لما تروح.
ندى: اوكاي, عايز حاجة؟.
شادي: لا شكرا, سلميلي على هالة.
ندى: حاضر, باي.
شادي: باي.
واغلقت الخط وهي تلتقط حقيبتها فقالت هالة.
هالة: شادي؟.
ندى: ايوة.
وخرجتا من المنزل واستقلتا المصعد.
هالة: مفيش جديد؟.
ندى: لا.
هالة: مكلمكيش في حاجة تاني؟.
ندى: لا, بس احنا بنتعامل عادي.
هالة: عادي ازاي بقى , دا بيكلمك قبل ما ينزل, واول ما بيرجع, وبترنيله وانتي نازلة, وبتعرفيه لما ترجعي, وعلى طول مكالمات, لا واللون دا بيبقى وحش عليكي يا ندى متلبسيهوش تاني, لا البادي دا مفتوح, منين مفيش حاجة بقى؟.
ندى: ماهو مش انا الي هروح اسأله, اقله انت نسيت الموضوع الي فتحته معايا ولا ايه؟, هو ومنطقش من يوميها حاجة, اعمله ايه يعني.
هالة: بس خلاص انتو كده بتتعاملو معاملة مرتبطين.
ندى: وايه المشكلة؟.
هالة: يعني انتو كده مرتبطين ولا لأ؟, انا مش فاهمة.
ندى: ولا انا والله, بس انا مبسوطة كدة.
هالة: طيب, انتي حرة, مادام مبسوطة.
***- ***- **
اغلق شادي الخط مع ندى وشرد قليلا, فقال صديقه وهو يقود السيارة.
سامح: ايه ياعم, كل دا كلام, هايدي برضه, انا مش قلتلك اخلع , مش هتسلك معاك البت دي.
التفت شادي اليه يقول.
شادي: لا مش هايدي, هايدي ايه وبتاع ايه, جيبلي سيرة عدلة وحياة ابوك.
سامح: امال مين الجو؟.
شادي: دي جارتي ,بنت المهندس الي كنت باخد عنده القدرات.
سامح: مين؟, صاحبة هايدي؟, مش دي الي مظبطة مع عمرو مجدي الي في فنية عسكرية, هو حلقلها ولا ايه؟.
شادي: مش دي, اختها بقى, الصغيرة, الي في اولى ثانوي.
سامح: وانت جاي تعيل على اخر سنة, مش قلنا خلاص بقى, شغل ثانوي دا ننساه, احنا داخلين على الكليات , يعني, هنشوف اشكال جديدة بقى.
شادي: وايه المشكلة؟, البنت حلوة, وعجباني, وبيني وبينك, انا شكلي بحبها.
سامح: هي وصلت لبحبها, طيب يا سيدي ربنا يكرمك,وانت بقى خلاص مظبط معاها.
شادي: والله مش عارف, انا لغاية دلوقتي معرفش هي حاسة نحيتي بايه, بس احنا شبه متصاحبين يعني.
سامح: طيب يا سيدي, دوس.
شادي: منا دايس انت عارفني.
سامح: ماهو انا لو مش عارفك مكنتش قلقت عليك, انت من امتى بتكلم بنات, ما طول عمرك هما الي بيجو لحد عندك يكلموك, وكنا احنا نعد نتحرق دمنا, وانت تتنك عليهم, وهما زي الصواريخ, وتيجي يعني عند عيلة وتقول معجب بيها, انا مستغربك.
شادي: انا نفسي مستغرب نفسي.
سامح: هي حلوة اوي للدرجة دي؟.
شادي: لا , حلوة بس عادية.
سامح: يبقى اكيد شخصيتها جامدة.
شادي: بالعكس, دي عبيطة جدا, ولسانها فالت.
سامح: الله, امال ايه الي وقعك فيها.
شادي: تصدق لو قلتلك معرفش, انا لقيتني مرة واحدة بتشد ليها.
سامح: ااااه, ربنا يستر عليك يا معلم, انت لازم بقى تتأكد هي بتحبك ولا لأ, لانك ضعت خلاص.
شادي: تفتكر هي مبتحبنيش؟.
سامح: انت هتسألني انا ليه؟, اسأل نفسك.
شادي: بس هي كل تصرفاتها بتدل على انها بتحبني.
سامح: برضه لازم تتأكد, مش يمكن انت شايف غلط.
شادي: تفتكر.
سامح: معرفش.
عاد شادي يشرد في قلق وهو يفكر, هل تحبه ندى حقا, ام انها اعتادت عليه ليس الا

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#26

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي
إظهار التوقيع
توقيع : الملكة نفرتيتي
#27

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

روووووعة

رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

إظهار التوقيع
توقيع : JİLO
#28

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

كملى جزء كمان أرجوكى قبل ما تنامى
بلييييييييييز

إظهار التوقيع
توقيع : قطر الندا
#29

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

جميله ياسمسمه
يسلمووووووو

#30

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

جميلة ياميمي كملي

إظهار التوقيع
توقيع : لؤلؤة الاسلام 1
#31

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقه الثامنه والتاسعه
ندى: اصلا نسمة دي غريبة, من كام يوم دخلت عليها الاوضة لقيتها بتجرب ايشربات وبتقول ناوية تتحجب, قعدت اتريأ عليها.
شادي: وايه المشكلة؟, البنت عايزة تتحجب تتريأي عليها ليه؟.
ندى: انت عارف هي عندها كام سنة, اربعتاشر يابني اربعتاشر.
شادي: هو بالسن؟, وبعدين لما تلاقي حد بيعمل حاجة كويسة متحبطيهوش.
ندى: هي حرة, هتبقى ماشية معانا شكلها مامتنا.
شادي: طيب ما المفروض انتي كمان تتحجبي انتي وهالة ونسمة.
ندى: انا؟, انا اتحجب دلوقتي اصلا؟, ليه, انا لسه صغيرة.
قال شادي في شيء من الحدة.
شادي: ايه صغيرة دي الي على لسانك على طول؟, لا , انتي مش لسه صغيرة والمفروض تتحجبي, وتعدلي لبسك الفظيع دا بقى.
قالت بعصبية.
ندى: انت بتتعصب عليا ليه؟,وانت مالك اصلا, وبعدين انا حرة اتحجب متحجبش, انت ايه يدخلك في حاجة زي كده؟.
شادي: ماهو الحق مش عليكي, الحق على اهلك الي سايبينك ماشية لبسك زي الزفت ,الي رايح والي جاي بيبص عليكي.
صاحت به ندى.
ندى: انت ازاي تكلمني كدة؟, انت اتجننت؟.
زفر شادي وتمالك اعصابه قليلا ثم قال.
شادي: عشان انتي تهميني يا ندى.
اكملت بنفس الغضب.
ندى: برضة متأمرنيش, انت ملكش اي حق تتدخل في هدومي.
شادي: انا محبش ان حد يبص عليكي بصة زيادة عن اللزوم, محبش حد يبص عليكي اصلا من اساسه .
ندى: ياسلام, وليه كده يعني؟.
قال بتسرع.
شادي: عشان انا بحبك.
تلجمت ندى تماما مما قال, لانه فاجأها بالكلمة وسط نقاش عادي.
ندى:..
فأكمل هو بنفس الطريقة المتسرعة.
شادي: وبغير عليكي من اي حيوان ممكن يبص عليكي .
ندى:...
شادي: ياندى متستعبطيش انتي سمعتيني, انا بحبك ايوة, والي بقلهولك دا عشان مصلحتك, انا عايزك تظبطي لبسك دا شوية, انتي مش صغيرة زي ما بتقولي.
قالت بذهول.
ندى: انت بتحبني؟؟.
شادي: ايه الغريب في دا يعني؟, امال انا بكلمك ليه؟.
ندى: بتحبني ازاي؟.
شادي: هو ايه الي ازاي؟, بحبك زي ما الناس بيحبو بعض يا ندى, بحبك انتي, انتي ياعبيطة انتي.
ندى: بس انت عمرك ما قلتلي قبل كده انك بتحبني.
شادي: انا كنت فاكرك زكية, انا كل تصرفااتي كانت بتدل على كده, يا ندى يا حبيبتي انا عمري ما رحت اكلم بنت في حياتي, مش انا الي كنت بروح اعملها ابدا, انا جيت اكلمك انتي, انتي مستغربة ليه؟, دانا الي المفروض استغرب.
ندى: يعني ..........هو احنا كدة مرتبطين؟.
شادي: .....معرفش.
ندى: مانا كمان معرفش.
شادي: بس انتي بتحبيني صح؟.
ترددت ندى قبل ان تقول.
ندى: معرفش.
شادي: ماهو انتي ياهبلة يا اما عليكي عفريت اسمه معرفش, يعني هو مين الي يعرف اذا كنتي بتحبيني ولا لأ؟.
ندى: منا مش عارفة.
شادي: اه ياندى اه, شكلك هتطلعي عيني معاكي, انتي عبيطة يا بنتي؟, الي بيحب حد مبيعرفش هو بيحبه ولا لأ ازاي؟.
ندى: ماهو انا عمري ما حبيت قبل كده.
شادي: ولا انا.
ندى: يا سلام, كداب طبعا.
شادي: طب اقسم بالله ما حبيت قبل كده, انا مكنتش فاضي بجد, انا اهم حاجة عندي في الدنيا دي, امي, ودراستي, مفيش حاجة بعد كده.
ندى: اشمعنى؟.
شادي: معرفش, من زمان وهي نفسها ابقى مهندس, قلت طب والله العظيم لاكون مهندس, وبعدين هاني اخويا في الضياع, يعني هو اد نسمة دلوقتي, بس ولا عمره بص في كتاب اكتر من خمس دقايق.
ندى: وباباك؟.
شادي: لا, بابا ميفرقش معاه انجح ولا اسقط , مش في دماغه التعليم, دايما يقولى, كانو خدو ايه المهندسين يعني, اهم ملقحين مش لاقيين شغل.
ندى: طب ليه الاحباط دا؟.
شادي: دا العادي بتاع بابا, بس يا ستي, دلوقتي بقى عندي حاجة كمان اهم.
ندى: ايه دي؟.
شادي: حضرتك.
ندى: اه , انا يعني.
شادي: هو انا مش مهم عندك ولا ايه؟.
ندى: لا مهم طبعا.
شادي: زي اخواتك ولا .......؟.
ندى: لا, اقل شوية.
شادي: ايه دا الظلم دا؟.
ندى: مش انت قلت انا تالت حاجة مهمة بالنسبة لك, معلش ممكن تكون انت رابع حاجة مهمة عندي, بعد هالة وماما وبابا ونسمة.
شادي: ماشي يا نودي انا راضي.
ندى: بس انت بجد بتحبني ولا بتضحك عليا, زي الصبيان ما بيضحكو على البنات؟.
ضحك لسذاجتها.
شادي: وهو انا لو بضحك عليكي زي الصبيان كنت هقولك انا بضحك عليكي, انا ساعات بحس انك شاربة حاجة, بحس ان انا بكلم طفلة.
ندى: طيب ماهو انت ممكن تسيبني زي ما سبت هايدي.
شادي: وهوانتي زي هايدي؟, هايدي دي مصيبة لوحدها.
صمتت ندى ثم قالت بسذاجة.
ندى: بس انا خايفة لكون بحبك.
شادي: ليه كده يا ندى؟.
ندى: عشان ,...انا مكنتش عايزة احب .
شادي: ليه هو انتي مش بنت؟, ما كل البنات الي في الدنيا بيحبو, اسألي اي واحدة صاحبتك, وهتلاقيها مرتبطة وبتحب, اشمعنى انتي يعني.
ندى: ماهو انا مش عايزة ابقى زي حد.
شادي: لا ياحبيبتي مش هتبقي زي حد, احنا قصة حبنا هتبقى غير كل الناس.
ندى: اوعى تكون بتشتغلني يا شادي.
شادي: احنا الي بينا لازم يكون مختلف عن اي حد في الدنيا, لازم.

نادت والدة ندى عليها بعد ان انهت المكالمة, فألقت بالهاتف جانبا وتوجهت اليها في المطبخ.
ندى: ايوة يا ماما.
الام: تعالي يا حبيبتي حضري معايا العشا.
ندى: ما نسمة تقوم تحضر معاكي.
الام: انتي يا بنتي مالك ومال نسمة؟, وبعدين انا طلبت منك انتي.
ندى: يوووه, حاضر.
وتوجهت الى الثلاجة وفتحتها.
ندى: اطلع ايه؟.
الام: متطلعيش حاجة, قطعي طماطم صغيرة للشكشوكة وكبيرة للجبنة.
ندى: اووف ,حاضر.
وقامت تعمل في ضجر.
ندى: اخيرا رحمتينا من التونة بتاعة الرجيم بتاعك, يعني انتي بتعملي ريجيم احنا مالنا.
الام: مش تشجعوني يا ولاد, ولا انتو بس تعدو تقوليلي تخنتي وتتريأو عليا.
ندى: انتي مش بتروحي جيم, كفاية عليكي, وبعدين فين دا الي تخنتي انتي رفيعة اصلا, مشفتيش مامة نهلة صاحبتي ولا مامة هايدي.
وساد صمت ,فقالت الام بعد فترة, دون ان تلتفت لابنتها.
الام: انتي كنتي بتتكلمي في التليفون؟.
ندى: لأ ,في الموبايل.
الام: وكنتي خارجة من اوضتك ليه؟, متكلمتيش جوة ليه؟.
ندى: عادي يعني.
الام: ممممم, ولا عشان نسمة قاعدى جوة؟.
قلقت ندى لتساؤلات الام.
ندى: عادي يا ماما.
الام: انتي كنتي بتكلمي مين؟.
قالت ندى بعصبية.
ندى: ومن امتى بتسأليني يا ماما؟.
الام: وانتي من امتى بتردي عليا سؤال بسؤال؟.
فصمتت ندى وهي تقطع الطماطم في توتر.
الام: كنتي بتكلمي شادي؟.
ندى:..
التفتت الام تنظر اليها.
الام: قوليلي يا حبيبتي ,احنا مش اصحاب؟.
ندى:..
الام: انتي مش عايزة تحكيلي ليه؟, انا مش طول عمري صاحبتكو يا بنات وطول عمركو بتحكولي كل حاجة.
ندى: هي لحقت؟.
الام: هي مين.
ندى: هالة هانم, الي مبيتبلش في بقها فولة, قوام جريت عليكي تقولك.
الام: انا هالة مقالتليش حاجة, انا الي استنتجت لوحدي, وبعدين حتى لو قالتلي مش من حقي يعني اعرف انتي بتعملي ايه؟.
قالت بحدة.
ندى: انا مبعملش حاجة.
فصمتت الام قليلا ثم عادت تقول بهدوء.
الام: وانتو بتتكلمو اصحاب عادي؟, صح؟.
ندى: اقلك بنتكلم في ايه كمان؟.
نظرت اليها الام في تفحص بينما اخذت هي يداها تحتدان في التقطيع.
الام: ولما انتي مبتعمليش حاجة, قاعدة تهربي من كل سؤال بسألهولك ليه؟.
وعادت لتحضير العشاء, بينما لم ترفع ندى عينيها عن الطماطم, حتى انهتها, وبينما هي تعطيها لامها, قالت الام.
الام: على العموم شادي ولد كويس ومؤدب وعارفينه, وانا عن نفسي بحبه.
تمتمت ندى وهي تخرج من المطبخ.
ندى: على الاقل احسن من عمرو مجدي الي طايرنلي بيه السما.
***- ***- ***- *
"ندى برضه؟؟؟"
فزع شادي على صوت امه الغاضب من خلفه, فالتفت.
شادي: ماما؟, انتي واقفة ورايا من امتى؟.
تجاهلت الام السؤال وهي تقول بغضب.
الام: انت مش قلتلي مبتكلمش بنات اليومين دول, وخلاص سبت البت الصايعة الي اسمها هايدي زي ما قلتلك, ايه بقى حكاية ندى دي ان شاء الله؟, انت ناوي تضيع نفسك وانت لسه مدخلتش الكلية, ماهو هندسة وبنات مينفعش, روح بقى حولك تجارة ولا حقوق, واعرف بنات زي مانت عايز, لكن عايز تفلح في كليتك يبقى تنسى البنات خالص, انت عايز تضيع كل الي انت عملته طول عمرك.
لم يندهش شادي من شلال التعنيف الذي انهال عليه,فقال يحاول شادي استمالة والدته.
شادي: مفيش حاجة يا ماما بينا صدقيني, انا مش عايز اضيع الي انا عملته ولا حاجة, وبعدين انتي عارفاني, مفيش حاجة عندي اهم من مذاكرتي.
الام: مش باين, انا كل يومين الاقيك بتكلملي بنت , مش تكبر وتعقل بقى , انت مبقتش صغير.
شادي: بس ندى انتي عارفاها.
الام: ايوة عارفاها مش بنت المهندس الي قدامنا, الي اختها ماشية مع الواد الصايع الي بيجي كل خميس بالعربية يشغل كاسيت تحت البيت, دول اشهر من نار على علم.
شادي: بس ندى غير اختها خالص, دي مؤدبة ومتربية.
الام: ولما هي مؤدبة ومتربية , بتكلمك ليه في التليفون, بنات اخر زمن, يبقو مؤدبين وهما بيكلمو الصبيان في التليفون.
قال شادي في شيء من اللوم.
شادي: بس يا ماما متقوليش عليها كده.
الام: كمان بتدافع عنها, انت عايز تنقطني.
قال في نفاذ صبر.
شادي: يعني انتي عايزة ايه دلوقتي؟
الام: انا عايزاك تفوق لنفسك , وتنسى البنات والقرف دا, انت بتعمل مستقبلك, وانا مش هخلي حد يضيعلي كل الي انا عملته,و لا حتى حتة بت مفعوصة زي دي.
شادي: يا ماما انتي كل ما تشوفيني بكلم بنت تعمليلي كده, انا حر, انا كبرت ومسئول عن نفسي.
الام: لما تبقى تصرف على نفسك, يبقى ساعتها تقول انا مسئول , انت فاهم, لكن قبل كدة لأ.
شادي: ياربي ارحمني, دا بابا مبيعملش معايا كده.
قالت الام بدهشة.
الام: انت بتزعقلي عشانها؟, دلوقتي ابوك بقى احسن مني, هو هيخاف على مصلحتك قدي؟ ,ولا عارف انت بتعمل ايه ومبتعملش ايه؟.
تراجع شادي عن كلامه في سرعة حين رأى غضبها.
شادي: والله ما قصدي يا ماما, انا اسف, انتي عارفة كويس انك اهم حاجة في حياتي كلها.
الام: ولما انا اهم حاجة مبتسمعش كلامي ليه؟.
شادي: منا سمعت كلامك وسبت هايدي, عايزة ايه تاني؟.
الام: انت كمان مكنتش عايز تسيبها؟, دي يا ابني كانت كل يومين تجيلك تحت البيت, هو فيه بنات كده.
شادي: والله يا ماما ندى دي غير هايدي خالص, انتي متعرفيهاش, لو عرفتيها هتحبيها.
الام: انا بحب ابني وعارفة مصلحته, وهو لو بيحبني هيسمع كلامي.
شادي: حاضر يا ماما ان شاء الله.
الام: انت بتقولي كده وخلاص.
شادي: خلاص بقى يا فريدة متزوديهاش.
الام: ماشي يا لمض, ربنا يستر عليك يا حبيبي انت وكل الشباب الكويسين الي زيك, ويبعد عنكو البنات والفشل يارب.

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#32

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

روووووعة

رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

إظهار التوقيع
توقيع : JİLO
#33

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

نورتى ياجميل

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#34

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

جميله جدا يا ميمى كملى
#35

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

نورتى ياعسل

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#36

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

جميله جدا يا ميمي يريت تكمليها
#37

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

مشكووووووورة
إظهار التوقيع
توقيع : محبة صديقاتها
#38

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

تسلمى ياميمى
فى انتظارك ياجميل

#39

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

جميله ياقمر تسلمى ومانتحرمش منك
إظهار التوقيع
توقيع : دمعه حائره
#40

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقه 10
سار شادي بجانب ندى في الشارع, بعد خروجها من الدرس,بينما سارت هي متباعدة قليلا شاعرة بشيء من الحرج.
ندى: انت كنت فين امبارح؟.
شادي: كنت عند عمتي.
ندى: طب مكلمتنيش ليه؟.
شادي: كنت مشغول يا ندى, مخدتش بالي.
ندى: يعني مخدتش بالك تبعتلي حتى مسدج تطمني عليك؟, انا قعدت استنى طول الليل , وبعد ماروحت متكلمتش برضه.
تذكر شادي كيف حاصرته امه في البيت لكي لا يستطيع الافلات والتحدث معها.
ندى: اديك بتنساني اهه, وانت لما انا بنساك بتعملي شغلانة, وبتبقى خناقة.
شادي: يا حبيبتي انا مقدرش انساكي, انا بس اتشغلت عنك شوية, معلش مش هتحصل تاني.
قالت ندى بحزن.
ندى: ياريت.
فقال بقلق.
شادي: مالك يا ندى؟.
ندى: انا خايفة يا شادي, خايفة تكون مبتحبنيش وتعمل زي ما عملت في هايدي, وتهملني وتسيبني , وانت عارف ان انا بقيت بحبك خلاص, تقوم تقوى عليا.
شادي: لا والله يا نودي , انا بحبك جدا ومقدرش اني اقوى عليكي.
صمتت ندى واطرقت برأسها ,فدنا منها شادي , ومد كفه برفق ليلمس كفها, فارتعشت هي في باديء الامر, ثم تركته يمسك كفها, سارا فترة دون حديث, الى ان قالت ندى.
ندى: شادي, اوعى لما تروح الكلية تحب واحدة تانية.
شادي: انتي مالك ياندى خايفة مني كده ليه؟.
ندى: انا مش خايفة منك, انا بس.........هوووف.
شادي: قولي يا ندى الي في بالك, قوليلي اي حاجة انتي بتفكري فيها , متخافيش مني, انا عايزك تعتبريني كل حاجة, صاحبك واخوكي وحبيبك, انا عايز اكون اقرب حد ليكي في الدنيا يا ندى.
صمتت ندى قليلا ثم قالت.
ندى: انا خايفة من اي حاجة ممكن تسيبنا بعض, خايفة لتزهق مني ومن الدبش بتاعي في الكلام.
شادي: يا حبيبتي محدش بيزهق ابدا من الصراحة.
ندى: حتى لو لقيت في الكلية بنات احلى مني؟.
ضحك شادي.
شادي: انتي عسل يا حبيبتي والله.
ندى: انا خايفة بعد ما تكون انت كل حاجة في حياتي تبعد عني.
ضغط على كفها برفق وقال برقة.
شادي: متخافيش يا حبيبتي انا مش هسيبك ابدا ابدا ابدا.
قالت ببرائة.
ندى: حتى لو موتوك؟.
ضحك.
شادي: حتى لو موتوني.
ندى: حتى لو باباك مش عايز؟.
شادي: حتى لو بابايا مش عايز؟.
ندى: حتى لو مامتك مش عايزة؟.
شادي: وبعدين بقى يا ندى ,انتي هتعديلي الاحتمالات كلها, مش هسيبك يا ستي, مش هسيبك , انا بموت فيكي انتي ,معنديش مشكلة اموت عشانك, لاني لو بعدت عنك اصلا كده كده هموت.
***- ***- ***- ***-
دخلت ندى بيتها لتجد هايدي جالسة مع اختها في حجرتهما ,بمجرد ان دخلت التفتت اليها هايدي تنظر لها شذرا.
ندى: هاي يا ديدو, ازيك.
هايدي: احسن منك.
قالت ندى بقلق.
ندى: مالك؟.
هايدي: مش طايقاكي.
ندى: ليه يعني؟.
التفتت تهتف بها.
هايدي: ولما انتي ماشية مع الزفت الي اسمه شادي يا معفنة, مقلتليش ليه, وسايباني قاعدة اتكلم قدامكو واقول بارد ومش بارد, ومبيعبرنيش, انتي واختك الزبالة دي.
انزعجت ندى.
ندى: وانتي ايه الي عرفك؟.
ونظرت الى اختها بغضب, فقالت هالة في سرعة ممازحة.
هالة: والله العظيم ماقلتلها حاجة, هي الي شافتكو يا فالحة ماشيين على اول الشارع وهي جاية, ماسكين ادين بعض.
احمر وجه ندى خجلا, وهي تسمع الوصف.
ندى: ياسلام؟.
هايدي: انا شادي بتاعك دا ميلزمنيش في حاجة, بس انتي طلعتي واطية, واختك واطية , ومعرفتونيش يا جزم, بس, على العموم يغور بمامته, دي ست فظيعة هتطلع عينك ان شاء الله, وهو كمان عيل خنيق.
ندى: بس يا هايدي متتكلميش عليه كده لو سمحتي.
وخرجت من الغرفة في غضب لتدخل غرفة نسمة, فقالت هايدي في سخرية.
هايدي: مالها دي؟.
هالة: اسكتي لحسن بتحبه بجد بهبلها دا كله.
هايدي: هي الي جابته لنفسها , والله امه دي ما تتعاشرش.
هالة: سيبك منها, احكيلي ايه اخبار حمادة.
هايدي: اسكتي مش شفت امنية امبار قدام ماك.
بينما في هذه الاثناء قالت نسمة لندى.
نسمة: مالك ؟؟.
جلست على طرف السرير تبكي.
ندى: هايدي عرفت ان انا وشادي بنحب بعض.
قالت نسمة بسخرية.
نسمة: ما كل الدنيا عرفت , وماما عرفت , ومش بعيد يجوزوكو لبعض عشان يلمو الفضيحة اصلا.
ندى: بس يا نسمة, انا مش ناقصة تريأة, واختك الغبية دي كمان وصاحبتها, طيب يا هالة, انا مش هحكيلك حاجة تاني ابدا.
نسمة: يعني هتبقي تحكيلي انا؟.
ندى: ولا هحكيلك انتي كمان عشان انتي برضه بتعدي تغلطيني.
نسمة: يا سبحان الله , انتي مش عايزة حد ينصحك ابدا؟, انتي عايزة تعيشي في الدنيا لوحدك؟.
اكملت ندى في مكابرة.
ندى: ايه يعني لما احب شادي؟, ما كل الناس بتحب, انا كان نفسي احب من زمان, وبحب شادي, ايوة بحبه, ولا انتي ولا هايدي ولا حد هيخليني اسيبه انتو فاهمين؟.
وقامت بعصبية تغادر غرفة نسمة التي قالت.
نسمة: ايه المجنونة دي هو حد كلمها؟.
***- ***- ***- *
هاني: هي مش ندى دي الي اختها نسمة؟.
شادي: ايوة.
هاني: الحلوة ام عنين عسلي فاتح دي؟.
شادي: باين ,انا مشفتهاش اوي, مخدتش بالي.
هاني: هي تينشن اوي بس حلوة, متظبطني يا شود.
شادي: لا ياخويا انا ماليش دعوة بيك.
هاني: ايه يعني, ظبطني.
شادي: ياد يخرب بيت سنينك انت لسه صغير, وبعدين امك لو عرفت هتطين عشتك وعيشتي, انت ناسي عملت فيا ايه عشان ندى.
هاني: وهي ايه الي هيعرفها بس.
شادي: اهي امك دي عاملة زي امن الدولة, بتعرف كل حاجة متعرفش ازاي؟.
ضحك هاني وهو يقول.
هاني: فاكر لما قفشتك بتدخن فوق السطح , وقلبت الدنيا فوق دماغك شهرين, وكنت هتموت وتعرف ايه الي عرفها انك فوق.
شادي: بس يازفت متفكرنيش,اعوذ بالله, بس انا كنت صغير وقتها, انا دلوقتي كبير وحر, ومش كل شوية تحرجني مع بنت كده, انا مبقتش عيل .
هاني: انا بقى عيل, تحرجني زي ماهي عايزة, على الاقل اعرف اخلع براحتي من البنات.
شادي: يا شيخ روح, اصلك فاضي وهايف.
هاني: مقلتليش برضة هتظبطني ولا لأ؟.
شادي: مفتكرش البت ترضى اصلا.
هاني: ليه يا بني؟ ,دانت اخوك جامد برضة.
شادي: هبقى اشوف.
هاني: انت بتحب البت الي اسمها ندى دي بجد؟.
شادي: ايوة.
هاني: بجد ؟؟.
شادي: ايوة بجد ,ايه الغريب في كده؟.
هاني: مش عارف, حاسس انكو مش لايقين على بعض.
شادي: بالعكس ,انا ماستريحتش في حياتي مع بنت زي ما استريحتلها, انا فعلا بحبها يا هاني, ومفيش حد ممكن يبعدني عنها.
هاني: حتى ماما؟؟؟؟.
شادي: .....مش عارف, بس مفتكرش برضة.
هاني: ربنا يبعد عننا ماما دي الي واقفلنا في كل حاجة.

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#41

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

تحفه بجد جدا تسلمي
إظهار التوقيع
توقيع : عمرحبيب مامي
#42

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

نورتى ياعسل

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#43

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقه 11



ندى: انا عايزة اجيلكو الكلية مرة.
شادي: منا قلتلك الخميس الي فات تعالي مع هالة, انتي الي مرضتيش.
ندى: والله كان عندي امتحان بيولوجي في الدرس, مكانش ينفع اجي.
شادي: طيب ابقى تعالي مع هالة بقى, حتى اعرفك على سامح صاحبي, دا هيموت ويشوفك.
قالت بلهجة ذات مغزى.
ندى: وتعرفني على ريكا ولومي بالمرة.
شادي: يا بنتي هحلفلك للمرة الالف انهما اصحابي عادي في الشلة, طب دانا اقل واحد عنده اصحاب بنات في شلته , وريهام وسلمى دول بنات محترمة جدا, لما تيجي والله لعرفك عليهم وانتي هتشوفي بنفسك.
وفكر " وهو انا اقدر اصاحب بنات كتير , دي ماما كانت فضحتني".
ندى: اشمعني انا ماليش اصحاب ولاد؟.
شادي: ومين قال ان ممكن يكونلك اصحاب ولاد اصلا؟, هو انا شوال جوافة مثلا؟.
ندى: شفت , شفت انت بتتعصب ازاي لما بجيب السيرة, لكن انا ماليش حق اغير او ازعل.
شادي: لا يا ماما , انتي حاجة وانا حاجة, انتي بنت, وبعدين هو انا مش مكفيكي ولا ايه؟.
ندى: يعني هو انا مش مكفياك؟.
شادي: انتي بتستعيلي معايا كتير وبتتغابي في حاجات هايفة, اسألي اختك يا ستي , انا لو ليا صحاب غير ريكا ولومي , ابقي تعالي كلميني.
تراجعت ندى امام غضبه , وقالت بدلال.
ندى: منا عارفة يا حبيبي والله, بس انا بحب اغير عليك , بلاش يعني؟.
شادي: لا ياندى, انتي كده مش بتغيري انتي كده بتخنقيني.
ندى: انا بخنقك عشان بحبك؟.
شادي: متبقيش شكاكة كده على طول , انا مش مضطر اكدب عليكي اصلا.
ندى: انا شكاكة؟, طب دانا سايباك على راحتك جدا, انت مشفتش البنات بيعملو ايه مع الي بيحبوهم.
شادي: بقلك ايه يا ندى, انا اصلا مش فاضي وطالع عيني في ام المشروع الي بشتغل فيه دا, روحي , روحي ذاكري عشان معطلكيش.
ندى: استنى يا شادي مش كل ما اكلمك تقفش عليا كده, فيه ايه الي حصل يعني؟.
شادي: مانا كل ما اكلمك الاقيكي بتخنقي فيا وانا مش طالبة معايا خنقة يا ندى النهاردة.
ندى: منا الي كل ما اكلمك الاقيك مشغول في حاجة , مشروع او كورس اوعندك كويز او اي مصيبة تانية, اعمل ايه يعني؟, مانا عارفة الي فيها , ماهالة اهي زيها زيك ومش مشغولة الشغلة الي انت فيها دي يعني.
شادي: والله مش مشكلتي ان اختك بتحب تزنق نفسها على اخر وقت .
ندى: يا سلام وانت بقى الي داخل من اولها معيد في الكلية.
شادي: بصي يا ندى, انا ورايا سهر للصبح على المشروع, روحي اقرفي في حد غيري لو سمحتي.
ندى: استنى هنا يا شادي ,انت هتقفل وتسيبني كده وانت مزعلني.
شادي: اللهم طولك يا روح, عايزة ايه؟, انتي عايزة ايه دلوقتي؟, والله العظيم عندي شغل, وانتي كمان عندك مذاكرة, روحي ذاكري يا ندى وبكرة نتكلم.
ندى: لا مش هروح, ومش هذاكر, الا لما تصالحني وتضحك وتقولي انك بتحبني كمان.
شادي: والله انا مافايق يا ندى خالص.
ندى: وانا مش هسيبك تقفل وانت زعلان مني.
قال باقتضاب.
شادي: حاضر يا ندى, انتي عارفة ان انا بحبك, متزعليش مني, معلش.
ندى: واضحك بقى.
شادي: حاضر اهه, هههه, حلو كده, يلا بقى عشان ماما متقمش تلاقيني بتكلم في التليفون.
ندى: ماشي يا حبيبي, فكر فيا وانت بتشتغل, ماشي؟.
شادي: حاضر.
ندى: وانا قبل مانام هرن عليك.
شادي: طيب يا حبيبتي.
ندى: باي.
شادي: مع السلامة.
***- ***- **
سامح: بس انتي مش زي ما كنت متخيلك خالص.
ندى: كنت متخيلني ازاي يعني؟.
سامح: يعني , مش مهم المهم ان انتي غير .
ندى: احسن ولا اوحش يعني؟.
ضحك قائلا.
سامح: لا متخافيش احسن.
شادي: اديكي شفتي يا ستي سامح الي ليل نهار تسمعي عنه, توأم روحي زي ما بتقولي.
ندى: امال فين ريكا ولومي؟.
اقبلت عليها فتاة جميلة مبتسمة , محجبة , وتوقفت امامها تنظر في فضول, وقالت برقة.
سلمى: ندى؟.
قالت ندى في حرج.
ندى: ايوة.
سلمت عليها الفتاة بحرارة.
سلمى: انا سلمى زميلة شادي, انا سمعت عنك كتير اوي, من شادي ومن هالة كمان.
قالت ندى من بين اسنانها.
ندى: وانا كمان, انتي لومي صح؟.
سلمي: ايوة انا, وريكا جاية في الطريق, انتي قاعدة معانا النهاردة صح؟, اكيد هتشوفيها.
شعرت ندى ببعض الود للفتاة, فقالت.
ندى: انتي عسولة اوي.
ضحكت سلمى برقة تضايقت لها ندى,وهي تقول.
ندى: وانتي فعلا زي ما بيقولو عنك الي في قلبك على لسانك, انتي الي عسولة يا حبيبة قلبي.
سامح: تعالي يا لومي نروح نشوف العيال داخلين المحاضرة ولا لأ؟, انت طبعا مش معانا النهاردة يا شود.
شادي: على عيني يا موحا انت عارف, بس ابقى انت ظبطني وفهمني الي الراجل قاله.
سامح: ولا يهمك, واكتبلك اسمك في الغياب كمان لو حبيت.
وتركاهما وانصرفا.
شادي: انتي عارفة ان دي اول مرة اطنش محاضرة.
ندى: اخص عليا , كده انا مفشلاك.
شادي: ولا يهمك, ايه رأيك في لومي, عسل صح؟, ومحترمة اوي.
ندى: اه شكلها لذيذ.
شادي: هتشوفي ريكا بقى, شفتي لومي حلوة وهادية ازاي, اهي ريكا دي حاجة تانية خالص, وشعنونة ولا الصبيان.
اقبلت في هذه اللحظة ريهام, فتاة سمراء , مع ملامح رقيقة عادية, ولكن صوتها عال,قالت من بعيد وهي تقترب.
ريهام: الواد شادي واقف برة ليه؟, مش فيه محاضرة دلوقتي؟, طب انا وضايعة وعارفين, انت يا دحيح واقف هنا ليه؟.
تلفت شادي حوله وهو يقول.
شادي: اخرسي, صوتك عالي الله يحرقك , مش هتبطلي الفضايح دي؟.
ريهام: ومين الي معاك دي؟.
شادي: بس يا بنتي وطي صوتك دا؟.
اقتربت وسلمت على ندى وكأنها تعرفها منذ زمن.
ريهام: اكيد ندى, عرفتك من صورتك الي معاه, انا ريكا.
سلمت عليها ندى بحذر وهي تتمتم.
ندى: الحمد لله.
ريهام: هو محدش قدر عليه غيرك, اهو الواد دا عمره ما فوت محاضرة, وعلى طول الاول في المشاريع, انا بحقد عليه.
قال شادي بغيظ.
شادي: الله اكبر.
ريهام: شفتي وكمان بيخاف م الحسد, واقفة ليه تعالي نعد.
واخذتها من يدها وكأنها صديقتها , وجلستا في الكافيتيريا وتبعهما شادي, وقضت الوقت معهما الى ان انتهت المحاضرة وجاءت اختها وصديقاتها, وكذلك اصدقاء شادي, وشعرت ندى بجمال حياة الجامعة , وكذلك شعرت بالخطر على شادي.
***- ***- ***- **
ندى: معرفش يا نسمة, يعني سامح وشادي, واحمد مأمون و على واحمد فوزي, اربع ولاد , وسلمي وريهام دول بنتين, بس تحسي اعدادي كلهم اصحاب في بعض, يعني هما برضة اصحاب شلة هالة, هبة وهدير وخيري , وايمن وعلاء, واحمد السباعي ومعتز, واحمد عزت و....
قطعتها نسمة.
نسمة: الله الله, انتي شلة اختك كلها صبيان ولا ايه؟.
ندى: يعني بس عيال زي العسل, بس شادي الغلس مسابنيش اعد معاهم, زعقلي عشان بهذر مع ايمن , قالي الواد دا متهذريش معاه تاني, مش كويس.
نسمة: ممممم, وايه كمان؟.
ندى: انتي بتتريأي ولا ايه؟.
نسمة: انا بسمع , يعني رحتي اتبسطتي يعني.
ندى: انتي مالك يا نسمة مبتحبيش احكيلك ليه؟.
نسمة: عشان انتي مش حاسة انك بتغلطي اصلا, يعني صاحبتي شادي ورحتي معاه الجامعة كأن عادي جدا انك تصاحبي ولد, يا حبيبة قلبي مش عشان هالة عاملة كده يبقى ليكي الحق انك تعملي كده ,وبعدين برضة مش عشان ماما عارفة يبقى انتي صح, انا مش عارفة ماما دي سيباكو كده ازاي؟, وموافقة عادي انك تدوري مع شادي, واختك تدور مع عمرو.
ندى: ماما؟, دي ماما دي عسل, امال عايزاها تبقى زي مامة شادي, عاملالنا حصار على طول.
نسمة: انا مش عارفة ازاي هي ساكتة عليكو اصلا, مش كده انها تكون صاحبتكو , مش كده , كده غلط.
ندى: انتي الي عبيطة ومش عارفة تصاحبيها, يا بنتي ماما مش هتعملك حاجة قربي منها واحكيلها.
نسمة: احكيلها ايه يا بنتي , الام ام برضة, مينفعش تكون صاحبة, انا عندي اصحاب, محتاجة امي تكون ام مش صاحبة هي كمان, تنصحني وتمنعني اقع في الغلط, مش تسيبني كده على راحتي.
ندى: يعني انتي عايزة ماما مثلا تضربني عشان بكلم شادي؟.
نسمة: لا , بس على الاقل تاخد منك موقف, او تفهمك ان دا غلط.
ندى: بس شادي مؤدب, وعارفينه عشان كده هي مطمنة, وبعدين انا بحبه اوي يا نسمة, ماما عشان كده سيباني.
عادت نسمة تدفن رأسها في مذكرة الرياضيات, وهي تتمتم.
نسمة: بحبه اوي, والتانية بتحبه اوي, وعارفينه, وكلكو واقعين في مصيبة وانتو ولا داريين.
ندى: انتي بس الي معقدة, خليكي كده, مش هتلاقي برص يبصلك.
نسمة: انا مش فاضية حد يبصلي , ومش عايزة حد يبصلي, انا عايزة اذاكر وانجح, واعيش حياتي صح, كل حاجة في وقتها, مسبقش الاحداث واخد حاجة مش من حقي؟.
ندى: حاجة مش من حقك؟؟.
نسمة: اه, اني احب واحد وانا لسه مش باين هاخده ولا لأ, يبقى انا جيت على حق واحدة تانية ممكن تكون مراته, وانا جيت على حق واحد تاني ممكن يكون جوزي في يوم من الايام.
ندى: لااااااا, دانتي خنكة خالص.
نسمة: ربنا يهديكي انتي يا ندى, انتي لسه في الاول وممكن ترجعي في الي عملتيه, هالة انا فاقدة فيها الامل اصلا, بس انتي مسيرك تعرفي ان انا صح.

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#44

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

يلا يا سمسم
كملى

إظهار التوقيع
توقيع : قطر الندا
#45

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

جميله اوى بس انا كده مش هشوف حتى بالنضاره بعد القرايه دى كلها
إظهار التوقيع
توقيع : جنبك على طول خلينى
#46

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

جميل ياسمسومه
مستنينك

#47

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقة ال12
توقف شادي يقول بحدة لندى.
شادي: لا يا ندى, لا , هايدي دي ملكيش دعوة بيها اصلا, لا تصاحبيها ولا تسلمي عليها حتى.
جذبته ندى من يده ليواصل السير .
ندى: اهدى بس وافهم, ازاي يعني مكلمهاش, دي صاحبة اختي من زمان ولسه صاحبتها لغاية دلوقتي, مينفعش متكلمش معاها.
شادي: البنت دي انا مش عايزك تعرفيها يا ندى.
ندى: الله يا شادي, انت يعني بتعجزني, مش تطلب حاجة انا اقدر اعملها, قلتلك مش هصاحبها, بس مينفعش يعني ادخل البيت الاقيها جوة مسلمش عليها.
شادي: وايه يعني؟, عشان تفهم انك مبتكلميهاش تقوم تبعد عنك.
ندى: يعني انا ممكن في مرة اجي اقلك متكلمش علي, مانا برضة مبطيقوش , وكان بيعاكسني قبل ما اعرفك, هترضى.
شادي: قلتلك ميت مرة متقارنيش نفسك بيا, انا حاجة وانتي حاجة.
ندى: لا بقى, انا زيي زيك, والمفروض تعاملني زي ما تحب اني اعاملك.
توقف شادي عن السير للمرة الثانية وهو يقول بغضب.
شادي: يعني انا معطل نفسي وسايب مشاريعي وحاجتي ومذاكرتي الي طالع عين اهلي فيها, عشان اجيلك واشوفك, عشان تخنقي عليا وتخلي مزاجي زي الزفت, زي كل مرة, انا غلطان ان انا جيت.
قالت بحدة.
ندى: الله يا شادي, انت كل شوية تقفش وتتقمص, انا زهقت, انت على طول مزاجك زي الزفت مش مني ولا حاجة, مش كده يعني , انا كمان يا اخي عندي مذاكرة وقرف ودروس وثانوية عامة, بس بفضلك على كل دا, انت ليه دايما حاطط مصلحتك قبلي .
شادي: عشان المفروض الصح كده, الواحد يفكر في مصلحته والاولويات , بس انا سبت كل دا ونزلت اشوفك وبرضة بتتخانقي معايا.
ندى: يعني انت عايز تقنعني انك مبتنزلش تخرج مع اصحابك؟, انت هتذلني عشان نزلت تشوفني بعد ماكنت هبوس رجلك عشان اشوفك, مانتاش الوحيد الي دخل هندسة يعني , ومحدش واخد الدنيا على اعصابه زيك كده, عايز تروح يا سيدي روح , كمل حاجتك وذاكر لحسن انا معطلاك.
شادي: ندى انتي مبتقدريش انا مشغول قد ايه, وعلى طول فاكراني فاضي زيك.
قالت بغيظ.
ندى: فعلا انا الي عندي ثانوية عامة فاضية, طب عن اذنك بقى عشان اروح اذاكر , انا الي غلطانة اني ببقيك انت على مذاكرتي ومعتبراك اهم حاجة عندي.
شادي: بقى كده.
والتفت وانصرف في غضب بينما هي سارت في الاتجاة الاخر بسرعة.
***- ***- **
جلست ندى في طرف سريرها تبكي, وبجانبها نسمة جالسة لا تواسيها ولاتكلمها, انما تنظر اليها في انتظار انتهاء بكائها, فدخلت هالة الحجرة في هذه اللحظة ولمحتها, فقالت بدهشة.
هالة: ايه دا بتعيطي ليه؟.
وجذبت نسمة من يدها بعيدا عنها وجلست مكانها.
هالة: قومي كده بدل مانتي قاعدة متنحة, بتعيط ليه دي؟.
وقفت نسمة وهي تعقد ساعديها امام صدرها.
نسمة: اتخانقت يا ستي مع شادي.
هالة: ليه كده؟, عملك ايه؟.
قالت ندى من بين بكائها.
ندى: انا عملت ايه يعني؟, انا غلطانة اني بفضل اني اشوفه على مذاكرتي ومصلحتي, هو ليه كده دايما اناني؟, وبعدين مانتي في هندسة ومش مشغولة اربعة وعشرين ساعة زيه كده.
ضمتها هالة.
هالة: اهدي بس عشان تعرفي تفكري.
ندى: اهو زعل مني ومشي وسابني, كأنه بيقولي اضربي دماغك في الحيطة.
هالة: مشي وسابك ليه؟.
ندى: اصل انا زعقتله,وقلتله روح امشي يلا كمل مشاريعك وبلاويك.
هالة: انا مش فاهمة يعني انتي الي مزعلاه ولا هو الي مزعلك؟.
ندى: احنا الاتنين زعلنا بعض, بس دي اول مرة نتخانق وانا متضايقة ومش عارفة اعمل ايه؟.
تدخلت نسمة قائلة لهالة.
نسمة: والهانم عندها امتحان في الدرس عربي بكرة, ومش عارفة تذاكر, قاعدة تعيط زي مانتي شايفة, منك لله يا شادي.
هالة: طب هو مكلمكيش من ساعتها؟.
ندى: خالص, ولا رن عليا حتى لما روح, ولا انا كمان, بقلك سابني في الشارع , سابني ارجع لوحدي.
هالة: طيب قومي اغسلي وشك واعدي ذاكري.
عادت تبكي بشدة.
ندى: مش قادرة, مش قادرة ابص في كتاب ولا اذاكر حاجة.
قالت نسمة بحدة.
نسمة: انتي يا بنتي هتضيعي نفسك عشانه وهو ولا فارق معاه, سابك اصلا عشان يشوف مصلحته.
هالة: اسكتي انتي , عاملة زي الي بيحط بنزين على النار, احنا عايزين نهديها.
نسمة: هو كان قتلها؟,دا المفروض تفهم من نفسها ان لازم تبقى مذاكرتها ومستقبلها اهم من اي لعب عيال تاني.
اغتاظت هالة من نسمة حين اشتد بكاء ندى , فقامت تدفعها خارج الغرفة.
هالة: انتي بتعملي ايه هنا اصلا؟, روحي على اوضتك بدل مانتي واقفة تشعللي الدنيا وبس, يلا اتفضلي.
قالت نسمة وهي تخرج غصبا.
نسمة: خليكي كده ضيعيها معاكي, ان شاء الله بابا هيشوفك في مرة راكبة عربية عمرو وهيطربأها على دماغك.
دفعتها هالة واغلقت الباب بعنف خلفها وهي تقول.
هالة: ايه دا, البت دي لسانها دا ايه ؟, مش ممكن.
ثم عادت تجلس بجانب ندى تواسيها.
هالة: طب متحاولي تكلميه؟.
ندى: ينفع؟.
هالة: اه , كلميه عادي والكلام هيجيب بعضه هتتصالحو , عشان تعرفي تذاكري بس, لحسن كده مش هتذاكري حاجة.
مسحت ندى دموعها وهي تقول.
ندى: طب هاتيلي الموبايل من على التسريحة.
احضرته هالة , فأخذته واتصلت بشادي, وعاد وجهها يعبس,فقالت هالة .
هالة: هه؟, مبيردش ولا ايه؟.
ندى: لأ, مغلق.
هالة: طب كلميه على البيت.
ندى: لا اتكسف.
هالة: تتكسفي من ايه يا بنتي؟, كلميه عادي, استني اجيبلك التليفون من اوضة زفتة.
وذهبت لتحضر الهاتف من غرفة نسمة وعادت به, وناولت ندى السماعة.
ندى: ايه يا بنتي تتكسفي ليه؟, عادي.
ضربت ندى ارقام هاتف بيت شادي في توتر وانتظرت, الى ان سمعت صوت امه.
الام: الو.
ندى: الو.
الام: ايوة؟.
ندى: لو سمحت ممكن اكلم شادي؟.
بدأ يظهر بعض الدهشة لمشوبة بالعداء في صوت الام.
الام: شادي؟, مين معايا؟.
ندى: انا..,انا ندى.
الام: ندى مين يا حبيبتي؟.
ارتبكت ندى اكثر, وتلعثمت.
ندى: انا....اخت ....هالة الي معاه في الكلية....الي ساكنة جمبكو.
فهمست هالة وهي تستنكر .
هالة: ايه دا هو تحقيق؟.
الام: وعايزاه في ايه يا ماما؟.
تضاعف ارتباك ندى ولم تدر بم تجبها.
ندى: في موضوع كده يا طنط.
ردت الام بلهجة عداء واضحة.
الام: اااااه, في موضوع, لا يا بنتي , شادي نايم دلوقتي, اصله عنده شغل في الكلية كتير, الله يكون في عونه, وانتي كمان يا حبيبتي مش المفروض تكوني بتذاكري دلوقتي, انتي عندك ثانوية عامة, ركزي يا ماما في مذاكرتك عشان ربنا يوفقك كدة وتدخلي كلية حلوة.
شعرت ندى بالكلام يتجمد على لسانها, فلم تتحدث بينما اردفت الام بنفس العداء.
الام: لما يبقى يصحى هبقى اعرفه انك اتكلمتي, ولو فضي يبقى يكلمك, يلا يا حبيبتي مع السلامة,....وابقي سلميلي على مامتك.
شعرت ندى نبرة السخرية في اخر جملة تخترق اذنها , فتسمرت امام السماعة التي يصدر منها صوت اغلاق الخط, فقالت هالة.
هالة: ايه فيه ايه؟, قفلت؟.
وضعت ندى السماعة في استسلام دون ان تتحدث.
هالة: فيه ايه؟.
ندى: امه.........., بهدلتني بالذوق.
هالة: ازاي يعني؟.
ندى: هزأتني يا هالة, قالتلي نايم وانتي المفروض تكوني بتذاكري دلوقتي.
وعادت تبكي مرة اخرى, فقالت هالة.
هالة: يادي النيلة ,ماهي هايدي قالت امه دي عقربة.
ندى: انتي خلتيني اتكلم على البيت ليه؟, انا كنت ناقصاها.
وعادت تبكي بشدة.
هالة: بس بس خلاص, سيبك منها دي ست خنيقة اصلا, المهم قومي بس اغسلي وشك واتعشي, وتعالي ذاكري, وانا لما اشوفه في الكلية بكرة هكلمهولك.
ندى: انا لسه هستنى لبكرة؟.
هالة: وهو انا صحيح لو شفته كمان ممكن اشتمه, بس هكلمه كويس عشان خاطرك.
قالت ندى بأمل وكنها تذكرت شيئا.
ندى: طب استني انا ممكن اكلم لومي تصالحني عليه, هي صاحبته اوي, وهو بيسمع كلامها.
هالة: مابلاش يا بنتي ,متدخليش حد بينكو.
ندى: بس انتي لو اتدخلتي فعلا هتبقي في صفي, وكده ممكن نبوظ الدنيا, بس لومي صاحبتنا احنا الاتنين وهتحلها.
هالة: انتي حرة, كلميها بس على الله تحلها, انتي معاكي رقمها اصلا؟.
ندى: اه , هكلمها .
واتصلت بسلمى في لهفة

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#48

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

كملىىىىىىىى
إظهار التوقيع
توقيع : قطر الندا
#49

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

نورتى ياعسل أوكى

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#50

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

روعة


رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

إظهار التوقيع
توقيع : JİLO
#51

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

جميل ياسمسم
فى انتظارك

#52

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي


الحلقه الثالثه عشر
اغلقت سلمى الهاتف ونظرت الى ريهام الجالسة امامها في الكافيه بصمت, فقالت ريهام بدهشة.
ريهام: كانت عايزة ايه؟.
وضعت سلمى الهاتف على المنضدة امامها وهي تتنهد, قبل ان ترفع كأس المشروب وترتشف منه , ثم قالت.
سلمى: اصلهم متخانقين, وكانت متصلة بيا عشان اصالحهم على بعض.
ريهام: وملقتش الا انتي الي تكلمك.
اعاد الكأس ببطء وهي مأخوذة.
سلمى: شفتي بقى الحظ, عادي يا بنتي انا متعودة على كدة, هو اصلا طول اليوم مبيحكيش الا عليها.
ريهام: بصراحة يا لومي الي بتعمليه ده اكبر غلط, انا خايفة عليكي, ازاي تكوني بتحبيه وعاملة فيها انتيمته, طبعا هيحكيلك على صاحبته على طول.
سلمى: انا معنديش مشكلة انه يحكيلي, بس مكنتش متخيلة انها ممكن تخليني اصلح ما بينهم.
ريهام: انتي الي عملتي دا في نفسك, بتعذبي نفسك يا لومي.
تنهدت سلمى وترقرقت الدموع في عينيها بأسى.
سلمى: مفيش في ايدي حاجة تانية.
ريهام: لا فيه , يا تبعدي عنه, يا تعرفيه, ماهو مينفعش كده, انا مش فاهمة انتي مستنية مثلا يشم على ضهر ايده ويعرف انك بتحبيه؟, الولد مش واخد باله اصلا, ولو اخد باله هيعملك ايه, مانتي عارفة انه بيحب واحدة تانية, ابعدي عنه لحسن تتعلقي بيه اكتر.
سلمى: ريكا , بالله عليكي تسكتي , يعني انتي فاكرة اني مش عارفة الكلام دا كله؟, انا عارفاه, بس اعمل ايه؟ , مش في ايدي حاجة, والله ما في ايدي حاجة, انا غصب عني لقيتني بتشدله وبحبه, حتى وانا عارفة انه بيعاملني كصاحبه مش اكتر, ومش قادرة غير اني اقرب منه اكتر.
نظرت اليها ريهام في شفقة.
ريهام: ربنا يستر عليكي يا لومي, انا بجد مش مستريحة للي بيحصل دا.
تنهدت سلمى للمرة الثالثة, واشاحت بوجهها عن ريهام وهي تفكر فيما قالته لها بحزن.
***- **
شادي: الو ياندى, فيه ايه؟, قالبة الدنيا وبعتالي ميت مرسال ليه؟.
ندى: انت كنت قافل موبايلك ليه؟.
شادي: كنت بشتغل , ومكنتش عايز ازعاج, ايه الي حصل يعني؟.
ندى: امال مامتك قالتلي انك نايم يعني.
قال شادي بانزعاج.
شادي: وانتي كلمتي ماما فين؟.
ردت ندى بحذر.
ندى: لما لقيت موبايلك مقفول, اتكلمت على البيت.
غضب شادي.
شادي: انتي ايه الي خلاكي تعملي كده؟, وانا اقول مالها قالبة عليا ليه؟, ربنا يسامحك يا شيخة انا كده مش هخلص, انا مش مفهمك انك متكلمنيش على البيت.
ندى: انت بتزعقلي انا ليه؟, انت الي كنت قافل موبايلك, انا غلطانة اني بعمل المستحيل عشان اكلمك ومسيبكش زعلان, مع انك انت الي غلطان فيا.
وضع كفه على وجهه.
شادي: يا اللــــــه,تقومي تكلمي ماما يا ندى.
بدأت ندى في البكاء.
ندى: يعني انا كنت اعمل ايه؟, كنت عايزة اكلمك بأي طريقة, وهي كمان ماقالتلكش اني اتصلت.
صمت شادي لحظات ليهدأ, ثم قال.
شادي: خلاص ياندى متعيطيش, ومتزعليش انا اسف, بس بعد كدة متكلمنيش على البيت تاني الا اذا كان فيه حاجة ضروري اوي.
تنهنهت ندى وهي تقول.
ندى: حاضر.
فصمت قليلا ثم قال.
شادي: ايه الي خلاكي تكلمي سلمى؟.
ندى: اعمل ايه يعني؟, منا كنت زعلانة اوي ومعرفتش انام ولا اكل ولا اذاكر امبارح خالص.
شادي: انتي عندك امتحان النهاردة في الدرس صح؟.
ندى: يعني فاكر اهه.
شادي: انا مبنساكيش اصلا يا حبيبتي.
ندى: امال عملت فيا كده ليه؟, وسبتني امبارح اخبط دماغي في الحيطة.
شادي: انا كنت متنرفز منك شوية , فبلاش كنا نتكلم وانا زعلان, قلت نسيب بعض نهدى حبة, ونبقى نتكلم, بس مكنتش عارف انك مجنونة وهتقلبي عليا الدنيا.
ندى: مانت واخدني مجنونة, انا مكنتش قلتلك ان انا عاقلة.
شادي: خلاص يا حبيبتي متزعليش وقومي ذاكري شوية قبل الدرس.
ندى: ماخلاص , مش فارقة بقى, كان زماني ذاكرت امبارح.
شادي: لا يا نيدو يا روح قلبي لازم تذاكي, انتي شاطرة وانا عارف هتلحقي تذاكري, قومي يلا.
ندى: حاضر.
شادي: بحبك يا مجنونة.
ندى: وانا كمان يا دودو , اوعى تقفل موبايلك تاني, وتعذبني عليك كدا تاني.
شادي: حاضر يا حبيبتي, يلا سلام.
ندى: باي.
واغلق الهاتف والتفت فنظرت اليه سلمى وهي تقول بلهفة هادئة.
سلمى: ايه؟, اتصالحتو؟.
شادي: دي هي هبلة اصلا, احنا مكناش اتخانقنا عشان كل دا, انا بس كنت متضايق ومبحبش حد يزعجني وانا مركز مانتي عرفاني.
ردت بأسف مخفي.
سلمى: اه عرفاك.
شادي: بس هي كانت هتموت نفسها , مذاكرتش وهيا عندها امتحان النهادرة.
سلمى: بس هي,.....شكلها بتحبك اوي.
شادي: اوي, وانا كمان بحبها اوي, بس مش بطريقتها دي, كده هي بتيجي على حق حاجات كتير اوي باسم الحب, ومجنونة في تصرفاتها ,المفروض تبقى اعقل من كدا.
سلمى: صدقني الواحدة لما بتحب ممكن تعمل حاجات غريبة جدا, انت ممكن متتصورهاش حتى, والعقل دا بيبقى اخر حاجة بتستخدمها.
شادي: لا مش كده, مفيش بنات كده.
ردت بحزن.
سلمى: صدقني فيه , واكتر من كده كمان.
وسارا جنبا الى جنب , كل غارق في افكاره.
***- ***- ***-
نسمة: تتحسدي, ماسكة الملزمة يعني ونازلة مذاكرة.
ندى: عندي امتحان.
نسمة: لا والله؟, ولسه فاكرة دلوقتي؟.
ندى: يا نيسو يا حبيبتي انتي مش فاهمة ولا عمرك هتفهمي, وانا كمان كنت زيك كده فاكرة, لما كنت اعد اقول لهالة, انتي هبلة وكده , قالتلي لما تحبي هتعرفي, والله انا مفهمتش الا لما حبيت شادي.
جلست نسمة في هدوء, وهي تقول.
نسمة: بصي يا ندى, انا قلتلك وهفضل اقلك انتي بالذات, الي انتي فيه دا مش حب, احنا لسه صغيرين, وبعدين انتي مجنونة في علاقتك بيه بالمنظر دا, ازاي يعني واحد توقفي كل حياتك عليه, لو متكلمتوش متعرفيش تذاكري او تاكلي, دي مش طريقة دي.
ندى: يا نسمة يا حبيبتي , لما تحبي هتعرفي يعني ايه انك مش لوحدك, انك دايما حاسة ان فيه جزء منك في مكان تاني مع حد تاني, وازاي مبتبقيش قادرة تعيشي من غير الجزء دا,لو بعد عنك لحظة , ازاي تبقي حتى النفس مش قادرة تاخديه طول مانتو مش مع بعض.
نسمة: مين حمار فهمك كده, انا اعرف ان الحب بيكون مشاركة مش حد اخد جزء مني ومشي, وان الحد دا يكون قريب وموجود , ومع بعض في حلال ربنا , ويساعدني ويشجعني على مصلحتي لانها اهم عنده من مصلحته هو, ويشجعني على اني اكون احسن.
ندى: طيب ما شادي بيشجعني على المذاكرة دايما وعايزني اتحجب كمان.
نسمة: دا مش حب, دي انانية منه عشان يبرر ازاي هو بيحب مصلحته اكتر منك, وبعدين لما يخليكي تتحجبي لااسبابه العجيبة, طريقة لبسك وعشان الناس ميبصولكيش, دا برضة مش عشانك دا عشانه هو, مش عشان الصح.
ندى: طيب انتي يعني لما اتحجبتي , اتحجبتي للصح؟.
نسمة: امال عشان ايه؟, عشان انا المفروض اعمل كده من غير ما يكون حد هو الي قايلي , او عشان مزعلش الي انا بحبه, يا بنتي حطي اولويات , ربنا ,اهلي , مذاكرتي, شادي, مش تقلبيها كلها من ورا.
ندى: انتي برضة مش فاهمة عشان مجربتيش.
نسمة: انا مش عايزة اجرب , من الي شفته منكو مش عايزة اجرب, انتي فاكرة ان عمرو مجدي هيخطب اختك في الاخر؟,بيتهيألك, عمرو دا انا شفته واتكلمت معاه في عيد ميلاد بنت خاله , و مكانش عارف انها انا اخت هالة, مكانش فاكرني, كنت لسه متحجبة ومعرفنيش, احلفلك بايه انه كان بيعاكس, وكان هيموت ويديني نمرة تليفونه, وانا مرضتش احرجه واقوله انا اخت هالة, ومرضتش اقول لهالة عشان هتقول عليا ببالغ وبألف وهتصدقه لو قالها ايه, بصي يا ندى, انتي عارفة انا بحبك قد ايه, وانتي اقرب الناس ليا , فانا مش عايزة اشوف شادي دا بياخدك مني ومن نفسك وبيضيعك حتى لو باسم الحب, الي بيحب حد, بيحترمه, والي يكلمك من ورا الاهل يبقى مش بيحترمك.
قالت بعناد.
ندى: هو مبيكلمنيش من ورا اهلي, ماما عارفة.
شادي: وياترى مامته عارفة؟.
ارتبكت ندى وهي تقول.
ندى: اكيد عارفة.
نسمة: اقولك انا مامته عارفة ايه, عارفة ان شادي بيكلم بنت صايعة واخداه من مذاكرته وبينزل يقابلها من ورا اهلها, او مصيبة لتكون عارفة ان اهلك عارفين كمان , كده احنا بقى منظرنا وحش اوي.
ندى: بس يا نسمة اسكتي, مهما عملتي مش هتخليني اكره شادي.
نسمة: انا مقلتلكيش اكرهيه, انا قلت حبي نفسك شوية, حبي اهلك حبي ربنا, شادي دا مش كل حاجة ومش باقيلك زي مانتي متخيلة.
ندى: متقوليش كده.
نسمة: انا عارفة اني بكلامي معاكي بقول كلام في الهوا , وانتي حرة تدخلي من هنا وتطلعي من هنا, بس انا مش هسكت وهفضل اقولك طول منا عايشة , عشان ان لسه عندي امل فيكي.
ندى: بقلك ايه يا نسمة, متعمليليش فيها داعية, انتي ملمومة على شوية بنات اليومين دول هيبوظولك دماغك.
نسمة: انا قلتلك وانتي الي عندك اعمليه, ربنا يهديكي.
ندى: خليكي في حالك, انا بحب شادي واستحالة اسيبه.

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#53

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

هههههههه حلوة جداااا استمري يا ميمي بالتوفيق ان شاء الله
إظهار التوقيع
توقيع : أم زهير
#54

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

حلوووووووة
حسيت اني مراهقة صغيرة
شكرا على الرواية

إظهار التوقيع
توقيع : bassouma
#55

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

حلوة اوى
إظهار التوقيع
توقيع : قطر الندا
#56

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقه الربعه عشر
توترت اصابع ندى وهي تقبض على هاتفها في غضب, وهي تستمع الى صوت الجرس الذي يرن في اذنها برتابة, ثم القت بالهاتف على السرير في عصبية.
ندى: الغبي مبيردش برضة, انا هتشل يا هالة
.
وضعت هالة الكتاب الذي تمسكه بجانبها وهي تقول.
هالة: لأ بقى, انتي هتعدي تروشيني, والله اروح اذاكر عند نسمة في اوضتها, انا لو منه ما اردش اصلا , دي عاشر مرة تكلميه وهو قالك انا بذاكر متشغلينيش
.
ندى: برضة يرد عليا, افرضي فيه حاجة مهمة وكنت عايزاه ضروري, وفي الاخر يتخانق معايا لو كلمت مامته على البيت.
هالة: انتي شكلك فاضية ودماغك رايقة ولا انا ولا شادي فاضينلك, روحي يا بنتي ذاكريلك شوية بايولوجي واطلعي من دماغنا الله يخليكي.
ندى: انتي ليه مش حاسة بيا, طب والله العظيم اتغير , من اول ما الامتحانات بتاعتكو ما بدأت ودا اتحول, بقى على طول قافل موبايله يا مبيردش, زي مانتي شايفة, او مزاجة زفت دايما , وبيعاملني كأني حاجة تخنق , انا زعلانة منه اوي يا هالة.لم ترفع هالة عينيها عن الكتاب.
هالة: مممم.
صاحت بها ندى.
ندى: انتي يا زفتة مش معايا اصلا.
القت هالة بالكتاب.
هالة: يادي النيلة, يا بنتي سبيني اذاكر حرام عليكي, وروحي ذاكري انتي كمان, الواد عنده حق, انتي فعلا خنيقة.
ندى: هو مش بيحبني زي ما بحبه, بيعاملني كدة ليه؟.
صاحت بها.
هالة: معرفش.
قالت ندى بتصميم.
ندى: انا هجي بكرة الجامعة بعد الامتحان بتاعكو.
هالة: اتفلقي, بس سبيني اذاكر, بقلك ايه انا هسيبلك الاوضة خالص, وهعد اذاكر عند نسمة, اهي ارحم منك على الاقل لسانها جوا بقها.
ندى: هتسبيني لوحدي؟, انا كده هتجن من التفكير.
قالت هالة قبل ان تدخل غرفة نسمة.
هالة: ماهو بدل ما اسقط انا.
***- ***- **
نظر شادي مندهشا الى ندى التي كانت في انتظاره اسفل لجنة الامتحان, بمجرد ما رآها اقبل عليها.
شادي: ندى, ازيك ؟, بتعملي ايه هنا؟.
ندى: جيت اطمن عليك, الامتحان كان ايه؟.
شادي: كان كويس الحمد لله.
ندى: كويس.
وصمتا قليلا, ثم قال.
شادي: انتي جيتي مع هالة؟.
ندى: لأ. هالة جت بدري, انا قلت اجي قبل ما تخرجو عشان معدش لوحدي كتير.
شادي: انتي مش وركي درس النهاردة؟.
ندى: لا دا مراجعة وانا هطنشه مش رايحة.في هذه اللحظة خرجت سلمى من اللجنة فيمن خرج, فلمحتهما.
سلمى: هاي ندى.
وقبلتها,وهي تسأل.
سلمى: بتعملي ايه هنا؟, اختك عملت ايه في الامتحان؟.
ندى: والله لسه معرفش, مشفتهاش, انا جيت على لجنتكو على طول.
سلمى: صحيح يا شادي, عملت ايه في السؤال التالت؟.
شادي: دا سؤال غبي, انا افتكرت الجدول الي في الباب الرابع بالعافية.
سلمى: جدول ايه يخرب عقلك,الامتحان مفيهوش جداول, انا معملتش جداول, جدول ايه يا خبر ابيض.
شادي: ياعبيطة السؤال الاول كمان فيه جدول.
سلمى: الصغير الي في اخر الكلام دا انا عملته, بس التالت دا جدول ايه؟.
شعرت ندى بالضجر من الحديث فانتحت جانبا, خاصة بعد وصول معظم الدفعة لمراجعة الاجابات مع شادي, وشردت قليلا , ثم افاقت على طرقات خفيفة على كتفها.
هالة: بتعملي ايه هنا؟.
التفتت ندى لاختها التي وضعت كفها على كتفها.
ندى: كنت جايالكو.
هالة: جيالنا مين بقى, انتي جياله هو.
ندى: يعني هو همه, ماهو واقف مع اصحابه ونسي اني هنا اصلا.
هالة: اه صحيح اما اروح اسأله على السؤال التالت عمل فيه ايه؟.
ندى: متتعبيش نفسك ,الاجابة الجدول الي في الباب الرابع الي مرضتيش تذاكريه امبارح.
هالة: يادي النيلة, دانا كتبته حاجة تانية خالص, هي الجداول دي حد بيذاكرها اصلا؟.
قالت ندى وعينيها لازالت معلقة بشادي المحاط بأصدقائه.
ندى: ايوة , شادي بيذاكر كل حاجة, مذاكرته اهم حاجة عنده في الدنيا.
وبعد مدة عاد اليها شادي مبتسما.
شادي: محدش في الدفعة عرف حكاية الجدول دي ولا ايه؟, هاي يا هالة.
هالة: انت يا بني دحيح مش بتاع هذار, لو كنت معايا في لجنتي كنت غشيت منك غش.
شادي: ومين قال اني كنت هغششك اصلا, بقى انا اذاكر واتعب وانتي تاخدي على الجاهز.
ثم التفت الى ندى التي تعكر مزاجها.
شادي: مالك يا بنتي؟, مبوزة ليه؟.
اشاحت ندى بوجهها في ضيق.
ندى: مفيش.
قالت هالة.
هالة: ااااه, اسيبكو انا لحسن تولعو في بعض قدامي.
وانصرفت,بينما قال شادي لندى في دهشة.
شادي: مالك يا ندى؟,قالبة وشك ليه؟.
ندى: انت بجد مش حاسس انك عامل حاجة؟.
شادي: عامل ايه ياندى خير.
التفتت تقول له بعصبية.
ندى: انت مبتهتمش غير بنفسك وبس , اهم حاجة عندك مذاكرتك وبس , وانا مش مهم خالص اصلا, كأني ماليش اهمية عندك, انا درجة تانية , والمهم اصحابك ومصلحتك ومامتك......شادي: ايه ايه ايه, فيه ايه ياندى؟, طلعتي فيا ليه؟, انتي كنتي كويسة من شوية , قالتلك ايه هالة غيرتك؟.
ندى: هالة مقالتليش حاجة يا شادي, انا الي اتخنقت, انت ايه يا اخي مبتحبنيش , دنتا لو مبتحبنيش هتهتم اكتر من كده, هتسأل حتى, ممكن افهم ايه الي بيحصلك في الامتحانات ؟, بتتغير ليه؟, بتبعد عني بالشكل دا ليه؟.
شادي: ندى ,ندى, انتي مالك؟, متضايقة من حاجة وبتطلعيها عليا؟, مانتي كنتي كويسة.
ندى: لا انا مكنتش كويسة, بس انت الي مش بتاخد بالك, انا سايبة مذاكرتي برضة الي وللعلم كتيرة, وجاية عشان اشوفك بعد الامتحان عشان اطمن عليك تقوم سايبني وواقف مع اصحابك كأني مجتش, وامبارح طول الليل بكلم فيك مبتردش عليا, دانا لو في المستشفي وبتصل بيك كنت مت وانت مسألتش.
شادي: الله يا ندى مانتي عارفة اني مبحبش حد يزعجني وانا بذاكر, عشان ببقى مركز.
ندى: والله , ودا لناس وناس بقى, لاني وانا بتصل كنت بلاقيك ساعات مشغول, الي مش عايز حد يزعجه بيقفل موبايله يا استاذ ,مش بيرد على ناس ناس.
شادي: بالراحة ياندى وطي صوتك وافهمي الاول, انا يابنتي كنت قافل صوت الموبايل, ولما كنتي بتلاقيه مشغول اكيد انا كنت بتصل بسامح ولا بلومي ولا بحد بسأله في حاجة , ماهو انا في امتحانات وانتي مسيرك تجربي تفهمي.
قالت وعيناها تدمعان.
ندى: تقوم متردش عليا, مستاهلش منك كلمة واحدة تطمني عليك.
شادي: ايه دا يا ندى؟, لا دانتي زعلانة اوي, لا اهدي, والله العظيم ما كان قصدي اقلقك او اضايقك, انا بس كنت بتصرف على اساس اني معرفك انك متشغلنيش بس .
ندى: خلاص يا شادي.

واشاحت بوجهها عنه تبكي.
شادي: انتي بتعيطي؟.
وانتظر حتى هدأت قليلا, ثم قال لها.
شادي: طب انتي فاضية النهاردة؟.
ندى: بتسأل ليه؟, يهمك يعني؟.
شادي: عشان انا عازمك على اغدا , مادام الامتحان كان حلو , وانا لازم اصالحك.
ندى: ياسلام؟.
شادي: والله العظيم, وحياة عنيكي الحلوين الي انا عيطتهم دول, عشان متزعليش مني تاني.
***- ***- *
"وبعدها اتمشينا شوية ووصلني وروح"
قالت ندى هذا الكلام وهي مستلقاة على ظهرها بسرير غرفتها ,وتتكلم بهيام.
نسمة: يـــــا حلاوتك.
بينما احمر وجة ميسون صديقة نسمة وهي تستمع الى الحديث الذي يدور, بينما قالت هايدي وهي تقوم من مكانها بجانب هالة لتضرب ندى على ساقها.
هايدي: فوقي يابت , انتي شاربة حاجة ولا ايه؟, ايه يعني الواد خرجك خروجة وفسحك شوية, اوام كده نسيتي الي عمله فيكي.
همست ميسون لنسمة.
ميسون: قومي نروح نعد في اوضتك عشان يعرفو يتكلمو براحتهم.
قالت نسمة بصوت عالي.
نسمة: يعني انتي شايفاهم مكسوفين منك اصلا, يا بنتي دول وشهم مكشوف كده عــــادي .
اعتدلت ندى وهي تقول لهايدي.
ندى: انتي بتقولي فيها, طب والله العظيم نسيت حتى اني كنت متضايقة منه.قالت هالة وهي تتنهد.
هالة: ماهو احنا كده بوردة وكلمتين حلوين بنتنح وننسى.
هايدي: انتي يابنتي انتي مبتحرميش انا مش قلتلك امه متتطاقش.
مالت نسمة على اذن ميسون.
نسمة: اصلها كانت ماشية معاه قبلها.
ازداد احمرار وجه الفتاة وهي تنظر اليهما في دهشة.
نسمة: منا قلتلك احنا عيلة عادي.
ميسون: انا مقلتش حاجة.
نسمة: انا قلتلك بلاش تتعرفي عليهم هيلخبطولك كل الي انتي اتربيتي عليه في حياتك.
بينما همست هايدي لهالة.
هايدي: مين فيلم الخطايا الي قاعدة دي؟.
هالة: شششش, دي انتيمة نسمة, بس ايه, خام خام خام.
هايدي: هو لسه فيه بنات كده اصلا.
هالة: اديكي شفتي.
هايدي: اهي اختك نسمة دي الي غريبة, غيركو خالص, طب انتي واتحجبتي عشان اخت عمرو بتتكلم عليكي, دي ايه الي جابرها دلوقتي؟.
هالة: بس لحسن ندى الي دلوقتي بتفكر , شادي لاعبلها في دماغها, عزومة تانية ومش بعيد نلاقيها لابسة اسدال.
هايدي: يــــع.
هالة: اه والله العظيم, الواد قاعد يزن عليها , عيب واعدلي لبسك واختك اتحجبت, انتي مش صغيرة, وانا بغير عليكي وشغل الولاد دا بقى.
هايدي: دي تبقى مجنونة.
هالة: منا قلتلك انا في عيلة المورستان, واحدة مجنونة والتانية شيخة جامع, وانا , تخيلي بقى.
هايدي: الله يكون في عون امكو وابوكو.
بينما قالت نسمة لميسون في نفس اللحظة.
نسمة: اهو انا عايشة في مستشفى المجانين, اتنين حبيبة ودماغهم اتلحست, وماما طراوة خالص, وبابا ولا هو هنا اصلا.
فاحمر وجه ميسون في اندهاش , وهي تدير وجهها في الفتيات حولها بخوف.

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#57

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

راااائع


بس لحد دلوقت انا مع نسمة في افكارها بس ربنا يستر عااللي جاي





رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

إظهار التوقيع
توقيع : JİLO
#58

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

نورتى ياقمر

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#59

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

تووحفة ..
ان شاء الله حتابعها ..
انا بس قرأت اول اتنين .. حكمل و ارد

#60

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

يعطيك العافية
#61

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

نورتم

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#62

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقه الخامسه عشر


ندى: شادي يا حبيبي انت بجد عسل, ايه دا كله؟.
نظرت ندى حولها لاصدقائها واصدقاء شادي , واختها وصديقاتها , الذين التفو حولهما في الكافيتيريا مجتمعين مع اطفاء النور, وخروجهم منشدين اغنية عيد الميلاد لندى, مع دخول التورتة وتصفيق الحاضرين.
قام شادي يقف , ليغني مع الجميع اغنية عيد الميلاد, بينما هي متوقفة واضعة كفها على فمها من السعادة.
شادي: ايه رأيك في المفاجئة دي؟.
عانقت ندى صديقاته وصديقاتها وهي تحيي الشباب, وتبتسم بسعادة لشادي, الذي نظر اليها مبتسما, بينما مالت ريهام على سلمى.
ريهام: انتي الي ظبطتي دا كله طبعا.
سلمى: بس يا ريكا.
ريهام: وانا اقول قاعدين تخططو لايه انتي وهو بعد ما الامتحانات خلصت, وتلاقيه هو ولا كان واخد باله اصلا, وانتي الي خلتيه يعملها كل دا.
قالت ريهام بنفاذ صبر.
سلمى: ايوة يا ريكا, انا الي خليته يعملها العيد ميلاد, ايه يعني؟.
ريهام: انا مش فاهمة انتي بتضحي ليه وعشان مين, يا بنتي هو مش حاسس بيكي.
سلمى: بس يا ريهام متناقشنيش في الموضوع دا بقى تاني, انا معرفتش اكون حبيبة ليه, سبيني يا ستي اكون صاحبة, انا مرتاحة كده, طول منا قريبة منه مرتاحة.
ريهام: كمان بتقوليلي ريهام, انتي كده هتخليني ابدأ اكرهه.
وفي احد الاركان قال سامح لشادي, وهو يتابع هايدي بعينيه وهي تتبختر.
سامح: انت مقلتش يعني انك صالحت هايدي.
رد شادي بانكار.
شادي: هايدي مين دي الي اصالحها؟, بلا قرف.
سامح: امال ايه الي جابها؟.
شادي: تلاقيها هالة, انا قلتلها جيبي اصحاب ندى مش اصحابك انتي.
فمرت هايدي من امامهما وهي تنظر اليهما باستخفاف.
هايدي: هاي.
ردا برتابة.
سامح: هاي.
شادي: هاي.
فنظرت الى شادي تقول بسخرية.
هايدي: ماحنا اتنطقنا وفهمنا اهه, وبقينا بنعرف نعامل البنات ازاي.
فقال شادي ببرود.
شادي: من بعض ماعندكم.
هايدي: يعني علمناكو اهه؟ وكسبنا فيكو ثواب.
شادي: طب حاسبي بس لحسن شعرك هيدخل في الطبق, مش تتحجبي بدل مانتي منكوشة كده, اهو تكسبي فينا بجد ثواب وترحمينا من شعرك الي كل شوية لون.
هايدي: هقلك ايه مانت طلعلك لسان على كبر, الله يرحم ايام مكنتش بتعرف تجمع كلمتين على بعض.
وانصرفت في برود وهي تدفع شعرها الى الخلف بيديها, بينما قال سامح.
سامح: هي..... هايدي دي فاضية؟.
شادي: معرفش, ليه؟.
سامح: يعني.
شادي: كانت ماشية باين مع واد اسمه السلاموني.
سامح: كانت ولا لسه؟.
شادي: معرفش, ابقى اسألك.
عدل سامح من هندامه, وهو يترك صحن الجاتوة على المنضدة قائلا.
سامح: مالوش لزوم, انا هعرف.
وتوجه صوب هايدي, بينما وقفت هالة بجانب عمرو صديقها.
هالة: عينك يا عمرو.
نزع عمرو عينيه بصعوبة من على فتاة مارة امامه وهو يلتفت الي هالة قائلا في "استهبال".
عمرو: ايه يا لولو ؟, انا كنت ببص بس, بشوف ايه الي مكتوب على البادي من ورا.
هالة: كان مكتوب متبصش عيب هالة جمبك.
قال عمرو بمزاح سخيف.
عمرو: ايه دا؟ كل دا كان مكتوب؟, استني اما ابص تاني كده.
ادارت وجهه ناحيتها بيدها وهي تقول بحزم.
هالة: عمرو, اتلم بقى, كل دا وانا معاك امال لو كنت لوحدك تعمل ايه؟.
قال في براءة مصطنعة.
عمرو: عمري ما هعمل حاجة, انا ببص اصلا عشان انتي جمبي, لومكنتيش جمبي كنت هبص في الارض.
هالة: يا سلام.
امسك يدها وقبلها وهو يقول.
عمرو: انا اقدر برضه ابص على حد ومعايا القمر دا, دانا لازم ابقى اعمى.
هالة: ماشي يا اعمى.
ثم قال بمزاح.
عمرو: بس برضة مقلتليش, هو الكلام كان مكتوب من ضهر البادي ولا من وشه.
ضربته هالة على وجهه بمزاح غاضب, فأمسك يدها وقبض عليها وهو يضحك, بينما اقتربت ندى من شادي, تقول له.
ندى: حبيبي دا احلى عيد ميلاد قضيته في حياتي, دا حتى احلى يوم قضيته في حياتي.
شادي: عشان تعرفي ان حبيبك مبينساكيش.
ندى: انت تقدر تنساني اصلا.
شادي: غمضي عنيكي.
فامتثلت , فاخرج شيئا في علبة مغلفة من جيبه.
شادي: فتحي.
ندى: هاااااه, شادي ايه دا.
فتحها شادي واخرج سلسلة في اخرها حرف ن بالانجليزية.
ندى: شادي,.......دي ...جميلة اوي.
شادي: عشان انتي جميلة اوي, لفي البسهالك.
فالتفتت ندى ورفعت شعرها بينما البسها شادي السلسلة.
شادي: عشان متنسنيش ابدا.
ندى: انا عمري ما بنساك ولا هنساك, انا بحبك اكتر من اي حاجة او اي حد في الدنيا.
اشاحت سلمى بعينيها عن منظر ندى وشادي, وهي تتألم.
ريهام: مهما عملتي عشان تقربي منه, هو هيقرب منها هي, احسنلك ابعدي عنه.
سلمى: انتي مش فاهمة, هو مسيره في يوم يعرف مين الي بيحبه بجد, وهيبص مش هيلاقي حد جمبه الا انا.
***- ***- ***- ***-
انحنت ندى على امها وهي تمسك بالسلسلة الذهبية, وتريها لها.
ندى: شفتي حلوة ازاي.
امسكت الام بالسلسلة تنظر اليها وهي تبتسم.
الام: جميلة يا حبيبتي.
فقالت نسمة, وهي تقف في منتصف الحجرة واضعة كفيها في وسطها.
نسمة: ومفكرتوش تعزموني حتى يعني, مجتش على بالكو.
قالت هالة وهي تمشط شعرها .
هالة: مكانش هيعجبك الجو, فيه ناس كتير مبتحبيهاش.
نسمة: وانا اصلا مكنتش هاجي, عشان فعلا فيه ناس كتير مبحبهاش, بس مش عيب يعني انك متعزمنيش, دنا اختك, دنا اقربلك من عمرو.
الام: معلش يا نسوم, اختك محبتش تضايقك وتجيبك غصب عنك.
نسمة: يعني يعملولها عيد ميلاد وميقولوليش حتى, استغفر الله العظيم.
قامت ندى تقبلها في وجنتها وتقول.
ندى: خلاص بقى يا نيسو متزعليش , انا والله مكنت اعرف حاجة وبعدين انتي عندي بميت عيد ميلاد.
نسمة: لا ياستي مانتي كفاية عليكي سي شادي, بتاعك, على العموم كل سنة وانتي طيبة.
وتركتهم خارجة متوجهة لغرفتها.
الام: اصل نسمة دي بتموت فيكو, فبتغير عليكو اوي.
هالة: قصدك بتغير مننا , عشان هي مش لاقية حد يبصلها.
ندى: بس يا لولو متقوليش كده, هي صحيح ناشفة شوية بس نسمة امورة.
الام: انا مش عارفة هي طالعة كده ليه؟, كلامها عامل زي الطوب, ومدهولة على طول, مش تترقق زي البنات, لا دايما واخدة الحياة جد, دي حتى مشيتها عاملة زي العسكري.
جلست ندى في حضن امها وهي تقول.
ندى: سيبك منها, شوية وهتصفى , بس اليوم النهاردة يامام كان عسل, كان عايزك بجد.
الام: يا بنتي انتو شباب في بعضيكو انا كنت هاجي اعمل ايه؟.
هالة: شفتي ياندى, مش سامح قعد يشتغل هايدي النهاردة.
ندى: يووووة, هي هايدي دي مبتعتقش.
هالة: وعمرو برضه كان مخنوق منه, اصله مبيحبوش.
الام: هو عمرو الي وصلكو النهاردة يابنات؟.
هالة: ايوة طبعا, كان لازم عربية , هنشيل الهدايا في ايه؟.
الام: انا مش قلتلك متركبيش معاه العربية تاني يا هالة, افرضي حد شافك دلوقتي او قال لباباكي .
قالت هالة بعصبية.
هالة: انا مكنتش لوحدي كان معايا ندى, وبعدين احنا كان لازم حد يرجعنا عشان الهدايا, وانا اصلا مبقتش اركب معاه العربية خالص من ساعة ماقلتيلي, انا معملتش حاجة الولد كتر خيره وصلنا لحد البيت ولو بابا كان شافني او اي حد كنت هقوله عادي , يعني لو كان مهند ابن خالتي الي وصلنا برضه كان هيبقى نفس المنظر.
الام: انا مبقلكيش كده عشان تزعلي, انا بقلك بس خدي بالك, عشان عربية عمرو معروفة, وباباكي لو عرف هيعملهالك شغلانة.
ندى: احسن حاجة ان شادي معندوش لسه عربية, محدش هيعملي مشاكل.
قالت هالة بغضب.
هالة: انا محدش يقدر يعملي مشاكل ومش عشان منى اخت عمرو اتكلمت عليا شوية , يبقى خلاص اسيبه عشان خاطرها, لأ دانا اعد على قلبها واعرف اتعامل مع عشرة زيها.
ندى: هو مش خلاص معادلوش الا سنتين ويتخرج مش هيجي يتقدم بقى.
هالة: كل واحد يخليه في حالة, خليكي في شادي بتاعك الي لسه قدامه خمس سنين دا.
ندى: والله انا لسه صغيرة ومش مستعجلة, وهو كمان يشوف مستقبله ,وبعدين احنا اتفقنا اول ما يخلص هيجي على طول هكون انا في تالتة كلية.
الام: ربنا يكرمك يا بناتي ويفتح في وشكو, وينور ليكو طريقكو,ويبعد عنكو الناس الوحشة .
عادت ندى الى حضن امها في اطمئنان.
ندى: يارب يا ماما.

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#63

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

حلوة ..
فعلا نسمة دي جدعة ..
ندى و هالة لو يبطلو يكون احسن مليووون مرة ..
بس مسيرنا نعرف ايه اللي حيحصل ..

إظهار التوقيع
توقيع : زوزو 24
#64

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

يسلمووووو
إظهار التوقيع
توقيع : عاشقة الاحزان
#65

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

روعة
إظهار التوقيع
توقيع : اوزاريس
#66

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

شكرا على القصة الحلوة
إظهار التوقيع
توقيع : Frawla
#67

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

القصة حلوة اوى اوى اوى اوى
مستنية التكملة

#68

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقة 16

شادي: اقفلي كلام في الموضوع دا خالص, احنا اتكلمنا كتير وانتهينا منه خلاص, عايزة متتحجبيش انتي حرة لكن انا بقى انسيني, وانا قلتلك الي عندي.
قال شادي هذا الكلام بصوت حاد في التليفون.
ندى: انت ليه بتهددني كده على طول؟, انت بتحط دي قصاد دي ليه؟,
شادي: عشان انا كلمتك في الموضوع دا ميت مرة , مبتسمعيش الكلام.
ندى: طيب منا بطلت البس اللبس الي بيضايقك اهه, وسمعت كلامك.
شادي: انا مقلتش كده وبس, احنا اتفقنا انك هتتحجبي.
ردت ندى بشيء من العصبية.
ندى: والله انت بس الي اتفقت مع نفسك, انا ماتفقتش مع حد.
شادي: يعني ايه؟.
ندى: يعني انت الي كنت بتتكلم وترد على نفسك, انا مكنتش بقولك حاجة, انت بس الي اتعودت انك تقول وانا انفذ.
قال شادي بغضب.
شادي: امال ايه المفروض ؟, المفروض ان سيادتك الي تقولي بقى وانا انفذ؟.
ندى: لو سمحت متتريأش ,انا مقلتش كده ,انا قلت....
شادي: ماهو الي كان ناقص تقولي كده, بصي ياندى انتي بقيتي تتعبيني في المناقشة كتير ,وبتجادلي على طول, وانا امتحانات اخر السنة قربت ومش طايق نفسي.
ندى: اااااه , داحنا رجعنا تاني لتطنيش الامتحانات, انت بقى مش مشكتك الحجاب , انت بس بتطهقني عشان ابعد عنك ايام الامتحانات عشان تفضى للمذاكرة,انا مش فاهمة هي المذاكرة دي ضرتي ولا ايه؟.
شادي: افهمي الي تفهميه, انتي اصلا دماغك دي مريضة.
ندى: مش انا دماغي مريضة يا شادي؟, طيب ايه رأيك بقى انا مش هتحجب, واهلى سايبني بشعري وموافقين ,وانت ملكش كلمة عليا.
شادي: طيب, خليكي بقى مع اهلك.
واغلق الهاتف بغضب.
ندى: الو,.....شادي ,......الو.
نظرت ندى للهاتف بحنق وهي تغلقه, ثم دخلت غرفة نسمة بعنف.
ندى: هالة ,عايزاكي.
قامت هالة من جانب نسمة ,وهي تغلق الكتاب الذي بيدها تتساءل.
هالة: خير , شكلك متهزأة.
امسكت نسمة بيد هالة تجلسها ثانية.
نسمة: ماتتكلمو هنا , لازم يعني تختفو انتو الاتنين في الاوضة بتاعتكو.
عادت هالة لجلستها بجانب نسمة, بينما جلست ندى بجانبهما وهي تقول.
ندى: انا اتخانقت انا وشادي.
نسمة: احسن.
هالة: ليه؟.
ندى: عايزني اتحجب برضة.
هالة: طب ماتتحجبي يا بنتي وتريحيه, انتي مش بتحبيه؟.
ندى: بحبه , بس هو بيطلب الحاجة كأنها امر, انتي عارفة لو كان بياخدني بالراحة واحدة واحدة, والله كنت وافقت, لكن اسلوبه دايما زبالة كده, يخلي الواحد مش عايز يسمع الكلام.
اعتدلت نسمة وهي تقترب من ندى .
نسمة: بصي يا نودي, هو عنده حق في حاجة, انتي لازم تتحجبي, وتتحجبي عدل مش زي البت دي الي لبسها كله هوهو, مزادش عليه الا ايشارب من فوق وهدومها صايعة, لا تتحجبي صح, عشان ربنا يرضى عنك, وعشان دا المفروض, انما لو هتعملي دا علشان خاطر شادي,... متعمليهوش احسن.
ضربتها هالة على كتفها وهي تتكلم.
هالة: اسمعيني انا سيبك من البتاعة دي, يا بنتي ريحيه, الولاد مبيجوش الا لما بيحسو انك بتسمعي الكلام وخلاص, يعني عمرو كده ساعات بيركب دماغه في حاجات هايفة, متنزليش الشارع الفلاني, او متكلميش فلان, وبيبقى من غير سبب , لمجرد انه يحس انه ولد, انتي ساعة القرف دا تكبري دماغك خالص, وتعملي الي هو عايزه, وبعدين تبقو تتكلمو, ومتسيبيهوش يمسك عليكي حاجة, بالعكس داهو مش هيقدر يرفضلك طلب بعد كده لانك بتسمعي كلامه.
نسمة: لاحول ولا قوة الا بالله, بقى بالله عليكي دا كلام, يعني تفضلي قاعدة رابطة نفسك بواحد بيتحكم فيكي, وماشية على مزاجه عشان يثبت رجولته وبس وهو في الاول وفي الاخر عيل لاراح ولا جه,, يابنتي ربنا بيحاسب قبل كل شيء على النية, يعني لما تعملي حاجة لله, بتتحسب, لو لحد تاني مبتتحسبش , لما البنت دي تتحجب وهي نيتها ترضي شادي, يبقى خلاص زي قلته, انا مش عارفة ربنا الي اهم عندك ولا شادي.
ردت ندى بسرعة.
ندى: ربنا طبعا.
نسمة: مش باين, اهو كلام وبس.
هالة: انتي عايزة ايه يعني؟.
نسمة: انا نفسي انتو الاتنين كده تفوقو وتعرفو ان الله حق, يعني انتي وهي, المشكلة عندكو مش في الصبيان الي بتعرفوهم, المشكلة في انكو بتعملو حاجة حرام ومش مقتنعين اصلا انها حرام.
هالة: يابنتي انا وعمرو في حكم المخطوبين, اهله عارفين واهلي عارفين ,احنا مبنعملش حاجة غلط.
نسمة: مفيش حاجة اسمها في حكم, فيه حاجة اسمها اه احنا مخطوبين قدام ربنا وقدام الناس, ساعتها تقولي احنا مبنعملش حاجة غلط.
هالة: خلينالك الحلال والحرام يا ست نسمة لما نشوف هيوديكي لفين.
فقالت ندى بشرود.
ندى: طب انتي ومامته عارفة وموافقة وبتكلميها وبتكلمك, انا بقى اعمل ايه في مامته المرعبة دي.
نسمة: والله ام شادي دي ست محترمة جدا, انا لو منها اعمل اكتر من كده, ماهو لما تفضلو تكلمو بعض وفي الاخر يجي يقول هيخطبك, هتبقى امه مش طايقة تسمع سيرتك اصلا, ومحدش يقدر يلومها.
هالة: انتي بتتكلمي في حاجة لسه بدري عليها, يا نيسو يا حبيبتي انتي بتتكلمي كده بس عشان لسه مجربتيش, لما تحبي هنبقى نشوف, ماهي كانت بقول زيك والله.
نسمة: مش ضروري اجرب عشان اعرف الصح من الغلط, مش لازم احط ايدي جوة الفرن واقول لازم اجرب عشان اعرف بيحرق ولا لأ, الحلال بين والحرام بين.
هالة:ااااه, دا كلام ست ميسون بقى, ولا كلامك انتي ,مانتي مصاحبالي شوية بلاوي.
نسمة: انا مش إمعه زيك عشان كلامي يبقى كلام حد, وعلى الاقل لو ميسون الي قايلاه فانا باخد كلامي من بنت ومحترمة كمان, مش كل كلامي, عمرو قال لأ شادي قال, ولاغية شخصيتي خالص.
ندى: يعني اعمل ايه دلوقتي؟, انا زعلته مني.
هالة: اعملي اي حاجة الا انك تكلمي البت الي اسمها سلمى دي زي كل مرة, انا بصراحة مبستريحلهاش.
ندى: انا اصلا مش هكلمه ومش عايزة اصالحه , عشان يحس بقيمتي شوية.
هالة: ايوة كده اتقلي عليه ,وهو هيجيلك مدلوق على وشه.
هزت نسمة رأسها في اسف وهي تقول.
نسمة: ربنا يهديكو, بجد, ربنا يهديكو.
***- ***- **
جلس شادي بجانب سلمى في الكلية وهو يقول.
شادي: دماغها ناشفة ومبتسمعش الكلام, انا مش فاهم ليه مش راضية تتحجب, مبسوطة هي كده وهي ماشية بشعرها.
سلمى: معلش يا شادي , اعذرها برضة ,هي لسه صغيرة.
شادي: يعني هي غلطتي اني بحب واحدى اصغر مني, اعمل ايه بس انا مش فاهم.
سلمى: ممكن برضة.
شادي: ممكن ايه؟.
قالت بحذر.
سلمى: ممكن تكون غلطتك فعلا انك بتحب واحدة اصغر منك, يعني ندى واضح ان تصرفاتها عيالي اوي.
شادي: بس هي مكانتش كده يا لومي, العند دا جديد.
سلمى: انت لازم تاخد موقف عشان هي تاخد بالها, وتعرف ان الي بتعمله دا غلط, ومتتعودش انك بتعدي.
التفت اليها يقول.
شادي: مش كده برضة؟.
سلمى: وبعدين لو مابقتش كويسة معاك, لازم تتصرف بقى وتحط حدود.
شادي: لا يابنتي مش للدرجة دي انا بس هقرص ودنها عشان تتعلم تتعامل معايا, بس انا مبفكرش اسيبها ,انا بحبها.
تراجعت سلمى.
سلمى: وانا مقلتش سيبها خالص, انا قلت بس يعني ابقى ...خد بالك بقى.
شادي: اه, ربنا يستر, والله موضوع ندى دا معصبني دايما, يعني كمان في البيت ماما مبتسبنيش في حالي, على طول بتدخل الموضوع دا في الكلام, ومبترحمنيش, انا زهقت, لا عارف اذاكر ولا عارف اركز.
سلمى: ملكش انت دعوة بس وركز في مذاكرتك ومصلحتك , مامتك عندها حق, لو شلت مادة محدش هينفعك, ولاحتى ندى نفسها هتتأذي,انت لازم تخاف على نفسك اكتر من كده.
شادي: عندك حق يا لومي, والله انا مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه؟.
سلمى: مكنتش هتعمل حاجة.
شادي: لا والله بجد, انتي من اقرب الناس لقلبي هنا, وصاحبة بجد, وخايفة عليا وعلى مصلحتي دايما.
خفق قلب سلمى وهي تستمع الى هذا الكلام منه, فقالت بصوت خافت.
سلمى: بس انت تقدر.
شادي: ايه؟.
سلمى: بقول انت تقدر تنكر خيري, دانا لولايا مكنتش نجحت.
شادي: يا سلام, بأمارة اني كنت انا الي مخلصلك مشروعك الاخراني.
سلمى: ياراجل.
واخذا يمزحان بينما قلب سلمى يخفق بعنف لكلامه الرقيق السابق,وعقلها يتمنى ان يترك ندى.


إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#69

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقة السابعه عشر
شادي: شفتي شكلك في الحجاب حلو ازاي ,مش وحش ولا حاجة.
تأففت ندى وهي تربت بيدها على رأسها تعدل حجابها للمرة الالف, وهي تقول.
ندى: ومين قال ان انا وحشة؟.
شادي: يعني ماكانش له لزمة بقى كل الزعل والقمص والمشاكل الي حصلت, والناس تتدخل وسلمى وهالة, والي حصل دا كله.
ندى: والله مش انا الي دخلت الناس ,وبعدين الخصام كان جاي على مزاجك, كنت عارف تركز في امتحاناتك ولا ايه؟.
شادي: انا قلتلك ميت مرة متقوليش كده تاني, انا مكنتش عارف اركز خالص, بالعكس , الموضوع دا كان على طول مضايقني.
ندى: هنشوف لما تطلع الاول على الدفعة , هعرف اد ايه كنت متضايق ومش عارف تركز.
شادي: ايه يا ندى, انتي تكرهي اني اطلع الاول على الدفعة؟.
ندى: لا يا حبيبي , دانا اتمنى, بس كان نفسي تجيب امتياز في حبنا الاول.
شادي:طب قفلي على الموضوع دا بقى , احنا مصدقنا اتصالحنا.
ندى: صحيح احنا مستنيين مين ؟, هتوديني فين النهاردة؟.
شادي: مستنيين سامح وريكا, هيعدو علينا بالعربية, هنروح نركب خيل.
ندى: اللـــــه, بجد يا شيدو, انا كان نفسي في كده من زمان.
شادي: شفتي , انا بعملك كل الي انتي عايزاه ازاي, عقبال ما تعمليلي كل الي انا عايزة, والقصة دي تدخل لجوه بقى.
ابعدت ندى يده عن وجهها ,وهي تعدل شعرها البارز من اسفل الايشارب.
ندى: ملكش دعوة بقى, انا مش خلاص عملت الي انت عايزة.
شادي: ماشي يا ستي, اهو سامح وصل اهه.
اوقف سامح السيارة امام الكافية, فذهب شادي لدفع الحساب, ثم عاد اخذا ندى, وتوجها للسيارة وركبا بالخلف, بينما التفتت ريهام تقول في سعادة.
ريهام: ايه دا يا نودي؟, مبروك على الحجاب.
ندى: الله يبارك فيكي.
سامح: ازيك يا ندى؟.
ندى: الحمد لله يا سامح.
شادي: اتأخرت ليه يا بني؟.
سامح: ريكا يا سيدي, كانت رايحة ترجع بلوزة , وقعدت سنة في المحل وفي الاخر مرجعتهاش.
ريهام: وانت ايه الي مضايقك, دانا حتى منزلتكش معايا, انت مش كنت قاعد في العربية في التكييف.
سامح: ياستي فداكي, ولو مش قاعد في تكييف برضة.
ضربته ريهام على يده, وهي تقول.
ريهام: ولما هو كده, بتتريأ ليه؟.
لف سامح يده على كف ريهام ,وهو يقول برقة.
سامح: انا اقدر اتريأ برضه.
فنظرت اليهما ندى بدهشة , والتفتت الى شادي وهمست بأذنه.
ندى: هما مرتبطين ولا ايه؟.
فأومأ شادي برأسه ايجابا .
ندى: من امتى؟.
شادي: من قبل الامتحانات كده.
فأرجعت ندى رأسها للخلف وهي تتذكر كيف كانت هايدي تحكي لها ولاختها, عن سامح واتصالاته الهاتفية بها, ودهشت قبل ان تشرد قليلا, وبينما هي شاردة لمحت سيارة متوقفة بجانب سيارتهم في اشارة المرور, وتعرفت على السيارة في الحال, فقالت دون ان تفكر.
ندى: ايه دا؟, عربية عمرو اهي.
ثم تجمدت الابتسامة على شفتيها وهي تلمح بجانبه فتاة في السيارة, تضحك وهو يضع كفه على شعرها, فتسمرت وهي تقول.
ندى: ايه دا؟, مين دي؟.
فالتفت الجميع ينظرون حيث تنظر.
سامح: مش دا عمرو مجدي؟, هو معاه فردة جديدة, الواد دا ابن لذينة, كل اسبوع بشوف معاه بنت شكل, فاكر يا شود لما شفناه في ال..........
فالتفتت ندى تنظر اليه في حدة, بينما نظر اليه شادي من خلال مرآة السيارة بلوم, فابتلع بقية حديثة وهو ينطلق بالسيارة.
سامح: الاشارة فتحت.
فالتفتت ندى بجسدها كله تتبع حركة سيارة عمرو, وهي تبتعد عنهم في سرعة, والفتاة تضحك لعمرو في دلال, ثم قالت لشادي بغضب.
ندى: مقلتليش يعني انك شفت عمرو مع بنت.
قال شادي في ارتباك.
شادي: انا قلت يمكن تكون قريبته ولا حاجة, وقلت اكيد هالة عارفة.
ندى: لا طبعا مكانتش عارفة.
وتعكر مزاجها وابتعدت عن شادي قليلا لتلتصق بالنافذة.
شادي: خلاص بقى يا حبي, مالك مزاجك باظ ليه؟.
ندى: مش عارفة هقولها ازاي دي؟, دي كانت تشيط فيها.
شادي: مش لازم تقوليلها.
التفتت اليه وهي تقول.
ندى: مينفعش, لازم تعرف.
شادي: خلاص, قوليلها بس بالراحة عليها.
ندى: ربنا يستر.
***- ***-
قالت هالة بصوت عال وهي تتحدث في الهاتف مع عمرو, في غرفتها هي وندى, بينما جلستا نسمة وندى تراقبانها في قلق.
هالة: وانت بقى مشكلتك مين الي قالي؟, ..........الي قالي قالي يا سيدي, ......انت متجاوبش سؤالي بسؤال, رد عليا, مين البنت الي كانت معاك في العربية؟.
ثم صمتت قليلا وهي تدور بالهاتف في الغرفة ووجهها يزداد احمرارا وغضبا.
هالة: ولما هي بنت خالة اشرف , ايه الي ركبها معاك في العربية؟,......ياسلاااااام, ...وعايزني انا بقى اصدق الفيلم الهندي دا.
قضمت ندى اظافرها وهي ترقب اختها في توتر, فقالت لها نسمة.
نسمة: بصي بصي, اهي هتطلع تطلع وتنزل على الفاضي, هيثبتها بكلمتين.
هالة: انت بتزعق ليه؟,...انت بتزعقلي انا وانت الي غلطان,....لا مبرميش وداني للناس, بس انا قلتلك كام مرة لو حد جه قالي تاني انك بتركب بنات معاك في العربية يا عمرو مش هيحصل طيب.
نسمة: ومش بعيد تطلعك انتي الي غلطانة.
هالة: الي شافك متأكد انها عربيتك.
همست ندى وهي تنظر لهالة.
ندى: والله العظيم هو.
هالة: لا مش هيعدي, انا كل مرة بعدي, بس لحد كدة وكفاية,....لا مش ههدى,....خلاص ياعمرو انت حر.
واغلقت الهاتف في عنف.
ندى: قالك ايه؟.
هالة: بيقولي بنت خالة اشرف.
نسمة: هو هيغلب اعذار.
هالة: اخرسي يا نسمة عشان انا مش طايقة دبان وشي.
قالت ندى بتردد.
ندى: ما يمكن... عنده حق.
هالة: انتي هتستهبلي انتي كمان؟, انتي مش قلتيلي كان حاطط ايده على كتفها؟.
اومأت ندى برأسها في حذر, بينما رن هاتف هالة .
هالة: ودا مين دا كمان.
وقامت لتلتقط الهاتف , ونظرت اليه, ثم امتعضت وهي تقول.
هالة: يييييه, امه, انا ناقصاها انا كمان, تلاقيها متصلة تصالحني عليه.
واخذت الهاتف وخرجت من الغرفة وهي ترد.
هالة: الو,...ايوة يا طنط , ازي حضرتك عاملة ايه؟, عاجبك الي عمرو عمله دا....
بينما قالت نسمة لندى.
نسمة: بصي خارجة شايطة ازاي, هترجع مصدقاه بعد عملية التثبيت الي هتعملهالها امه, ومعلش يا حبيبتي وهو مبيحبش الا انتي وكل الصبيان كده.
التفتت نى تقول في خوف.
ندى: بس هالة بتحبه اوي, انا خايفة يسيبو بعض بسببي.
نسمة: لا متخافيش, هالة دي معمولها عمل الربطة الابدية في عمرو مجدي, يعني هي دي كانت اول مرة يتشاف مع واحدة, وبرضة بترجعله زي الهبلة.
ندى: بس هي عشان بتحبه بتسامحه, وبتديله فرصة تانية.
نسمة: يا حلاوتك, وهي الفرص دي بقى مبتخلصش, ولو اتجوزو , هتفضل تديله فرص برضه؟.
ندى: انا حاسة بيها اوي, ازاي تبقى بتحب واحد الحب دا كله, وبتستحمل معاه الحلو والوحش, وهو بارد كده, ومبيتغيرش عشانها.
نسمة: انتي بقى بتتكلمي عن هالة, ولا بتتكلمي عن نفسك؟.
ندى: انا بتكلم عن الصبيان عموما, كلهم خاينين وبايظين, يعني انتي عارفة سامح؟, طلع مرتبط بريكا, ولما كلمت شادي قلتله دا كان بيتصل بهايدي يكلمها بالساعات, وانا شفت بعيني ,قالي عادي, وفيها ايه يعني, هو بيحب ريكا, بس هايدي دي تضييع وقت وبس.
نسمة: بيحب ريكا وهايدي تضييع وقت!, ياعيني عليكي يا هايدي, مفيش حد عمره هياخدك جد ابدا.
ندى: انا خفت ليكون شادي كمان بيحبني انا وبيكلم واحدة تانية تضييع وقت.
نسمة: ممكن طبعا.
ندى: لا يا نسمة متقوليش كده,دانا كنت اموت فيها ,.....هما ليه الصبيان كلهم كده؟.
نسمة: عشانهم لسه صبيان زي ما بتقولي, شوية عيال, وانتو كمان شوية بنات عيال برضة.
ندى: لا يا نسمة, الحب مالوش سن, يعني قوليلي انتي لؤي ابن طنط سمية بيحبك ليه.
نسمة: يــادي الغباء, يا بنتي لؤي دا عيل فاضي, وعشان وهو صغير كانو بيعدو يقولوله هنجوزك نسمة هنجوزك نسمة, صدق وكبر الموضوع في دماغه, اصبري عليه شوية كده لما يدخل تالتة ثانوي هتلاقيه بيكلم بدل البنت عشرة.
ندى: لا يانسمة, هو بيحبك انتي وانتي عارفة دا , ومبيكلمش حد .
نسمة: والمفروض اني اعمله ايه؟, واحد رايح تالتة ثانوي وانا رايحة تانية ثانوي.
ندى:بيقولو خدي الي بيحبك ومتاخديش الي بتحبيه.
نسمة: دا على اساس انه متقدملي؟.
ندى: انتي مش عاجبك لؤي؟.
نسمة: الله يخرب بيت الحب الي انتو فاهمينه غلط دا, يا بنتي قلتلك انا مش عايزة , انتي ليه مش فاهمة.
ندى: انتي ازاي اصلا عايشة من غير حب كده عادي, انا بستغرب, بقى مبيبقاش نفسك ان فيه حد يسأل عليكي, ويهتم بيكي, ويقولك كلام حلو, وتلاقيه كده خايف عليكي من الهوا حتى.
نسمة: طبعا بيبقى نفسي, بس لو بيحبني هيسأل عليا من بعيد ,وهيهتم بيا انه ميأذنيش في سمعتي وفي نفسي , ويخاف عليا من نفسه ومن انه يبقى عايز يرتبط بيا, ومن كلامه الحلو الي هيقولهولي, انه ممكن يجرحلي مشاعري ويخليني يوزد.
ندى: يوزد؟؟؟, ايه يا بنتي انتي هتلبخي ولا ايه؟.
نسمة: اه يوزد, زي الموبايلات كده,اول ماتحطي فهيا خط بتتباع يوزد,والبنات كده, من كتر ما البنت بيتقالها كلام حلو, بتتقل ودانها ومبتبقاش مستطعماه بعد كده, وبعدين الحاجات الي زي مسك الايدين والنظرات والحاجات دي, عشان حرام , ربنا بيعاقب الي بيعملوها بعدين, بيشيل منها البركة بعد الجواز بتبقى ماسخة وبايخة.
ندى: ايه ايه ايه؟, ايه الكلام دا يا بنتي, متعديش مع البنت ميسون دي تاني, هي بتاخدك فين المحاضرات الي بتحضروها دي سوا, الله يخرب بيتك, هتتمسكو امن دولة ان شاء الله, كده غلط يا نسمة.
نسمة: احنا مبنعملش حاجة غلط, انا محتاجة حد يقف جمبي ويشجعني, لاني خايفة ابقى زيكو في يوم من الايام, ولا انتو بقيتو بتقلبو الحقايق , بقي الي انا بعمله غلط والي انتو بتهببوه هو الصح.
ندى: طيب مبتقوليش لماما ليه انك بتروحي؟,لما هو صح.
نسمة: عشان هتقولي بلاش , وانا بقى بصراحة مش مستعدة اتخانق معاها.
ندى: على فكرة انتي كدة غلطانة؟.
نسمة: بس غلط اهون من غلط, انا عشان اعجبكو لازم اكون ماشية مع ولد, وبصراحة كده انا مش عايزة اعجبكو, انا قدمي مستقبل افكر فيه, ربنا بس يستر عليكي انتي ونتيجتك الي هتطلع, لما نشوف اخرة الحب بتاعك دا ايه.

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#70

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقة الثامنة عشر
دخلت والدة شادي من بلكونة البيت وهي تقول له, وهو جالس في غرفة المعيشة امام التلفاز مع اخيه.
الام: هي ندى اتحجبت؟.
نظر اليها مندهشا من السؤال.
شادي: اه, وانتي عرفتي منين؟.
الام: اصلي شفت امبارح بنت معصعصة كدة , شبهت عليها بس شكيت عشانها كانت لابسة طرحة.
شادي: لا ,ممكن تكون هي.
وصمتت قليلا ثم قالت.
الام: وهي مالها كده مطلعة نص شعرها برة؟,انا عارفة انت عاجبك فيها ايه؟.
قال شادي بنفاذ صبر.
شادي: وبعدين بقى ياماما , احنا مش اتفقنا تبطلي تلقيح كلام, والي عايزة تقوليه قوليه على طول.
الام: وانا القح ليه يا خويا انت حر, انتي مش كبير وعارف مصلحتك, لما نشوف هتطلع من الاوائل على الدفعة ولا لأ, ونشوف ست الننوسة بتاعتك هتجيب كام في الثانوية العامة.
قام شادي وهو يرتدي خفه.
شادي: انا غلطان اني برد عليكي اصلا, انا هقوم خالص من هنا, عشان مانمسكش في بعض زي كل مرة.
وبعد انصرافه التفتت الام لاخيه المتضجع بجانبها على الاريكة.
الام: هو انا كلمته دا؟.
هاني: وهو انتي بتعملي حاجة ابدا.
لطمته على ساقه وهي تقول.
الام: قصدك ايه يازفت انت؟.
اعتدل وهو يقول.
هاني: مقصديش يا فريدة ياقمر, بس انتي ارضي عني الله يرضى عنك, هو جزمة قديمة وانا اصلا طالع اضربهولك.
وذهب خلف اخيه في سرعة ليتخلص من رفقة امه.
هاني: انتي خلعت وسبتني لوحدي.
شادي: مش احسن مااتخانق معاها.
هاني: تقوم سايبني عشان تاكلني انا.
شادي: والله ماعارف احلها ازاي دي, امي هتفضل تكرة ندى لحد امتى.
هاني: هههه, لحد ماتسيبها وتكلم واحدة تانية , هتتشغل وتطلع عين التانية.
شادي: مبهذرش يا هاني, انت لسه مش فاهم عشان صغير, لما تكبر وتحب, وتلاقي ماما بدأت تخنق عليك هتفهمني.
هاني: انت محسسني انك خلاص رايح تتقدم بكرة, عادي يا بني فكك, على ما المواضيع دي ما تبقى رسمى هتكون امك نسيت اصلا, وابوك عايز يخلص منك , ومش هتبقى فارقة معاها ندى ولا فتكات حتى.
شادي: وهي امك دي بتنسى برضة.
هاني: بس يا شود انت الي ع الحجر, يعني لما اتشجنت لها شوية بقت تخاف منك, و يادوب بتلقح كلام من بعيد, بس مبتعملش حاجة, امال انا الي اعمل ايه, دي خدت الموبايل ومشيت على نمر البنات بنت بنت تتصل بيها تهزأها, وخلت شكلي زبالة قدامهم في الدروس.
شرد شادي ثم قال.
شادي: انا بجد مش عارف اعمل ايه؟, هي صحيح ندى طيبة وبتسمع كلامي, بس لو حصلت مشكلة في مرة بينها وبين ماما, مش عارف هقف في صف مين.
***- *
ندى: الو , ايوة لقيت حاجة؟.
شادي: لا , المواقع كلها مش راضية تفتح, انا قاعد عليهم بقالي ساعة, النت تقيل جدا النهاردة.
ندى: ربنا يستر , انا خايفة اوي يا شادي.
شادي: هي هالة لسه بتدور.
ندى: هي يادوب عرفت تفتح الموقع وحطت رقم الجلوس, وبيحمل من ساعتها وخايفة لاتقفله منعرفش نفتح الموقع تاني.
شادي: لا ان شاء الله خير, دانتي نودي برضة , طبعا جامدة.
ندى: والله يا شادي مرعوبة, انا اعصابي باظت, خايفة اوي من درجة الرياضة.
شادي: لا متخافيش , ان شاء الله درجاتك جامدة كمان.
ندى: ليه هو انا زيك, الاول على الدفعة مستريح.
شادي: الله اكبر, انتي بتقري يا بنتي ولا ايه؟.
ندى: يعني بذكائك كده, انا ممكن اقر عليك؟, انا غيرك يا شادي, انا يهمني مصلحتك اكتر من مصلحتي انا حتى.
شادي: اهو كلام.
ندى: يعني ايه كلام؟, لا طبعا مش كلام.
شادي: لا كلام, محدش بيحب حد اكتر من مصلحته.
ندى: افهم من كده انك مبتحبنيش اكتر من مصلحتك؟؟؟.
صاح شادي فجأة.
شادي: اهه,.....اهه,....الموقع فتح اهه, رقم الجلوس, قلتيلي كام.
نست ندى الحديث السابق وهي تمليه رقم جلوسها في سرعة,فصمت قليلا ثم قال في لهفة.
شادي: فتح فتح هاتي ورقة وقلم.
***- ***- *
جففت ندى دموعها وهي جالسة في حضن امها , بينما قال ابوها في غضب.
الاب: انا قلت من الاول, علوم ايه وزفت ايه الي هتدخله دي, لو كانت اخدت كيميا, كان زمانها فلحت, وكملت ودخلت هندسة, حتى لو هندسة خاصة.
الام: ازاي يعني؟ , اذا كانت كل الي موقعها الرياضة والعربي وجايبة في الاحياء 49 من 50.
الاب: برضه هي غيبة , كانت المفروض تمسك العصاية من النص, دلوقتي هتعمل ايه هي بال 93 بتاعتها دي, دول ميودوهاش حتى تمريض, وياريتهم 93 دول 92 وستة من عشرة.
عادوت ندى البكاء وهي ترتجف لسخرية والدها, بينما قالت نسمة في هدوء.
نسمة: ملحوقة يابابا, هي اصلا مبتحبش الرياضة ولا الفيزيا, تحول ادبي.
التفت الجميع اليها ,وكانها قالت شيئا نكرا.
نسمة : ايه فيه ايه مالكو؟, انا قلت حاجة غلط؟, بتبصولي كده ليه؟.
هالة: لا طبعا انتي هبلة, هتكمل علمي, ادبي ايه دا الي تحوله؟.
نسمة: وماله الادبي؟, وبعدين دي حاجة هي الي تقررها, متضغطوش عليها.
هالة: مالكيش دعوة انتي, خليكي في نفسك, قال تحول ادبي قال.
نسمة: وتعمل ايه لما الفيزيا تجيبها ورا؟.
هنا صاح الاب.
الاب: بس انتي وهي, لما نشوف هنعمل ايه في المشكلة دي, ابقى اسألها في فنون تطبيقية ولا جميلة , ممكن تدخل من علمي علوم ولا لأ.
نسمة: هو كل الي مدايقك انها مش هتطلع مهندسة, مايمكن هي عايزة حاجة تانية.
هالة: هي مش عايزة حاجة تانية, هي عايزة الي احنا عايزينه.
قالت نسمة بسخرية.
نسمة: صحيح , يعني هي كانت اول مرة حد يفكرلها, ما هي على طول حد بيفكرلها, حتى نسيت ان عندها مذاكرة من قلة التفكير.
لكزتها هالة في ذراعها وهي تقول.
نسمة: لسانك دا ايه , عايز القطع.
فقالت الام تنهرهما.
هالة: بس يابنات, سيبو اختكو , مش كفاية هي زعلانة, خلاص بابا هيعمل الي قال عليه وان شاء الله ربنا يقدم الي فيه الخير.
***- ***- ***- *
شادي: يسأل ,فنون جميلة ديكور ولا تطبيقية ديكور , تقريبا عادي يكون علمي علوم.
ردت ندى بتكاسل.
ندى: والله انا لسه مش عارفة يعني امبارح البت نسمة قعدت تلعب في دماغي, بتقولي احول ادبي, انا طول عمري شاطرة في التاريخ والحاجات دي.
قال شادي مفزوعا.
شادي: ايه , اوعي, ادبي ايه انتي اتجننتي, وفي الاخر تدخلى ايه, دانتي تكملي علمي ان شالله حتى تدخلي علوم.
ندى: ان شالله حتى تدخلي علوم, على اساس ان علوم دي كده سهل ان اي حد يدخلها ولا من غير مجموع, طب ياريت.
شادي: يعني ايه يا ريت, لا ياندى بقلك ايه, انتي السنة دي تذاكري باديكي وسنانك, لازم تجيبي مجموع كبير, تعوضي مصيبة السنة دي.
ندى: الله يا شادي؟,ايه مصيبة دي, انا مش ساقطة, انا جايبة مجموع كويس ناس كتير معرفتش تجيبه, وجايبة في البيولوجي 49 , متحسسنيش بقى انك دكتور واني صنايع.
شادي: لا ياندى, انتي السنة دي قضيتيها لعب, واهملتي فعلا في مذاكرتك كتير.
ندى: تصدق بالله, انت ماتستاهل فعلا اني كنت اضيع وقتي عليك, يعني انا مين الي كان شاغلني عن مذاكرتي وايام الامتحانات كان مقرفني في عيشتي ومبيكلمنيش, وفي الاخر تطلع انت امتياز ,وانا 93 ميدخلونيش بيطري حتى, عموما انا فهمت فعلا اني لازم اعمل زيك, اشوف مصلحتي قبلك, وقبل اي حد.
شادي: طب كويس اديني علمتك حاجة.
ندى: انت بارد كدة ليه؟, ...انا حاسة انك متغير من ساعة النتيجة ما طلعت.
شادي: ندى , متفوقيش عليا انتي كمان, انا لسه خلصان من اشتغالات ماما, ومش طايق نفسي.
ندى: طيب, هتخرجتي بكرة ولا لأ؟.
شادي: مش فاضي, عندي بكرة امتحان سواقة, وهبقى متيس بقيت اليوم, انا عارف نفسي.
ندى: طيب بعد الامتحان, ولو حتى شوية صغيرين , انت واحشني اوي , وانا مشفتكش من ساعة مارحنا نركب خيل.
شادي: هبقى اشوف ياندى ان شاء الله, يلا بقى , انا هقفل عشان انام, عايز ابقى فايق بكرة.
ندى: ماشي يا حبيبي, بس عشان خاطري تحاول نخرج بكرة.
شادي: ربنا يسهل, خدي بالك من نفسك.
ندى: وانت كمان يا حبيبي.
شادي: سلام.
ندى: مع السلامة.
مرت نسمة من خلفها ,وهي تدندن ساخرة.
نسمة: بكرة تندم تندم, ياحبيبي.
ندى: اطلعي منها يارخمة.
نسمة: طب اعرفي انتي تطلعي منها الاول.
في هذه الحظة دخلت هالة كالاعصار من باب البيت, وتخطتهما بالصالون وعبرت في ثوان الى غرفتها, فنظرتا الى بعضهما في دهشة.
نسمة: عمرو عمل مصيبة تاني.
اندفعتا في سرعة خلف هالة ,ودخلتا تنظران اليها وهي تبدل ملابسها بعصبية.
نسمة: لا, كدة مش كفاية, قطعي الهدوم احسن.
لم تجبها هالة, انما اندفعت لدورة المياة في عنف,ثم عادت واطلت برأسها.
هالة: ارجع ملاقيش ولا واحدة فيكو هنا.
وبالفعل امتثلتا لانها قالت الكلمة دون مزاح, وظلتا تتسائلان عن سبب غضبها , حتى انتهى المقام بها في فراشها, فقالت نسمة لندى قبل ان تدخل غرفتها.
نسمة: ابقي اعرفيلي ايه الموضوع واحكيلي بكرة.
ندى: مش دا لو قالتلي اصلا.
ودخلت ببطء الغرفة, ولم تضيء المصباح, بل تسمعت قليلا الى ان تاكدت ان هالة تبكي,فاقتربت وجلست على طرف سريرها, وقالت بهدوء وهي تضع يدها على رأسها.
ندى: لو مش عايزة تحكيلي مش هسألك.
قامت هالة واعتدلت وهي تبكي.
ندى: فيه ايه الي حصل؟, عمرو برضه؟.
اومأت هالة برأسها ايجابا.
ندى: حد شافه مع بنت برضه؟.
اومأت هالة برأسها نفيا.
ندى: امال ايه الي حصل؟.
هدأت هالة قليلا وهي تقول.
هالة: انا كنت معاه في العربية, وبكلمه في موضوع البنت الي انتي شفتيها معاه, وبعدين جت سيرة اسمه ايه الصاوي دا ,الي في خدمة اجتماعية بقاله ميت سنة هناك, معرفش ايه الي جاب السيرة المهم وقع بلسانه انه كان خارج معاه, قمت بهدلته.
ندى: مش الصاوي دا الواد البايئة البايظ خالص دا.
هالة: ايوة يا ستي, وانا متأكدة انه لما بيخرج معاه بيشربه زفت حشيش , وانا قلتله ميت مرة مايصاحبوش, دا واد بيئة ومش من قيمته خالص, وبعدين مبوظه على الاخر.
ندى: ياخبر حشيش, وبعدين.
هالة: قام قعد يزعقلي ويقولي انا حر, وانتي مش هتنقيلي اصحابي ,وانا امشي مع الي عايزة, وقعد يقل ادبه كتير كده, قلتله انت مش عايز واحدة تخاف عليك انت عايز واحدة تسيبك تموت نفسك, وبعدين انت مش قلتلي انك بطلت تشرب الحاجات دي,قعد يقولي, هو انا بشرب الا كل فترة , ووالله كنت مبطل, راح موبايله رن, ومرضيش يرد, قلتله رد مرضيش, قلتله طب هات ارد انا برضة مرضيش, قلتله دي بنت ولا ايه؟, قعد يزعق ويتوة في الكلام, جيت اخد الموبايل شده مني, قمت اتخانقت معاه جامد وشتمته وسبتله العربية ,واخدت تاكسي وجيت.
ندى: وبعدين؟.
هالة: مفيش بعدين, فضل ماشي بالعربية ورا التاكسي لغاية ما وصلت البيت وكنت قافلة الموبايل , اكيد كان بيتصل.
ندى: يعني هو دلوقتي تحت؟.
هالة: لا مشي من شوية, منا بصيت ملقتوش.
ندى: طيب انتي بتعيطي ليه؟.
هالة: انا مبقتش عارفة اعمله ايه يا ندى, هيجنني , مش ملاحقة عليه من هنا ولا من هنا, الاقيها من البنات ولا البلاوي الي بيشربها, ولا من كدبه عليا ولا من ايه؟, انا تعبت معاه خلاص, عمرو دا خلاني ماشية عنيا في وسط راسي من كتر مصايبه.
ندى: انتي مش بتحبيه, معلش سامحيه.
هالة: لحد امتى؟؟, لحد امتى ,دا مبيتغيرش ابدا, انا تعبت معاه وامه تعبت معاه, وخالد صاحبه تعب معاه, مفيش مبيحسش.
ندى: خلاص يا لولو, مسيره يعقل.
هالة: انا مبقتش عارفة اعمل معاه ايه, وكل مرة يرجعلي يقولي اخر مرة, ومامته تقولي هو مبيحبش الا انتي, منا عارفة انه مبيحبش الا انا, بس انا تعبت.
ندى: بصي يا لولو, انتو ابعدو عن بعض فترة, اهدو فيها, وبعد كده فكرو ازاي هتحلو مشاكلكو دي, دا هو خلاص بقى على وش تخرج وان شاء الله انتو على وش خطوبة, ربنا يهديكو.
هالة: انا زعلانة منه اوي يا ندى , اوي.
ندى: متزعليش نفسك, بكرة ان شاء الله تتصالحو,... لااااا دا الحمد لله على شادي, شوفي كنت بقول عليه بارد ومتحكم وبتاع, بس دا ملاك بالنسبة لعمرو, على الاقل انا واثقة من انه مبيبصش لحد تاني , لانه بصلي انا بالعافية اصلا.
مسحت هالة عينيها وهي تقول.
هالة: شادي دا حمى اصلا, دا لو قرب على سيجارة امه تاكله, انتي بتهذري, عامل عليكي انتي بس راجل.
ندى: ربنا يهديه يا ستي, دا مؤدب ومحترم , وبيخاف عليا, وخلاني اتحجب ودايما بيزعقلي لما بقطع في الصلاة, لا شادي, يتشهدله بجد.
هالة: بكرة تيجي الي تفتح عنيه وتاخده منك, وساعتها مش هتعرفي تتلمي عليه.
صاحت بها ندى.
ندى: اخص عليكي يا كلبة, اهو انتي.
***- **
سلمى: الو, ايه عملت ايه في الامتحان؟.
شادي: موقعتش ولا قرطاس.
سلمى: ايه الشطارة دي؟, يعني نقول مبروك على الرخصة؟.
شادي: اكيد ان شاء الله.
سلمى: دنا كلمتك من شوية لقيتك مشغول, ايه كنت بتكلم ندى؟.
شادي: لا دنا كنت بكلم ماما بطمنها, ندى مين يا بنتي, ندى تلاقيها نايمة دلوقتي, وقال ايه كانت عايزة تخرج دلوقتي, شوفي انا الي فضيت وهي لا.
سلمى: خلاص ولا تزعل نفسك, افوت عليك انا وريكا نتغدا برة النهاردة.
شادي: ماشي, اكلم الواد سامح اشوف نظامه ايه.
سلمى: قشطة, هصحي ريهام واكلمك بقى.
شادي: اوكاي يا قمر , هكلمك تاني.
سلمى: سلام.
شادي: باي.


إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#71

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقه التاسعة عشر

ندى: انت فين؟.
قام شادي من المنضدة يبتعد بالهاتف عن سلمى وريهام وسامح, اللذان انخرطا في حديث جانبي, بينما تتبعت سلمى شادي ببصرها بعصبية, وهو يهمس.
شادي: انتي متنرفزة ليه طيب؟.
ندى: عشان لا كلمتني ولا اهتميت اصلا, وانا افتكرتك روحت تنام , الاقيك في الاخر خارج مع اصحابك يا شادي.
شادي: مانتي كنتي نايمة اعمل ايه يعني؟.
ندى: انا مش قايلالك انا عايزة اخرج معاك؟, تخرج مع اصحابك ليه؟.
شادي: خلاص يا ستي, قومي البسي وتعاليلنا.
ندى: انت مبتفهمش يا شادي؟, انا كنت عايزة اكون معاك لوحدي, عايز تخرجني مع اصحابك؟.
شادي: خلاص يا حبيبتي, بكرة ان شاء الله اخرج معاكي لوحدنا خالص انا وانتي, ومن الصبح كمان.
ندى: انت كداب, بكرة هتتحججججججججججججلي بميت حجة.
شادي: لا ياحبيبة قلبي ان شاء الله هنخرج سوا, بس متزعليش بقى, انا مقدرش ازعلك مني.
ندى: ماهو انت تزعلني وبعد كده تضحك عليا,تقولي انا مبقدرش ازعلك, فاكرني هبلة.
اخذ شادي يصالح ندى فترة حتى هدأت ,واتفقا على الخروج سويا في اليوم التالي,وانهى المحادثة وعاد لاصدقائه,فتسائلت سلمى بلهفة, وهو يجلس.
سلمي: ايه؟, هتيجي؟.
شادي: لا مش جاية, زعلت عشان انا مخرجتش معاها, وخرجت معاكو.
لاح في عينيها شيء من السعادة,ثم قالت متصنعة الضيق.
سلمى: لا طبعا مش من حقها تزعل.
شادي: منا قلتلها كده, قالتلي انت طنشتني وكلام فاضي كده.
سلمى: ايه شغل العيال دا؟.
رمقتها ريهام بنظرة جانبية, ثم قالت لشادي.
ريهام: معلش يا شادي , هي بس اكيد كانت متعشمة تخرج معاك النهاردة.
ثم نظرت الى سلمى وهي تقول بلهجة ذات مغزى.
ريهام: وكده يبقى عندها حق.
في نفس الوقت وضعت ندى هاتفها على المكتب بغرفتها ,وهي تهز ساقها في توتر.
هايدي: ايه يا بنتي انتي؟, روشتينا , هزيتي الاوضة ارحمينا.
ندى: خارج مع اصحابه بيتغدا بره, قال ايه اتفق مع سلمى وريهام ومينفعش بعد ما نزلهم يسيبهم , الاستاذ بيقولي تعالي انتي.
هالة: البنات دي خنيقة اصلا, انا مش عارفة انتي بتطيقي تشوفي وشهم ازاي.
قالت هايدي في تساؤل, وهي تقشر موزة.
هايدي: سامح معاهم؟.
ندى: ايوة يا ستي.
هايدي: الواطي, وقال ايه بيقولي رايح اصلح العربية.
ندى: على فكرة يا ديدي ,فيه موضوع كدة كنت خايفة اقلك عليه, بس انا مش عارفة انتي لاحظتي ولا لأ.
ردت هايدي بسرعة, وهي تأكل الموزة.
هايدي: عارفة, مش موضوع ريهام وسامح؟, عارفاه.
نظرت اليها ندى بدهشة.
ندى: يعني ايه عارفاه؟, دول مرتبطين يا بنتي, انتي ازاي ساكتة على كده.
ردت هايدي ببساطة, وهي تأكل.
هايدي: عادي يا بنتي, فكك, انا وسامح اصلا مش مرتبطين اوي يعني.
في نفس اللحظة دخلت نسمة ,يتبعها صوت والدها هاتفا في غضب.
الاب: اصل انا كنت ناقصك انتي كمان.
أغلقت الباب خلفها في احكام, واستندت عليه.
هالة: ماله بيزعق ليه؟.
توجهت نسمة لفراش ندى, وجلست على طرفة وهي تقول.
نسمة: اصل انا قلتله.
هالة: ههههههههه, والله تستاهلي.
تعجبت هايدي.
هايدي: قالتله على ايه؟.
هالة: اصل الهانم عايزة تدخل ادبي, بابا طبعا مش هيرضى.
قالت هايدي لنسمة في هتاف.
هايدي: قشطة يا بنتي , ريحي دماغك بلا مذاكرة بلا قرف, اديني ذاكرت وطلع عيني كيميا وفيزيا شفتي الي حصلي, في الاخر تجارة انجلش.
نسمة: ومين قال ان الادبي مش مذاكرة, بس مش لازم العيلة كلها تدخل هندسة يعني, انا اصلا كرهت الهندسة دي من كتر مانتو هتموتو عليها,على فكرة انتو دماغكو تعبانة خالص.
هالة: والله ماحد دماغه تعبانه الا انتي, طب جربي حظك طيب في العلمي الاول. وابقى اتنيلي حولي بعدين.
نسمة: هي حلة محشي؟, جربي حظك الاول, طب انتي ودلوعة بابا وكنتي طول عمرك عايزة هندسة, والتحفة التانية انتو الي بتمشوها , انا بقى سيبوني اختار انا عايزة ايه وبحب ايه.
هالة: انتي اصلا مبتسمعيش كلام حد, ماشية بدماغك.
نسمة: مش احسن ما امشي بدماغك انتي, وانتي تمشي حافية.
قامت هالة في سرعة وخطفت الوسادة والقتها على نسمة وهي تصيح.
هالة: انا دماغي جزمة يا جزمة.
فارتطمت الوسادة بوجه ندى التي كانت شاردة, فصاحت بضيق.
ندى: ايه ؟, ايه الغباء دا؟.
نسمة: انتي هنا يا كتكوتة, مكانش طالعلك صوت يعني , مالك؟.
هايدي: سبيها سبيها, هتموت من ساعة ماعرفت ان شادي خارج مع اصحابه وقلبها.
قالت ندى بحزن وهي شاردة.
ندى: كده يا شادي, اخص عليك.
***- *
سارع شادي بخطاه وهو يسير مع سلمى , يسبقان ريهام وسامح في طريق عودتهم لركوب سيارة سامح, فتوقفت امامهما فتاة صغيرة رثة الثياب, تبيع الورد.
الفتاة: ورد يا بيه؟, ورد للامورة.
قال شادي بعفوية.
شادي: مهيش امورة.
وحاول تخطيها في سرعة وهو يبتسم لسلمى قاصدا المزاح, فتبعتهما الفتاة.
الفتاة: لا يا بيه, دي امورة وزي العسل كمان, خدلها وردة عشان متزعلش.
شادي: مش هتزعل.
فالتفتت الفتاة تقول لسلمى في الحاح.
الفتاة: خلى حبيبك يا ابلة يشتريلك وردة, هو مبيحبكيش ولا ايه؟.
احمر وجه سلمى في سرعة من جراء الكلام, فقال شادي.
شادي: احنا اخوات يا ستي, ريحي نفسك.
الفتاة: لا ازاي؟, مش اخوات, انت اسمر , وهي بيضة زي القشطة.
شادي: خلاص بقى خلصنا.
الفتاة: يابيه, والنبي يا بيه تاخد وردة يا بيه , والنبي لحسن الامورة تزعل.
شادي: ماقلتلك ماحناش حبايب, بصي ارجعي ورا شوية هتلاقي اتنين حبيبة بجد, غلسي عليهم, هيشترو منك.
الفتاة: انت مش عايز تنفعني ليه يا بيه؟.
شادي: متتعبيش نفسك مش هتكسف منها اقوم اشتري منك , دا هي حتى لسه مسلفاني عشرة جنية.
الفتاة: طب اشتريلها وردة منهم.
قال وقد بدأ يشعر بالضيق منها.
شادي: ماخلاص بقى قلنا مسلفاني, روحي بجد ورا هتلاقي اتنين اصحابنا اشتغليهم.
شعرت سلمى بشيء من الخجل لانكاره الشديد والمتكرر ,لفكرة ان يكونا معا لسبب اخر غير الصداقة, وشعرت بضرورة انهاء هذا الوضع المحرج لالحاح الفتاة الشديد, فقالت لها في رفق.
سلمى: استني يا شاطرة, انا هاخد منك وردة.
قالت الفتاة لشادي في انتصار, وهي تضحك.
الفتاة: انا مش قلتلك هي جميلة وزي العسل.
واعطت الوردة لسلمى وهي تأخذ النقود,وقالت ناظرة الى شادي بغضب طفولي بريء.
الفتاة: هو وحش, مش واخد باله منك يا ابلة, اوعي تسلفيه تاني.
وانصرفت عنهما ركضا, بينما ازداد احمرار وجه سلمى .
شادي: اشتريتي منها ليه؟, دول عيال نصابة.
سلمى: حرام يا شادي شكلها غلبان, وبعدين مكانتش هتسيبنا الا لما نشتري منها.
شادي: برضة مكانش لازم نساعدهم على الغلاسة دي.
قالت سلمى بمزاح خجول.
سلمى: انت مش عايزني اشتريلك وردة بقى؟.
شادي: ايه دا؟, انتي شارياهالي؟.
ناولته سلمى الوردة.
سلمى: عشان تبقى تفتكرني.
شادي: انا هنساكي ازاي ,وانتي ليل نهار وشك في وشي مش عارف اخلص منك اصلا.
سلمى: ياسلام.
وصلا في هذه اللحظة الى السيارة فتوقفا امامها يتحدثان.
شادي: يا لومي انتي اعز صاحبة عندي في الدنيا كلها, هو انا حد بيحللي مشاكلي الا انتي؟.
سلمى: ماشي يا سيدي, اضحك عليا اوي.
اقبل عليهما ريهام وسامح يحمل كلا منهما وردة.
ريهام: ايه دا؟, انتو معاكو ورد انتو كمان.
شادي: شفتي يا ستي, البت الغلسة ما سابتناش الا لما اشترينا منها.
وترك الوردة على سقف السيارة وهو يركب, فالتقطتها سلمى وهي تركب, وقالت له بلوم.
سلمى: وردتك يا استاذ, اوام نسيتني, وقال ايه انتي وشك في وشي طول النهار.
شادي: اه,معلش,هاتي يابت الوردة, انتي الي نستيهالي عشان تغلطيني, دانا هحطها في كتاب.
نظرت ريهام الى سلمى بتحذير وهي تقول بسخرية ذات مغزى.
ريهام: دا ايه الحب دا كله؟.
فرد شادي ممازحا.
شادي: اه واخدين بعض عن حب.
فهمست ريهام في اذن سلمى بغضب.
ريهام: اتلمي بقى يا مفضوحة.

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#72

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقه 20

عشان خاطر مسك حبيبه قلبى


لؤي: مش كنتي تقوليلي انتي هتلبسي فستان لون ايه عشان اظبط التاي معاه.
نظرت نسمة للشاب الطويل المنحني عليها في حفل زفاف قريبتها , وهي تقول بدهشة.
نسمة: ليه؟, على اساس اننا متجوزين مثلا!.
اندهش لؤي من جرأتها في الرد ,فقال.
لؤي: وليه لأ؟, مش يمكن ؟.
نسمة: يا بني اعقل بقى يا بني, انت عايز مني ايه؟.
لؤي: انتي مش عارفة انا عايز ايه؟.
نسمة: لا عارفة,الي انت بتقوله كل مرة تشوفني فيها, يا لؤي يا بابا مينفعش الي في دماغك دا يحصل, انا مينفعش اصاحبك, افهمها بقى.
لؤي: بس انا بحبك يا نسمة.
نسمة: بيتهيألك, انت ما بتحبنيش ولا حاجة, انت بس موهوم صدقني.
لؤي: انتي هتعرفي الي جوايا اكتر مني؟.
نسمة: لا, انا اعرف انا اقدر اعمل ايه, والي مقدرش اعمله اني ارتبط بيك بأي شكل من الاشكال في وضعنا دا, داحنا حتى في وضع ميسمحش لينا اننا نفكر في حاجة زي كده اصلا, شوف انت اد ايه وانا اد ايه, احنا عيال يابني.
لؤي: افهم من كده انك بتحبي حد تاني.
نسمة: ماهو انت كده تبقى مبتفهمش اصلا, يعني انا اقلك ايه وانت تقولي ايه, يا بني افهم, انا مبصاحبش, حلوة كده؟, فهمتها كده؟.
لؤي: اااه, انا بقى مش عاجبك عشان سني؟, ولا مش عاجبك عشان ايه بالظبط؟.
قالت نسمة باستسلام.
نسمة: بص يا لؤي , انا مش هتناقش معاك, عشان انت مش ناوي تفهم باين.
وانصرفت عنه في غضب.
لؤي: رايحة فين يا نسمة,......نسمة.
قالت هالة لنسمة التي اقبلت عليها تجلس بجانبها في حنق.
هالة: ايه؟, مالك؟.
نسمة: لؤي يا ستي, كان زانقني برة بيقولي بحبك كالعادة.
هالة: ههههههه,طب والله واد عسل,هيموت نفسه عليكي, انا مش عارفة مش عايزاه ليه؟.
نسمة: هقولك ايه ,مانتي زيه.
هالة: والله انتي بس الي مكبرة الدنيا اوي, مع ان عادي.
نسمة: يخرب بيت كلمة عادي دي, الي بتخلي الناس تعمل حاجات غريبة وتقول عليها عادي.
***- *
سارت ندى بجانب شادي ويدها في يده, يتحدثان.
شادي: بس انتي شدي حيلك في الفيزيا اول باول, وانا مش هسيبك, الي متفهميهوش, هساعدك فيه.
ندى: لا هي لذيذة لغاية دلوقتي.
شادي: برضة , ذاكريها من الاول عشان متتقلش عليكي.
ندى: لا بس المستر مش سايبنا ,من اولها نازل امتحانات كده على طول.
شادي: كويس, عشان تتعودي.
وبينما هما يسيران,استوقفه صوت فتاة صغيرة.
الفتاة: ورد يا بيه؟.
التفت ينظر اليها وهتف.
شادي: يخرب بيـــــتك, انتي مكتوبالي يا بت انتي.
هللت الفتاة في دهشة.
الفتاة: ايه داااا؟......مش انت يا بيه الي...؟؟؟,.... انت الي كنت مستلف من البت؟,...بتاع الاسبوع الي فات؟.
شادي: ايوة الله يخرب دماغك, انتي طلعتيلي منين؟.
الفتاة: انت الي ماشي في مطرحي يابيه, دي منطقتي انا.
ضحكت ندى للحوار في دهشة.
ندى: ايه دا؟, انت عارفها يا شادي؟.
الفتاة: بس مش هي دي يا بيه المزة الي كانت معاك المرة الي فاتت.
نظرت ندى الى شادي في استنكار وشك,فقال لها بسرعة بلهجة عادية.
شادي: قصدها على سلمى.
الفتاة: الحقي يا ابلة كان بيقول عليها اخته,الا هي اخته بجد يا ابلة؟.
نظرت اليها ندى بحذر, وهي تنقل بصرها بينه وبينها,فقال شادي.
شادي: خدي يا بت وهاتي وردة واطلعي من دماغنا, لحسن مش هنخلص منك.
الفتاة: شفتي يا ابلة , اهو انا صدقت انه بيحبك, هيجيبلك وردة, المرة الي فاتت مرضيش ابدا, مع ان البت كانت احلى منك لامؤاخذة يعني.
شادي: اقطعي لسانك دا بقى واخرسي, ولا ما خدش منك ورد.
الفتاة: لا يا بيه خد, وابقى تملي تعالى, هتلاقيني ملقحة هنا على طول.
اخذ شادي الوردة وجذب ندى من امام الفتاة جذبا, وظلت صامتة قليلا, فمد يده بالوردة.
شادي: احلى وردة لاحلى بنوتة في الدنيا,....مالك؟.
ندى: ممم, انت بقى بتعد تتمشى مع سلمى.
شادي: وايه المشكلة؟.
ندى: قولي انت ايه المشكلة.
شادي: مفيش مشكلة طبعا, انتي مجنونة يا بنتي هتتضايقي من سلمى, دي زي اختي, لا اختي ايه؟, دي زي اخويا كمان.
ندى: وانت بقى بتتمشي ليه مع اختك, زي ما بتتمشى معايا؟.
شادي: ياعبيطة دا يوم ما خرجت معاهم, يوم امتحان السواقة, وكنا سايبين سامح وريهام لوحدهم شوية ورانا, بس, انتي هبلة يا ندى؟, هتغيري عليا من اصحابي.
ندى: واغير عليك من اخواتي كمان, انت متعرفش انا بحبك اد ايه ولا ايه؟.
شادي: يا بنتي الي في دماغك دا اسمه هبل, انا بحبك اكتر ما انتي بتحبيني اصلا.
ندى: بس انت مبتغيرش عليا.
شادي: دا عشان واثق فيكي.
ندى: لا دا عشان انا مبعملش حاجات تخليك تشك فيا, وانت ماشاء الله مش مخليني ليا اصحاب ولا حتى اصحاب بنات, عشان كده مطمن, لكن انا اصحابك مشاركني فيك, كأنهم متجوزينك عليا,لا ومش اصحابك وبس,ومذاكرتك كمان,وشوية مامتك وشوية مزاجك الي كل شوية بحال.
اكفهر وجه شادي في ضيق وقال بضيق.
شادي: اتخانقي, اتخانقي ياندى اتخانقي, اصل احنا بقالنا مدة كويسين متخانقناش وانتي عايزة تتخانقي.
ندى: انت بتتريأ عليا كمان؟, ربنا يسامحك.
شادي: يلا يا ندى نروح, احنا كنا مروحين اصلا, يلا يا بنتي لحسن احنا مبقيناش نعرف نتكلم خلاص من غير نكد.
قالت ندى بعصبية.
ندى: احسن برضة, انت مبقتش تطيقلي كلمة اصلا.
***- ***- ***- *
ردت والدة ندى على الهاتف في هدوء.
الام: الو,..... اه اهلا ازيك يا شادي يا حبيبي, عامل ايه؟ ,....واخبار مامتك ايه؟,....الحمد لله,....ندى, موجودة,.... انتو زعلانين ولا ايه يا حبيبي؟,......ممم,....يا شادي يابابا بالراحة عليها شوية, انت عارف ان ندى بنتي حساسة شوية, ....منا عارفة انك معملتش حاجة, ....حاضر, ...حاضر...طب استنى هاندهالك.
وقامت لتنادي ندى من غرفتها.
الام: قومي كلمي شادي.
تململت ندى بضيق.
ندى: مش عايزة.
الام: قومي يا بنت بلاش هبل, قافلة موبايلك ليه؟, هو قالي على كل الي حصل ,والموضوع مش مستاهل غبائك دا كله.
ندى: يا ماما انتي مش فاهمة حاجة , اصحابه دول انا مبقتش اطيقهم خلاص.
الام: بس بطلي نرفزة وقومي , الولد على التليفون, عيب.
قامت ندى مضطرة وهي تأفف.
ندى: يوووه.
قالت الام وندى تمر من امامها.
الام: واتصالحو بقى, بطلي هبل.
قالت نسمة باستنكار ساخر.
نسمة: يــــــا حلاوة.
فالتفتت اليها الام بعصبية.
الام: فيه ايه يا بنت؟.
نسمة: هو بقى فيه حاجة؟, ماخلاص, معادش فيه حاجة, ماكنتي تعزميه يتغدا عندنا احسن.
الام: خليكي في نفسك يا ست نسمة, بكرة نشوفك.
نسمة: يارب مايجي بكرة دا, ولا تشوفوني في موقف زي دا ابدا.
والتفتت الام لهالة العاقدة حاجبيها في غضب.
الام: وانتي مالك انتي كمان.
هالة: مفيش.
الام: مال اختك يا نسمة؟.
قهقهت نسمة قبل ان تقول في تهكم.
نسمة: هههههه, اصل عمرو مش عايز يخطب السنة الجاية, بيقلها نستنى شوية لما يستلم الشقة,.... هههه بيخلع من قبل ما ييجي اصلا.,عايز يتعرف عليها الاول اصله لسه معرفهاش.
صاحت بها نسمة.
هالة: احترمي نفسك يا حمارة انتي, وقومي ذاكري يا ادبي.
نسمة: انا هقوم خالص, بدل ما اتشل م الي بيحصل حواليا دا كله.
وبعد ذهابها قالت الام لهالة.
الام: متخافيش يا حبيبتي , انا ومامته اتفقنا خلاص, اول ما يخلص هيجي, دا مش بمزاجه, دا غصب عنه, وبعدين شقة ايه وبتاع ايه, ما تستنو الشقة تيجي براحتها وانتو مخطوبين.
هالة: انا مبقتش عارفاله يا ماما, دا بقى مجنون.
الام: معلش يا حبيبتي, بكرة يعقل,كلهم بيبقو كده, الشباب كلهم طايشين , ولو على حكاية الخطوبة, مش عايزاكي تقلقي, احنا متفقين على كل حاجة, متخافيش خالص.
هالة: يارب يا ماما ’يارب يعقل بقى عشان انا زهقت.
***- ***-
سلمى: انا خلاص هتجنن يا ريهام, ندى ندى ندى, على طول بيحكي على ندى, مبيخلصش, انا زهقت.
ريهام: مانا قلتلك ابعدي عنه احسن,انتي الي مصممة تعملي فيها مديحة يسري ,وعايشة فيها الدور.
سلمى: يا بنتي والله العظيم حاولت مش قادرة, اعمل ايه؟, انا بقيت زي ما بيقول مبقدرش اعدي يوم من غير ما اشوفه, جوه الكلية بشوفه, برة الكلية بشوفه, في البيت على طول بنتكلم في التليفون, وكل دا هو بيتعامل عادي, ومش حاسس بيا اصلا.
ريهام: بصي بقى, انا نصحتك والي انتي عايزاه اعمليه, هتخسري ايه يعني, عرفيه انك بتحبيه.
سلمى: لا طبعا, لانه هيقولي احنا اخوات وساعتها هخسره هو.
ريهام: وهو انتي كده كسباه يعني؟.
سلمى: لا , بس على الاقل انا لسه معاه.
ريهام: ربنا يشفيكي.
***- ***- ***-
سامح: بص اديني قلتلك وانت حر يا معلم.
سادي: ايه يا ابني , لأ طبعا, انت بس الي مجنون, لا طبعا,...سلمى؟؟,...طب ازاي؟.
سامح: والله يا بني شكلها واقعة فيك بجد.
شادي: يا موحا دا بس عشان احنا قريبين اوي من بعض ,فالناس بتحس كده.
قال سامح بلهجة غير مقتنعة.
سامح: يمكن.....
وصمتا قليلا, فقال شادي في توتر.
شادي: انت هتشكك امي ليه؟, يخرب بيت دماغك يا سامح.
سامح: انا مش متأكد بس انا حسيت كده, قلت اقلك, وانت اتصرف, شوف انت بطريقتك.
شادي: لا لالا لالا, ولا عايز اشوف اصلا, حتى لو هي كده فعلا, مش عايز اعرف.
سامح: يا سلام.
شادي: اه يا ابني انت اهبل, لو طلع فعلا فيه حاجة, هيبقى موضوع محرج جدا, وانا بعز البنت دي فعلا ومش عايز اخسرها, لا انسى , مفيش حاجة اصلا, صح, مفيش حاجة , انت بس بيتهيألك.
سامح: ممكن.
وصمتا ثانية, قبل ان يعود شادي للحديث وكأنه يكلم نفسه.
شادي: سلمى؟؟؟,..لا لا لا لا لا , مينفعش اصلا.
سامح: الله , ماتسكت بقى, خلاص يا سيدي انا غلطان, مفيش حاجة , انا الي اعمى,نقطنا بسكاتك بقى.
قال شادي في اكبار.
شادي: طبعا هسكت وهنسى كمان الي انت قلته, قال سلمى معجبة بيك قال,....سلمى؟.

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#73

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقه 21


ندى: ماهي سلمى كلمتني امبارح تسأل على امتحان العربي.
شادي: بجد؟, البنت دي جدعة اوي والله, ابقى اسألي عليها برضة يا ندى, عشان كانت عيانة.
ندى: منا عارفة , ماهي كلمتني بقلك, بس هي خفت دلوقتي.
شادي: لا عيب برضه , ابقى اسألي عليها.
ندى: حاضر.
شادي: اهي البنت دي غريبة جدا, طيبة اوي, وجدعة ولا الرجالة, وسبحان الله, عمري ما شفتها مع ولد, شخصية محترمة جدا, مع انها جميلة ودمها خفيف.
ندى: ولما هي جميلة ولذيذة وظريفة اوي كده, مارتبطتش ليه لغاية دلوقتي؟.
شادي: منا بقلك محترمة.
ندى: ممم, يعني انا مش محترمة؟.
شادي: انتي هترجعي تاني تحطي سلمى في دماغك, احنا مش كنا خلصنا, انا مش عارف انتي شاغلة دماغك بيها ليه؟.
ندى: وانا اشغل دماغي بيها ليه؟.
شادي: منا مش عارف, يمكن عشان ريهام مصاحبة سامح وهي الي فاضية, وانتي بقى مستلماها اشتغالتك.
ندى: بصراحة ,انت علاقتك بالبنت دي اوفر يا شادي , مش معقول, دي بقت صاحبتك اكتر من سامح, دي بتشوفك اكتر مني.
شادي: طبيعي يابنتي احنا في كلية سوا,بصي يا ندى, مش انتي الي هتحددي علاقتي باصحابي تبقى عاملة ازاي, انا بدأت اتخنق.
ندى: تتخنق مني؟.
شادي: من اسلوبك الشكاك دا على طول, وغيرتك الي ملهاش أي مبرر, يعني احنا بقالنا سنتين مع بعض اهه, انا عمري ما شفتك كده, بطلي غيرة وخليكي واثقة في نفسك اكتر من كده.
ندى: لا انا واثقة من نفسي أوي كمان.
شادي: مش باين.
ندى: خلاص يا شادي , انا مش عايزة وجع دماغ ايام الامتحانات, انا مش هكلمك في الموضوع دا تاني, بس انت متحطش في دماغك اني بغير عليك ومخنقة عليك.
شادي: حاضر يا نودي.
ندى: انا هقفل دلوقتي عشان ادخل اذاكر, ادعيلي يا شيدو بكرة اوي.
شادي: متخافيش يا حبي, الي تخافي منه ميجيش احسن منه.
ندى: ربنا يستر.
شادي: ان شاء الله يستر.
***- ***- ***- *
سارعت هالة بخطواتها شبه راكضة وهايدي تحاول اللحاق بها في سرعة.
هايدي: انتي يا بنتي استني, اكيد مش هو.
دفعت هالة يد هايدي التي مدتها محاولة ايقافها , وهي تسير بسرعة وتقول بغضب عارم.
هالة: لا هو, هو انا هتوه عن عربيته يا هايدي؟.
هايدي: طيب انتي بتجري ليه؟, يعني كده هتلحقيه؟.
هالة: ايوة هلحقه.
وانطلقت راكضة بالفعل متوجهة للمكان الذي ظنت اختفاء سيارة عمرو به, وهايدي تتبعها في ضيق, حتى توقفت تنظر في غضب, فتوقفت خلفها هايدي.
هالة: عشان لما اقلك انه هو, تصدقيني.
نظرت هايدي حيث تنظر هالة, فرأت عمرو موقفا سيارته , مترجلا منها, بينما فتاة تترجل من الجانب الاخر,فهاجت هالة.
هالة: دا انا هقتله.
واندفعت في ثورة,تهتف.
هالة: عــــمــــرو.
انتفض عمرو ذعرا حين رآها تقبل عليه كالاعصار, حتى توقفت امام السيارة تصيح.
هالة: مين دي يا عمرو؟.
عمرو: دييي....دييييي.
هالة: انت هتهته؟, انطق قولي مين دي؟, قريبة مين المرة دي؟.
عمرو: اهدي بس انتي مش فاهمة,...هتفهمي,...اهدي....ددديييي....دييي.
هالة: دانت مش عارف حتى تألف كدبة.
خرجت الفتاة من السيارة ببطء وهي تنظر اليهما في دهشة,ونظرت الى هالة بمزيج من الخوف والازدرداء.
الفتاة: مين دي يا عمرو؟.
هالة: انا الي عايزة اعرف انتي مين, قوليلي انتي مادام هو مش عارف يتكلم.
الفتاة: عمرو..., هي بتتكلم كده ليه؟.
هالة: كلميني انا هنا , وانتي بقى جابك من تحت انهي داهية؟.
هتفت الفتاة باستنكار.
الفتاة: احترمي نفسك, ماتقول حاجة يا عمرو.
قال عمرو بذعر.
عمرو: اهدي يا هالة.
هالة: اهدا؟؟؟,دانا هسود يومكو النهاردة, انا قلتلك يا عمرو قبل كده ان مسيري هقفشك بنفسي, بس ساعتها مش هتشوفني تاني.
عمرو: هالة ,استني افهمك.
هالة: انا مش عايزة افهم, ما كل حاجة باينة خلاص, هفهم ايه بقى؟,هتبقة قريبة مين المرة دي, اصلك بتخلص الكلية وبتشتغل شوفير خميس وجمعة لقرايب اصحابك.
عمرو: لا يا هالة ديييي,....افهمك بس,رايحة فين,... متمشيش وانتي كده ,..استني.
هالة: ليه؟, عشان اكمل معاكو السهرة, لا وعلى ايه؟, اتفضلو انتو كملو,مش هعطلكو, بس بجد يا عمرو, انا مش عايزة اشوفك تاني ابدا, عشان انت فعلا طلعت واطي ومعندكش دم زي كان الكل بيقولو عنك, وخاين وزبالة,وانا مش طايقة حتى ابص في وشك.
وجذبت هايدي وهي توقف تاكسيا بعصبية, بينما تسمر عمرو في مكانه لا يدري ماذا عساه يفعل, وهو ينظر اليها بعجز.
***- ***- ***- ***-
نسمة: هتفضلي متنحة كده كتير وحاطة ايدك على خدك,خلاص ركزي,انتي عندك امتحان بكرة.
ردت هالة وهي لاتزال شاردة.
هالة: انا مش متنحة.
نظرت اليها بحزن وقالت.
نسمة: ياشيخة؟, دانتي مقلبتيش الصفحة بقالك نص ساعة,......ماخلاص بقى يا لولو, انتي المفروض تحمدي ربنا مش تزعلي, يعني اهو ربنا بينهولك من قبل ما تتورطي معاه في خطوبة وجواز, انتي كنتي عارفة من الاول انه مينفعش بس كنتي بتكابري, فربنا حب يوريهولك بعنيكي, عشان متقدريش تطنشي زي ما كنتي بتعملي كل مرة.
ردت هالة بنغمة غير مبالية شاردة, ولم ترفع عينيها عن الكتاب.
هالة: مممممم.
نسمة: انا عارفة ان قلبك مكسور, بس والله ما يستاهل منك انك تضيعي مستقبلك علشانه.
هالة: حاضر يا نسمة بقى, قومي انتي ذاكري ملكيش دعوة.
نسمة: ماليش دعوة ازاي يعني؟, انا مش هعرف اذاكر وانتي عاملة كده.
هالة: لا متخافيش عليا, قومي انتي بس شوفي نفسك, وانا هذاكر متخافيش.
قبلتها نسمة على جبهتها وهي تدعو لها ثم انصرفت, فالتفتت ندى عن مكتبها تنظر لهالة التي عادت لشرودها في اسف , فقالت وهي تتوجه اليها.
ندى: هالة, انتي لسه معيطتيش؟.
هالة: واعيط ليه؟.
ندى: يعني,....انتي اكيد مخنوقة يعني.
زفرت هالة وهي تقول بضيق.
هالة: انا نفسي تريحو نفسكو وتريحوني بقى, انا زعلانة طبعا وبموت, ومش قادرة اذاكر طبعا, فمتبقوش عاملين زي الي واحد متعور في وشه والناس رايحة جاية تقوله على فكرة انت متعور على اساس انه مش عارف, طب منا عارفة اني زعلانة واني لازم اذاكر واني لازم اركز عشان عندي امتحانات وانسى عمرو, بس انا مش قادرة لا اعمل دا ولا دا, فسيبوني في حالي ربنا يخليكو عشان انا بجد تعبانة.
ندى: خلاص يا هالة, هنسيبك في حالك.
***- *
سلمى: وهي النتيجة بتاعتها هتطلع امتى؟.
شادي: والله لسه مش عارف, بس لما بتطلع يعني بتبقى الدنيا مقلوبة على النت, هبقى ادور معاها زي السنة الي فاتت.
سلمى: ابقى جيبلي رقم جلوسها برضه عشان ابقى اجيبهلها وانا بدور لولاد خالتي.
شادي: ان شاء الله.
سلمى: صحيح هي هالة عملت ايه في النتيجة؟.
رد بأسف.
شادي: شالت مادة بس الحمد لله انها نجحت اصلا,البت دي السنة دي كانت ملطشة معاها اوي.
قالت ساخرة.
سلمى: مش معاها لوحدها, فيه واحد صاحبنا كان هيضيع السنة دي ومش هيطلع الاول,لولا ربنا ستر.
شادي: اههه , متفكرنيش, البنت الي اسمها منى دي, انا مش عارف جاتلي منين, الناس المحولة من جامعات تانية دول بيبقو خطر, الواحد مبيبقاش عارف قدراتهم الا بعد الامتحانات.
سلمى: بس انت عديتها على الحروكروك, بينكو بتاع نص درجة في المية.
شادي: الحمد لله, اصل هي عندها مشكلة شوية مع النظري, بس يخرب بيت دماغها في العملي, انتي مبتشوفيش يا بنتي مشاريعها, دي جبارة, مش ممكن ,كرييتف بشكل رهيب.
سلمى: انت معجب ولا ايه؟.
رد بسرعة.
شادي: معجب مين؟, دي شبة سامي العدل, بقولك شغلها شغلها.
كتمت ضحكتها وهي تنهره.
سلمى: بس يا شادي متتريأش على البنت.
شادي: يا شيخة هي دي بنت, بقى شبهه ولا مش شبهه؟.
ضحكت وهي تقول.
سلمى: عيب يا شادي اتلم.
شادي: حاضر هتلم.
سلمى: ان شاء الله يا شادي انت ربنا هيكرمك دايما ,عشان انت تستاهل كل خير, انا دايما بدعيلك والله العظيم.
شادي: ولله انتي الي تستاهلي كل خير يا سلمى , انا مش عارف انتي ازاي كده عايشة ومحدش بيخطبك ولا بيتجوزك, انا مش فاهم الصبيان دول اتعمو ولا ايه؟.
نظرت اليه في حسرة وهي تقول.
سلمى: باين....قصدي, انا مبفكرش في حاجة دلوقتي, احنا في هندسة يا بني, يعني يا نذاكر يا نحب.
شادي: منا بذاكر وبحب اهه والحمد لله, ماشي تمام, انا بس بستغرب, انتي ازاي محدش واخد باله منك كده, اصل انتي بجد ,زي مابيقولو كده جوهرة, يا بخت الولد الي هتحبيه بجد.
سلمى: ....
شادي: ساكتة ليه؟.
سلمى: عادي.
شادي: انتي مش مصدقاني؟, طب والله انتي بنت اجدع من أي بنت, ربنا اكيد شايلك خير كتير اوي, انا شخصيا لو مكنتش بحب ندى كان زمانك اول واحدة افكر فيها.
شعرت ندى باختلاج قلبها مع حديثة,فقالت باضطراب.
سلمى: شكرا.
شادي: طب ايه رأيك بقى انا مش هستريح الا لما اجوزك, انا الي هجيبلك عريس, لو كان الواد هاني اخويا دا كبير كنت جوزتهولك.
توترت سلمى اكثر ,فنهرته بعصبية.
سلمى: بس بقى يا شادي, بطل كلام غبي, خلينا في الي احنا فيه, هتعمل ايه في الهدية الي انت كنت عايز تجيبها لندى؟, مقلتليش اجيبهالك منين؟.

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#74

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقه 22

اخذت ندى تبكي , وهي تردد صارخة امام ابيها الغاضب.
ندى: لا , لا , لا .
صاح الاب بدروه.
الاب: يعني ايه لا؟, مفيش حاجة اسمها لا.
ندى: انا مش هروح المنيا, ولو كان على طب حتى, انا مش عايزة اسافر, لا يا بابا لا.
الاب: امال انتي عايزة تدخلي ايه ان شاء الله؟.
ندى: معنديش مشكلة, احول علوم هنا.
الاب: انتي جالك التنسيق صيدلة المنيا خلاص وانتهينا, مفيش تحويل , هتروحي يعني هتروحي ,انتي فاهمة.
ندى: بس انت قلتلي هتدخلني خاص.
الاب: ادخلك خاص ليه وانتي جالك كلية؟, وبعدين ماهو الي هصرفه عليكي في الخاص هصرفه عليكي سفر , متبقيش غبية, روحي الكلية وعدي سنة بتقدير وبعدين حولي هنا وارجعي.
ندى: لا بقى,انا مش عايزة, ولو مدخلتونيش صيدلة خاصة, انا هروح علوم ,هروح تجارة ,ومش هروح المنيا.
الاب: طب والله لانتي رايحة المنيا , وابقي وريني مين الي هيحولك بقى.
وخرج الاب من الغرفة غاضبا وتبعته الام, بينما اخذت ندى تبكي, ونسمة وهالة , ينظران اليها في صمت,وهي تردد بعصبية.
ندى: انا مش هروح المنيا, هو غصب يعني؟, مش عايزة اسافر انا.
نسمة: انتي ايه الي مضايقك انا مش فاهمة, انتي يا بنتي جالك صيدلة, مش دا الي كان نفسك فيه؟.
ندى:ايوة , بس انا قلت هتبقى هنا ولا في اسماعيلية ,ولا يوم ما تتنطط تبقى في المنصورة , لكن في المنيا انتو عارفين احنا بينا وبين المنيا قد ايه؟, يعني هسافر وارجع كل قد ايه؟؟.
نسمة: نعم؟؟, انتي كل مشكلتك هتسافري قد ايه؟, يعني هنوحشك مثلا؟,على اساس اننا نفرق معاكي, ما كل الناس بتسافر عشان كلياتها وبتنجح وبترجع, ايه يعني؟, ما لاميس كانت هناك في ألسن وحولت, وايمن ابن طنط شادية لسه هناك, ومحدش بيشتكي,انا مش عارفة انتي مكبراها ليه,ماهو كله في مصر, متحسسنيش انك طالعة الخليج.
قالت هالة بهدوء بعد ان تفرست في وجه ندى.
هالة: هي مش مشكلتها احنا خالص, هي مشكلتها شادي, مش كده يا ندى؟.
نسمة: اااااااااااه.
عادت ندى تبكي.
ندى: هعد ازاي بالشهر ما اشوفوش, المنيا مش قريبة عشان اجي كل اسبوع او اسبوعين, على الاقل هعد بالشهر, انا كده يحصلي حاجة, انا عايزة ادخل علوم هنا, هو مش بابا كان واعدني قدامكو ادخل صيدلة خاصة.
صاحت بها نسمة.
نسمة: انتي بتستهبلي يا بنتي انتي, مانتي جالك صيدلة خلاص, وبعدين انتي خلتيه يعند عليكي, ويحلف , عمره ما هيدخلك حاجة تانية خلاص انتهي.
ندى: لاااا,انا كده هموت,انا مش هقدر ابعد عن شادي كل دا,دا كان لما بيوحشني كان بينزل من بيته اشوفه تحت البيت, دا ساكن جمبنا اقوم اسيبه واروح المنيا, لا انا كده هموت هموت بجد.
***- *
شادي: وفيها ايه يا حبيبتي؟ , انتي مصعبها علينا ليه كده, امال الموبايلات معمولة ليه؟.
ندى: انت بتهذر انت كمان؟, لا يا شادي, انا قلبي مش جامد زيك, انا مقدرش اعد كل دا بعيد, وسفر وقرف كل شوية, وجامعة معرفهاش, يعني هنا كنت هلاقي الف مين معايا في نفس الجامعة والكلية, بس هناك مش هلاقي حد, ,هسافر مع مين وهروح مع مين.
شادي: يا ندى يا حبيبتي , المستقبل ما يقفش قدامه الحاجات الهايفة دي, انتي مكبرة الموضوع بغباء, انا شايف ان الموضوع مفيهوش حاجة , كلها يادوب سنة ,وانتي شاطرة ان شاء الله تجيبي تقدير وتحولي, ومتتأخريش عليا.
ندى: انت كمان هتقولي زيهم, وافرض ما جبتش تقدير.
شادي: هتجيبي يا ندى ان شاء الله, متبقيش متشائمة كده.
ندى: انا مش متشائمة , انا زعلانة.
شادي: لا متخافيش, ان شاء الله كل حاجة هتمشي تمام, البت سلمى ليها اصحاب في جامعة المنيا, هقولها واسألها ساكنين فين وكده, ,هيظبطوكي متخافيش.
ردت ندة بسرعة.
ندى: انا مش عايزة حاجة من ناحية سلمى.
شادي: مش وقت غباء يا ندى, انا بتفق معاكي انتي ليه اصلا, انا هبقى اجيب نمر الناس الي هناك واظبط مع مامتك, انتي اصلا متشائمة ودماغك زي البطيخة.
***- ***- ***-
عادت ندى ووالدها من السفر وهي تشعر انهاك شديد ,بعد ذهابهما للتقديم بالكلية وتجهيز مكان لسكنها, الا ان اختاها ابتا الا ان تسمعا منها تفاصيل الرحلة قبل ان تستريح.
هالة: عملتي ايه؟.
ندى: طلع عندهم حق, دار الراهبات بعيد جدا عن الجامعة, وفي حتة مقطوعة, هو نضيف اوي , بس بعيد, انا قلت اشوف برضه قبل ما احجز في حتة تانية, والبنت صاحبة سلمى بصراحة ما سابتناش من ساعة ما رحنا, ورجعت معانا في القطر كمان, بس المشوار ايه , ميت ساعة, انا جالي صداع من القطر.
نسمة: بكرة تتعودي.
هالة: وحجزتي في الشقة؟.
ندى: اه, هي العمارة اصلا اغلبها مغتربات يعني, فأمان, وانا هيبقى معايا اتنين اخوات واحدة في هندسة والتانية اول سنة معايا صيدلة.
نسمة: طب كويس, لقيتي حد معاكي في الكلية.
ندى: ومعانا واحدة رابعة طب, هي دي الي هتبقى معايا في الاوضة.
نسمة: انتي شفتيهم كلهم النهاردة؟.
ندى: مشفتش ولا واحدة فيهم اصلا, يارا هي الي قالتلي, هي هتبقى ساكنة في الشقة الي قصادي,انا صحيح مكنتش عايزة من سلمى حاجة, بس يارا دي شكلها جدعة أوي, ربنا يستر بقى, البلد نضيفة وجميلة, بس الجامعة تتوه.
هالة: دانتو لفيتو اهه يعني.
ندى: اه , بابا حب يشوف كل حاجة , ويعرفني الطرق يعني.
نسمة: ايوة يا عم, حسستي الراجل بالذنب , بقى هيموت ويعوضك,وناقص ينقل معاكي المنيا, يا عيني عليا انا الي جبت 94 ادبي ومحدش عبرني ببونبوناية حتى, قال ايه بيقولي وهو انتي كنتي عايزة تجيبي اقل من كده في ادبي.
هالة: وهو انتي كنت عايزة تجيبي اقل من كده في ادبي؟.
نسمة: رخمي على اهلي انتي كمان ,اصلها ناقصاكي.
ندى: اما اروح اكلم شادي اطمنه اني وصلت , لحسن معرفتش اكلمه خالص النهاردة مع بابا.
***- ***- ***- *
هالة: الو , ايوة يا هايدي خير؟, بعتالي بليز كول مي ليه؟.
هايدي: معلش يا لولو اصلي لسه مخلصة الكريدت بتاعي, بس حاجة مهمة حصلت.
هالة: خير.
هايدي: عمرو لسه قافل معايا دلوقتي.
هالة: عمرو مين ؟, عمرو عمرو بتاعنا.
هايدي: اه والله, هو انا لقيت نمرة غريبة بتتصل , رديت قالي انا عمرو مجدي وبتاع,ماهو لو كان كلمني من نمرته مكنتش هرد مانتي قايلالي, وقعد يقولي عاجبك الي حاصل دا, هالة بقالها شهر ونص مبتردش عليا, ومامتها هزأتني في التليفون ومبتردش على مامتي, ايه يعني انا غلطت, بس انا دلوقتي مش قادر اعيش من غيرها, وكلميها وبتاع, دانا مبقتش عارف اخرج في أي حتة, حتى كريم ونيرة معادوش بيطيقوني انزل معاهم,....الا مين كريم ونيرة دول؟.
هالة: دول كابل اصحابنا كنا بنخرج سوا على طول احنا الاربعة.
هايدي: اه افتكرتهم, المهم يعني, بس, وقعد يقولي انا كل اسبوع بحاول اوصلها مش عارف, انا اسف , وقوليلها وبتاع, وحاولي تقابليني بيها, انا بحبها وحاجات من دي كتير بقى انا مش فاكرة, بس المهم , قلتله هشوف , وبعتلك عشان تكلميني , اعمل ايه بقى؟.
هالة: ولا حاجة؟.
هايدي: يعني ايه ولا حاجة؟.
هالة: يعني ولا حاجة, انا وعمرو خلاص انتهينا , هي دي اول مرة يغلط فيها؟, هو بيستهبل حضرته, فاكرني هبلة , هفضل طول عمري اسامحه, لا خلاص , دا كان زمان, انا مش عايزة اسمع اسمه اصلا, على اد ما لسه بحبه, على اد ما هو كاسر قلبي وجارح كرامتي, ابدا ما هقدر اسامحه.
هايدي: طب لو اتصل تاني؟.
هالة: قوليله هالة نسيتك وتلاقيها ارتبطت اصلا خلاص.
هايدي: مابلاش الكلام دا يا هالة,افرضي رجعتو لبعض.
هالة: لا بجد, قوليله انا سمعت انها مرتبطة دلوقتي متكلمهاش تاني, انا مش هرجع لعمرو دا تاني ولو بموت.
هايدي: خلاص,....انا هقله وانتي حرة.

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#75

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقه 23
نظرت ندى الى الفتاة التي تقف امامها في تفحص ,وقالت.
ندى: لا انا في صيدلة مش في طب.
قالت الفتاة وهي تجر حقيبة سفر وتدخل احدى الغرف.
مروة: احسن يا بنتي, انتي الي كسبانة على فكرة,انا زي مانتي شايفة اهه طالع عيني فيه, ...تعالي هي دي اوضتنا, ....اهو انا مكنتش كده انا كنت مليانة زمان قبل ما اجي هنا, بس فيه ناس الغربة بتيجي معاهم بتخن,و ناس بتبهدلها زي مانتي شايفة كده.
تبعت ندى الفتاة للغرفة وهي تقول.
ندى: انا بقى لو خسيت اكتر من كده هختفي.
مروة: اه, هههههه, لا متخافيش فيه بنات بتتخن من السفر عشان الاكل في الغالب من برة.
ندى: اه, بس فيه تلاجة هنا مش كده؟.
مروة: ايوة طبعا بس بعد كده هنرجع من الكلية مطحونين, مفيش دماغ نطلع حاجة نقليها حتى, فبنستسهل ونطلب دليفري.
ندى: مممم,....امال اية والاء فين؟.
مروة: اهي الاء دي قمة الروقان, بتموت في التأخير , انا كنت قاعدة معاها في الاوضة السنة الي فاتت, بس هي هتعد مع اختها السنة دي, والله هنجرب , لو بقيتي انتي واختها اصحاب وحبيتو تعدو مع بعض نبقى نبدل, عادي ,انا وهي واخدين على بعض.
ندى: ممم.
ابتسمت مروة وهي تنظر اليها بشفقة.
مروة: انتي شكلك لسه مخضوضة, احنا كلنا كنا كده في الاول, متخافيش يا بنتي, هتاخدي على الجو بسرعة, هيبقى ليكي اصحاب , وهتلاقي ناس كتير زيك, الجامعة هنا لذيذة مش رخمة.
ندى: يارب .
مروة: قومي قومي,كلمي اهلك وطمنيهم انك وصلتي بالسلامة.
ندى: اه صحيح.
نذكرت شادي,فخرجت في سرعة ودخلت دورة المياة بالهاتف.
ندى: الو , ايوة يا حبيبي.
شادي: انا مش قايلك يا ندى اول ما توصلي تكلميني, طب على الاقل ردي عليا لما اتصل ,ليه تحرجيني وتخليني اكلم مامتك واسأل وصلتي ولا لأ.
ندى: والله يا حبيبي كنت ملبوخة اخر لبخة, انا لقيت مروة دي مستنياني في المحطة واخدتني وجابتني, والله لسه باخد نفسي دلوقتي .
شادي: خلاص يا حبيبتي, المهم انك وصلتي بالسلامة, شفتي يارا ولا لسه؟.
ندى: لا ,انا مش قلتلك انها هتيجي من تاني اسبوع مش من اول اسبوع.
شادي: اه صحيح نسيت,معلش,..المهم انتي مرتاحة يا ندى؟.
ندى: والله انا لسه واصلة مش عارفة حاجة لسه.
شادي: لا يا حبي متعصبيش نفسك, خليكي عادي ,هتفرق ايه عن هنا يعني, واتصاحبي على البنات عادي, وخدي بالك بس من نفسك, بطلي قلق.
تسمعت قليلا الى الضوضاء الصادرة من غرفة الجلوس, فقالت.
ندى: شكل اية والاء دول وصلو, انا هروح اشوفهم وابقى اكلمك باليل يا حبيبي.
شادي: ماشي يا حبيبتي, خدي بالك من نفسك.
ندى: وانت كمان يا شادي , بحبك.
شادي: وانا كمان بحبك اوي.
ندى: باي.
شادي: باي.
وخرجت في سرعة, فقالت مروة.
مروة: اهم يا ستي وصلو, كنتي بتسألي عليهم, دي الاء ودي اية.
سلمت عليهما ندى في حذر ,فقالت الاء لاختها.
الاء: يلا يا ستي, اهي ندى معاكي في الكلية , يعني هتروحو سوا وتيجو سوا ان شاء الله, عشان انتي كنتي قلقانة وخايفة.
ندى: اذا كان ع القلق متخافيش يا اية ,انا خايفة اكتر منك على فكرة, احنا هنروح نخبط بكرة سوا.
اية: لا ماهي الاء هتودينا بكرة وتعرفنا على اصحابها هناك, متخافيش ولا حاجة.
الاء: ايوة مانتي جاية باشا ومعتمدة عليا, مش انا الي جيت لوحدي معرفش صرصار هنا لغاية ما اتعرفت على المصري, الي لففني على الجامعة كلها.
ندى: مين المصري دا؟.
مروة: علي المصري دا حتة سكر, اسكندراني زيي, بس اصغر مني بسنة ,في طب اسنان بس ايه هيظبطكو متخافوش, احنا هنسلمكو ليه وهو هيتصرف.
اية: مش علي دا الي جالنا لما كنا في رحلة اسكندرية السنة الي فاتت؟.
مروة: ايوة مانتو كنتو في رحلة وانا هنا متثبتة مبنزلش, دراسة متواصلة مفيش اجازات ولا كأني في الجيش.
الاء: ايوة هو,الي كان بيغلس عليكي.
ثم التفتت الى ندى.
الاء: اهم حاجة جبتي سن بلوك ولا لأ, الشمس هنا الصبح فظيعة.
شعرت ندى بالغربة بين الفتيات على الرغم من ترحابهم الحار بها, ولكنها شعرت بالفراغ والحزن, وانتظرت بالكاد حتى جاء وقت النوم, لتحادث اختيها وشادي, وتبكي قليلا قبل ان تنام.
***- ***- ***- *
هالة: قالك ايه؟.
هايدي: مش لما اعد طيب, ايه قلة الذوق دي؟, هاتيلي مية.
هالة: نسمة قومي هاتيلها مية.
هالة: يعني هي طلبت منك انتي, ايه الغلاسة دي.
هالة: قومي بجد يا نسمة.
نسمة: حاضر.
هالة: هه؟, قالك ايه؟.
هايدي: قلتله دا انا معرفش عنها حاجة من زمان, قافلة موبايلها وكده, سألت ندى , قالتلي مش عايزة تفتكر حاجة من ناحية عمرو, كويس كده؟.
هالة: لا, قلتيله ان انا مرتبطة؟.
هايدي: معرفتش اقله ازاي, قلتله باين انا اسمع انها مع واحد دلوقتي.
هالة: احسن كده, وقالك ايه؟.
هايدي: قعد يزعق الاول وقال ازاي, وهو مين وعرفته منين, قلتله ايه ايه انت بتكلمني انا كده ليه؟, قام هدي شوية , وبعدين قال على العموم ربنا يوفقها ويارب تكون مرتاحة بس, وبعدين سألني هي بتحبه , كنت هضحك , عايزة اقله هو مفيش حد اصلا......
قاطعتها هالة باقتضاب.
هالة: ومين قال ان مفيش.
هايدي: بتهذري؟, ومقلتليش يا كلبة؟, مين؟.
هالة: هو مش حاجة يعني, عارفة اسلام؟.
هايدي: اسلام منصور, بتاع الجيم ؟.
هالة: اه.
هايدي: اه ايه يخرب عقلك, انتي هتلعبي بالواد يا هالة, عايزة تنسي عمرو باسلام؟.
هالة: انا مش بلعب بيه ولا حاجة, احنا بس بنتكلم على التليفون.
هايدي: بتتكلمو وانتي متأكدة انه بيموت فيكي , يبقى مبتلعبيش بيه ازاي يعني, انتي لسه بتحبي عمرو وانتي عارفة, انتي هتفضلي مربوطة بيه لحد امتى؟.
قالت هالة بحدة متوترة, دون ان تفكر.
هالة: انا برضة الي مربوطة بعمرو؟, شوفي بقى نفسك وربطتك بالسلاموني بتاعك, بيروح يروح ولما بيشاورلك بترجعيله, يعني هو خطب دلوقتي واول ما كلمك في التليفون نزلتي قابلتيه, وسبتي سامح وسبتي الدنيا عشانه, بتعيبي عليا انا في ايه اني عايزة اشوف حياتي , انا مش عايزة يعاملني زي ما حمادة بيعاملك.
اتسعت عينا هايدي في صدمة.
هايدي: قصدك ايه يا هالة؟, قصدك ان حمادة بيلعب بيا؟.
هالة: ماهو الي ميشوفش دا يبقى اعمى يا هايدي.
هايدي: انتي عارفة ومتأكدة ان حمادة لولا باباه كان زمانه خاطبني انا.
هالة: دا بقى الي هو بيقولهولك وانتي لسه بتصدقيه, وانا مكنتش بحب اجرحك, بس انتي لازم تشوفيه على حقيقته بقى, مش معقول كل الناس شايفة وانتي لا.
دخلت نسمة في هذه اللحظة بالمياة والفاكهة.
نسمة: اتفضلي يا ستي, مية وموز كمان, مش حارمينك من حاجة.
فلاحظت الوضع المتوتر بينهما ,فقالت هايدي لهالة بغضب.
هايدي: انتي عشان سبتي عمرو, عايزة كل الناس تفركش زيك ولا ايه؟.
هالة: هو انا عشان خايفة عليكي, ابقى عايزاكي تفركشي؟.
هايدي: انتي عارفة انا بحب حمادة اد ايه.
هالة: بس هو مبيحبكيش, وواخد باباه حجة, بقى بالله عليكي واحد كانت كل مشكلته انا ظروفي متسمحليش اخطبك معلش سامحيني ويسيبك, وبعدها بشهرين يكون خاطب, دا كلام يرضي مين يارب, وبعد كده يجي يقلك انا بحبك بس بابا خطبلي غصب عني, هو فيه راجل بيخطب غصب عنه دا البنات مبيعملوهاش, وبعدين خاطب واحدة بنت عيلة غنية, وجايبلها شيء وشويات , يبقى مشكلته ظروفه منين, واشتغل عند باباها, دا واحد وصولي مايتلككش في باباه بقى.
احمر وجه هايدي غضبا من الكلام.
هايدي: خدي بالك انتي بتغلطي فيا وفيه, وانا مش هستحمل حاجة زي كده, فانا همشي بدل ما ارد عليكي.
فتدخلت نسمة بسرعة.
نسمة: لا تمشي تروحي فين, عيب يا هايدي,انتي لسه جاية, اعدي استني.
وحاولت ايقاف هايدي عن جمع اشيائها.
هايدي: معلش يا نسمة, اصل هالة مبقاش يهمها مشاعر الناس خلاص.
نسمة: يا بنتي سيبك منها دا بيتك.
هايدي: منا عارفة انه بيتي ,ابقى اجي وقت تاني.
اشارت نسمة لهالة في الخفاء ان تقول شيئا فلم تفعل,فعادت تقول لهايدي.
نسمة: طب استني معانا داحنا كنا لسه هنكلم ندى , نشوف عاملة ايه هناك في الغربة.
هايدي: هبقى اتصل بيها انا لما اروح, باي باي.
وانصرفت رغم الحاح نسمة,فعادت نسمة لهالة بعد توصيلها هايدي لباب البيت.
نسمة: ينفع كده ياهالة؟, عيب صاحبتك تخرج من بيتك بالشكل دا.
هالة: سبيها دي غبية مش عايزة تفهم, الواد بيستقفاها عيني عينك, كل ما يجيله مزاجه يتفسح او يسافر ياخدها وبعد كده يرميها, ولا بيحبها ولا بيتنيل من يومه, وكل الناس شايفة دا وعرفاه وهي بس الي مش شايفة , الواحد كان فاكرها صغيرة وهبلة, بس عيب يعني دي كبرت , المفروض تفهم, ايه؟, لما يتجوز برضه هيفضل يكلمها كده, مش بعيد تتجوزه عرفي بالشكل دا بعدين.
نسمة: برضه مكنتيش تسيبها تمشي من بيتك غضبانة, دي مش اصول.
هالة: سيبك انتي من الاصول والكلام الفارغ دا, هاتي التليفون يا بنتي نكلم ندى لحسن واحشاني, بدل الفقعة الي فقعتهالي هايدي دي, اما بنت غبية صحيح.

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#76

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقه 24
جذبت ندى اية لظل قريب ,وهي تقول.
ندى: تعالي يا بنتي من الشمس دي, احنا مش ناقصين, انا مش عايزة اسمر.
اية: انا بقى مش فارقة معايا, السمار نص الجمال.
ندى: طب وضربة الشمس؟.
اقبلت عليهما فتاة رقيقة ذات شعر قصير وعينين سوداوتين.
كارمن: هاي يا بنات؟, مشفتكوش جوة.
اية: داحنا شفناكي قبل المحاضرة ,وعدينا من قدامك,وقلنالك هاي يا كارمن, وبسبسنا ,وانتي حلقتيلنا ولا كأننا هنا.
كارمن: الصبح؟؟,....ااااهه.
اية: ايوة,...ااااه, كنتي واقفة مع قائد الحرس.
ندى: وانتي مالك يا رخمة؟.
اية: انتو هتتفقو عليا ولا ايه؟, عشان كل واحدة مظبطة يعني.
كارمن: بس انا مش مظبطة حاجة, انا وهو اصحاب عادي, وبعدين هو كبير اصلا .
اية: اصحاب عادي؟, حرام عليكي يا شيخة داحنا كنا قصاد عينك ومشفتيناش.
كارمن: وبعدين مينفعش اصلا, انا كريستيان وهو مسلم.
اية: يعني هي بتفرق معاه, انا اسمع انه مدوبهم دفعات, ولو كان لقى يهود كان داس برضه, بس هو بصراحة عليه حتة موتوسيكل وغمازة في وشه لما بيضحك, يهبلو.
استوقفهم صوت الاء مقبلة عليهم, بصحبتها شاب.
الاء: انتو فين يا عيال قلبت عليكو الدنيا على ما شفتكو, ازيك يا كارمن؟.
كارمن: شفتو عشان تعرفو ان مش انا بس الي مبشوفكوش.
اية: اه, اصل احنا مخفيين النهاردة, ازيك يا باشا.
وسلمت على الشاب دليل معرفة قديمة,فتكلم لاول مرة.
علي: انتي لسه رغاية زي مانتي؟.
الاء: اه, اعرفكو ,دا بقى علي المصري,تالتة طب اسنان معلش كان المفروض نعرفكو بيه من اول يوم, بس الاستاذ باشا ومبيجيش الا بعد اسبوع.
علي: اهلا.
الاء: ندى وكارمن.
سلم عليهما علي, وهو يقول.
علي: اهلا, وانتو كلكو ساكنين سوا؟.
الاء: لا, كارمن من هنا من المنيا.
علي: انا بقى اسكندراني.
ندى: ماحنا عرفنا من مروة.
علي: اه صحيح يا الاء, ابقي فكريني اديكي حاجة مروة, مامتها بعتاهملها معايا.
الاء: ابقى تعالى معانا واحنا مروحين , انا هشيلها كل دا ليه؟, خسارة فيها.
علي: طب منا شايلهم على قلبي من اسكندرية, على العموم ماشي.
الاء: انتو وراكو محاضرة تاني يا ولاد؟.
كارمن: لا , بعد ساعتين.
الاء: طب تعالو معانا, احنا رايحين طب اسنان الشباب كلها هناك, الواد دا هيعرفكو على العيال, روحو معاه عشان انا مش فاضية.
اية: طيب اوكاي, اتفضل يا استاذ قدامنا, لما تخلصي يا الاء كلمينا عشان نروح سوا.
الاء: ان شاء الله.
***- ***- ***- **
شادي: والله انا خايف اوي, مش عايز ابينلها صحيح ,بس انا قلقان عليها يا لومي.
سلمى: من ايه؟.
شادي: اصل ندى دي انا اعرفها من وهي قطة مغمضة, انا الي مربيها على ايدي, ملحقتش تشوف الدنيا, ملحقتش تبعد عني, يعني هي لما كل يومين تكلمني, تقول فلان عمل كذا وفلان معايا في السيكشن, وفلان...., يعني لما انا اسمع اسامي كل الولاد دي وانا مش شايفهم ومش عارفهم, مش تحت عيني, طبعا لازم اقلق.
سلمى: انت مش واثق فيها؟.
شادي: طبعا واثق فيها, بس هي ندى حلوة, ويتطمع فيها عشان بتاخد على الناس بسرعة, هو مفيش حاجة تقلق من نحيتها , بس انا خايف عليها.
سلمى: مالطبيعي انها تقابل صبيان وتتعامل معاهم, هي رايحة جامعة مش رايحة جامع, وبعدين انت متشكش فيها عشان متخنقهاش, انتو بعدكو بس الي تاعبكو, هي راجعة امتى؟.
شادي: اخر الاسبوع دا, هتعد اربع ايام بس.
سلمى: طيب متحسسهاش بحاجة عشان متزعلش.
شادي: لا , هي مش حاسة بحاجة خالص اصلا.
***- ***- ***- **
نزلتا نسمة وميسون بعد انتهاء درسهما , واثناء نزولهما, قالت ميسون.
ميسون: مش ميادة اختي جالها عريس؟.
نسمة: لا والله؟, وحلو بقى ولا ايه؟.
ميسون: مشافتوش,..هو مجالهاش يعني جالها اوي, بس هو باباه صاحب بابا, وكانو بيتكلمو, فهو بيدور على عروسة لابنه, عشان هو هيتخرج السنة الجاية.
نسمة: ههههه, ابوه الي بيدورله, وهو لسه نونو متخرجش؟.
ميسون: اه والله, وقال لبابا انت مش عندك بنوتة حلوة, كان شافها في فرح قريب, فانا بقولها يمكن غلط وشافني انا مش انتي.
نسمة: هههههههههه, ممكن برضه, بس بجد اختك طيبة , تستاهل كل خير.
ميسون: هو عمو مجدي كان بيتكلم مع بابا على اساس انه اول ما يخلص هيخطب, فالي فهمه انه ممكن يشوف نسمة وكده, اصل الولد ظابط , في فنية عسكرية اخر سنة, فلما ينزل اجازة , كنا هنروح نخرج معاهم, اصل باباه صاحب بابا من ايام المدرسة, واتقابلو قريب, مش من زمان يعني, بس هو بقى دلوقتي صاحب شركة سياحة
و.....
قاطعتها نسمة في حدة.
نسمة: استني استني, عنده شركة سياحة وابنه ظابط؟؟؟,...اسم شركة السياحة الرحمة صح؟؟.
اندهشت ميسون فقالت باستغراب.
ميسون: ....اه....عرفتي منين؟.
نسمة:اااااه ,طب قولي لاختك تهرب بجلدها بقى , الولد دا اسمه عمرو مجدي صح؟ ,مبيفكركيش الاسم بحاجة خالص؟.
ميسون: لا مش واخدة بالي.
نسمة: عارفة عمرو الي مها سمير بتتكلم عنه في المدرسة ....الي بيركبو معاه العربية يا بنتي , هو دا بقى, وفوق كدة وكدة, هو عمرو الي كان مرتبط بهالة اختي, وسمعته زي الزفت, واخرتها الحمد لله سابته عشان قفشت معاه بنت في عربيته, فلو باباكي يعرف يقاطع الراجل ابوه نفسه ياريت يقاطعه.
***- ***- ***-
قالت هالة باندهاش مصدوم.
هالة: الله عليك يا عمرو, داحنا ملحقناش نكمل تلات شهور, عايز تخطب؟؟.
نسمة: دا بالصدفة كدة انا فهمت انه هو, سبحان الله, انا قلتلها الحقي اختك.
قالت هايدي بحدة.
هايدي: عشان لما اقلك انه كان بيلون عليا وقت ماكنا انا وانتي متخانقين مصدقتنيش, وكان قاعد يقولي نتقابل برة عشان نحل المشكلة, وانا من زمان بحس انك قريبة مني, وفاهمة دماغي, وانتي الي باقية من ريحتها , بستريح لما اشوفك, بصراحة انا كنت مخنوقة منك اصلا ولو كنت عايزة اعملها فيكي كنت عملتها فيكي صح, بس انا برضة لسه صاحبتك وبحبك, واقسم بالله مارضيت انزل ابدا اشوفه مع انه كان بيزن كتير.
هالة: انا مش مصدقة, الولد دا مجنون, منين بيحبني وهو بيعمل كل دا؟.
هايدي: مش انتي الي وصلتيله انك مرتبطة , تستاهلي.
هتفت نسمة.
نسمة: تستاهل ايه؟, احسن هي كده كويسة دنا مصدقت سابته, وبعدين واحد تاني مين يا استاذة هالة, وانا نايمة على وداني.
قالت هايدي بعفوية.
هايدي: دا اسلام بتاع الجيم.
زجرتها هالة.
هالة: انتي مبيتبلش في بقك فولة كده على طول.
فتراحعت هايدي في دهشة.
هايدي: انا اشعرفني انك مش قايلالها.
نسمة: وياترى ماما عارفة المرة دي ولا .....
هالة: لا, ولو نطقتي وقلتيلها هقطع لسانك, انتي سامعة.
نسمة: انا مالي, يعني وهو انتي لو قلتيلها اصلا هيفرق معاها, هتقلك شاطرة يا حبيبتي, لحقتي تعوضيه, عرفيني عليه اشوفه روش ولا لأ.
***- ***- ***- **
علي: بس انا عمري ماكنت اتخيل ابدا ان انتي مرتبطة, يعني انتي بالذات.
ندى: اشمعنى يعني؟.
علي: يعني انا كنت متخيل ان كارمن وأية ممكن , شكلهم يجيب على كدة, بس مطلعوش مرتبطين, وانتي شكلك كتكوتة صغنتوتة كدة, مكنتش متخيل ان ليكي حد يعني.
ندى: لا , ليا.
علي: هو معانا في الجامعة هنا؟.
ندى: لا خالص, دا جاري, هو في هندسة مع هالة اختي.
علي: انتي عرفتيه عن طريقها؟.
ندى: لا مش اوي يعني.
ابتسم على.
علي: وهو سابك تيجي كده عادي, مش خايف عليكي؟.
ندى: هههه, يخاف عليا ليه؟, هتاكل؟.
علي: لا يعني عشان مش هيشوفك الا كل فترة.
ندى: والله انا الي كنت زعلانة, هو الي قالي عادي ومصلحتك ومستقبلك.
علي: هو عنده حق فعلا.
ندى: دا كلام واحد بارد زية,وهو انت بقى مش مرتبط؟؟.
علي: حاليا ؟؟, تقريبا لا.
ندى: يعني ايه تقريبا لا دي؟.
علي: يعني والله احنا شكلنا هنسيب بعض, مبتسمعش كلامي خالص ياندى, ومطلعة عيني, وانا تعبت منها جدا.
ندى: اعرفها انا؟, شفتها؟.
علي: لا هي في فنون , هبقى اوريهالك, اسمها غادة.
ندى: ابقى عرفني عليها.
علي: اكيد ان شاء الله, رايحة فيه ؟,...انتي هتقومي ولا ايه؟.
قامت من على السلم وهي تنفض ملابسها.
ندى: اه عايزة اروح بقى عشان أية هتستنى الاء, وانا مش قادرة استنى عايزة اروح انام, هنام على اخري اصلا.
علي: طب استنى انا هوصلك, ماحنا جيران وانتي في اخر الشارع.
قالت بسرعة في دهشة.
ندى: لا بلاش.
لاحظ هو تراجعها ,فقال بابتسامة.
علي: عيب يا بنتي الدنيا هتضلم ومينفعش تمشي لوحدك كده, لو اية والبنات معاكي كنت سيبتك, بس مش ممكن اسيبك لوحدك,انتي هبلة.
ترددت ندى ,فقال.
شادي: ندى, متتكسفيش , احنا هنا كلنا اخوات في بعضينا , لو اي واحدة من البنات كنت هوصلها برضة,متخافيش.
قالت على مضض.
ندى: طيب ماشي ,.. يلا.



إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#77

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقه 25
جلست ندى امام شادي بالمطعم,وابتسمت في سعادة.
ندى: وكمان ورد؟, انت مدلعني على الاخر.
شادي: عشان تعرفي اد ايه انتي وحشاني.
ندى: على كدة بقى انت مش واحشني, انا مجبتلكش حاجة وانا جاية.
شادي: ياروح قلب شادي, انتي كفاية عليا, انتي كنتي وحشاني لدرجة اني كنت هجيلك المنيا.
ندى: ياريت يا شادي, ياريتك كنت معايا, والله كنت هتتبسط اوي, كنت هعرفك على اصحابي, واية وكارمن.
شادي: هي كارمن دي الي من هناك, واية من هنا صح؟.
ندى: اه, اية والاء , ومروة والمصري اسكندرانية, وصفا من المحلة, ومحمد صلاح من كفر الشيخ,احنا عاملين كوليكشن جامد,فيه ناس كتير اوي مش من هناك.
شادي: مممم, اوعي تكوني يا ندى بتعدي مع الصبيان لوحدك.
ندى: ههه, ايه يا شادي, انت هتبتدي تغير ولا ايه؟, والله كويس, اخيرا حسيت ان المفروض تغير عليا؟.
قال مقتضبا محاولا اخفاء غيرته.
شادي: يا ندى يا حبيبتي انا على طول بغير عليكي, بس مببينش عشان مضايقكيش.
نظرت اليه ندى مطولا ثم قالت بشوق.
ندى: تصدق كل حاجة فيك وحشتني, انا مش مصدقة اني قدرت ابعد عنك شهر كامل.
شادي: ربنا يصبرنا يا حبيبتي , وان شاء الله تجيبي تقدير السنة دي وتحولي بقى, عشان انا من دلوقتي تعبت, امال لما ابعد عنك تاني هعمل ايه؟.
قالت بدلال.
ندى: بجد بتحبني يا شادي؟.
شادي: لا, غاوي وجع دماغ وبس.
ندى: انا خايفة تنساني لما امشي.
شادي: انا الي خايف انتي الي تنسيني لما تمشي, واصحابك والمنيا تاخدك مني.
ندى: محدش يقدر ياخدني منك.
تمعن فيها النظر وقال.
شادي: ربنا يستر.
***- ***- ***- **
نظر عمرو من بعيد الى هالة التي وقفت تضحك للشاب المفتول العضلات الذي يرافقها, وعقد حاجبيه في غضب, وشعر بالدم يفور في رأسه, فاقترب منهما, والقى عليهما تحية مقتضبة, فالتفتت هالة تنظر اليه بدهشة ,ثم بازدرداء بعد ان تعرفته.
عمرو: انا عايز اكلمك.
ردت ببرود.
هالة: انت مش شايفني مشغولة؟.
رد بعصبية مكتومة.
عمرو: متستفزنيش يا هالة ,انا عايز اكلمك.
قالت بحدة.
هالة: وانا مش عايزة اكلمك.
تدخل الشاب الواقف معها, فقال بخشونة لعمرو .
اسلام: خلاص يا بشمهندس, قالت مش عايزة تكلمك.
التفت اليه عمرو هاتفا.
عمرو: انا مش بشمهندس, ومبكلمكش انت اصلا.
اسلام: وهي بقى مش عايزة تكلمك, يعني اي كلام بتقوله يبقى ليا, واتفضل بقى دلوقتي هوينا.
استشاط عمرو غضبا ونفرت عروق رقبته.
عمرو: انت مش عارف انت بتكلم مين, احترم نفسك.
ودفع كتف اسلام في غضب, فنظر اليه اسلام من اعلى وقال.
اسلام: لا بقى انا هعرفك انت الي بتكلم مين.
فتراجعت هالة الى الخلف حين بدأ الشجار, واخذت تبكي في خوف, ولم تجد بدا الا ان تنصرف.
***- ***- **
نسمة: طب انتي بتعيطي ليه دلوقتي؟, عشان عمرو اتضرب؟.
هالة: انا ...مكنتش عايزة..اشوفه خالص..
نسمة: انتي لسه بتحبيه يا مجنونة انتي؟, دا حيوان, وبعدين انا مش عارفة انتي بتعملي ايه مع اسلام دا, يعني عمرو وكانت حجتك انه حب حياتك وان كل الناس عارفة وعلى وش خطوبة زي ماكنتي دايما تقولي, تقدري تقوليلي دلوقتي انتي بتكلمي اسلام دا ليه؟,بتملي فراغ مثلا؟.
هالة:.........
نسمة: بطلي عياط وردي عليا,....ولا خلاص مترديش, انا عارفة ,لازم يكون فيه ولد وخلاص.
دخلت هايدي الغرفة, وهي تضع حقيبتها بعصبية وتهتف بهالة.
هايدي: بصي بقى, انا زهقت من عمرو بتاعك دا, انا هغير نمرتي منه, انا مالي انا بمشاكلكو ودوشتكو ,......ايه دا انتي بتعيطي؟.
نسمة: زعلانة يا ستي انها شافت عمرو.
هايدي: ازيك يا نسمة, مخدتش بالي, انتي يا بنتي اهدي, دا واد جزمة ميستاهلش تعيطي عليه, دا كلمني واعد يهددني , يقولي عرفيها انا مش هسكت, وهوديلها اسلام دا في داهية, انا مش فاهمة انتي ليه مقلتليلوش انك عرفتي انه كان ناوي يخطب.
هالة: انا مكنتش عايزة ارد عليه, فمسك هو واسلام في بعض.
هايدي: خلاص, اتصلي باسلام اطمني عليه, عيب برضه , دا كان بيتخانق بسببك.
هالة: انا لا عايزة اكلم اسلام ولا اكلم حد.
دخلت ندى الغرفة عائدة من الخارج.
ندى: السلام عليكم.
هايدي: ايه دا يا بنتي , حمد الله ع السلامة, انتي هنا ؟.
وقامت تعانقها بحرارة.
ندى: الله يسلمك, ايه مالكو؟, بتعيطي ليه يا هالة؟, ماما قالتلي ان عمرو ضايقك النهاردة.
هايدي: اعدي اعدي وانا احكيلك.
***- ***- ***- *
شدت اية ملاءة سريرها عليها ,وهي تقول اندى التي تفرغ حقيبتها.
اية: دا حصل بلاوي وانتي مش هنا, غادة والمصري اتخانقو جامد , وتقريبا خلاص كده سابو بعض خالص.
ردت ندى وهي تعلق ملابسها بالدولاب.
ندى: اهي غادة دي انا مبستريحالهاش اصلا من ساعة ما عرفني عليها.
اية: انا برضة, دا هو خسارة فيها اصلا, تنكة كده وشايفة نفسها على الفاضي, والواد حتة سكرة , مش كفاية انه قاعدلها هنا مخصوص,ومبيحولش عشانها, مع انه كان ممكن يحول كذا مرة.
ندى: وهو عامل ايه دلوقتي؟.
اية: هو كان متوقع, بس بيبان في وشه انه زعلان, انتي عارفاه مبيبطلش ضحك, بس انا حاسة انه اتكسر.
ندى: يا حرام, الواد دا غلبان اوي.
تمعنت اية في ملابس ندى, وقالت بسخرية.
اية: بس ايه الحركات دي؟, الهدوم دي جديدة, تونيكات وبتاع.
ندى: شادي يا ستي, قالي بطلي بقى البنتاكورات, ولبس العيال الصغيرة الي بتلبسيه دا, قلتله يابني دنا رفيعة جدا, ولو لبست ايه مش هيبان عليا, قالي برضة لمي الدور شوية, ظبطت بقى من هدوم نسمة شوية.
اية: لا وامانة يعني وبتسمعي الكلام.
ندى: اهو شوية كده لغاية ما ينسى.
اية: مقلتليش , عملتي ايه معاه لما رجعتي؟.
ندى: جابلي ورد وخرجنا اتفسحنا , كان واحشني بشكل يا اية.
اية: واخبار البنت صاحبته سلمى دي ايه؟.
ندى: نطتلنا يا ستي في اخر الخروجة, قال ايه ,جاية تسلم عليا.
اية: ههههه, معلش استحمليها.
ندى: انا نفسي اخلص السنة, واحول بقى يارب بقى.
اية: انا مش مستعجلة, انا مبسوطة هنا.
ندى: مانتي معاكي اختك, هتستعجلي على ايه بقى.
اية: ومش كدة بس, انا مش قلتلك حاجات كتير حصلت في الاسبوع الي نزلتيه.
ندى: لا متقوليش,...رامي بتاع هندسة.
اية: مم,...يعني هو مقالش حاجة صريحة يعني, بس لمح اوي, وبان عليه.
ندى: ياعسل , الولد دا عسل اصلا, يارب يحبك وتحبيه.
اية: عشان يبقى انتي معاكي مهندس وانا مهندس.
***- ***- **
سلمى: متكشرش بقى, يعني خرجناك وفسحناك وظبطناك, وعملنالك عيد ميلاد متعملش لحد قبل كدة, وبرضة مبوز.
شادي: لا مش مبوز ولا حاجة.
سلمى: ياراااجل, يعني انا مش هعرفك, فك بقى.
شادي: انا بس صعبان عليا اني مش هشوف ندى.
سلمي: هي مش نازلة قريب؟.
شادي: لا, من ساعة اجازة العيد منزلتش, وكلمتني تقولي انها مش نازلة لغاية امتحانات نص السنة, عشان لما بتيجي بتضيع وقت كبير اوي في السفر , وبتضيع سكاشن وبتاع, عشان على الاقل بتعد اسبوع.
سلمى: طيب ماهي معذورة برضة, انت نفسك مش هتبقى فاضيلها لو نزلت ,عشان امتحاناتنا احنا كمان.
شادي: انا حاسس ان ندى بتضيع مني يالومي, وانا مش عارف اعمل حاجة.
سلمى: ايه يا دودو , يا ابني انت حاسس كده بس عشان هي بعيد عنك,وانتو اتعودتو تكونو على طول مع بعض, لما ترجع هتحس الفرق , سيبك بقى من التفكير الوحش دا , وانا هاخدك بكرة, انا وسامح وريهام نركب خيل يا سيدي, زي ما بتحب, ايه رأيك؟.
شادي: بس انتي مبتحبيش تركبي خيل , ومبتجيش معانا دايما.
سلمى: ملكش دعوة, انا عايزة اروح, بس انت متكشرش كده تاني.
شادي: انتي طيبة اوي يا لومي.
سلمى: دا عشان انت طيب , تستاهل كل الناس تبقى طيبة وحنينة معاك, وتحبك كمان.



إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#78

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقه 26
جذب عمرو ذراع هالة , وهي مسرعة لتبتعد عنه هاتفا.
عمرو: انتي بتجري ليه؟,استني هنا, البادي جارد بتاعك مش موجود عشان يحميكي.
دفعته هالة عنها في عنف ,وهي تقول بخوف غير واضح.
هالة: سيبني يا عمرو انا ماليش دعوة , انتو اتخانقتو مع بعض , مش ذنبي انا.
عمرو: وانتي بقى مش عايزة ترجعيلي عشان المعفن دا.
هالة: لو سمحت متشتموش, على الاقل بيحبني, وبيقدرني, وعمره ما فكر في واحدة غيري مع ان انا وهو مش مرتبطين اصلا.
سكت عمرو قليلا ثم قال.
عمرو: يعني انتو مش مرتبطين؟,...امال...امال هايدي قالتلي غير كده ليه؟.
انتبهت هالة لذلة لسانها, فقالت بعدائية.
هالة: انت عايز مني ايه يا عمرو؟, انت مش هتخطب, سيبني في حالي بقى.
اندهش عمرو.
عمرو: انتي مين قالك الموضوع دا؟.
قالت باستياء.
هالة: يعني كان فيه موضوع.
وسارت مبتعدة عنه, فركض ليوقفها ثانية.
عمرو: والله العظيم دا بابا, مش انا خالص, وبعدين مفيش حاجة اصلا, دا كله كلام في كلام, والله لتقفي وتسمعيني.
هالة: انت عايز مني ايه؟.
عمرو: انا لسه بحبك, ومحبتش في حياتي حد غيرك ابدا, ومعرفتش انساكي, انا مفيش حاجة تتعمل معملتهاش, وبرضة مقدرتش ابطل احبك, يا هالة انا بحبك,بحبك والله العظيم بحبك.
دمعت عينا هالة في حزن وقالت.
هالة: بس انت مبتتغيرش, معايا متغيرتش,وبعدي متغيرتش, ايه الي يخليني اثق فيك تاني؟.
عمرو: انا مش هعمل حاجة تاني خالص, هبقى معاكي انتي وبس, احلفلك بايه.
نظرت اليه في قليلا في حنين, ثم تمالكت نفسها وقالت ,وهي تهز رأسها نفيا بشدة, وكأ،ها تطرد الفكرة منه.
هالة: لا,...لا يا عمرو, انا سامحتك كتير, وانت مراعتش دا.
عمرو: طب تعالي بس , تعالي نروح حتة نتكلم فيها, مينفعش الوقفة دي.
هالة: لا يا عمرو, انا حالفة اني مش هركب معاك العربية تاني ابدا.
عمرو: منا لازم اتكلم معاكي, تعالي بس نروح نعد في مكان, وان شاء الله نوصل لحل.
هالة: بس انا مش عايزة حل.
قال عمرو بضعف.
عمرو: اخر مرة يا هالة, عشان خاطر الحب الي كان بينا, عشان خاطر الايام الي قضيناها سوا, اديني فرصة واحدة بس احاول ارجعك ليا , واحافظ عليكي, عشان خاطري يا هالة.
نظرت اليه هالة في تردد , ثم قالت.
هالة: بس دي اخر فرصة ليك يا عمرو, بعدها مش هيبقى فيه فرص.
قال عمرو بسرعة.
عمرو: موافق.
وافقت هالة على مضض , وسارت معه الى السيارة, بينما التف هو ليركب, وانطلق بالسيارة.
عمرو: نروح مكان ما كنا بنعد دايما.
هالة: لا ياعمرو, نروح اي مكان قريب هنا, انا مش عايزة اتأخر.
عمرو: عشان خاطري يا هالة, يمكن تحني وقلبك يرضى عني تاني.
هالة: يا عمرو انا فهمتك , انا جيت معاك مش عشان ارجعلك, انا جيت عشان اعرفك انك مبقتش تأثر فيا خلاص.
بدأ عمرو يحتد.
عمرو: يعني ايه؟, يعني اسلام بتاعك دا عاجبك اوي كده.
هالة: احترم نفسك يا عمرو.
عاد عمرو ليهتف, وهو يقول بتعال.
عمرو: انا محدش يقولي احترم نفسك, اسلام الصرصار دا انا ادوس عليه, انا اصحابي كلهم شرطة , متخلنيش احبسهولك.
هالة: تحبس مين يا بني ادم انت, تصدق انا غلطانة اني ركبت معاك اصلا وامنتلك تاني, انت ملحقش الكلام يبرد في بقك, وبترجع زي مانت برضة.
ضغط عمرو على دواسة الوقود اكثر, وزاد سرعة السيارة,حين قالت بغضب.
هالة: اقف يا عمرو هنا نزلني.
عمرو: لا يا هالة, احنا لازم نتكلم.
هالة: هتقول ايه غير الي قلته؟, ماهو الي في قلبك بان كله خلاص,انت غيران على نفسك, مش عايز بس حد غيرك ياخدني مش اكتر.
عمرو: ولا حد يقدر اصلا.
هالة: انا مش ملكك, ومش ملك حد, انت فاهم؟........,انت بتسرع ليه؟, هدي السرعة شوية ياعمرو كدة هتموتنا.
عمرو: مش مهم.
هالة: عمرو, بطل جنانك دا بقى, شفت ازاي انك مبتتغيرش,انا تعبت منك ومن دماغك دي بقى.
صاح عمرو.
عمرو: انتي الي مجنونة, عايزة تسيبيني عشان حتة صرصار, انا الي عمري ما اتذللت لحد, بتتدلعي عليا, لا دا لاعاش ولا كان الي يرفضني.
هالة: لاااااااا,دانت مجنون واناني, بطأ شوية , ونزلني ياعمرو.
عمرو: لا مش هنزلك.
هالة: طب بص قدامك, وشوف انت سايق ازاي.
زاد من سرعة السيارة في عناد وهي يصيح.
عمرو: مش باصص.
صرخت هالة بشدة ,حين ارتطمت السيارة بسيارة مقبلة من الطريق الاخر في اتجاة معاكس وبمنتهى العنف.
***- ***- ***- **
ندى: ايوة يا نسمة, اهدي اهدي بس, فيه ايه؟...,مالها هالة؟,.....ايه؟,..مالها؟.....مش فاهمة منك حاجة؟,....مستشفى ليه؟,......ياخبر اسود,...ايه الي حصل؟.
ارتعشت يدا ندى على الهاتف بشدة, فانتبه لها علي , الجالس امامها في الجامعة بين اصدقائه, فاقبل يقترب منها, بينما بدأت هي بالبكاءوهي تتكلم.
ندى: انا هاجي, لازم اجي,....,معرفش,...هحجز اول معاد,...هتصرف يانسمة, يعني ايه ماما كانت قايلالك متقوليليش,....لا طبعا جاية, انا هروح احجز دلوقتي على طول.
واغلقت الهاتف, فقال على بقلق.
على: ايه يا ندى, خير؟.
وضعت ندى كفها على فمها تتمالك اعصابها ودموعها الى ان استطاعت النطق.
ندى: اختي عملت حادثة وفي المستشفى.
وضعت يدها على رأسها ,وهي تدور حول نفسها لاتدري ماذا تفعل.
على: انتي هتنزلي دلوقتي؟, دانتي لسه جاية مبقالكيش اربع ايام .
ندى: لازم انزل طبعا, انا هروح احجز دلوقتي.
على: طب استني انا جاي معاكي.
انطلقت في سرعة.
ندى: مش هستنى.
هتف وهي يلحق بها.
على : طب خلاص انا جاي معاكي اهه, طز في السكشن.
وسار بسرعة يجاري خطواتها الراكضة.
***- ***-
على: ممم....طيب عايز تذكرتين اول معاد بكرة.
قالت ندى باندهاش من خلفه, وهي لاتزال ترتعش.
ندى: تذكرتين ليه؟.
على: انتي مسمعتيش قال ايه؟, اول معاد خمسة الفجر, هتسافري ازاي لوحدك.
ندى: لا ,احجزلي انا بس.
قال بتصميم.
على: اسكتي بقى يا ندى.
ندى: انت ايه الي هينزلك دلوقتي؟, انت لسه جاي من السفر امبارح.
على: انا مش هنزل, انا هركب معاكي وهرجع تاني, هو استهبال؟, مينفعش تسافري لوحدك.
وعاد يمد يده بالنقود لعامل قطع التذاكر, فجذبت ندى يده يعنف.
ندى: لا يا علي , احجز واحدة بس.
قال بصرامة.
علي: لا يا ندى انا جاي معاكي, خلاص انتهينا.
زفرت ندى والدموع تقاوم لتخرج من عينيها.
ندى: علي ,الله يخليك ما تتعبنيش عشان انا اصلا مش قادر اتلم على اعصابي.
رد بحسم.
علي: يبقى انتي متتعبيش نفسك, هي كلمة واحدة انا هاجي معاكي يعني هاجي معاكي.
***- ***- ***- **
ركضت هايدي في رواق المستشفي ,اوقفت نسمة بيدها وهي تهتف.
هايدي: ايه الي حصل؟.
نسمة: هيعملولها عملية في رجلها, هيركبولها مسامير.
هايدي: يعني هي فايقة وبتتكلم؟.
نسمة: هي مااغماش عليها اصلا, ربنا يستر.
هايدي: وعمرو؟.
نسمة: معرفش, بس هو لما جه كانت حالته زي الزفت.
هايدي: وهي عرفت ان حالته وحشة؟.
نسمة: لا طبعا محدش قالها ,هي في ايه ولا في ايه.
هايدي: ربنا يستر, هي طنط وانكل فين؟.
نسمة: انا جايبة لماما ميه بسكر ,اهه عشان عندها هبوط فوق.
هايدي: طب انا طالعة معاكي.
***- ***- **
ندى: طيب يا نسمة اول ما هوصل هاجي على طول....لا معايا هاندباج صغيرة,...هاجي بيها يا نسمة,....المهم انها خرجت من العملية, ...منا فاهمة انها مافاقتش لسه,....خلاص خلاص بس عشان الباتري, وانا لسه قدامي طريق...سلام.
قال على الجالس بجانبها في القطار.
علي: خرجت من العملية؟.
تنهدت بشبة راحة.
ندى: الحمد لله.
ثم شهقت.
علي: ايه ؟, خير.
ندى: دا شادي ميعرفش اني مسافرة اصلا.
صمت قليلا ثم قال.
علي: طيب كلميه.
ندى: لا عشان الباتري, ونسيت الشاحن اصلا, كان زماني شحنته في التواليت حتى.
تردد علي قليلا قبل ان يقول.
علي: طب ممكن تكلميه من موبايلي.
ندى: بجد؟, شكرا اوي يا علي.
***- ***-
شادي: موبايل علي مين؟,....ااه, طب وهو سافر معاكي ليه؟,.... مش وقته ليه؟,......ماشي ماشي,....المهم هالة بقت كويسة,...متعرفيش بقت كويسة ولا لأ؟,...طب انا هاجي اخدك من المحطة,....لا لا, استنيني لما توصلي,....سلام.
سلمى: ايه الي حصل؟.
قام شادي من جانبها يضع هاتفه في جيبه.
شادي: هالة عملت حادثة امبارح وعملت عملية, انا كنت حاسس ان فيه حاجة مش طبيعية في بيتهم امبارح.
هم بالذهاب فقالت.
سلمى: انت رايح فين؟.
شادي: ندى قدامها ساعة وتوصل المحطة, هروح استناها.
سلمى: اجي معاك؟.
شادي: لا ملوش لزوم.
صاحت خلفه وهو يغادر مسرعا.
سلمى: طيب هبقى اكلمك عشان اطمن عليها,.....شــادي,.....مسمعنيش.



إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#79

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقه 27


نظر شادي ببرود لعلي الذي يحمل حقيبة ندى في المحطة, وسلم عليه بفتور حين عرفتهما ندى التي التفتت تسأل علي في اهتمام.
ندى: انت هتعمل ايه دلوقتي؟.
علي: هحجز تذكرة المنيا وارجع تاني.
ندى: معلش يا مصري انا تعبتك معايا اوي , شكرا بجد, بس انا لازم امشي دلوقتي ,عشان الحق اروح المستشفى انت عارف.
علي: ولا يهمك يا بنتي, ابقو بس طمنوني عليها, وفرصة سعيدة يا شادي.
قال شادي من بين اسنانه.
شادي: انا اسعد.
ندى: يلا يا شادي؟, باي يا مصري ابقى كلمني لما توصل.
علي: حاضر يا ندى ,سلام .
وانطلقا وشادي صامتا, بينما قالت ندى بسرعة وهي تخرج هاتفها.
ندى: يلا يا شادي بسرعة الله يخليك,....الو...ايوة يا نسمة انا وصلت,...بابا عندك؟,...اصل انا جاية انا وشادي,...روح ينام طب كويس, ...لا انا جاية اهه على طول,...طيب,..باي.
***- ***-
ما أن رأت نسمة ندى حتى ركضت ناحيتها تعانقها وهي تبكي.
ندى: فاقت؟؟, قولي.
نسمة: لسه, بس الدكاترة قالو الحمد لله, حالتها كويسة.
ندى: وعمرو؟.
نسمة: هايدي راحت دلوقتي تسأل عليه , اصله المفروض يكونو خلصو العملية كده لاني شفت الدكتور معدي من شوية.
ندى: هي مامته معاه فوق؟.
نسمة: مامته وباباه واخواته.
ندى: وبابا عرف ان الحادثة كانت في عربية عمرو؟.
مسحت نسمة دموعها وهي تقول بضيق.
نسمة: ايوة طبعا, وهي دي حاجة تستخبى,هو منطقش, بس انا عارفة انه اكيد بيغلي.
ندى: ربنا يستر, ماما فين؟ , تعالي نطلع.
نسمة: انا مستنية هايدي تطمنا على عمرو.
هتف شادي حين لمح هايدي.
شادي: هايدي اهي.
التفت جميعم لهايدي التي اقبلت منتفخة العينين , والدموع لم تجف بعد عن وجنتيها, تسير كالنائمة,فقالت ندى بذعر من مظهرها.
ندى: ايه ياهايدي؟, ايه الي حصل؟.
قالت بصوت متقطع.
هايدي: عمرو...مات يا ندى.
***- ***- **
ندى: لا,..والله يا اية انا شكلي هطول هنا شوية,...هالة حالتها النفسية زي الزفت بعد ما عرفت طبعا,....لا والله البيت كله زعلان,والناس كلها زعلانة, انتي عارفة ما الموضوع انتشر.
وصمتت وهي تتنهد بحزن وتمسح عينيها المتورمتين.
ندى: والله يا أية البيت كله حالته صعبة, يعني ماما طبعا هتموت عشان هالة,....ايوة كويسة بس هتاخد فترة على ما تقدر تمشي كويس تاني,وممكن متمشيش كويس اصلا,...وبابا مبيكلمهاش خالص يا أية خالص,...من ساعة ماجابوها من المستشفى وهو مبيوجهلهاش كلام وهي هتموت من كدة كمان,.....منا مش قادرة اسيبهم وهما كدة,....اعمل ايه يعني,...ربنا يستر بقى,...يلا,...هبقى اعرفك انا هجي امتى بالظبط اول ما اقرر ان شاء الله,..يلا مع السلامة.
اغلقت الخط والتفتت الى نسمة الجاثية على ركبتيها بجانب هالة النائمة.
ندى: قومي يا نسمة بقى ذاكري, مش هيفيدها حاجة قعادك جمبها كدة.
نسمة: انا بدعيلها.
ندى: طيب يا حبيبتي برضة قومي, مش انتي الي دايما تقوليلي كله الا مستقبلي ومذاكرتي, قومي بقى كفاية كدة, بقالك يومين عاملة كدة, متخافيش ,انا معاها خلاص.
قامت نسمة على مضض, وبكت وهي تعانق ندى.
نسمة: انا صحيح كنت بكرهه, بس انا زعلت انه مات وهو كدة لسه معقلش.
ندى: ربنا يغفرله يا نسمة, دا امر ربنا, مفيش في ايدنا حاجة.
نسمة: ونعم بالله, بس لو كان تاب...., انتي عارفة لو هالة كان حصلها حاجة معاه؟.....
قاطعتها ندى.
ندى: ياستي الحمد لله ان ربنا لطف,ربنا يستر علينا كلنا, ....يلا امسحي وشك وروحي ذاكري , ربنا يصبر اهله يارب, اذا كنا احنا عاملين كده , امال هما عاملين ازاي.
***- ***- ***- *
دخلت هايدي غرفة ندى وهالة على مهل, فاعتدلت ندى حين دخلت, وقالت نسمة بدهشة وهي تقبلها.
نسمة: ايه دا ؟, انتي اتحجبتي؟؟,مبروك.
هايدي: شكرا,هي هالة فين؟.
ندى: في الحمام, مالك؟.
هايدي: شفت اسلام النهاردة.
ندى: اسلام منصور؟.
هايدي: ايوة يا ستي , سألني عن حالتها, قلتله, وبعدين جه يمشي قلتله انت بتحبها بجد ولا ايه؟, قالي ايوه بحبها بس معادش ينفع خلاص.
قالت ندى بأسف.
ندى: ماعنده حق فعلا, دي الحادثة كانت في عربية عمرو , ولو حلفتله على المية تجمد ما هيصدق ان الموضوع مكانش فيه حاجة.
نسمة: هي المشكلة بقت في اسلام بس, دي الناس كلها عرفت , وياعيني هالة تلاقي الكل بتتكلم عليها دلوقتي,ومحدش مصدق, دا كفاية بابا الي مبيكلمهاش.
ندى: بس هي ندمانة اوي يا نسمة متنكريش, وعايزة ربنا يغفرلها ويتوب عليها.
نسمة : يارب.
هايدي: اوعو حد يقول لها اني شفت اسلام.
دخلت هالة في هذه اللحظة, فقفزت نسمة تساندها, وهي تهتف بها.
نسمة: انتي برضة خرجتي لوحدك, انا مش قلتلك اندهيلي.
هالة: ازيك يا هايدي؟, ايه دا يا هايدي, ايشارب مرة واحدة, ...ايه يا بنتي انتي سبيني انا مش مشلولة.
هايدي: والله الواحد اتغير اوي من ساعة ماعمرو مات.
جلست هالة على الفراش ونسمة تساعدها.
هالة: انتي رتبتي شنطتك يا ندى؟.
ندى: انا مكنتش جاية بحاجة اصلا, يادوب هاند باج, مش مستاهلة, ابقى ارتبها بكرة الصبح ان شاء الله قبل ما اسافر.
هالة: انتي مسافرة بكرة؟.
ندى: لازم ,عندي عملي وشوية امتحانات كده, مينفعش اتأخر اكتر من كده, دنا حتى شادي كان عايز يشوفني قالي استني يومين, بس مينفعش, لازم ارجع.
***- ***- **
سلمى: انت ماشفتهاش برضة؟.
شادي: مش عارفة تسيب اختها وتنزل,مش عايزة كمان عشان باباها , اخد باله منهم اليومين دول بعد حكاية هالة.
سلمى: وانت مكلمتهاش في موضوع علي خالص؟.
شادي: لا مكلمتهاش, مكنتش عارف وقتها اكلمها , دول كانو في محزنة يا بنتي.
سلمى: بصراحة بقى , انت عندك حق في موضوع علي دا, ازاي يعني تسافر معاه لوحدها ,ويجي يوصلها بتاع ايه؟, هي مش صغيرة عشان يحميها.
شادي:.....
سلمى: والمفروض تراعي شعورك, يعني هي معتبرة الموضوع عادي, بس انت لازم تبينلها انك مش فري زيها اوي كده.
شادي: انا مش زعلان منها, انا بس مش مستريح لعلي دا.
سلمى: مانت عندك حق, اصحاب ايه الي على طول سوا كدة؟, ويسافرو سوا, ويخرجوا ويتفسحو , وهما اصحاب.
قال شادي بتساؤل.
شادي: طب ماحنا كدة.
انتبهت سلمى لما قال فتراجعت بسرعة.
سلمى: احنا....,احنا حاجة تانية,....انا وانت اصحاب بقالنا سنتين ونص , واخدنا على بعض خلاص, وبعدين هما لا من كلية واحدة ولا من سن واحد, انت ليك حق تشك كمان.
شادي: لا لا يا سلمى موصلتش للشك.
سلمى: مش شك اوي, بس زي ما بيقولو ,حرص ولا تخونش.
اعترض طريقهما الفتاة بائعة الورد, فقال شادي مرحبا.
شادي: بسنت, تعالي هنا, دانا كنت لسه هدور عليكي.
بسنت: خدامتك يا شادي بيه, شفت جيتلك اهه من غير ماتنده عليا.
ضحكت سلمى.
سلمى: ايه دا ؟, هي اسمها بسنت كمان؟.
شادي: تخيلي, انا خايف اسألها اسم اخوها ايه تقولي شادي.
بسنت: لا يا بيه انا اخويا اسمه شحاتة ,على اسم جدي.
شادي: ماشاء الله, بسنت وشحاتة.
بسنت: وحشتينا يا ابلة, معونتيش بتيجي معاه ليه؟, الابلة التانية مش طيبة زيك كدة, هي الابلة سافرت يابيه خلاص؟.
سلمى: لا ومتابعة كمان الاحداث ماشاء الله, دانتو اصحاب بقى.
بسنت: امال ايه يا ابلة؟, انتي بس الي مبتجيش, يلا بقى نفعوني ,هو مش انتي يا ابلة بتحبيه؟, جبيله ورد.
ارتبكت سلمى, وقالت لتدارك الامر.
سلمى: ايه الكلام دا؟, احنا اخوات, انتي نسيتي ولا ايه؟.
قالت بسنت ببراءة.
بسنت: لا ياابلة انتي بتحبيه عشان انتي طيبة, متكدبيش, خدي وردة بقى.
جذبها شادي من ملابسها.
شادي: جرى ايه يا بسنت ؟,انتي هتبتدي تغلسي؟, خفي يلا, خدي فلوسك وامشي.
بسنت: مش عايزة يا بيه, الوردة دي مني للابلة, عشان انت وحش ومبتحبهاش.
شعرت سلمى بالحرج فتركتهما وابتعدت في توتر, فصاح شادي بالطفلة.
شادي: انتي يا بت غبية, خدي خدي واخلصي خدي.
وترك لها النقود قبل ان يلحق بسلمى, ليجدها دامعة العينين, فسألها بدهشة.
شادي: لومي, انتي بتعيطي؟.
مسحت عينيها وهي تقول.
سلمى: مفيش حاجة يا شادي.
شادي: لا بجد مالك, اوعي تكوني اتضايقتي من كلامها, دي بت هبلة.
ادارت وجهها له تقول في جدية.
سلمى: انا عايزة اروح يا شادي.
شادي: طب واللوح الي احنا رايحين نطبعها دي؟.
قالت بحدة.
سلمى: مش عايزة اطبع حاجة.
شادي: سلمى؟, فيه ايه؟.
سلمى: انا عايزة اروح يا شادي , تعالى وقفلي تاكسي.
نظر اليها شادي في شك ثم قال.
شادي: حاضر تعالي ,انتي مش عايزة تقوليلي براحتك, بس انا هعرف هعرف.


إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#80

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقه 28




ندى: انت مش مصدقني ولا ايه؟,.... ماتاخد بالك من كلامك يا شادي,انت هتلبخ؟؟.
هتف شادي في الهاتف.
شادي: انت الي شكلك ناسياني, الي واخد عقلك بقى.
ندى: ناسياك ايه يا ابني انت؟, انا مش قلتلك لما اروح هكلمك.
شادي: ولما الاقيكي مروحة 12 بقى المفروض اقلك ايه؟,دانا يا ولد معملتهاش, دانا في البيت من 9.
ندى: انا مش فهمتك اني افتكرت اني لازم اروح اسحب فلوس عشان انا هعد لغاية ما الامتحانات تخلص, وفلوسي خلصت.
شادي: برضة مفيش مبرر, ودا ياخد الوقت دا كله؟, ليه؟,المكنة كانت بتطبعلك الفلوس وانتي واقفة؟.
قالت ندى بحدة ردا على لهجته الساخرة.
ندى: شادي بقلك ايه؟, انا عندي مذاكرة وامتحانات, وانت بدأت جنان الامتحانات بتاعك بدري اوي, بس انا بجد عايزة اذاكر عشان اتنيل اجيب تقدير واحول من هنا, وانت الي شكلك مش عايزني احول.
عاد للسخرية.
شادي: وتحولي ليه؟, مانتي مبسوطة عندك.
صمتت لحظة لكتم غضبها , وقالت بعصبية.
ندى: انت مالك يا شادي مقلوب عليا, وراجع مش طايق نفسك ليه؟, انت كنت مع مين برة؟.
شادي: انتي هتحاسبيني؟, من امتى بتسأليني رحت فين وجيت منين؟.
ندى: انا مقلتش فين انا قلت مين, متلغبطش كلامي عشان تغلوش عليا.
قال شادي بسرعة.
شادي: روحي,..روحي ياندى عشان تذاكري ولا تنامي, انا برضة عندي شغل ومش فاضي, يلا اتفضلي مع السلامة.
ندى: كده؟,....في ستين سلامة.
والقت بالهاتف في عنف, فتململت اية على مكتبها.
اية: خير اللهم اجعله خير.
ارتمت ندى على فراشها في ضيق.
ندى: هيجي الخير منين مانتي سامعة, دي بقت حاجة قرف, انا مش عارفة بيعمل فيا كده ليه؟, يعني الترم الاولاني قلت معلش عشان احنا بعيد عن بعض, دلوقتي بقيت اكلمه الصبح وهو كويس ,ارجع اكلمه باليل الاقيه اتغير حاله, متعرفيش مين بيلعب في دماغه, والجديد الي طالعلي فيه, حاطط المصري في دماغه.
اية: وايه الي يخليه يحطه في دماغه؟, دا المصري دا زي اخونا.
ندى: انا عارفة بقى.
صمتت اية قليلا وخلعت نظارتها ووضعتها على سطح المكتب,ثم قالت.
اية: اقلك حاجة؟.....,انا اعرف ان الي بيعمل حاجة دايما بيشك في الناس انهم بيعملوها.
ندى: يعني ايه؟, مش فاهمة.
اية: يعني الي بيكدب مثلا بيشك في الناس انهم بيكدبو, والي بيخون مراته مثلا بيبقى شاكك فيها على طول.
قالت ندى بسخرية.
ندى: يعني شادي بيخوني؟, انتي بتقولي ايه ياهبلة انتي؟.
اية: انا بقلك نظرية , مش قصدي انه بيعمل حاجة.
صمتت ندى لتستوعب الحديث قليلا, ثم قالت في انكار.
ندى: لا لا يا شيخة حرام عليكي, دا هو كدة على طول, ماهي هي دي خناقات قبل الامتحانات بتاعته, عايزاكي تتعودي عليها.
اية: المهم انتي الي تتعودي, لو ناوية تجيبي تقدير زي ما بتقولي, داحنا بالشكل دا هننجح بالعافية اصلا.
***- ***- ***- **
سامح: ايه يا شود؟, عامل كده ليه؟.
شادي: يعني مش عارف؟.
سامح: انت هتعلق مشاكلك عليا ياد من اولها.
شادي: مش انت الي قعدت تلعب في دماغ اهلي امبارح ,وتقولي سلمى بتحبك سلمى بتحبك, اديني اتخانقت مع ندى.
سامح: وانا مال اهلي , هو انا اقلك الحاجة تجري تقولهالها؟.
لوح شادي بيده في توتر.
شادي: ولا قلتلها ولا حاجة , انا اصلا مش مصدق لغاية دلوقتي, انت....منك لله.
سامح: انا مالي ياعم, انا ريهام قالتلي كلام جيت قلتهولك, انا الي غلطان عشان هي كانت محلفاني, وانا الي قلت صاحبي لازم اعرفه.
شادي: انا مش عارف هشوفها ازاي النهاردة, انا نفسي مشوفهاش.
سامح: انت قلت لندى ايه بالظبط خلاكو تتخانقو؟.
شادي: ولا ندى دي كمان الي اتغيرت, مش عارف مالها بقت مستقوية عليا كدة ليه, دنا كان زمان لو زعلت منها يوم ,كانت تموت نفسها لغاية مانتصالح قبل ماليوم يعدي علينا, معرفش ايه الي بيحصلنا دا, البعد قساها ولا شافتلها حاجة تانية ولا ايه,..استغفر الله العظيم.
سامح: انت شكلك اعصابك تعبانة, متفكرش يابني, ملعون ابو البنات كلها, خليك في الترتيب الي هيضيع منك دا, انت هتسيب سامي العدل تطلع الاولى السنة دي ولا ايه؟.
شادي: تصدق لو قلتلك اني مش قادر افصل المرة دي المشاكل عن مذاكرتي, انا تعبــــــان يا سامح تعبان ودماغي تعباني.
سامح: لا, انت اتغيرت اوي من ساعة ما ندى سافرت.
شادي: لا وانت الصادق, من ساعة مانت اكدتلي ان سلمى بتحبني, فاكر, فاكر لما قلتلي زمان وانا قلتلك انسى ونسيت فعلا دا موضوع اهبل, انا هتجنن, ازاي انا مخدتش بالي اصلا؟, كنت مش فاهم ازاي؟.
سامح: انسى يا بني وسيبك , انت مش مرتبط, انسالي بقى سلمى خالص.
توجهت اليهما هالة تسير ببطء, وقالت لشادي.
هالة: شادي, معاك الفرنش كيرف بتاعي؟, انا نسيته معاك امبارح صح؟.
شادي: ايوة يا مسطولة, لقيته في حاجتي لما روحت, هتلاقيه فوق على ترابيزتي , بس متقلبيش الادوات, عارفين الحركات دي.
هالة: حاضر.
لم ترد هالة مزاحه , انما قالت الكلمة وانصرفت , وفي مشيتها عرج خفيف.
شادي: يااااااه على البنت دي , اتغيرت خالص, فاكر كانت عاملة ازاي؟, حتى لبسها اتغير, والله صعبانة عليا اوي.
سامح: يا بني ميصعبش عليك حد, دي كلها حركات, دي عرفت ان سمعتها بقت على كل لسان , انها كانت مع عمرو في العربية يوم الحادثة, فعاملة فيها بريئة دلوقتي.
شادي: حرام عليك يا بني, دي البنت غلبانة فعلا, وبعدين انت مش شايف بقت عاملة ازاي.
سامح: اهو كلهم بيعملو كده, اصبر عليها شهرين وهترجع اسخم من الاول, انت مشفتش هايدي, ماهي اتحجبت, لزوم الحركات برضة, ومسيرها تقلعه, وابقى قول سامح قال.
شادي: لا يا بني ندى قالتلي ان اختها اتغيرت خالص من ساعة الحادثة, بقت بتصلي وبتلبس محترم, لا يا راجل دي حادثة عمرو دي غيرت عيال كتير اوي, فاكر ممدوح وصلاح بتوع حربية, ماهم كانو اصحابه,ولا وزة الى مبقاش بيسيب الجامع.
سامح: اهو كله هياخدله وقت وهيرجع زي الاول , صدقني.
سلمى: انتو مش فوق ليه؟.
التفت الشابان لها حين قاطعتهما, وقال سامح.
سامح: نزلنا نشرب نسكافيه .
سلمى: نسكافيه ولا نزلت تشرب سيجارة يا استاذ سامح؟, تحب اطلع اقلها؟.
سامح: خليكي محضر خير يا لومي, انا مش ناقص وجع دماغ, سبيني اشم نفسي شوية.
سلمى: وهو دا شم نفس؟, ولا طالع تاخد نفس, مش كده يا دودو؟.
شادي: هه؟,...معلش مخدتش بالي.
نظرت اليه سلمى بدهشة.
سلمى: انت مالك يا بني متنح ومبوز من الصبح ليه؟, تعالى معايا سيب الواد دا يموت ناس تانية بسجايره, تعالى نجيب اكل من الكافيتريا ونطلع.
قال شادي دون تفكير.
شادي: لا.
سلمى: هو ايه الي لا, تعالى يا بني معايا انا رايحة , هجيب حاجات, امشي قدامي.
تردد شادي قليلا ثم قال لسامح.
شادي: مش هتيجي معانا؟.
سامح: لا ياعم روحو انتو.
فنظر اليه شادي بغيظ بعد ان لمح نظرة سخرية بعينيه وصوته.
شادي: ماشي يا سامح.
وسار مضطرا مع سلمى التي سألته بعفوية.
سلمى: مالك يا شيدو؟, انت اتخانقت مع ندى تاني ولا ايه؟.
تردد شادي , قبل ان يرد كاذبا.
شادي: لا , عادي,انا بس عندي صداع.
سلمى: طب انا معايا بانادول, نجيب مية وخد حباية.
احتد شادي.
شادي: يا سلمى متعمليليش فيها زي ماما بقى, اطلعي من دماغي.
تفاجئت سلمى لنبرته المعادية ,فقالت بحذر.
سلمى: لا دانت مزاجك وحش فعلا,مالك يا دودو؟,يعني انا هتوه عنك ,دانا لومي, يعني حفظاك وفهماك, ايه الموضوع؟.
شادي: مفيش يا لومي بجد, مصدع يا بنتي , منمتش امبارح, ومش عايز نسكافيه شربت خلاص, ومش عايز مسكن , مباخدش ادوية انا.
سلمى: خلاص خلاص, بالراحة علينا شوية يا شادي, انت مزاجك فعلا وحش النهاردة.
***- ***- ***- **
اقبل علي على ندى واية وكارمن مبتسما.
علي: ايه؟, سامع ان الامتحان كان زي الفل.
كارمن: ودا سمعته من مين بقى؟, الامتحان كان زي الزفت.
علي: منا عارف, قلت اغلس عليكو, عملتو ايه؟.
قالت ندى بضيق لكارمن وهما تراجعان الامتحان.
ندى: يوووووووه,انا كنت عارفة اني لخبطت في السؤال دا.
نزع منها علي ورقة الاسئلة قائلا.
علي: متراجعيش يا بنتي, الي اتكتب اتكتب خلاص.
جذبت منه ندى الورقة مرة اخرى وهي تقول في ضي.
ندى: هات الورقة يا مصري بجد , انا ملخبطة في حاجات كتير.
اية: انت عملت ايه في الامتحان؟.
علي: عادي, العادي.
اية: والله شكلك هتعد فيها ومش هتحول السنة دي خالص.
قالت ندى بحسرة.
ندى: هو مش عايز يحول اصلا, الدور والباقي علينا احنا الي ورانا ناس هناك.
جذب علي الورقة من امام وجه ندى للمرة الثانية ممازحا وهو يقول.
علي: انتو حجزتو ولا لسه؟.
دفعته ندى بيدها وهي تجذب الورقة مرة اخرى, بينما قالت اية.
اية: الاء كانت هتحجز لنفسها بس اقنعناها انها تعد معانا الكام يوم الباقيين بتوعنا ,عشان نبقى نتفسح هنا شوية بعد اخر امتحان.
علي: دانا هخلص قبلكو بيوم, انتو حاجزين امتى؟.
ندى: الجمعة الى بعد الامتحان, ما تستنى انت كمان, وتسافر معانا.
على: منا ممكن احجز معاكو القطر ,وانزل اركب اسكندرية من هناك.
ندى: لا مش قصدي تبهدل نفسك كدة على اخر السنة, لا انت استنى معانا عشان نبقى نخرج نهيص بعد الامتحانات, صفا ومحمد جمال, وخالد هيعملو كده.
علي: طيب قشطة, انا اصلا محجزتش لسه.
ندى: طيب تمام, بس احنا نخلص على خير, ولو ان مش باينلها خير خالص.

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#81

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقه 29



جلست ندى وسط اصدقاء شادي , تضحك وتمزح مع الجميع, بينما جلس شادي متضايقا يفكر, فمالت عليه تهمس في اذنه.
ندى: دودو حبيبي ماله؟.
رد باقتضاب.
شادي: مفيش يا ندى.
ندى: ازاي يا حبيبي, دانت مكشر من ساعة ما قعدنا.
شادي: اصلي كنت عايز اعد معاكي شوية لوحدنا.
ندى: وانا كمان يا حبيبي, بس سلمى عملتلنا المفاجأة دي وجابت العيال كلهم, كتر خيرها ,خلاص بقى, متكشرش في وشها, خدت بالها انك مبوز.
اخفى شادي السبب الحقيقي لضيقه وهو يؤكد لندى.
شادي: برضة مكانش لازم تعمل كده من غير ماتقولي, افرضي احنا مكناش عايزين حد.
ندى: ايه يا شادي مالك؟, ماخلاص الي حصل حصل, وانا متضايقتش ولا حاجة ,بالعكس انا مبسوطة اني شفتهم , لانهم كلهم واحشني.
شادي: جميل اوي يعني هي مبسوطة وانتي مبسوطة , وانا مش مهم اتفلق.
ندى: فيه ايه يا شادي, انت هتعملها مشكلة؟, الناس قاعدة , عيب.
عقد شادي حاجبيه واشاح بوجهه عنها, فلم تكمل هي الحديث, بل عادت للاهتمام بمن حولها.
***- ***- ***- *
نظرت ام ندى الى هالة بحسرة وهي تسير في البيت ببطء, ترتدي ملابسها,وقالت.
الام: متنزليش من العربية, متمشيش كتير, خدي بالك من نفسك, اصل انا عارفاكي مبتسمعيش الكلام.
هالة: ياماما ارحميني بقى, يعني انا نازلة عشان مخنوقة,عايزاني الزق في العربية ,انا بكرة قعدة العربيات, سبيني اتمشى, انا مش مشلولة يا ستي.
قالت الام باصرار.
الام: برضة خدي بالك من نفسك.
هالة: انتي مش شايفة انا تخنت ازاي من القعدة, ولا انتي مبسوطة بيا كدة.
الام: مين قال انك تخنتي؟, انتي كده حلوة, ولا انتي كنتي مبسوطة وانتي عاملة شبة خيال المتة زي ندى.
ندى: الللله؟,مالها ندى بقت , منطقتش انا اهه.
هالة: دي محروق دمها اني تخنت ,ومبقتش تعرف تاخد هدومي زي زمان.
ندى: وهو انا عارفة استفيد منك انتي ولا اختك بحاجة, واحدة كل لبسها مجرجر ,والتانية برضة شكلها هتحصلها.
هالة: ما قلنا تخنت معادش ينفع البس زيك.
الام: صحيح يا هالة, وانتي ايه حكايتك مع الجيبات؟, انتي ناوية تكبري نفسك ان شاء الله؟.
اكفهر وجة هالة وهمت بالرد بغضب, فتدخلت نسمة في سرعة تنقذ الموقف.
نسمة: يا ماما يا حبيبتي , الجيبات طالعة موضة, وبعدين مش اي حد بتليق عليه, دا لولا انها ملت شوية بقت مزة في الجيبات وحلوة عليها.
ثم نظرت الى هالة وغمزتها بعينها, فابتلعت هالة غضبها,فرفعت ندى حاجبها في سخرية.
ندى: ايه دااااا ؟, انتو رجعتو لبعض امتى؟.
نسمة: في الكونينة, اطلعي انتي منها.
ندى: صحيح منا اسافر من هنا ,وانتو تبقو سمنة على عسل.
الام: انتي كنتي فين يا ندى امبارح باليل, انا شفت شادي طالع بيتهم, امال انتي مكنتيش معاه؟.
ندى: انا مش قلتلك يا ماما انا كنت مع اية.
الام: يادي اية الي طلعتلنا جديد دي كمان.
هالة: بدأنا موال الصحاب بتاع كل مرة.
قالت ندى وهي تعانق امها.
ندى: يا ستي بطلي غيرة بقى, مفيش في القلب الا انت يا زوزو.
قالت نسمة بسخرية.
نسمة: اشمعنى يعني مبتغيريش من الولاد, تغيري من اصحابنا البنات بس.
الام: انا بغير يا كلبة انتي وهي؟.
هالة: لا انا الي بغير.
الام: انا بس عايزة استركو وربنا يرحمني منكو, ونلاقي تلاتة عمي يلموكو.
ندى: اتنين بس يا ماما انا الاعمى بتاعي معايا خلاااص.
***- ***- **
قالت ام شادي له في عصبية.
الام: انت مش طبيعي يا شادي, مالك؟.
شادي: والله يا ماما مافي اي حاجة.
الام: امال فيه ايه يا بني؟.
شادي: ماما....انا كنت عايز اسألك حاجة؟, هي فلوسي الي في البنك انتي الي وصية عليا فيها ولا بابا؟.
نظرت اليه امه بحذر.
الام: بتسأل ليه؟.
شادي: جاوبيني بس.
الام: انا مش قلتلك لو طلعت الاول السنة الجاية هجيبلك العربية ليك انت واخوك, من فلوسي انا مش من فلوس ابوكو.
شادي: انا مش بسال عشان العربية يا ماما.
الام: امال بتسأل ليه؟.
تردد وهو ينظر اليها بقلق ثم قال.
شادي: انا عايز اصرف منهم.
الام: لا طبعا مينفعش , دي الفلوس الي هندفعلك بيها مقدم شقة, وانت تكمل اقساط لما يحلها حلال وتشتغل.
شادي: انا مش عايزهم كلهم, انا عايز كام الف بس عشان....عشان....
قالت الام بنفاذ صبر.
الام: عشان ايه؟,انطق.
انعقد لسانه لحظات, قبل ان يقول في اندفاع.
شادي: بصراحة كده يا ماما انا كنت عايز اخطب اليومين دول.
صعقت الام من كلام ابنها وامتنعت عن الكلام , ثم صاحت بغضب هائل.
الام: انا كنت عارفة انك مش هتجيبها البر, سايب مستقبلك وقاعد بتجريلي على البنات, طبعا ست السنكوحة هانم, انا من الاول مستريحتلهاش, تخطب مين يا شادي؟, دانت كملت العشرين بالعافية, ولسه بتجيلي اشحنلك الموبايل الي بتكلم بيه الهانم, عايز تخطب؟؟, وانت لسه بتدرس, انا مش فاهمة العيال بقو بيفكرو ازاي, خلاص معادش فيه مخ يفكرو؟, خطوبة ايه الي انت عايز تخطبها وانت لسه بتاخد مصروفك.
شادي: يا ماما اهدي بس واسمعيني, انتي ايه الي مخليكي رافضة بس؟, عشان ندى ولا عشان انا لسه بدرس؟.
الام: الاتنين, انت اتجننت يابني؟, تخطب ايه دانت لسه الدنيا قدامك وياما هتشوف وتقابل.
رد شدي بعناد.
شادي: يا ماما موضوع ندى دا امنتهي اصلا من زمان, وهتجوزها يعني هتجوزها, بعد سنة بعد عشرة هي ندى الي هتجوزها.
الام: بقلك ايه, اقفل على الموضوع دا بقى عشان متعصبش عليك.
شادي: اهو هو انتي كده, كل ما اكلمك تطلعي فيا, وتفضلي تكسري في مقاديفي, انا لحد امتى هفضل اخد منك الاذن عشان اعمل اي حاجة.
الام: لحد ما تبقى راجل وتتحمل المسئولية, وقبل دا ودا, تعرف نتيجة كلامك.
قام شادي من امامها غاضبا.
شادي: انا زهقت بقى من البيت دا , امتى ربنا يعتقني بقى.
وانصرف عنها في حنق, فهتفت هي وصوتها يلاحقه.
الام: طب اختار واحدة حلوة حتى, انت عارف لو كنت قلتلي على البت سلمى الي معاك في الكلية كنت وافقتك ,على الاقل فيها حاجة يتبصلها,وبنت زوق وتفهم في الاصول,انا عارف عاجبك ايه في الخرزانة الي انت متعلقلي بيها دي.
***- ***- ***- ***-
نظرت سلمى الى شادي المقتضب بحسرة.
سلمى: انت مقلوب عليا ليه؟,...طب انا عملت حاجة؟.
شادي: مفيش يا ندى, قصدي يا لومي.
قالت بتساؤل حزين.
سلمى: طب انت بتهرب منى ليه على طول؟, مبقتش تكلمني زي الاول, انا زعلتك في حاجة وانا مش واخدة بالي؟.
شادي: يا سلمى مفيش حاجة, انتي بس الي حاسة كدة, يمكن عشان انا مشغول في ندى من ساعة مارجعت.
سلمى: انت عمرك ما انشغلت عني كده, كنا حتى لو ندى معاك كل يوم, كنت بحس انك قريب مش بعيد اوي كده, مش عايز تحكيلي ليه؟, هو انا مش انتيمتك؟.
احتد شادي.
شادي: انزلي من على وداني يا لومي الله يخليكي ,انا لسه متخانق مع امي ومش ناقص.
سلمى: ليه كده؟, اكيد انت الي مزعلها , دي طنط دي زي العسل.
شادي: مانتي صاحبة طنط اليومين دول, بتتفقو عليا بقى ولا ايه؟.
سلمى: انت زعلان اني بكلم مامتك على طول؟.
شادي: ما هي الهبلة ندى لو عارفة تكسبها وتصاحبها زي مانتي عاملة كده , كانت اتحلت.
شعرت سلمى بالضيق من حديثه عن ندى, واعراضه عن ان يخبرها التفاصيل.
سلمى: انت طالع رحلة اسكندرية دي؟.
شادي: ندى يا ستي اتحايلت عليا, هتموت وتطلع مع اصحابها رحلة, وانا طبعا مش هسيبها تطلع لوحدها.
سلمى: دي يارا طالعة معاهم, الظاهر ان جامعة المنيا كلها ملمومة في الرحلة دي.
شادي: وانا طبعا مش هسيبهالهم يستفردو بيها.
سلمى: ريكا وسامح طالعين؟.
شادي: لا.
سلمى:..........
شادي: والله يا لومي كان نفسي تيجي بس انتي عارفة مينفعش اطلعك مع ناس متعرفيهمش, وبعدين هتبقي لوحدك, انا هبقى مشغول مع ندى, لو كان ريكا وسامح طالعين كنتي جيتي.
ردت باقتضاب.
سلمى: مممم, عادي ياشادي انا اصلا مش فاضية يوميها.
فلم يسترسل شادي في الحديث, انما قال بعد فترة صمت ممل.
شادي: انتي مروحة؟, اوصلك؟.
سلمى: مممم,...كمان بتزحلقني, يلا يا شادي نروح, هو يوم باين من اوله.
شادي: لا يا سلمى استني , انا مش قصدي.
سلمى: ولا قصدك, انت اصلا قالب عليا, لما تبقى ترجع شادي بتاع زمان, عندك نمرتي, ابقى كلمني, سلام يا شادي.
شادي: سلمى استني , طب استني اروحك,....سلمى,...يا سلمى.....انتي يا بت.

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#82

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

الحلقه 30



ندى: الو,...ايوة يا بني, ...لا احنا في المتنزة,....منا قايلالك من الصبح يا تحفة,.....لا المتنزة الاول,....براحتك احنا لسه واصلين,...بس متجيش واحنا ماشيين يعني,....ماشي قشطة, هنستناك,....اصل احنا مستنيينك يا ظريف عشان تعزمنا, داحنا الي نعزمك ولا انت نسيت خيرنا عليك,...ههههه,.....اوكاي,...قشطة,...يلا باي.
التفتت ندى الى اية ورامي الواقفان بجانبها تقول ببساطة, غير منتبهة لملامح الضيق التي ارتسمت على وجة شادي.
ندى: قدامة بتاع نص ساعة.
اية: طيب نكون احنا قعدنا في مكان, تعالى يارامي,..احنا هنسبقكو بقى يا نيدو,..ماشي؟.
ندى: طيب.
نظرت الى شادي بعد ان انصرفا تقول بتوتر.
ندى: ايه يا شادي قلة الذوق دي؟, قاعد مبوز في وشهم من الصبح, ماشي, مش مستريح لرامي مفيش مشكلة, بس متعاملوش كده الولد اخد باله.
شادي: وهو رامي دا واخد عليكي اوي كدة ليه؟.
ندى: رامي؟؟؟, خالص ابدا,...دا يابني بيتكسف مني.
شادي: بيتكسف اوي.
ندى: شادي, ابوس ايدك ما تبوظ علينا اليوم, احنا طالعين رحلة نتبسط, وانت شكلك مالكش مزاج تبسطني النهاردة, تعالى تعالى نروح نعد , مش هنعد معاهم, نعد في كافيه تاني حتى, عشان خاطري يا شادي منتخانق النهاردة,..عشان خاطري.
زفر شادي في ضيق, ثم هدأت ملامح وجهه قليلا, ولكنه لم يبتسم.
شادي: حاضر يا ندى, مش هنتخانق النهاردة.
جذبته ندى من يده وهي تضحك.
ندى: طب قول ان شاء الله.
***- ***- ***- **
ريهام: مش شايفة يعني الموبايل لازق في ودنك , وبتكلمي شادي.
وضعت سلمى حقيبتها على الكرسي في الكافية, قبل ان تجلس وهي تقول.
سلمى: متجبيليش سيرته الله يخليكي.
اعتدلت ريهام في كرسيها, وهي تقول ساخرة.
ريهام: ليه ؟, ايه الي حصل في الدنيا, دانتو كنتو متمسمرين في بعض عاملين فيها ولا مهند ونور.
ردت سلمى دون مزاح.
سلمى: شادي بقى غريب يا ريكا خلاص, بقى زي الزفت معايا, بيتهرب مني وبيخاف يكلمني, وبينقطني لما بيجي يحكيلي , بقيت بحس إني بقرره.
ريهام: مش يمكن انتي بتقرريه بجد,وهو خد باله.
سلمى: لا يا ريكا, شادي عارف حاجة, عارف اني بحبه, انا متأكدة.
توترت ريهام قليلا.
ريهام: ...وهو ايه الي هيعرفه بس؟.
سلمى: معرفش, ماهو دا الي هيجنني, انا من يوم ما عرفته وانا بتعامل معاه زي مانا, ايه الي حصل خلاه ياخد باله؟.
تلعثمت ريهام.
ريهام: يعني...هيكون مين ال...الي قاله ...يعني؟.
شردت سلمى.
سلمى: مش هي دي المشكلة, مش هي لا, المشكلة في شادي وتصرفاته, لو هو ده رد فعله يبقى خلاص كده, انا لا طلت ابقى حبيبته ولا صاحبته.
ريهام: طب.....ما يمكن كده احسن.
ردت سلمى بحزم.
سلمى: لا طبعا مش احسن, لو كده يبقى اقله بلساني احسن, واقطع الشك باليقين, مادام هيتعامل معايا رسمي, يبقى يعرف بقى ان انا بحبه ويتصرف.
قالت ريهام في حذر وهي مندهشة.
ريهام: هتقوليله انك بتحبيه؟.
قالت سلمى في مكابرة وعند, وكأنها تقنع نفسها لا ريهام.
سلمى: اه هقله, ومقولوش ليه؟, اقله ان انا بحبه, يعني هيحصل ايه اكتر من الي حاصل يعني , انا هخاف؟,هاقله , اول مايرجع لازم اقله.
***- ***- **
عدل شادي من وضع ساقه على الاخرى وهو يتأمل علي المصري بدون ترحاب على الاطلاق, ولم ينطق, بينما كل من حوله يمزح ويرحب بعلي, وكأنه احد افراد عائلاتهم.
ندى: احنا في بلدك بقى المفروض تظبطنا.
علي: عنيا ليكو طبعا.
رامي: تمام كده اوي, رحمتنا من المصاريف, روح حاسب انت بقى وشيل يا معلم,هنستناك هنا.
علي: يا حلاوتكو,بتغنو وتردو على بعض يعني, انا غلطان اني جيت اعبركو اصلا, طب ايه رأيكو بقى انا مش هعبر حد فيكو, انا جاي بس عشان شادي, ولا ايه يا شود؟.
فنظر الجميع الى شادي منتظرين منه رد المزاح بمزاح, فتجمدت ملامح شادي على وجهه, ولم يجب, فارتبك علي للحظة, ثم تدارك نفسه بسرعة واكمل مازحا ليخفف من التوتر الذي ساد الجو.
علي: اهو عشان تبقو تسمعو كلامي لما اقلكو انه نايم, وانتو الي مش شايفين من ورا النضارة الشمس, شفتو, زهقتو الواد لغاية مانام منكو.
شعرت ندى بالحرج لرد فعل شادي البارد مع علي, فانتظرت حتى انخرط الجميع في حديث اخر وانشغلوا عما حدث بين علي وشادي, وهمست بلوم في اذنه.
ندى: انا مكنتش عارفة انك قليل الذوق بالشكل دا.
التفت شادي اليها باردا.
شادي: ليه؟.
ندى: انت قليت ذوقك مع المصري ليه؟, انت مصمم تحرجني النهاردة كدة ليه؟, لو مش طايقهم مكناش نطلع معاهم, مش تجيبني عشان تعاقبني.
قال شادي بنفس البرود.
شادي: طبعا, مانتي مكنتيش عايزاني اجي, كنتي عايزة تيجي تصيعي براحتك لوحدك.
علا وجه ندى تعبير مصدوم, وهي تردد.
ندى: اصيع؟؟....,اصيع يا شادي؟, ...انت فعلا النهاردة قمة في قلة الذوق.
وقامت من جانبه تدفع الكرسي في عنف, فالتفت الجميع ينظرون اليها من جراء صوت سقوط الكرسي, ثم نظروا الى شادي الذي قام خلفها, وهتف يوقفها بعد ان ابتعدا.
شادي: دلوقتي مين بقى الي بيحرج نفسه؟, مش انتي؟, لازم تعرفيهم يعني اننا بنتخانق؟.
قالت وهي تواصل السير.
ندى: ابعد عني يا شادي, انا مش طايقاك دلوقتي خالص.
شادي: مانا بقيت تقيل على قلبك, واصحابك هما الي هيطيرو من الخفة.
توقفت والتفتت اليه في حدة.
ندى: انت مالك ومال صحابي, حاططهم في دماغك ليه؟.
شادي: اصل انا كنت بقلك على رامي واخد عليكي, لقيت ان علي دا عاملي فيها جوز امك, مش علي دا الي وصلك يوم القطر؟, اشمعنى انتي الي وصلك؟, كان بيوصل كل البنات اصحابه كمان؟, ولا حضرة جنابك بس؟.
رفعت حاجبيها في دهشة.
ندى: انت بقى شاكك فيا من ساعتها؟, وكنت ساكت ليه بقى ان شاء الله؟, قاعد معايا كل الفترة دي وانت قلبك اسود من نحيتي , مستنيلي على غلطة, عشان كدة كنت على طول بتضيق وتخنق عليا, انت مش واثق فيا بقى.
رد شادي بحدة هو الاخر.
شادي: ايوااااه بقى, انا مش واثق فيكي يا ست ندى, مبقتش عارف انتي بتروحي فين ولا بتعملي ايه؟, خلاص بعدتي من تحت عيني, وبقيتي بتلعبي من ورا ضهري, وتلاقي حكاية التقدير دي كانت مقصودة, كنتي قاصدة تجيبي مقبول عشان تعدي مع حبايبك واصحابك, تكملي معاهم كام سنة كمان, مانتي مبقتيش قادرة تبعدي.
صعقت ندى من طريقة كلامه, وانزعجت بشدة,فامتلأت عيناها بالدموع في لحظة, وهي تردد مندهشة.
ندى: انا؟؟,....انا يا شادي؟, انا؟,..انت مش واثق فيا للدرجة دي؟.
شادي: ايوة, وانكري انك اتغيرتي من يوم ما رحتي المنيا.
ندى: انت...انت اكيد مجنون.
رد بغضب.
شادي: لا يا ندى انا مش مجنون,ومش عبيط كمان عشان تستغفليني,تقدري تقوليلي انتي جبتيني الرحلة معاكي ليه؟, جايبة المغفل بتاعك تفرجي اصحابك عليه؟.
ظلت تردد في دهشة.
ندى: انا؟..., انا يا شادي؟.
شادي: بطلي بقى تمثلي عليا وتستهبلي, انا مبقاش يدخل عليا الكلام دا يا ندى, وقسما بالله لو ماتعدلتي بعد كدة ليكون ليا كلام تاني.
نظرت اليه غير مصدقة قبل ان تقول.
ندى: .......لا تاني ولا تالت, معادش ينفع يكون بينا كلام اصلا بعد الي انت قلته دا.
***- *
رن هاتف ندى فاندفعت اليه في سرعة, ونظرت لشاشته بلهفه, ثم ظهر على وجهها خيبة امل, وعادت تضع الهاتف على المنضدة بضيق, فقالت هايدي وهي تلعق طابعا وتلصقة في ملف تقديم طلبات الكليات الخاص بنسمة.
هايدي: يا بنتي مادام هتموتي عليه اوي كده قومي كلميه وريحينا بقى.
ردت ندى بتصميم.
ندى: ابدا, بعد الي عمله لا يمكن انا الي اكلمه ابدا, بقى يقولي انا مش واثق فيكي, ويشتمني ويشتم اصحابي, وياخد بعضه ويرجع لوحده من اسكندرية, ويبوظ علينا اليوم كله,ويسيبني زي الكلبة من غير ما يسأل فيا بالشكل دا؟, ابدا مايحصل.
هايدي: منا قلتلك يا بنتي , الصبيان دول كلهم اشكال .......عايزين الي تضربهم على دماغهم.
لكزتها هالة في ذراعها وهي تهمس.
هالة: وبعدين يا هايدي , الفاظك.
واشارت الى ميسون التي احمر وجهها وهي جالسة بجانب نسمة تقطع طوابع الرغبات الخاصة بها, فهمست هايدي في استنكار.
هايدي: ايه يعني؟, يعني هي عمرها ما شتمت ابدا؟.
نسمة: انا نفسي تسيبو بعض بقى, ياااارب يااارب تفوق ندى من الي هي فيه دا,وتسيب شادي.
ندى: خليكي في حالك, لحسن والله احطلك خدمة اجتماعية رغبة اولى.
قالت هايدي وكأنها تذكرت شيئا.
هايدي: الحقي يا نسمة , قولي شفت مين امبارح كده قصاد نادي الشرطة.
نسمة: حد اعرفه؟.
هايدي: لؤي ابو عنين خضرا, الي بيحبك , كان واقف معاه حتة بت, جامدة جدا, وكان نازل حريقة سجاير.
هالة: لؤي بيشرب سجاير؟.
ندى: لؤي بيشرب سجاير؟؟؟.
هايدي: اه والله, شفته كنت معدية بالعربية من هناك, قمت لفيت تاني عشان اتأكد لقيته هو,حتى هو خد باله, قعد يخبي ايده كده, قال ايه مش هشوف السيجارة.
هالة: بصراحة انا شفته قبلك ومرضتش اقولها.
نسمة: يخرب عقلك يا لؤي, تصدقو زعلت اوي.
ندى: ماهو حضرتك لما كسرتي قلبه راح يدرو على غيرك, وتلاقيه شافله سكة في السجاير والبلاوي دي.
نسمة: ده يبقى بني ادم مش مظبوط من جواه اصلا, الي عشان بنت يتغير ,يبقى معندوش شخصية ولا مبدأ.
هايدي: والله كان خسارة انك الي ضيعتيه منك, واد حلو وابن ناس ومحترم, وكنتي اول حب في حياته, دنا كنت بشوف مزززززززززززز في الكلية هيموتو عليه وهو تقلان.
نسمة: اهو معادش ينفع دلوقتي بعد الي عمله يتقال عليه محترم.
هايدي: اه والله يا هالة كان بيتنك على البنات, دا لو مكانش اصغر مني مكنتش سبته يفوت كده من تحت ايدي.
نسمة: اتفضليه يا ختي ,بالشفا.
هالة: هه يا نسمة؟, اخر كلام احط اعلام ولا اقتصاد وعلوم سياسية؟.
نسمة: اعلام اعلام, ...ولا اقلك,...سيبي الاتنين متلزقيهمش, انا هصلي استخارة اخر مرة خالص, وبكرة الصبح قبل ما انزل هحط الي ربنا يختارهالي.
هايدي: يا بنتي دوسي في اعلام, اقتصاد ايه, يعني بابا الوزير هيفتحلك سفارة بعد ماتخلصي؟.
نسمة: برضة سيبولي الطابعين مش ملزوقين.
هالة: وانتي هتحطي ايه يا ميسون؟.
ميسون: هعمل زي نسمة, هصلي استخارة برضه.
هالة: ربنا يوفقكو.
نظرت هايدي لندى الشاردة , وقالت باشفاق.
هايدي: ندى,....تحبي اكلملك سامح اشوفلك ايه الموضوع؟.
افاقت ندى من شرودها وقالت بحزن.
ندى: لا يا ديدي, المرة دي بجد انا زعلانة منه, مش مصدقة الي عمله.
هايدي: طيب ماهو لازم حد يصلح ما بينكو.
هزت ندى رأسها نفيا وهي تقول .
ندى: لا, لو هو ما اكتشفش انه غلطان بنفسه , يبقى مش ممكن حد يصلح بينا.

إظهار التوقيع
توقيع : yasmen ali
#83

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

ههههههههههههههه
#84

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

جميلة كملى بسرعة ياسو
#85

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

روعه تسلمي ياعسل
#86

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

يا بنتى كملى يلا بسرعة وبليز عاوزة الرابط تبع القصة لو عملتيها عشان أنا بقرأ كام قصة ومش عارفة هلتفت لى ايه ولا لى ايه؟
#87

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

حلو كتير واصلي
#88

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

روووعة يسلمو
إظهار التوقيع
توقيع : دمعة سورية
#89

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

روععةةةةةةةةةة
رائعة

#90

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

يا رب احفظلي امي
إظهار التوقيع
توقيع : cheom23
#91

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

تـسـلمـ ايديكـى ♥

إظهار التوقيع
توقيع : NoUr♥
#92

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

تسلمي
إظهار التوقيع
توقيع : فتاة أنيقة
#93

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

تسلم ايدك
إظهار التوقيع
توقيع : حياه الروح 5
#94

افتراضي رد: والآن قصة>>مين قال اللي فات مات؟؟<< للكاتبة رفيف الخميسي

متابعه
أدوات الموضوع


قد تكوني مهتمة بالمواضيع التالية ايضاً
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى
30 وصية من وصايا الرسول (عليه الصلاة والسلام) راجين الهدي السنة النبوية الشريفة
شخصيات مشهوره ( متجدد بإذن الله ) ام عشتار شخصيات وأحداث تاريخية
100 سنة ثابتة عن الرسول صلى الله عليه وسلم بسبوسه بالقشطه المنتدي الاسلامي العام
تفسير سورة الفلق تفسير عطور الجنه القرآن الكريم
عضوة وشخصية اسلامية ok12374 قصص الانبياء والرسل والصحابه


الساعة الآن 03:04 PM


جميع المشاركات تمثل وجهة نظر كاتبها وليس بالضرورة وجهة نظر الموقع


التسجيل بواسطة حسابك بمواقع التواصل