أو

الدخول بواسطة حسابك بمواقع التواصل



https://adlat.net/showthread.php?t=68711
117533 506
#1

افتراضي روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

خرجت رحاب من باب الجامعه حزينه..ولا تعرف ماتفعل...هل تترك كل شئ بعد هذا التعب.؟؟ هل تترك الجامعه لانها لا تستطيع دفع الرسوم لهذه السنه؟؟
لقد اعتقدت انها ستحصل على منحه هذه السنه ايضا..لم تعتقد انهم سوف يخذلونها هكذا..على الاقل بالسنه الماضيه دفعت لها الوزاره نصف التكاليف..واستطاعت ان تدبر النصف الاخر باقتراض الديون ومن عملها المسائى المتواضع..لكن الان ماذا تفعل؟؟؟كيف تدبر امورها؟؟؟ انها اخر سنه دارسيه لها...اخر سنه ويتحقق حلمها بان تصبح مدرسه..مدرسه رياضيات..فهى تبرع فى هذا المجال..لكن الظروف القاسيه التى تعيشها..تأبى ان تساعدها..وها هى الان حائره بين ديونها المتأخره..وبين رسوم الجامعه المطلوبه منها حالا..
كانت تمشى على غير هدى..ورجلاها تخطان الارض خطا من الحزن والقلق ..واليأس..تحمل اوراقها بكلتا يديها..وعينيها مثبتتان على الطريق لكن لا ترى شيئا من التفكير العميق..
فجأه اصطدمت باحدهم..فوقعت اوراقها على الارض مبعثره..
فهبت بمن امامها بالشتائم والصوت العالى والكلام الاذع..لكن الشاب ابتسم بوجهها: هونى عليكى يا انسه..فانتى من اصطدم بى لا انا..انظرى امامك..واين تسيرين..
انتبهت رحاب لنفسها وسكتت..كانت فعلا هى المخطئه..كانت تمشى فى وسط الشباب..فى الركن المخصص لهم..دون ان تشعر او تدرى الى اين هى كانت ذاهبه..احست بالاحراج ولم تعرف ماتفعل..بدأت دموعها تترقرق فى عينيها..فرحمها الشاب...وبدأ فى لم اوراقها وسلمهم لها..
الشاب: تعالى من هنا..هيا امامى..فالمكان يكتض بالشباب..وليس من الصحيح ان تمشى وحدك بينهم..
مشى بها مسرعا حتى اخرجها من ذلك الرواق الضيق..
فى الشارع
الشاب: تفضلى اوراق..وانتبهى الى اين تسيرين..
رحاب بيد مرتجفه تناولت اوراقها..ودون ان ترفع رأسها له: انا اسفه..ارجوك سامحنى..فانا امر بظرف قاسى..ولم اعى مايدور حولى..ارجوك سامحنى لمابدر منى..
الشاب: لا يهم..الحمدلله انها جاءت بى ولم تصادفى احد الشباب الغير متفهم لكان حط بك الارض هناك وانتى وحدك بين الشباب..
رحاب بامتنان.: نعم الحمدلله..لا اعرف كيف وصلت الى هناك..لقد كنت اسير وانا غارقه بهمومى..
الشاب: لا عليكى..فكلنا عندنا هموم..لكن اجلى همومك لمكان اخر..فحتى سلامتك فى الطريق تسترعى انتباهك..تخيلى لو مشيتى بوسط شارع مزدحم بالسيارات المسرعه وانتى هكذا؟؟




بدأت دموع رحاب تتساقط على خدها من دون ان تستطيع ايقافها: يمكن هذا افضل لى..حتى تنتهى هذه المعانات التى اعيشها..والتى لا اجد مخرجا لها..لقد تعبت..فعلا تعبت..
الشاب تأثر بحال رحاب: هونى عليك يا.....
رحاب من بين دموعها: رحاب..
الشاب: وانا عادل.. اسمعى يارحاب..هل من الممكن ان نسير معا لبعض الوقت حتى فقط اوصلك لبر الامان؟؟
ابتسمت رحاب رغما عنها..
رحاب: ههه لا شكرا..اعرف انى خرقاء لكن شكرا لك..سوف ارجع للمنزل وحدى..
عادل: لالا اريد ان اقول لك شئ..تعالى نمشى..باى طريق منزلك؟؟
رحاب: من هنا...
***- ***- *



إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#2

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

مشت رحاب مع عادل..لكنها كانت محرجه فهى ابدا لم تتعود على ذلك..صحيح انهم فقراء ويعيشون اسوء ايام حياتهم..لكنها تربت على عزة النفس والكرامه والكبرياء..ابدا لم تدع احدا ينظر لها بنظرة الشفقه او اللؤم او الطمع..
رحاب: معذره منك عادل..لكننى لا احب ان ينظر لى الناس نظره خاطئه عندما يروننى امشى مع رجل..لم افعلها طوال حياتى ولن افعلها الان..
عادل: انا طبعا اتفهمك جيدا..وسامحينى..لكننى رأيتك فى قمه اليأس فخفت ان تتوهى فى افكارك مره اخرى ولا قدر الله يصيبك اى مكروه..
يا انسه رحاب الدنيا كبيره..وفيها من المشاكل الكثير..ولن ترى حولك ابدا انسان لا يعانى من المشاكل او المصائب حتى..لا احد مرتاح..لكن كله يعتمد على قدره الانسان نفسه وعلى طاقته وتحمله..وانتى ماشاء الله شابه وقادره على ذلك باذن الله..
رحاب: شكرا لك ولتفهمك ومحاولتك مساعدتى..وانا اعرف جيدا ماتقوله ومتأكده من ذلك..لكننى يئست..نعم يئست للاسف انا اعترف..كل يوم يأتى ارى اننى اغرق اكثر فى المصائب لا اخرج منها ابدا..
لا اعرف ما العمل..لكن ربك كريم..هو من سينجينى وانا اثق به واعتمد عليه..
عادل: طيب ممكن سؤال؟؟
رحاب : تفضل؟؟
عادل: باى كليه تدرسين؟؟
رحاب: كليه المعلمين..اطمح ان اكون مدرسه رياضيات..
عادل:..ماشاء الله..كم بقى لك للتخرج؟؟؟
رحاب: هذه اخر سنه..لكن بعد دفع الرسوم طبعا..ههههههه
عادل: ههههههه..وانا هذه اخر سنه لى ان شاء الله واتخرج..لكننى اكبر عنك بثلاث سنين..فانا ادرس الطب..
رحاب بمرح: ماشاء الله..دكتور..
عادل: دكتور كحيان وحياتك
رحاب وعادل: هههههههه
رحاب: تشرفت بك يادكتور..اسمح لى..لقد اقتربت من حينا ولا اريد ان يرانى احدا امشى مع رجل..
عادل: اتفهمك..مع الف سلامه..اتمنى ان تحل امورك..وان اراكى مره اخرى بافضل من هذا الحال..
رحاب: ههههه وانا اتمنى ذلك ايضا..الى اللقاء...
عادل: فى حفظ الله
***- ***-
اكملت رحاب طريقها لمنزلها..
وقف عادل قليلا يراقبها..حتى اختفت فى احد الازقه..فتابع طريقه عائدا الى اصدقائه..
***- **
رحاب البنت الكبرى لام واب فقيرين..يعيشان فى شقه باليه فى الدور الرابع فى بنايه متهالكه مكونه من 9 ادوار..كل من فيها يعانى من الفقر وضيق الحال..
رحاب لديها اختين تصغرانها احدهما بالجامعه(سلمى) واخرى بالمرحله الثانويه(وداد)..
واخ واحد فى الاول من الثانوى(سالم) يحاول ان يساعد اخته بالعمل كصبى فى ورشه تصليح السيارات..حتى يخرج مصروفه على الاقل...رغم ان رحاب تعارض ذلك ولا تريد اى شئ يشغله عن دراسته..لكن ليس باليد من حيله..هو اشترط عليها..اما ان يعمل ويصرف على نفسه واما ان يترك الدراسه..فوافقت مرغمه حتى لا يهدم مستقبله بيده...
والدها رجل كبير وقد احيل على التقاعد..ومعاشه التقاعدى بسيط جدا..لا يكفى الا لسداد الايجار والكهرباء وعلاج والدهم المريض..
والدتهم حاولت ان تساعد بالعمل فى الخياطه..لكنها كبرت فى السن الان وعينيها لا تساعدانها..
لدى فضلت رحاب ان تعمل مساءا حتى توفر لهم مصروف المنزل..ومصروفات جامعتها..رغم انها قد حصلت على منحه فى تخرجها..لكن المنحه تقل كل سنه..الى ان حرمت منها فى اخر سنه لها..والان هى غارقه فى الديون..وتفكر ماتفعل من اجل ان توفر المال..حتى تكمل اخر سنه لها وتتخرج..
كما انها تفكر فى اخوتها..فاختها سلمى ايضا تحتاج لبعض المال من اجل الجامعه..ووداد طلبت بعض المال لتشترى حاجيات العام الجديد..
هذا غير الديوان المتراكمه عليهم من الايام السابقه..
وعملها المسائى لا يكاد يكفى شئ..يجب ان تبحث عن عمل افضل..وبراتب افضل..لكن اين..وكيف؟؟؟
***- ***- ***- ***-
وصلت رحاب للمنزل..سلمت على والديها الجالسان فى الصالون..
رحاب: مابك يا امى؟؟اشعر انك متضايقه..
ام سالم: لا شئ ياحبيبتى..اخبرينى ماحصل معك؟؟
رحاب: ههههه ماذا تتوقعين يعنى..لم يعطونى ولا ربع المنحه..يجب ان ادفع جميع مصاريف دراستى لهذه السنه من جيبى الخاص..لا اعرف ما العمل..
نظرت امها الى والدها الصامت..
رحاب: لا تقلقى يا امى..سوف ادبر امرى..
ام سالم: ليس كذلك ياحبيبتى..لكن الامور تتعقد..
ابو سالم: ليس الا ن يا ام سالم..لقد وصلت للتو..
رحاب: ماذا هنالك؟؟ مذا حدث يا ابى؟؟
والدها تردد قليلا..ثم اخرج اخطار من جيبه وسلمه لها..
اخدت رحاب الورقه وفتحتها ببطئ
رحاب: لالا..ليس معقول..ماهذا؟؟ ليس الان..لما كل المشاكل تأتى مع بعضها؟؟
اليوم فقط علمت اننى لن اكمل دراستى اذا لم ادفع الرسوم الشهريه..والان هذا؟؟ هذا كثير ياربى..كثير..
ابوسالم: هدئى من روعك يا ابنتى..هناك مهله 3 اشهر قبل الاخلاء..
رحاب: ابى الى اين نذهب؟؟ من سيأجرنا شقه..؟؟ ومن اين سندفع لهم..كل المأجرين يطلبون ضمانات او مقدم..من اين سندفع؟؟
والدها بيأس: لا اعرف يا ابنتى..هونيها وستهون..
رحاب كانت تشعر بالضياع..لين سيذهبون؟؟
نعم ان البنايه متهالكه وقديمه..لكن ايجارها بسيط..وهى مكان يأويهم..لكن الان..الى اين يذهبون؟؟وأين سيجدون مكان بهذا الرخص..هم لا يملكون فلس واحد..فكيف سيأجرون شقه ولا يملكون لا مقدم ولا حتى ايجار شهر واحد..
نظرت الى امها التى بدأت دموعها تنزل من اليأس..ووالدها المريض الذى ليس له من حيله..
وفكرت باخواتها..الى اين ستأخدهم هذه الدنيا..
***- ***- ***- *
**

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#3

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

دخلت رحاب غرفتها المشتركه مع اخواتها واغتسلت علها ترتاح قليلا..ثم ادت فريضه الظهر..ودعت ربها كثيرا والدموع تسيل على وجنتيها ان يجعل لها من مخرج..فهى ضاعه ولا يوجد غير رب العالمين منجدا لها ولعائلتها المسكينه...ثم نامت قليلا علها تنسى ماهى فيه..لكن ابىّ النوم ان يداعبها..فقامت وغيرت ملابسها وخرجت من المنزل ثانيتا ..يجب ان تبحث عن حل..عن مخرج..لا يجب ان تضيع الوقت ومستقبلها وعائلتها....
مازال هناك وقت قبل بدأ عملها المسائى فى الساعه 6..
بامكانها ان تبحث لها عن عمل هنا او هناك افضل من الحالى..وبدأت تبحث بالفعل..اتصلت بصديقاتها تسألهم عن اى وظيفه او اى شئ..حتى لو اضطرت لترك الجامعه والعمل صباحا ومساءا..يجب على الاقل ان تنقذ اهلها من الشارع..لا تريد ان تذل والدها وهو بهذا العمر..ووالدتها المسكينه..يكفى ماتحملته من اجلهم منذ ان كانوا صغارا..يجب ان تضحى بنفسها من اجلهم..
منال: اهلا يارحاب كيف حالك حبيبتى؟؟اعرف انك مشغوله لدى لا تسألين لدى لن اعتبك فانا مثلك..
رحاب:منال انا بورطه..واريد عمل باسرع وقت..
منال: خير يارب..مابك؟؟؟
رحاب: ليس وقته..دبرينى ما افعل؟؟ انا واقعه بالديون ومعرضين للطرد بالشارع..وليس لدى قرش واحد..واريد اى عمل يكون راتبه مغرى..يحل بعض ديونى او على الاقل ادفع بع ايجار جديد من ايجارات هذه الايام..
منال: ربنا يعينك حبيبتى..انتظرى قليلا..زوجى فىالمساء سوف يكون هنا..سوف اساله عن اى حل لك..لا تخافى سوف احاول ان اساعدك...
رحاب: ارجوك يامنال ..ليس لى احدا سواك..لقد سدت الابواب فى وجهى..اى شئ..اى مكان..حتى لو خادمه باحد القصور..اريد ان انقذ عائلتى على الاقل..
منال بتأثر لحال صديقتها الوحيده: لا عليكى حبيبتى..سوف اتصل بك..
منال من عائله احوالها ليست بافضل من حال رحاب..لكنها تزوجت من ضابط بالشرطه منذ سنه..وهى تعيش معه بسعاده كبيره..وهى تحب رحاب كثيرا..وتتمنى ان تراها تعيش لنفسها ولو ليوم واحد..فرحاب منذ صغرها وهى تحمل المسؤليه مع والديها..
فكرت كيف تساعدها..فلم تجد اى طريقه..ففضلت ان تسأل زوجها يمكن يكون عنده اى حل...
***- **
اما رحاب فبعد البحث المضنى..رجعت الى مقر عملها المسائى كبائعه فى احد البوتيكات النسائيه..وبدأت عملها الذى ينتهى عند الساعه 11 مساءا..
***- ***- **
فى اليوم التالى..وعند الساعه 10 صباحا..اتصلت منال برحاب...
منال: اسفه حبيبتى لم اتصل بك البارحه..
رحاب بيأس كبير: لا عليكى حبيبتى..
منال: مابك؟؟ استفيقى لما كل هذا اليأس..
هيا تعالى لى حالا..يجب ان نتحدث..
رحاب: منال ليس لدى مزاج ..لا اريد اى زيارات الان..فانا متعبه نفسيا..
منال: تعالى لنجد معا حلا..لا تجلسى هكذا..
رحاب: طيب طيب..سوف اتى..
***- ***-
عادل: السلام عليكم..
رحاب متفاجأه: عليكم السلام..اهلا بك دكتور عادل..كيف حالك؟؟؟
عادل: الحمدلله يا استاذه رحاب..وانتى؟؟؟
رحاب بحزن:لن اعوذ استاذه..ههههه سوف ااجلها قليلا..عادل بحزن: لما؟؟
رحاب: هكذا الدنيا تريد..
عادل: هنا الاوتبيس زحمه ولا نعرف نتكلم براحتنا..لما لا ننزل ونكمل مشوارنا مشيا حتى نتحدث براحتنا؟؟؟
رحاب وهى تنظر بساعتها: لالا الوقت غير مناسب..هناك من ينتظرنى..
عادل يفكر: اممم حبيبك؟؟؟
رحاب: هههههه اى حبيب ربنا يهديك..
من مثلى لا يفكر بهذه الاشياء..فماعندى من هموم فى القلب..لا تدع مكانا للحب..
عادل: هونيها يارحاب..انا اصر على ان نتحدث..ارجوك..
رحاب: صديقتى تنتظرنى الان..وقد وعدتها ان اذهب لها..ليس من المستحب ان اتاخر عنها..
عادل..: اممم طيب وعصرا؟؟
رحاب كانت خجله من رفضها لمواعدته لكنها لم تتعود هذه الاشياء..لكن لا تعرف لماهى مرتاحه له..ولتقربه منها..يمكن لانه يبدوا مثلها من من يعانون..
رحاب: طيب عصرا فى الحديقه العامه القريبه من حينا..اتفقنا؟؟
عادل: الرابعه عصرا ان شاء الله عند البوابه..
رحاب: جيد..والان اسمح لى سوف انزل هنا..
عادل: الى اللقاء..
رحاب مع السلامه..
***- ***- ***-
رحاب: السلام عليكم
منال: اهلا حبيبتى عليكم السلام والرحمه..
رحاب: هاقد جئت..وماذا بعد..
منال: مابك..هل الدنيا ستطير ام ماذا؟؟؟
رحاب: منال...انا يائسه..ارى كل شئ يضيع منى وانا اتفرج..ماذا افعل..دبرينى..
منال: ياحبيبتى مشكلتك كبرى..ومن الصعب ان تحلى كل هذه الامور وحدك..
رحاب: ربنا كريم,,لا تعلمين مايدبر لى..
منال: دائما يعجبنى ايمانك وصبرك..
رحاب: ليس لى سوى ربى التجئ اليه وهو لم يخيبنى ولا مره..
منال: لقد سألت زوجى..لكنه احتار مثلى..لا يعرف ما يدبر لك..لكنه وعدنى ان يفكر فى حل..يقول لو هى شاب..او اخوها متخرج على الاقل..كنت بحثت لهم عن عقد عمل باى دوله عربيه..لكنها فتاه ولم تتخرج بعد..
رحاب: وكيف اسافر واترك عائلتى هكذا؟؟؟لقد فكرت بالامر..لكن لن ينفع..فلا شهادتى معى..ووالداى الكبيرين بحاجتى هنا..لا بعيده عنهما..
منال: نعم فعلا..اذن ما العمل؟؟؟
رحاب: هناك حل واحد فقط..ان اعمل فى مكان بدوام كامل..مع مرتب مغرى..لكن اين هذا العمل؟؟اين اجد مثل هذه الوظيفه؟؟ انا مستعده للعمل ليل نهار..حتى لو اخدم فى البيوت..
منال: والجامعه؟؟
رحاب: اهلى يضيعون يامنال..وانا افكر بالجامعه؟؟ سوف ااجلها هذا العام..ليست مشكله..اريد ان تتحسن احوال اهلى فقط..ومن بعدها انا والطوفان..ليس مهم..لا اريد لاخواتى ان تتمرمط فى هذه الدنيا..اريد لهم ان يتزوجن وان يستترن فى بيوتهم..واخى..اريده ان يتخرج ويعتمد على نفسه..لا اريده ان يكون طوال حياته عامل فى احدى الورش..انهم مسؤليتى يامنال..
***-

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#4

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

جدال عقيم..ليس له اى فائده..
اصرت منال ان تبقى رحاب للغداء معهم هى وزوجها..لكن رحاب رفضت..ظلت مع منال حتى اعدت طعام الغداء لزوجها..وعند قرب قدومه للمنزل..
رحاب: هيا..انا سوف اتركك الان..سوف نكون على اتصال..
منال: عيب عليك تخرجى والطعام جاهز..
رحاب: منال انا ليس لى نفس حتى للاكل..فلا تطلبى منى ان اجلس معكم على طاوله الطعام واسد نفسكم عنه ايضا معى..
منال لم تصر على صديقتها لانها تعرفها..لن تستطيع ان تقنعها..
ودعتها رحاب..وعند خروجها دخل طارق..
رحاب: اهلا بك طارق..كيف حالك..
طارق: انتى يابت مش حتتادبى..
رحاب: يوووه..طارق مش نقصاك..اتلهى وروح غسل وشك اللى عامل زى الكرسى من التكشيره..انا وشكى كرسى ياحربايه..
رحاب: حربايه بعينك..دنا حتى اجمل منك..
منال: هههههه هششش ياعيال..انتوا ماصدقتوا تشوفوا بعض..
رحاب: سيبيه يامنال..ده حتى نسانى همى..وخلانى اضحك..
طارق: اه منا الارجوز بتاع الحته اللى جيباه مامتك صح..
رحاب: هههههه والله ماما عندها زوووق جابت ارجوز حلو ومسمسم كده..
طارق يغمز لمنال: شايفه صاحبتك اهى بتغازلنى قدامك اهو ومش خجلانه..
منال: اه خليها اتغازلك مافيش مانع..مش انت حبيبى وجوزى انا..وكل البنات حاسدينى عليك حتى هى..بس انت حبيبى اناو...
رحاب: ايييييييي..اخرج انها منها بقى..بدأ الغزل الحقيقى..يلا انا حكت واهرب منكم..
طارق: تعالى هنا يابت..رايحه فين الغدى جاهز..
رحاب: والله ياطارق ماليش نفس..منال حاولت معايا كتير..حتى كنت حروح قبل ما اشوف الوش ده..بس ايه..حظى اعمل ايه؟؟
طارق:انا مع انى ضابط بس شكلى فى يوم من الايام حرتكب جريمه فيكى واخلص البشريه منك..
انا اشوف واحد غلبان امه داعيه عليه واوكل له المهمه دى..
رحاب: حرام عليك..الغلبان ده زنبه ايه يبتلى بالمصيبه انا؟؟؟
طارق: رحاب..الدنيا مش حطير..تعالى اقعدى معانا شوى..نتكلم يمكن نشوف حل..
رحاب: لا يطارق..خلينى اروح..صدقنى اتعبت من التفكير..ربنا كريم..سلام..
وتركتهم وخرجت..
***- ***-
***- ***- ***- *
رجعت الى منزلها..وهى غارقه بهمومها..انزوت فى غرفتها..
دق باب غرفتها
رحاب:نعم؟؟
سالم: ااستطيع الدخول؟؟
رحاب: تعالى ياسالم..ادخل حبيبى..
سالم: ها يا احلى اخت بالدنيا..اخبارك ايه؟؟
رحاب:عن نفسى انا كويسه..وانت؟؟
سالم: رحاب انا عارف كل حاجه بتجرى فى البيت..وانتى مش مجبوره تفكرى بكل حاجه لوحدك..انتى كمان انسانه ومن حقك تفكرى بنفسك شوى..انا سمعت من ماما عن قرارك بترك الجامعه السنه دى..رحاب قامت واعدت جنب اخوها ومسكت ايده..
رحاب: سالم..حبيبى..مش عاوزاك تفكر باى حاجه..ارجوك..انا اكبركم وانا من نفسى بحمل مسؤليتكم محدش جبرنى..لا ماما ولا بابا ولا حتى انتوا..بس انا من حبى لكم مش عاوزاكم تدوخوا بالمشاكل دى..مش عاوزاك تفكر غير بمصلحتك ودراستك..انا قبل كده سمحت لك بالشغل عشان مصروفك..بس مش عاوزه منك حاجه غير دراستك..ارجوك..
سالم: يارحاب انا ولد..سيبينى اشوف مصلحت العيله بنفسى..عودينى على المسؤليه من دلوقتى..خلينى اشيل الحمل معاكى..انا لقيت لى شغل..فى مصنع براتب كويس..بس عاوزينى طول النهار..والدراسه
رحاب: لا..لا ياسالم لا..حرام عليك..حرام انا عاوزاك تكمل دراستك..متخلنيش اكره نفسى لانى مقدرتش احافظ عليك واعلمك احسن علام..
سالم: رحاب انتى اختى مش امى..سيبينى اقرر لوحدى..
رحاب بحزن:سالم ارجوع اسمع كلامى..
سالم: طيب اسمعى..انا طلبوا منى ابدأ عمل من اول الشهر..
لو من هنا لاول الشهر مقدرتيش تدبرى شقه للعيله..انا حسيب المدرسه ومحدش حيمنعنى..انتى سامعه..
وسابها وخرج..
لرحاب وهى بتبكى: ليه يا سالم حتى انت..ليه بتزيد همومى هم..ليه مكده..ليه محدش يرحمنى؟؟؟
***- ***- *
فى الساعه 4 كانت رحاب عند بوابه المتنزه بتنتظر عادل..كانت يائسه وعاوزه حد يتكلم معاها..حد يسمعها..او على الاقل يخرجها من اللى هى فيه..
عادل: ماشاء الله ..دقيقه بمواعيدك..
رحاب:معنديش حاجه...اتمشيت لحد هنا..ووصلت بالوقت..ده كل ماهنالك..
عادل وهو بتمشى معاها: ازيك؟؟
رحاب: الحمدلله على كل حال..وانت؟؟
عادل: رحاب انا حقولك الصراحه..انا محبش الف وادور..بس انا بجد ارتحت لك..وبحب اتكلم معاكى..معرفش بس بحس انى اعرفك من زمان اوى..
رحاب: وايه تانى..
عادل:ولا حاجه...
احكيلى..مالك؟؟ايه شاغل بالك كده؟؟
رحاب: ولا حاجه..هموم الدنيا العاديه..
عادل: اه بس انا احب اعرفها..
رحاب: اه وماله..اسمع ياسيدى..
حكت له رحاب عن كل مايدر حولها من مشاكل..لا تعرف لماتسرعت وقالت له..لكنها مخنوقه..وتريد ان تفضفض على غير عادتها..كانت دائما تحاول ان تحل مشاكلها دون اللجوء الى احد..لكنها بالوقت الحالى تشعر بالضياع..بالغرق..وتريد ان تتعلق ولو بقشه..
عادل: ياااااااه يارحاب..كل ده شيلاه لوحدك؟؟؟
رحاب: واكتر..بس اعمل ايه؟؟ ده نصيبى ولازم اتحمله..
جلست رحاب على احد المقاعد حيث لا احد بجوارهم..فجلس عادل على الطرف الاخر منها..
عادل: تعرفى ان ظروفنا متشابهه؟؟
انا كمان اكبر اخواتى..وبدرس وبشتغل فى نفس الوقت..عشان اصرف على نفسى واخواتى..لان والدى ربنا يرحمه..وامى ست كبيره..عندى اخت اتجوزت والحمدلله..وباقى عندى اتنين صبيان.. ومعاش والدى الله يرحمه مبيكفيش حاجه..فلازم اشتغل..
رحاب: ربنا يعينك..
عادل:طب تفكرى تعملى ايه دلوقتى؟؟؟
رحاب: ولا حاجه..ادينى بدور على عملفى اى حته..يكون بدوام كامل..يمكن بعد شهرين ولا حاجه اخد قرض واسدد بيه ديونى شوى..على الاقل اقدر ادفع منه ايجار الشقه الجديده..
عادل: اه بس حتشتغلى ايه؟؟
رحاب بيأس: يارب حتى شغاله بالبيوت..بس اهم حاجه الراتب..
عادل: شغالت ايه بس يابنتى..انتى ماشاء الله..دراسه ومتعلمه وكلها سنه وتتخرجى..
رحاب: حاجل الدراسه..مش مكمله السنه دى..الدنيا مش حطير..بس احنا اللى حنترمى بالشارع..
عادل: كفى الله الشر..ان شاء الله مش حيحصل ده..
عارفه؟؟ انا حدور لك على شغل..تعرفى حاجه بالتمريض؟؟؟
رحاب: تمريض تمريض لا..بس بعرف ادى حقن واحدد مواعيد الادويه وكده..عشان انا برعى بابا..
عادل: حلو اوى..انا حشوف لك شغلانه فى العياده اللى بشتغل فيها..
رحاب باهتمام: بجد؟؟ بس حشتغل ايه؟؟
عادل..: ميهمكيش..انا حدبر لك الموضوع..دى عياده كبيره اوى ومحتاجين مساعدات ممرضات..او حد للاستقبال..وبيدوا رواتب كويسه..
رحاب بفرح: بجد ياعادل؟؟؟ بتكون خدمتنى خدمه العمر..
فرح عادل لفرح رحاب..
عادل: تعرفى انها اول مره اشوف ابتسامتك الحقيقيه؟؟
رحاب بخجل: هههه يمكن اخر مره..
عادل: ياساتر..ليه انتى نكديه على طول؟؟
رحاب: ههههههه يمكن..
عادل وهو ينظر لها بنظرت اعجاب حينما رأى تورد وجنتيها: معتقدش..الجواب باين من عنوانه...
رحاب وهى تغير الموضوع..: هى الساعه كم؟؟ انا عندى شغل..
عادل يبص فى ساعته..:مع ان عندك ساعه وشغاله زى مابشوف..بس الساعه تقريبا 5 ونص..الوقت جرى بسرعه واحنا مع بعض..
رحاب وهى تحاول ان تخبئ توترها..: ايوه..محسيناش بالوقت..انا لازم اروح..عندى شغل..
عادل: وانا كمان عندى شغل..يلا اوصلك لحد المحطه..
***- ***- ***-
***- ***- *

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#5

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

فى المحطه
رحاب:انا بشكرك جدا يا عادل لانك سمعتنى..وخليتنى افتح قلبى لك..
عادل: دنا اللى اشكرك لانك وثقتى فيا واديتينى بعض من وقتك..وان شاء الله مش حتندمى..
رحاب: ان شاء الله..اشوفك على خير..
عادل: لحظه..طيب لو لقيت لك شغل..ازاى حوصل لك؟؟؟
رحاب: اه صحيح..عندك حق..ده رقم تلفونى..
عادل:ماشى..وسجلى عندك رقمى كمان عشان تعرفى الرقم لما اتصل بك..
***- ***- ***- **
بعد ايام..
رحاب: الو..اهلا عادل..
عادل: كويس يعنى نمرتى لسه معاكى؟؟
رحاب: هههه اه لسه..
عادل: طيب انا عندى لك خبر حلو اوى..
رحاب بشوق: خير يارب؟؟
عادل: كل خير باذن الله..انا كلمه لك صاحب المستشفى اللى انا بشتغل فيها..وهو بعد ما سمع عن ظروفك حب يساعدك..وطالب يشوفك..
رحاب: يساعدنى ازاى؟؟ حشتغل يعنى ولا ايه؟؟
عادل: هو ماكدليش على حاجه..هو بس طلب منى اديكى موعد عشان يشوفك بمكتبه..بعد يومين..ايه رائيك؟؟
رحاب: ليه لا..يارب خير..اشوفه واعرف ايه الموضوع..يمكن يشغلنى عندكم بالعياده زى ما قلت انت..
عادل: يارب..اهم شئ انتى اثبتى له شخصيتك وارادتك..هو بيحب الناس الواثقه من نفسها ومن نجاحها..
رحاب: ان شاء الله..امتى عاوزنى اجى؟؟
عادل: فى الساعه 5 يوم الاربعاء..عصرا...
رحاب: خلاص..حكون هناك..ممكن العنوان؟؟
***- ***- ***-
فى يوم الموعد..رحاب اخدت اجازه من شغلها..بس صاحب المحل رفض..لانه معندوش بديل عنها..فاخدت اختها سلمى تحل مكانها لحد ماترجع..سلمى فاهمه الشغل كويس ودائما ترافق رحاب الى المحل..بس رحاب لا تحب ان تجعلهم يحبون هذه الاعمال فيهملون بدراستهم...ويفكرون بالعمل..
عند الموعد كانت رحاب تجلس بمكتب السكرتيره..تنتظر وصول الطبيب حمدى..للمقابله..
صارت الساعه 5 والربع..ولم يجئ بعد..
عادل: مساء الخير..
رحاب بارتياح: اهلا عادل مساء الخير..ازيك؟؟؟
عادل: انا كويس..قلت اجى بدرى اشوف حصل معاكى ايه..
رحاب: ههه ادينى اعده على اعصابى..والدكتور لسه ماوصلش...
عادل: متخفيش..هو بيحب يعمل جو اكشن..هدى اعصابك ومتتوتريش..
رحاب: حاضر..ان شاء الله..


تابعووونى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#6

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

مستنينك يا قمررررر كالعادة
سلمت يداك ^ــ^

إظهار التوقيع
توقيع : salwa libya
#7

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

دائما في المقدمة مثل ما عوتينة
تسلمي يا الغالية

#8

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

منورة الدنيا يا ريموووووووو
رب مايحرمنا منك ابدا
وتسلم ايديكى على الرواية الرائعة دى
ايوة كدة شوية فرفشة كدة

إظهار التوقيع
توقيع : لحظة حنين
#9

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

منوووووووووورات حبيباتى

ربنا يسعدكم دائما

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#10

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

جميله اوى اوى اوى وبسرعه الباقى
إظهار التوقيع
توقيع : طماطم
#11

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

اهلا يامجنونه

ان شاء الله اكمل

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#12

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

وحشتينااوى يا ريموووو


ربنا ما يحرمنا منك ولامن قلمك


ابدعتى كا العاده وفى انتظارك دائما


إظهار التوقيع
توقيع : زهره التحرير
#13

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

يتصفح الموضوع حالياً : 6 (2 عدلات و 4 زائرة)

إظهار التوقيع
توقيع : زهره التحرير
#14

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

منوووووووووووره حبيبتى منصوريه
إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#15

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

طبعا ياريمووووووووووو
مش محتاجه كلام
كفايه انى اقولك افتقدناكى انتى ورواياتك
فى انتظارك

#16

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

اهلا بك حبيبتى الحوراء

وانا والله افتقدتكم وكنتم دائما على بالى

منوره ياعسل

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#17

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ريموووووووووو من فضلك كمان جزء قبل مااقوم انام
إظهار التوقيع
توقيع : لحظة حنين
#18

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

الدكتور حمدى: السلام عليكم
عليكم السلام (رحاب وعادل)
عادل: اهلا يادكتور ازيك؟؟
دكتور حمدى: اهلا دكتور عادل..الحمدلله ازيك انت؟؟؟
دكتور عادل: دى رحاب اللى كلمتك عنها..
دكتور حمدى بعيون متفحصه: اهلا رحاب..اتفضلى مكتبى لو سمحتى..
رحاب: اهلا بيك يادكتور..(وهى بتبص فى ساعتها عشان تلمح له انه متأخر على كعادهم)
دكتور حمدى وهو بيفتح باب مكتبه لرحاب: انا عارف انى اتاخرت عليكى بس انتى ماشاء الله..مزبوطه بمواعيدك..يارب دائما تكونى كده..
وهو بيغلق الباب ورائه دون ان يدعوا الدكتور عادل معاهم..
رحاب:لا اطمن يادكتور..دى احلا صفه فيا..انى دائما باحاول انى متأخرش عن مواعيدى..
دكتور حمدى: عال عال..فى الحقيقه انا حاب اساعدك يارحاب..لان الدكتور عادل غالى عندى اوى..وانا بثق فيه وفى اختياره للناس القريبين منه..وهو حاب جدا يساعدك بسبب ظروفك..رغم انى ضد سياسه الوساطه..وضد انى اشغل حد عندى مؤهله غير مناسب للعياده..بس انا حديكى الفرصه عشان تساعدى اهلك..
رحاب بفرح: انا متشكره اوى يادكتور..وتأكد انك مش حتندم ابدا..لقبولك مسعدتى
الدكتور حمدى: على بركه الله..عاوزك من بكره تداومى بالعياده دوام كامل..من الساعه 7 الصبح لحد 7 بالليل..ايه رأيك؟؟؟
رحاب تفكر بتمعن..: موافقه..والراتب؟؟؟
الدكتور: مش حنختلف..حتستلمى مرتب كويس متخفيش..اهم حاجه تدورى على شقه بسرعه عشان اهلك..
رحاب: ان شاء الله يادكتور..
اعطى الدكتور حمدى رحاب بعض التعليمات ووقعت على بعض الاوراق..
واتفق معها على البدأ بالعمل منذ الغد..
***- ***- ***- *

معلش جزء صغير بس عشان نعست

هههههههههه

تصبحوا على خير

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#19

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

روووووعة ياقمر
في انتظارك

إظهار التوقيع
توقيع : ايمان المقصبي
#20

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

و انتي من اهله كالعاده روووووووووووعه!
إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#21

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

وانتى من اهله يا قمر

وحنا دائما فى انتظارك

إظهار التوقيع
توقيع : زهره التحرير
#22

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

حمدلله على السلامة ياقمر دومتى لنا بخير
ويارب يسعدك زى مبتسعدينا وييوفق اولادك يا رب

صباح الورد

إظهار التوقيع
توقيع : نسائم الرحمة
#23

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

شكرا ليكى ريموووووووووو
وفى انتظار الباقية ان شاء الله

إظهار التوقيع
توقيع : لحظة حنين
#24

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

حمد الله ع سلامتك ياريموووووووووو
ايوة كده نورتينا

إظهار التوقيع
توقيع : ضوء النهار
#25

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

منووورات حبيباتى

تابعوونى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#26

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

خرجت رحاب من عند الدكتور حمدى وهى فرحه جدا..كان عادل مازال ينتظرها ليعرف مايحدث معها..
عادل: طمنينى..
رحاب: هههه انا فرحه جدا..اول مره افرح بهذه الطريقه ..اول مره اشعر اننى سوف احقق حلم عائلتى بالكامل..لقد حصلت على الوظيفه..شكرا لك ياعادل..انا ممتنه لك كثيرا..لا اعرف كيف اوفيك حقك..
عادل: ولو يا رحاب..لا تقولى ذلك..فنحن اصدقاء..اليس كذلك..
ابتسمت له رحاب بعذوبه..لدرجه انه شعر بالفرح الكبير وهو ينظر لها..شعر بشعور غريب..شعر ان الدنيا كلها تبتسم له..الدنيا كلها سعيده لسعادتهما..ان الطيور تغنى من حوله رغم انه لا يراها..انه يحبها..نعم هو يحب رحاب..ويفرح لفرحها..
كانت رحاب تنظر له وهى تبتسم بسعاده..فرأته يتأملها بحب..فخجلت لذلك..لكنها كانت سعيده جدا..شعرت مع عادل لاول مره بحياتها انها موجوده..انها هنا وسعيده..لقد ادخل السرور والبهجه الى نفسها..
عادل: تعالى..
مشت رحاب معه..اوصلها الى خارج العياده..
عادل: ليتنى ليس لدى عمل..لكنت اوصلتك بنفسى لحد منزلك..
رحاب:فى الحقيقه وانا ايضا كنت اتمنى ذلك..لكن عملك اهم الان..
عادل: احقا تتمنين ان اصطحبك؟؟؟
رحاب بخجل: نعم ياعادل..لا تعرف كم ارتاح وانا معك..واشعر بوجودى وبانوثتى..طوال وقتى وانا اعمل واكدح وادرس فى البيت اكون الاخت والام واحيانا حتى الاب..وخارجا اكون العامله الكادحه من تجلب الحياه لمنزلها..لكن معك..اشعر اننى انسانه ولى افكارى وميولى ورغباتى..معك اشعر بالحياه..
امسك عادل يدها بحب..: رحاب..لا اعرف هل انا اتسرع ام ماذا لكننى انا ايضا اشعر معك اانى سعيد..وان الحياه احلى وكلها متعه وسعاده..
رحاب بخجل: انا يجب ان ارحل الان..فغدا ينتظرنى يوم حافل..وانت يجب ان ترجع الى عملك..
عادل: اراكى غدا؟؟
رحاب:اتمنى..لكن اعتقد ان وقتنا سوق يتعارض..
عادل: كيف؟؟؟
رحاب:ينتهى دوامى السابعه مساءا..بيتما انت تبدأ فى السادسه مساءا..
عادل بحزن:..ماذا؟؟؟افففف.. لا يهم..هناك ساعه سنكون معا هنا..يكفينى ان اطمئن عليك فيه فقط واراك..والمهم ان مشاكلك فى طور الحل الان..
رحاب بفرح: نعم ياعادل..الحمدلله..لقد بدأت مشاكلى بالحل منذ الان..
سوف ابدأ فى البحث عن شقه سريعا..
عادل: طيب وانا سوف اساعدك..اتمنى ان تسكنى بالقرب منى..حتى يتسنى لى ان اراك كل يوم..
رحاب: هههههه اتمنى ذلك..انا سوف انصرف..مع السلامه..
عادل: الى اللقاء..
***- ***- ***- **
رجعت رحاب وهى ستطير من الفرح الى منزلها..واخبرت عائلتها بوظيفتها الجديده..فرح الجميع لها..وللراتب الذى سوف تحصل عليه..
رحاب: منذ الغد سوف ابدأ فى البحث عن شقه مناسبه لنا حتى ننتقل لها..
وانت ياسى سالم..لا داعى للعمل بعد الان اتسمعنى؟؟
سالم: افففففف..لا سوف اعمل لكن كما كنت قبلا..لقد انتصرتى ثانيتا علىّ
رحاب بحب: كله من اجل مستقبلك ياحبيبى...
***- ***- ***- **
انتظروونى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#27

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

وااااو رووووووووووووعه التكمله بدت الحلاوة!
هههههههههه
يا عيني عالخجل..
وااااااااو..
شكرا ريمووو!

إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#28

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

حمد الله على السلامة يا قمر وحشتينا
وكالعادة التكملة روووووووعة ومننحرمش منك أبدا


#29

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

منوورات حبيباتى

الله يسلمك يا احلى هجوووره

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#30

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

روعة روعة روعة ياريموووووووووو
وفى انتظار الباقى
يارب يجى بقى

إظهار التوقيع
توقيع : لحظة حنين
#31

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

حمد الله على السلامة يا جميل ايوه كده وحشتنا الرواية وصاحبتها ربنا لا يحرمنا من وجودك
بس ليه منزلتيش الرابط في اخبار المنتديات او رسالة انا لسة شايفة دلوقت

إظهار التوقيع
توقيع : رحيق
#32

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

منوووووورات حبيباتى

معلش يا رحيق

عشان طلبوا منى احط فى قسم الاخبار المسابقات بس

تابعوونى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#33

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

***- ***- ***- *
بدأت رحاب العمل اخيرا..كان العمل متعب بالنسبه لها..فهى لم تتعود ضغط العمل بعد..وبالخصوص انها ليست مؤهله له..مطلوب منها ان تتعلم كل شئ وبسرعه..هى مساعده ممرضه...لكن يجب عليها ان تتعلم كل شئ فى عمل الممرضات..كتابه التقارير..صرف الرشتات..ادخال المرضى..الاشراف عليهم..عمل الملفات..كل صغيره وكبيره يجب ان تتعلمها هنا..وممنوع التذمر..او التعب..او التخاذل..
رحاب انسانه مثابره..ولا تحب ان تكون يستهان بها..او ان يشفق عليها احد..دائما قويه..والان لن تتراجع او تستسلم..كان الدكتور حمدى يختبرها فى كل شئ..يدقق فى عملها..يراقبها عن كثب..فلم تحب ان تشعره باى ندم من ناحيتها..او انها مقصره او موظفه مستهتره او خائبه لا تعرف شئ..كلما سألها عن شئ لا تعرفه..تعلمته فى نفس اليوم..تسأل هنا وهناك حتى تتعلم..ولا تترك شئ للصدفه..
كان عادل دائم السؤال عنها..ويتصل بها للاطمئنان على وضعها بالعياده..وكان سعيد جدا من اجلها..ويسعد اكثر بالحديث معها..ويستغل اى عذر للاتصال بها..ورحاب لم تمانع ذلك بل كانت تفرح به كذلك..الا فى اوقات عملها..كانت تقفل الهاتف او تضعه على الصامت حتى لا يزعجها..
اعجب الجميع بنشاط رحاب واردتها القويه فى العمل والتعلم..اصبحت من امهر الممرضات فى غضون بضعت شهور..
ومن ناحيه اخرى..تحسنت حالتهم المعيشيه بسبب راتبها الجيد من العياده..لكن مشكله الشقه مازالت قائمه..فهم لم يجدوا بعد مكان ملائم لمرتبها ومن دون مقدم للسكن فيه..
كان عادل يسأل جميع اصحابه عن شقه قريبه منه..حتى يأمنها لعائله رحاب..لكن دون جدوى..
***- **
عادل: متى اراكى؟؟ لقد اشتقت لك..منذ ان عملتى وانا لا اراكى الا لحظات فقط..
رحاب:لا اعرف ياعادل..صدقنى وانا ايضا مشتاقه للجلوس معك..لكن الدكتور حمدى يدفعنى للجنون..فحتى ايام عطلتى يطلب منى ان اعمل بورديات مضاعفه..لانه يريدنى ان اتعلم اكثر..واتطور بالعمل..فماذا افعل؟؟
عادل بحنق: رحاب انا اصبحت اشك فى الدكتور حمدى..انه يهتم بك دون سائر الممرضات..انا خائف ان يكون يحبك..ولا يريدك ان تبتعدى عنه..
رحاب: ههههه ياغيور..انه فى عمر والدى..
عادل: نعم نعم..وكأنه يهتم لعمره..هم الرجال العواجيز بهذه الطريقه..عندما يكبرون لا يفكرون الا ببنت صغيره تنسيهم عمرهم الحقيقى..
رحاب: ههههه عادل بلا جنون..انت تغااااار كثيرا..
عادل: من حقى اليس كذلك؟؟
رحاب: طبعا من حقك..ولو لم تغير علىّ لكنت قتلتك..
عادل:اقتلينى فانا ملكك.
رحاب: بعد الشر عنك ياحبيبى
عادل: ماذا قلتى؟؟ اعيديها..
رحاب: هههههه لا
عادل: رحاب اروووج اعيديها..كانت أجمل كلمه اسمعها فى حياتى..هيا لا تبخلى على حبيبك..
رحاب بخجل: حبييييييبى
عادل: يالهوووى شكلى كده حيغمى عليا..
رحاب: ههههههه لالا اوعى...بعدين ممرضه وهى معديه تمسكك وانت ترتمى بين اديها واجى انا بجد ادبحك..
عادل: ههههههه مين فينا اللى بيغير دلوقتى..
رحاب: اه بغير..مش حبيبى ونور عينى؟؟؟؟
***- *

انتظرونى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#34

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

رجعتينا لأحلام الرومانسية الجميلة
تسلمي

إظهار التوقيع
توقيع : رحيق
#35

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ياسلام على الرومانسية
بجد وحشتنا الرومنسية ياريموووووووووو
تسلم ايديك

إظهار التوقيع
توقيع : لحظة حنين
#36

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

منوورات حبيباتى
إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#37

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

تسلمى حبيبتى شخصية الرواية ما شاء الله طموحة وعندها اصرار على النجاح رغم ظروفها التى تمر بها
فى انتظارك ..

إظهار التوقيع
توقيع : Nothing To Lose
#38

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه
اييييييييه الجماااااااال ده كللله
!!!!


حبيييييييبي!!!!

إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#39

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ههههههههههههه المتألقه

ههههههههههه انا خايفه تكتبى الروايه بالامتحان

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#40

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

مشكووووووووووورة يااحلى ريمووو
إظهار التوقيع
توقيع : الملكة نفرتيتي
#41

129878 رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ريموووو
ههههههههههههه المتألقه

ههههههههههه انا خايفه تكتبى الروايه بالامتحان

اكييييييييييييييييد


متخافيش لسى 10 ايام يعني لما تخلصيها..
عشان اكتبها كامله و اخد العلامه كلها!!


إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#42

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

بجد كنا مفتقدين وجودك جدا
وقلمك الجميل
روايه ممتعه تسلمين حبيبتى
ومانتحرمش منك ابدا

إظهار التوقيع
توقيع : دمعه حائره
#43

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

سلمت يداااااااااك
في انتظارك

إظهار التوقيع
توقيع : salwa libya
#44

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

يسلموو ياقمرررر
في انتظارك

إظهار التوقيع
توقيع : ايمان المقصبي
#45

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

الف حمدالله على السلامه منوره حبيبتى ريموووو كنا مفتقدينك كتييييييييير ورائعة ومتالقة كما عودتينا / ربنا مايحرمنا منك ابدا يارب.
إظهار التوقيع
توقيع : zozoweza
#46

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ها حبيبتي ريموووو منتضرين جديدك
كنا مفتقدينك يا غاليه وانتي وقلمك يا رب ما نتحرم منك

إظهار التوقيع
توقيع : قدوتي رسول الله
#47

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

يا سلام على الحب والرومنسية الله يابختهم ههههههههههه هحقد عليهم هههههههههه

جميل جداااااااا ريموووو مبدعة ورائعة ايوة كدة

#48

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

يسلموو وووو ياقمرررر
في انتظارك

إظهار التوقيع
توقيع : زهره التحرير
#49

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ريموووووووو
انا بنتظر.. اصلك دخلتي المنتدى!

إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#50

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

هههههههههه
حتعملى زى زهره

وقفالى على النكشه


ربنا يرجعها لنا بالسلامه

تابعوونى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#51

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

***- ***- **
دكتور حمدى:رحاب عاوزك بكره ترتبى الملفات دى حسب التواريخ ومواعيد المرضى ماشى؟؟
رحاب وهى تنظر لساعه الحائط: دكتور بكره الجمعه يوم اجازتى..
دكتور حمدى: وماله؟؟فى مانع انك تداومى بكره يعنى؟؟
رحاب بنفاذ صبر: ايوه يادكتور فى..انا من يوم ما اشتغلت هنا مخدتش ولا يوم اجازه..ومن حقى انى اريح نفسى شوى صح ولا لا؟؟؟
دكتور حمدى:تعجبنى صراحتك يا انسه رحاب..اكيد تقدرى تاخدى اجازتك عادى..ويوم السبت تنفذى اللى طلبته منك...
رحاب براحه: شكرا يا دكتور...
***-
رحاب:مش عارفه ياعادل بس شكل الدكتور حمدى عاوز يموتنى من الشغل.ولا يكون فاكر عشان هو ساعدنى يكون اشترانى بالمرتب والوظيفه دى؟؟؟
عادل: لا ابدا يا حياتى..هو بس كده بيحب يختبر الانسان وطاقاته..ولما يلاقى انسان مثابر وجاد بعمله..بيستغله اوى اوى..وكويس انك فهمتيه انك مش عبده عنده فى الشغل..كده مش حيتحكم فيكى مره تانيه..
رحاب: اتمنى..بكره حشوفك؟؟
عادل: اكييييد..دنا بستنى اليوم ده من يوم ما اشتغلتى فاكره؟؟
رحاب: هههههه والله غصبا عنى ياعادل..الشغل اخدنى منك..
عادل: اه بس..لو مكنتيش محتاجه الشغل ده..كنت دعيت على نفسى لانى شغلتك فيه..
رحاب: بعد الشر عنك ياعمرى..معلش حبيبى كلها ايام ويتعدل الحال ونشوف بعض اكتر..
عادل: ياارب
***- ***- *
ام سالم:رحاب..يارحاب..ممكن ادخل يبنتى..
رحاب: طبعا ياماما..هو دى عاوزه سؤال..اتفضلى..
عادل انا لازم اروح ماما عاوزانى..
عادل: ماشى ياحبيبتى..سلميلى عليها اوى..وقليلها انى بحب بنتها اوى..
رحاب: هى عارفه..عشان انا مخبيش حاجه عن ماما..اطمن..
عادل: يافرحتى..هههههه تصبحى على خير ياقمرى..
رحاب: ههههه تصبح على خير..
ايوه ياماما..فى ايه ياحبيبتى؟؟؟
ام سالم وهى تنظر للارض: مش عارفه ياحبيبتى اقولك ايه..انا عارفه اننا بنضغط عليكى..بس..
رحاب وهى تقوم وتجلس جنب والدتها: خير ياماما؟؟ حصل ايه؟؟
ام سالم:وصلنا انذار تانى..عشان الشقه..لازم نسيبها الشهر ده والا حيرموا اغراضنا بالشارع..
رحاب ورأسها بيدور: ااااه..ده اللى كنت خايفه منه..بس اعمل ايه..الشغل واخد كل وقتى ومعنديش وقت انزل ادور على شقه..
بس ولا يهمك ياماما..بكره حشوف حل..اللى حل كل مشاكلنا حيحل المشكله دى كمان ياماما..
ام سالم: ربنا يخليكى ياحبيبتى..والله من غيرك مش عارفه الدنيا دى كانت ودتنا فين..دنتى صرتى لنا الام والاب والسند ياعمرى..
رحاب وهى تحتضن امها وتمسح دموعها..
رحاب: متقوليش كده ياماما..انا بنتكم ولازم اشيل همكم..
***- ***- ***-
عادل: يااااه ياعمرى..اخيرا شفتك؟؟
رحاب وهى سعيده جدا انها اخيرا التقت بعادل حبيبها لاول مره خارج الشغل من يوم ما اشتغلت..
رحاب:اهلا ياحبيبى ازيك..وحشتنى موت..
جلست رحاب على الطاوله اللى اختارها لهم عادل فى المطعم..
عادل :وانتى اكتر ياعمرى..وحشتينى موت..
بعد الغدى والكلام الحب والغزل والاشواق..
عادل:مالك ياعمرى..حاسك مش على بعضك وبتبصى فى ساعتك كتير..
رحاب: انا عارفه ياعادل انى ضلماك معايا وداوشه راسك بمشاكلى..بس اعمل ايه؟ مش بايدى..
انت عارف بحكايه الشقه..وانى لازم ادور على مكان..
عادل: طيب وايه الجديد ياعمرى؟؟
رحاب: منت عارف يا عادل انى معنديش وقت ادور على شقه فاضيه الا النهارده..
عادل: وماله..ندور مع بعض..
رحاب: مش عاوزه اتعبك ياعادل..انا عارفه انك دورت كتير..
عادل:رحاب ايه الكلام ده؟؟مش انا وانتى تقريبا بحكم المخطوبين دلوقتى؟؟فى كلام كده بين الحبيبين؟؟
رحاب بخجل: لا ياعمرى بس...
عادل: هششش يا قومى ياعمرى..انا عندى لك مفاجأه..
رحاب وهى بتبص له بفرح:متقلش!!!!لقيت شقه؟؟؟
عادل: اهاا..
رحاب: بجد؟؟؟
عادل: تعالى شوفيها بالاول وبعدين افرحى..مش يمكن ماتعجبكيش؟؟
رحاب:كل ده وساكت؟؟وانا بالى مشغول من الصبح ياعادل...حرام عليك..
عادل: ههههه مكنتش عاوزاخرب فرحتى بيكى..لو قلتلك مكناش اقعدنا القعده الحلوه دى ولا اتغدينا مع بعض منا عارفك..
رحاب:مش عارفه اودى جمايلك دى فين ياعادل..
عادل: وبعدين بقى؟؟؟ هو احنا اغراب عن بعض عشان تقولى الكلام ده يارحاب؟؟؟
رحاب: ههههه معلش..منا هبله ومعرفش اتكلم اتحملنى شوى..
عادل:لا انتى مش هبله ياعمرى..وانا مستعد اتحملك طوول العمر يا حبى..بس اشوفك سعيده وبتضحكى..
رحاب: انا محظوظه اوى ياعادل..عشان اتعرفت باحلى واحن واغلى شاب بالدنيا..
عادل: كل ده انا؟؟ على كده انا حتغر..بس نسيتى اهم صفه فيا..
رحاب: يامغرور..وايه هى بقى؟؟
عادل: انى اوسم شاب بالدنيا..
رحاب: هههههه مش بقولك مغرور..
عادل: ههههه ربنا يجمعنى بيكى ياعمرى ولا يحرمنا الضحكه دى
رحاب بحب: اللهم امييين
***- **
***- ***- ***- ***-

تابعوونى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#52

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ايوة ايوة جزء كماااان بليييييييييييييزّ!
إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#53

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

يلا يا ريمووووووووووو بسرعه علشان خطرى
إظهار التوقيع
توقيع : طماطم
#54

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

سلمت يداااااك
إظهار التوقيع
توقيع : salwa libya
#55

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

[IMG]https://www.***- /uploader/files/rjeemm-1213606299.gif[/IMG]
إظهار التوقيع
توقيع : نسائم الرحمة
#56

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

تسلم ايدك
في انتظارك

إظهار التوقيع
توقيع : ايمان المقصبي
#57

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

آهو كده رجعت الأيام الحلوة ونورتينا برواياتك الجميله , ربنا مايحرمنا منك حبيبتي
[IMG]https://www.**- /vb/mwaextraedit4/extra/101.gif[/IMG]

إظهار التوقيع
توقيع : نيڨين
#58

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

يسلمو ريمو مبدعه ياقمرى
متابعاكى ان شاء الله

إظهار التوقيع
توقيع : دمعه حائره
#59

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

حنينا تاني للرومانسية ياقمر
إظهار التوقيع
توقيع : رحيق
#60

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ما شاء الله عليكى يا ريمووووو

تسلم ها الانامل يارب


فى انتظارك دائما

إظهار التوقيع
توقيع : زهره التحرير
#61

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

وينك ياريمووووو نحن في انتظارك
إظهار التوقيع
توقيع : ايمان المقصبي
#62

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ريمووووووووو
إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#63

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

انا جيت
إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#64

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

***- ***- ***- ***-
اخد عادل رحاب الى حيث الشقه التى اخبرها عنها..كانت شقه واسعه وجميله فى بنايه حديثه..ليست بالفخمه لكنها بالنسبه للشقه الحاليه التى تعيش فيها رحاب واسرتها..فهى افضل بكثير وانظف..
كانت من اربع غرف صغيره..ومطبخ وحمامين وشرفه واسعه وصالون واسع يكفى لصالون وغرفه طعام ايضا..
رحاب:انها رائعه يا عادل..حتى انها بالدور الاول يعنى بابا حيرتاح فيها اوى..ومش حتتعبه بالطلعه والنزله..بس.؟؟؟
عادل: بس ايه ياعمرى؟؟
رحاب:اكيد حيطلبوا فيها مقدم كبير اوى..دى شقه لقطه..
عادل بحزن: ودى هى المشكله..الشقه مطلوبه اوى وانتى شايفه الموقع ومش فى الطوابق العليا..وفى حى جميل وهادئ..كل حاجه جنبكم الدكانه والمخبز وحتى بتاع اللحمه والخضار كلهم قريبين منكم..
رحاب: هم عاوزين فيها كم؟؟؟
عادل:تعالى نقابل صاحب البنايه واحنا نعرف منه كل حاجه..
رحاب: يلا بينا..
***- **
الحج محمد:اهلا اهلا بعادل..منور يابنى..ازيك؟؟
عادل: اهلا ياحج محمد الحمدلله وانت؟؟ دى خطيبتى رحاب اللى كلمتك عنها..
الحج محمد: اهلا يابنتى ازيك؟؟
رحاب: الحمدلله ياعمى الحج..تسلم..
معلش ياعمى..انا حابه اعرف الشقه حتكلفنا كام..عشان الموضوع ده شاغلنى اوى..
الحج محمد: يابنتى انتى شفتى الشقه مش كده؟؟ وشفتيها ازاى برحه وواسعه والكل بيتمناها..وانا زى منتى شايفه رجل كبير وعندى عيله وكل مدخلنا من الشقق دى..
انا عاوز مقدم منك فى الشقه 10000 جنيه..والايجار الشهرى 300 جنيه..استلمهم منك اول كل شهر..
رحاب وكأن حد صب عليها جردل ميه ساقعه..
رحاب: 10000 جنيه؟؟ بس ده كتير ياحج..
الحج محمد: مش كتير فى شقه زى دى يابنتى..انا قلت اللى عندى وانتوا حرين..
رحاب: طيب ياعمى..انا موافقه بس ممكن اديك جزء من المبلغ والباقى بعد كم يوم..انا ظروفى صعبه اوى..ولازم ننتقل من الشقه الحاليه باسرع وقت..وابويا راجل عيان وتعبان وكبير بالسن..ومامتى كمان..وانا اكبر اخواتى..انا ححاول متأخرش عليك فى الفلوس..بس لازم انتقل من الشقه بسرعه..
الحج محمد: طيب حتدفعى كم؟؟وامتى الباقى؟؟
رحاب: انا معايا 1500 جنيه..والباقى حدفعهم لك اول الشهر الجاى مع الايجار..
الحج محمد: بس ده قليل اوى يابنتى..على الاقل خليهم النص..5000 دلوقتى..والباقى الشهر الجاى مع الايجار..
رحاب:ايوه ياعمى الحج بس بصراحه دلوقتى ده المتوفر عندى بس..
عادل: عشان خاطرى ياحج وافق..دنت حتساعد عيله مايعلم بحالها الا ربنا..دلوقتى انت حتستلم منها 1500 والباقى اول الشهر زى ماهى وعدتك..ايه رأيك؟؟؟
الحج محمد: لالا سامحونى..يا استلم النص والنص الباقى اول الشهر الجاى..والا سامحونى وشفولكم شقه تانيه..
رحاب:طيب ممكن تدينى مهله اشوف ازاى حدبر لك المبلغ؟؟؟
ارجوك متديش الشقه لحد قبل ما ادبر لك المبلغ؟؟؟
الحج محمد:سامحينى يابنتى..انا تاجر..والتاجر عاوز الربح..انا عشان عادل الرجل السكره ده..حديكى مهله 15 يوم بس..بعدها حأجر الشقه لمين يدفع العربون..
رحاب بيأس: شكرا لك ياعم..ححاول ارجع لك باقرب وقت ممكن..
***- ***- *
عادل: فكيها بقى ياحبيبتى..
رحاب: ازاى ياعادل..كل ما اقول فرجت الاقيها بتتعقد اكتر..اجيب بس منين المبلغ ده؟؟
عادل: عارف ياعمرى والله بس نعمل ايه...انا دورت كتير على شقه احسن من كده مالقيتش..
رحاب: الشقه لقطه ياعادل..ومش حلاقى زيها ابدا..والمكان وكمان فى الدور الاول..بس المقدم..ده اللى كيكسر ظهرى..
فى اعتقادك لو طلبت من الدكتور حمدى سلفه حيوافق..
تضايق عادل من ذكر اسم الدكتور:لا يارحاب..متطلبيش منه حاجه..انا بقيت مبرتحش للدكتور ده لما يقرب منك..
رحاب: ياحبيبى انت فى ايه وانا فى ايه؟؟؟
عادل: سامحينى ياحبيبتى..بس بجد بقيت اكرهه من طريقه تقربه منك..
رحاب: ههههه ياحبيبى انت شايفنى فاضيه ليه او لغيره؟؟
انا عندى انت بالدنيا كلها ولا يمكن افكر بحد غيرك انت بس..
عادل: بجد ياعمرى؟؟؟مش حتيجى لحظه وتفكرى تتركينى ولا تنسينى؟؟؟
رحاب: ليه بتقول كده ياعمرى؟؟ دنت الحب الوحيد بحياتى..معاك بس بنسى كل همومى واحزانى..
عادل بسعاده:ياعمرى عليكى..انا بقى دلوقتى احد انسان بالوجود..
رحاب: ربنا يديم السعاده علينا انا وانت ياحبيبى..

***- ***- ***-


انتظرونى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#65

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

يااااااااااااا سلااااااااااااام

بالله عليكي يا ريمووووو قولي هم في اي بلد ؟؟؟؟؟؟؟أرجووكي

إظهار التوقيع
توقيع : قدوتي رسول الله
#66

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

رووعه!
انا اسلفهم!

إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#67

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ممكن عادل يستلف لها الفلوس من الدكتور كأنهم عشانه وهي تسسدهم له
إظهار التوقيع
توقيع : رحيق
#68

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قدوتي رسول الله
يااااااااااااا سلااااااااااااام
بالله عليكي يا ريمووووو قولي هم في اي بلد ؟؟؟؟؟؟؟أرجووكي

ممكن اقول انا تقريبا كدة من مصر صح ياريمووووو
طريقة الحوار والكلام من مصر

إظهار التوقيع
توقيع : لحظة حنين
#69

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

بجد ياريمووووو تسلم ايديك ياقمرنا
والله واحشتنى اوى انا جيت من بره عليكى على طول

إظهار التوقيع
توقيع : لحظة حنين
#70

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

هي رواية و لا رجعتوها صح؟!
ههههههههههههه

إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#71

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

يسلمووووووووووو
في انتظارك ياجميل

إظهار التوقيع
توقيع : ايمان المقصبي
#72

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

تسلم ايدك يا قمر
إظهار التوقيع
توقيع : نسائم الرحمة
#73

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

تسلمى يا مبدعه


فى انتظارك دائما

إظهار التوقيع
توقيع : زهره التحرير
#74

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

رييييييييييموووووووووو
إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#75

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

انا جيت
إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#76

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

***- ***- ***- ***-
اخد عادل رحاب الى حيث الشقه التى اخبرها عنها..كانت شقه واسعه وجميله فى بنايه حديثه..ليست بالفخمه لكنها بالنسبه للشقه الحاليه التى تعيش فيها رحاب واسرتها..فهى افضل بكثير وانظف..
كانت من اربع غرف صغيره..ومطبخ وحمامين وشرفه واسعه وصالون واسع يكفى لصالون وغرفه طعام ايضا..
رحاب:انها رائعه يا عادل..حتى انها بالدور الاول يعنى بابا حيرتاح فيها اوى..ومش حتتعبه بالطلعه والنزله..بس.؟؟؟
عادل: بس ايه ياعمرى؟؟
رحاب:اكيد حيطلبوا فيها مقدم كبير اوى..دى شقه لقطه..
عادل بحزن: ودى هى المشكله..الشقه مطلوبه اوى وانتى شايفه الموقع ومش فى الطوابق العليا..وفى حى جميل وهادئ..كل حاجه جنبكم الدكانه والمخبز وحتى بتاع اللحمه والخضار كلهم قريبين منكم..
رحاب: هم عاوزين فيها كم؟؟؟
عادل:تعالى نقابل صاحب البنايه واحنا نعرف منه كل حاجه..
رحاب: يلا بينا..
***- **
الحج محمد:اهلا اهلا بعادل..منور يابنى..ازيك؟؟
عادل: اهلا ياحج محمد الحمدلله وانت؟؟ دى خطيبتى رحاب اللى كلمتك عنها..
الحج محمد: اهلا يابنتى ازيك؟؟
رحاب: الحمدلله ياعمى الحج..تسلم..
معلش ياعمى..انا حابه اعرف الشقه حتكلفنا كام..عشان الموضوع ده شاغلنى اوى..
الحج محمد: يابنتى انتى شفتى الشقه مش كده؟؟ وشفتيها ازاى برحه وواسعه والكل بيتمناها..وانا زى منتى شايفه رجل كبير وعندى عيله وكل مدخلنا من الشقق دى..
انا عاوز مقدم منك فى الشقه 10000 جنيه..والايجار الشهرى 300 جنيه..استلمهم منك اول كل شهر..
رحاب وكأن حد صب عليها جردل ميه ساقعه..
رحاب: 10000 جنيه؟؟ بس ده كتير ياحج..
الحج محمد: مش كتير فى شقه زى دى يابنتى..انا قلت اللى عندى وانتوا حرين..
رحاب: طيب ياعمى..انا موافقه بس ممكن اديك جزء من المبلغ والباقى بعد كم يوم..انا ظروفى صعبه اوى..ولازم ننتقل من الشقه الحاليه باسرع وقت..وابويا راجل عيان وتعبان وكبير بالسن..ومامتى كمان..وانا اكبر اخواتى..انا ححاول متأخرش عليك فى الفلوس..بس لازم انتقل من الشقه بسرعه..
الحج محمد: طيب حتدفعى كم؟؟وامتى الباقى؟؟
رحاب: انا معايا 1500 جنيه..والباقى حدفعهم لك اول الشهر الجاى مع الايجار..
الحج محمد: بس ده قليل اوى يابنتى..على الاقل خليهم النص..5000 دلوقتى..والباقى الشهر الجاى مع الايجار..
رحاب:ايوه ياعمى الحج بس بصراحه دلوقتى ده المتوفر عندى بس..
عادل: عشان خاطرى ياحج وافق..دنت حتساعد عيله مايعلم بحالها الا ربنا..دلوقتى انت حتستلم منها 1500 والباقى اول الشهر زى ماهى وعدتك..ايه رأيك؟؟؟
الحج محمد: لالا سامحونى..يا استلم النص والنص الباقى اول الشهر الجاى..والا سامحونى وشفولكم شقه تانيه..
رحاب:طيب ممكن تدينى مهله اشوف ازاى حدبر لك المبلغ؟؟؟
ارجوك متديش الشقه لحد قبل ما ادبر لك المبلغ؟؟؟
الحج محمد:سامحينى يابنتى..انا تاجر..والتاجر عاوز الربح..انا عشان عادل الرجل السكره ده..حديكى مهله 15 يوم بس..بعدها حأجر الشقه لمين يدفع العربون..
رحاب بيأس: شكرا لك ياعم..ححاول ارجع لك باقرب وقت ممكن..
***- ***- *
عادل: فكيها بقى ياحبيبتى..
رحاب: ازاى ياعادل..كل ما اقول فرجت الاقيها بتتعقد اكتر..اجيب بس منين المبلغ ده؟؟
عادل: عارف ياعمرى والله بس نعمل ايه...انا دورت كتير على شقه احسن من كده مالقيتش..
رحاب: الشقه لقطه ياعادل..ومش حلاقى زيها ابدا..والمكان وكمان فى الدور الاول..بس المقدم..ده اللى كيكسر ظهرى..
فى اعتقادك لو طلبت من الدكتور حمدى سلفه حيوافق..
تضايق عادل من ذكر اسم الدكتور:لا يارحاب..متطلبيش منه حاجه..انا بقيت مبرتحش للدكتور ده لما يقرب منك..
رحاب: ياحبيبى انت فى ايه وانا فى ايه؟؟؟
عادل: سامحينى ياحبيبتى..بس بجد بقيت اكرهه من طريقه تقربه منك..
رحاب: ههههه ياحبيبى انت شايفنى فاضيه ليه او لغيره؟؟
انا عندى انت بالدنيا كلها ولا يمكن افكر بحد غيرك انت بس..
عادل: بجد ياعمرى؟؟؟مش حتيجى لحظه وتفكرى تتركينى ولا تنسينى؟؟؟
رحاب: ليه بتقول كده ياعمرى؟؟ دنت الحب الوحيد بحياتى..معاك بس بنسى كل همومى واحزانى..
عادل بسعاده:ياعمرى عليكى..انا بقى دلوقتى اسعد انسان بالوجود..
رحاب: ربنا يديم السعاده علينا انا وانت ياحبيبى..
***- ***- ***- ***-
***- ***- **
اخبرت رحاب عائلتها عن الشقه الجديده
والكل فرح بها وفرحوا اكثربسعتها والحى الذى فيه..وانها بالدور الاول
ابو سالم:بس اكيد طلبوا فيها كتير يابنتى..دى شقه لقطه..
كان عادل معهم..لان رحاب دعته لشرب الشاى معهم قبل ذهابه لمنزله..
عادل: اكيد ياعمى..الشقه واسعه وكبيره وبها 4 غرف غير الصالون الكبير والشرفه..
رحاب: هو عاوز 300 جنيه ايجار شهرى يابابا..
ابوسالم: ايه؟؟؟ بس ده كتير يابنتى..ده قد مرتب
رحاب: معلش يابابا هو ده الموجود..جنعمل ايه..
ابوسالم: واكيد طلب مقدم..
رحاب:بابا انت اخدت الدواء ولا لسى؟؟؟
ابو سالم: كم يارحاب؟؟ متخبيش عليا يابنتى..
رحاب:لا يابابا مش حخبى..هو طلب كتير..بس اتفقت معاه يقسطه على كم شهر..
ابوسالم: كم يعنى يابنتى ماتتعبيش قلبى..
رحاب: 10000 جنيه يابابا..
ابوسالم بحزن: كم؟؟؟؟؟ لالا يابنتى..ده كتير..انسى الشقه دى..المبلغ ده فوق طاقتك..
ومستحيل انك توفريه لو اشتغلتى ليل ونهار..هو انتى عاوزه تقتلى نفسك عشانا؟؟
مش عاوزه تتجوزى الرجل الطيب ده..وتكون لكم حياتكم..اقنعها يبنى..دى على طول عنديه وعاوزه تقتل نفسها عشان احنا نعيش..حرام يابنتى..
رحاب: يابابا هدى نفسك..لا انا حقتل نفسى ولا حد تانى..كل ماهنالك انى قررت اشوف حد يدينى سلفه..سواء الشغل ولا البنك..انا لازم اتصرف بسرعه..انا حبيت الشقه اوى واتمنى اننا نسكن فيها كلنا..
***- ***- ***- ***-
فى الشغل..
دكتور حمدى: ايه يا انسه رحاب..يارب تكونى ارتحتى باجازتك امبارح..واعتقد انك معندكيش اى مانع دلوقتى تأذى عملك على احسن مايكون..
رحاب: طبعا يادكتور..انا رتبت الملفات اللى حضرتك طلبتها منى..
الدكتور حمدى: طيب يلا نكمل شغل..
رحاب: دكتور؟؟ ممكن اطلب منك طلب؟؟
دكتور حمدى: نعم؟؟ احنا مش حنخلص من طلباتك ياست رحاب؟؟؟ اجازات مافيش..ايه تانى؟؟
قصت عليه رحاب مشكلتها بخصوص السكن
الدكتور حمدى: ايه يارحاب؟؟ هو احنا فاتحينها تكيه هنا؟؟كل ما تحتاجى حاجه جيتى جرى للدكتور حمدى؟؟؟
رحاب:انا اسفه اوى يادكتور..انسى الموضوع..
الدكتور حمدى: رحاب..اسمعى..تعالى مكتبى النهارده بالليل الساعه 8..عندى لك عرض..لو وافقتى عليه..تعالى انتى بس وحنشوف..
فكرت رحاب: عرض ايه ياترى...عاوز منى ايه الدكتور المغرور ده؟؟؟
***- ***- ***- **
عادل: ياروحى على القمر ده..ازيك ياعمرى؟؟
رحاب: مشتاقه لحبيبى اوى..ازيك ياحبيبى؟؟
عادل: وانا معاكى..اكيد حكون كويس..
رحاب بحب: ربنا دائما يخليك كويس وسعيد ياحبيبى..
دكتور حمدى: انسه رحاب...لو معندكيش شغل تعالى هنا..اكيد انا عندى شغل عشانك..انتى عارفه كويس انى محبش حد يتكاسل بشغله عندى..
رحاب: حاضر يادكتور..وانا ابدا مابتكاسلش بشغلى..هو مجرد سلام على خطيبى وادينى رايحه اكمل شغلى..عن اذنكم...
دكتور حمدى:السلام هناك بالبيت..هنا فى شغل بس..صح يادكتور عادل؟؟
عادل: ايه يادكتور..انت حتحرم علينما السلام كمان هنا بالعياده؟؟؟ دحنا بشر ومن حقنا بثوانى راحه..صح ولا لا؟؟
تطلع الدكتور حمدى بدكتور عادل بنظره فوقيه وتركه وانصرف..
اما عادل فكان فى قمه الغضب من تدخل الدكتور حمدى بعلاقته مع حبيبته..انه كالمسمار..يتدخل بينهما فى كل مكان وفى كل شئ..لقد شعر عادل انه يتعمد تفريقهما وابعادهما عن بعض..كم يكرهه ويكره اليوم الذى طلب من رحاب العمل فيه هنا..
***- ***- ***- ***-
رحاب:نعم يادكتور؟؟ انت طلبت منى اجى الساعه 8 عند حضرتك مكتبك..
الدكتور حمدى:اه يارحاب..انا اسف انى اخترتك عن البيت..اكيد انتى تعبانه دلوقتى..
رحاب: لا يادكتور ولا يهمك..كان عندى شويت شغل خلصته بالمره..
دكتور حمدى: استريحى يارحاب ...اسمعى..انا عندى لك عرض خاص..وانا عارف ان محدش ااتمنه غيرك انتى..
رحاب: مفهمتش يادكتور..
دكتور حمدى:اسمعى..انا عندى والدتى كبيره بالسن..محتاجه للرعايه وحد يكون معاها على طول..يرعاها..يسليها..يقرأ لها..يديها ادويتها..يأكلها..كل ده يعنى..يعنى حتكونى مرافقه مديمه لها طوال اليوم..
انا عارف انك محتاجه المبلغ الكبير ده بسرعه..عشان كده فكرة..ليه ما تكونى انتى الممرضه الخاصه بوالدتى بالبيت..وكده اكون انا مرتاح ومطمن..وفى نفس الوقت انتى تستفادى من المقدمه اللى حتاخديه منى..تدفعى مقدم الشقه..
رحاب: يعنى انت موافق تدينى المقدم كسلفه يادكتور؟؟
الدكتور حمدى: اه موافق لو وافقتى تكونى ممرضه ماما..وطبعا حتمضى على عقد ..انك تفضلى بخدمتها مده سنه بحالها دون اى تدمر او انك تتركى العمل..قلتى ايه؟؟؟
رحاب: طيب وكم حتخصم من مرتبى يادكتور؟؟انا محتاجه ادفع الايجار كمان يادكتور..
دكتور حمدى: لا متخفيش..لانى حمضيكى على عقد احتكار لمده سنه..قابل للتجديد..حيكون مبلغ 5000 جنيه ده ثمن السنه بحالها..ومرتبك حيمشى لك زى ماهو هنا بالزبط..
رحاب: اه بس انا محتاجه 10000 جنيه..
دكتور حمدى: انا اسف..انا حوفر لك نص المبلغ بس..ولو جددتى السنه التانيه حيكون لك نفس المبلغ..
رحاب: يعنى سنتين؟؟؟؟ بس انا عاوزه ارجع للجامعه واكمل اخر سنه ليا؟؟
دكتور حمدى..: انتى حره..فكرى وردى عليا بكره..
تركته رحاب وهى فى قمه الحيره..ماذا تفعل؟؟ هل تقبل الاحتكار..وضياع مستقبلها..ام ترفض فتضيع الشقه وعائلتها تتشرد؟؟؟
***- *
انتظرونى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#77

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

يووووووووه
مش بيخلصو مشاكل!

إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#78

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

الدكتور حمدى دا انتهازى اوى وشكله كده مش هيجبها لبر


تسلمى يا قمر

إظهار التوقيع
توقيع : زهره التحرير
#79

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

الدكتور حمدي انا من البداية ما استريحة لية تصرفاتوة ما غريبة
#80

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

هههههههه منوووووورات حبيباتى
إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#81

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

بدأت المشاكل اللي بجد
إظهار التوقيع
توقيع : رحيق
#82

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

اااااااااه من الدكتور حمدي وعمايله شكله يبي يدمر كل شئ
في انتظارك ياقمراية

إظهار التوقيع
توقيع : ايمان المقصبي
#83

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

تسلم ايدك يا قمر
منتظررررينك

إظهار التوقيع
توقيع : نسائم الرحمة
#84

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

تسلمى يا ريموووو انا منتظره الجديد
إظهار التوقيع
توقيع : طماطم
#85

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

في انتظارك يا قمررر
إظهار التوقيع
توقيع : salwa libya
#86

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ياجامد ياريموووووووو
روعه ياقمر فى انتظارك

#87

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

انا جيت
كنت بدور على روايتى هههههه

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#88

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

**
ظلت رحاب تفكر طوال الطريق..ماذا تفعل؟؟ هى فرصه بالنسبه لوضعهم العائلى..لكنها سنتان من عمرها..احتار؟؟؟؟؟يعنى لا تستطيع ان تعمل عملا اخر..ولا ان تسافر ولا تخطوا اى خطوه الا بموافقت رب عملها..حتى الزواج..ماذا؟؟ حتى الزواج؟؟؟
وحبيبها عادل؟؟؟ الى متى سينتظرها؟؟ هل سيظل سنتين ينتظرها؟؟وماذا بعد ذلك؟؟؟ هو دكتور والف بنت تتمناه..حتى لو كان يحبها لن يوافق على هذا الامر..ما العمل؟؟ ماذا تفعل؟؟؟
***- ***- **
رحاب: عادل حبيبى انا محتجالك اوى..لازم نتكلم
عادل فى العمل: فى ايه يارحاب؟؟ مالك حبيبتى؟؟
رحاب:مش عارفه ياعادل..انا تايهه..محتاجه اتكلم معاك ضرورى..
عادل بحيره وقلق: قلقتينى ياعمرى..بس دلوقتى مقدرش..انتى عارفه انى بالعياده وعندنا حالات طارئه كتيره..ومقدرش اعد اتكلم معاكى حتى..ومعرفش حخلص امتى..
رحاب:عارفه ياعمرى بس مشتاقه لك..دى كل الحكايه..
عادل لم يصدق ماتقوله رحاب فهو تركها بالامس فقط..
عادل: رحاب مالك..؟؟
رحاب: ههه ياعمرى صدقنى كنت مشتاقه لك بس..يلا انا حروح دلوقتى اشوفك بكره سلام ياعمرى..
اغلقت الهاتف..وجلست على كرسى على طرف الطريق..لم تستطع ان تتحمل ماداخلها من الم..ماذا تفعل؟؟ ماذا تختار؟؟
نزلت دموع اليأس من عينيها...تشعر انها وحيده..وتحمل على كاهلها جبل من الهموم والمشاكل..
تريد اى احد لتحدثه..ليفكر معها ماذا تختار..الدكتور حمدى اللعين اعطاها مهله للغد فقط..والحج محمد يريد المقدم باسرع وقت..ماذا تفعل..كيف تنقذ اهلها..اذا انقذتهم يعنى هى الثمن وحياتها وحبها لعادل..واذا انقذت حبها ونفسها اهلها الى اين يذهبون؟؟؟؟
لقد قطعت وعد على نفسها بان لا يتشرد اخوتها طوال حياتها..وانها ستكون لهم العون والمعين...الام والاب والاخت..هل تخل بوعدها الان من اجل مصلحتها هى؟؟
وعادل: الحبيب الذى اعانها كثيرا..وقف الى جانبها من دون ان يعرفها..احبها بصدق وحاول دائما اسعادها..اترد له كل هذا الحب بالنكران منه والابتعاد عنه؟؟؟
ليتك الى جانبى الان ياعادل(رحاب بنفسها)
***- ***-
رجعت رحاب الى المنزل متعبه حزينه مهمومه..
لكنها نسيت كل ما بداخلها عندما رأت وجوه من فى البيت..
رحاب: ماذا هنالك؟؟ ماذا حصل؟؟؟
سالم: بابا تعب اوى..واحضرنا له الطبيب..وكويس انك جيتى عشان تدفعى للطبيب..
رحاب بقلق: مابه ابى؟؟ لماتعب؟؟
سالم بألم:الم تسمعى بماحصل؟؟
رحاب: لا ماحصل؟؟
سالم:البنايه اللى جنبنا...
ام سالم: لا ياسالم..اختك لسه راجعه من بره تعبانه..سيبها ترتاح يبنى..هى ناقصه؟؟؟
رحاب: مالهم؟؟ حصل ايه ياسالم؟؟ حصل ايه يمه؟؟؟
سالم: سقف الشقه وقع عليهم يارحاب..وماتت والدتهم فى الحادث..فما سمع بابا بالخبر تعب..خايف علينا احنا كمان..خايف لا نموت فى الشقه المعفنه دى..مهو لما السقف يوقع..يبقى البنايه كلها حتوقع..وكل البنيات اللى جنبها زيها..وكلنا حنموت هنا..
رحاب بخوف وهلع: لالالالا مش ممكن يحصل كده..احنا خلاص حنعزل قريب..متخفش ياحبيبى..متخفش..كلنا حنعزل..ماما..من بكره حتلمى اغرضنا الكويسه بس..الحجات الباليه سبيها مش عاوزينها..ناخد الصالح بس..وحنشترى كل اللى احنا عاوزينه جديد..ماشى يمه.؟؟؟
ام سالم وهى بتعيط..: بس منين يابنتى؟؟ منين؟؟
رحاب: ملكيش دعوه ياماما..ربنا حيحلها قريب اطمنى..الشقه ان شاء الله من نصيبنا..اطمنوا كلكم..
انا داخله اطمن على بابا واشوف الدكتور..
***- ***- **
الساعه 8 الصبح:
رحاب: الو؟؟
عادل: ازيك ياعمرى..
رحاب بحزن: الحمدلله ياحبيبى..عادل..تقدر تيجى العياده وقت استراحتى؟؟ انا لازم اكلمك ضرورى..
عادل: امممم..عندى محاضره مهمه اوى..بس ولا يهمك ياعمرى..ححاول اجى..ماشى؟؟
رحاب: بستناك ياعادل..حاول ياعمرى تيجى..
عادل: ححاول ياحبى..
***- ***- *
الدكتور حمدى: رحاب..تعالى مكتبى..
رحاب كانت تحاول تتهرب منه من الصبح عشان ماتدهوش ردها دلوقتى الا بعد ماتكلم عادل..
رحاب: ايوه يادكتور..
دكتور حمدى: فكرتى؟؟؟
رحاب: دكتور امهلنى
قاطعها: فكرتى؟؟؟
خافت رحاب ان تذهب الفرصه لغيرها..فقد رأت ممرضات ينتظرون خارج مكتبه..
رحاب: ايوه يادكتور..انا موافقه..
الدكتور حمدى: لكام؟؟؟
رحاب بخوف: ايه؟؟؟
الدكتور حمدى: اقصد سنه ولا سنتين؟؟ انا عارف انك محتاجه للمبلغ كله دلوقتى..وعلى فكره..لو وافقتى على سنتين..حتأخدى فوق 10000 جنيه 500 جنيه كتشجيع لك..هديه لبدايه عملك عند ماما..ها قلتى ايه؟؟
رحاب: ماشى يادكتور..انا حشتغل عند حضرتك سنتين..
دكتور حمدى: طيب خلاص..وعلى فكره كلمتك دى عندى وعد..ومافيش تراجع..والا اقولك..وقعى الاوراق حالا..عشان انا محبش حد يتراجع بكلمته معايا...
رحاب وهى تشعر انها تبيع نفسها للحقير: بالسرعه دى؟؟؟
دكتور حمدى: اه بسرعه..انا معنديش وقت اضيعه..
وانا متأكد كمان انك محتاجه للفلوس عشان تدفعى للشقه وتنقلى اهلك..وعلى فكره..عندك اسبوع بحاله..تتأكدى ان كل امورك وامور اهلك بخير..وبعد الاسبوع حتنتقلى للفيلا بتاعتى عشان تباشرى شغلك هناك مع ماما..
رحاب وهى تشعر انها مسلوبه المشاعر: حاضر يادكتور..
وقعت الاوراق..وستلمت شيك بالمبلغ..وخرجت من عنده..
***- ***- ***-
وقت الغداء..كانت رحاب تجلس فى كفتيريا العياده تنتظر عادل..وهى تشعر انها تلقت ضربه قويه على رأسها ولم تستفق منها بعد..
عادل: اتاخرت عليكى ياعمرى.؟؟؟
رحاب:لا ابدا..تعال نخرج..
عادل: تخرجى فين؟؟ وشغلك؟؟
مالك يارحاب؟؟ حصل ايه..ليه وشك مخطوف كده..قلقتينى اتكلمى..
رحاب: هششششش..تعال نخرج..
عادل مشى معها لكنه يشعر بمصيبه قادمه
عادل: رحاب: انتى اطردتى من شغلك؟؟
كلمينى ابوس ايدك..مالك بس ياعمرى؟؟
رحاب: كل شئ انتهى ياعادل..
عادل: انتهى ازاى؟؟ايه هو اللى انتهى..فهمينى..
رحاب:استنى ندخل اى كفتريا على الشارع..مش قادره اتكلم ياعادل..
***- ***- *
رحاب والدموع تنزل من عينيها:ده كل اللى حصل ياعادل..
كنت عاوزه استشيرك..اكلمك..اخد رأيك..بس مقدرتش..
انا خلاص انتهيت..انتهيت ياعادل..
عادل وهو مصدوم من دهاء الدكتور حمدى ولؤمه..عرف ان رحاب تحب عادل..ففكر بطريقه جهنميه تبعدهما عن بعض ويحتكرها له وحده فى منزله..استغل حاجتها للمال..فاشتراها بحجه والدته المريضه..
عادل: حبيبتى..سؤال..لو انا جانى عقد للخاج..مدته سنتين..حتستنينى ولا لا؟؟
رفعت رحاب رأسها لعادل وكلها امل..
رحاب: عادل!!!
عادل: عيونه..حبيبتى..انا بحبك..ولا يمكن اتنازل عنك ابدا ابدا..هو عاوز يحتكرك؟؟ طب وماله..خليه يحتكرك..عاوز ينزلنا بفلوسه..ولا يهمك..
تعالى اقولك حنعمل ايه..
***- ***- ***- ***-
انتظرونى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#89

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

وهو الدكتور ضمن ان امه حتعيش سنتين

إظهار التوقيع
توقيع : نيڨين
#90

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

يسلموووووووو حبيبتى
فى انتظار الجديد

#91

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
إظهار التوقيع
توقيع : زهره التحرير
#92

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

روعة يا ريمووووووووو
بس ايه حمدى ده كمان هى كانت نقصاه هو التانى
متتاخريش علينا يا ريمووووووو

إظهار التوقيع
توقيع : لحظة حنين
#93

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

بسرعه يا ريموووو
إظهار التوقيع
توقيع : طماطم
#94

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

واااااااااااااااع ليه وقفتي هنا ياريموووو ماكنت قولتلنا ايه فكرت عادل
في انتظارك على احر من الجمر

إظهار التوقيع
توقيع : ايمان المقصبي
#95

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

بسرررررررعة يا قمررررر حيعملوا ايه؟؟؟؟؟!!!!!
إظهار التوقيع
توقيع : salwa libya
#96

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

فينك يا عسل

كملي بسرررعه

إظهار التوقيع
توقيع : قدوتي رسول الله
#97

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

دكتور حمدي تعلب وحقير
إظهار التوقيع
توقيع : رحيق
#98

129878 رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نيڨين
وهو الدكتور ضمن ان امه حتعيش سنتين
ايوة ..
ملاحظة مهمه(ذكاء)
ممكن امه تموت قبل السنتين و رحاب تنفك منهم و فنفس الوقت تكون اخدت المقدم عشان الشقه!


برافو نيفين..




إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#99

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

انا جيت
إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#100

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

***- ***- ***- ***-
اخيرا دفعت رحاب المقدم بتاع الشقه وايجار شهرين قدام..
وخلال يومين كانوا انتقلوا للشقه الجديده هى وعائلتها..كما انها اشترت بعض الفرش المستعمل من احد المحلات التى تعرض اثاث نص عمر..وفرشت شقتهم..مش اوى لكن افضل من القديم..
وادخلت السعاده على قلب اسرتها جميعا..سلمى ووداد اخدوا غرفه لوحدهم..وامها وابوها غرفه..وسالم غرفه..والغرفه الاخيره لرحاب..بس كانت حزينه عشان مش حتسكن فيها ولا تتمتع بيها..
هى لم تخبر عائلتها بعد عن ماحصل معها..ومن أين جاءت بالمال..وفى الحقيقه ابدا لم يسألها احدا عن ذلك..يمكن لثقتهم بها..ويمكن لانها عودتهم انها دائما من تتصرف..لا تعرف..
عادل: رحاب..مستعده لتنفيذ اتفاقنا؟؟
رحاب:ايوه ياعادل مستعده..بس انت؟؟؟
عادل: انا ايه ياعمرى؟؟؟
رحاب: بحس انك انت اللى حتدفع الثمن..ايه زنبك اتعبك معايا سنتين؟؟
عادل: حبيبتى..انا بحبك..وعاوزك..ومش عاوز حد يقرب منك وبالخصوص السخيف ده..
رحاب: طب واهلك؟؟
عادل: ياااااه يارحاب...مالك بس..؟؟؟ ليه الخوف ده..ماما عارفه كل حاجه وموافقه..دى بتقول كويس حتى عشان اخلص دراستى واكمل تجهيز نفسى وهى فرحانه اوى عشان انا قررت اخطب..
رحاب: خلاص اللى تشوفه ياعمرى..
طب يلا بينا نكلم اهلك..
***- ***- *
اخبرتهم رحاب عن العمل الجديد لها..الذى اسكنهم بهذه الشقه..وانها مطره للذهاب والسكن هناك مع السيده العجوز التى ستعمل لديها منذ يوم السبت..
وطلب عادل يدها من والدها..وطلب ان يكتب كتابهما قبل رحيلها للعمل..حتى تكون زوجته امام الله والناس..
طبعا والدها وافق فهو يعرف بمقدار حبهما لبعض..ولن يوقف سعادة ابنته التى تشقى من اجلهم..رغم ان الكل حزن لحال رحاب..التى باعت نفسها من اجلهم..
***- ***- ***-
تم عقد قران رحاب وعادل فى اليوم التالى..فى حفل عائلى بسيط..كانت رحاب جدا سعيده بذلك..وحتى عادل كان سيطير من الفرح..لبسا الدبل..
واتفقا على ان تتم الدخله بعد انتهاء عقد عمل رحاب لدى الدكتور حمدى..
***- **
اخد عادل رحاب..ودخل بها غرفتها..حتى يتسنى لهما الانفراد ببعضهما البعض..
عادل بفرح: مش مصدق نفسى يارحاب..انتى خلاص بقيتى مراتى؟؟؟
رحاب بخجل: ايوه ياحبيبى خلاص..
عادل: تصدقى ياعمرى مش عاوز الليله دى تخلص ابدا..
رحاب بحزن: ولا انا..بجد مخنوقه ياعادل..
عادل: لالا ياعمرى
جلس بجانبها واحاطها بيده وقربها منه..طبع قبله حنونه على شعرها الجميل..
عادل: متفكريش ياعمرى باى حاجه غير ليلتنا الحلوه دى..
كان نفسى نخرج نتعشى بره بس انتى اصريتى اننا نقعد هنا..
رحاب وهى تنظر له: يمكن عشان عاوزه احفظ اكتر تفاصيل منك..حاسه انى حفارقك طول العمر..
عادل يريد ان يشغلها ويغير الموضوع
عادل: انما تعالى هنا قوليلى..ايه الجمال ده..كنتى مخبيه عنى كل الحلاوه دى فين؟؟؟
رحاب بخجل: يووه ياعادل..متكسفنيش..
عادل: احلى واحلى..لما الخدود الحلوه دى تبقى بميى..حتبى احلى بكتير..
كانت رحاب جميله فعلا..بشعرها الطويل المرفوع بشكل حلزونات مرتبه..ومكياجها البسيط الهادئ الذى اظهر جمال عينيها العسليتين..وجمال وجهها المستدير..كانت متألقه رائعه لم يتعود عادل ان يراها بهذا الجمال..
اقترب عادل منها وقبل خدها برفق وحب..فخجلت منه رحاب وكانت تريد ان تقوم من جانبه..لكنه امسك بيدها..ورفعها لشفايفه وقبلها بكل حب..
عادل: انتى الان زوجتى..ومن حقى ان اقبلك واحتضنك..هل انتى خائفه منى؟؟؟
رحاب: لا..لكن...
عادل: هههههه طيب..اخبرينى..ماذا ستفعلين بغيابك عنى؟؟؟
وقضيا باقى ليلتهما بالحديث والغزل الخفيف الى ان دقت الساعه 2 ليلا..قام عادل وانصرف الى منزلهم..بعد ان ودع رحاب بقبله حاااره على شفتيها..على امل اللقاء غدا..فهو اخر يوما سيكونان فيه معا..ولا يعرفان متى ستتكرر لهما هذه الفرصه..
***- ***- ***-
فى اليوم الاخر تأخرت رحاب فى الاستيقاظ من نومها..بسبب السهر والتفكير..فرغم سعادتها فهى لا تستطيع ان تمنع نفسها من التفكير فى المجهول الذى ينتظرها يوم غد السبت..
عند الغداء حضر عادل ليتغدى معهم..بناء على طلب عمه ابو سالم..
جلس بجانب رحاب..وكان الكل فرح من اجلهما..
وبعد الغداء خرجا معا..يتنزهان..وفى المساء اخدها لمنزله لاول مره..
حيث كانت والدته واخوته فى انتظارهم..تعشت رحاب معهم..واحبت كثيرا ام عادل السيده الطيبه..
وتمنت ان لا ينتهى هذا اليوم ابدا..
ثم اخدها عادل للبيت حتى تستعد ليوم غد..وهناك جلس معها حتى الساعه 12 عشر..فهو لا يصدق انها ستتركه وتذهب عنه..لكنها وعدته ان تكلمه بالهاتف كل يوم ان استطاعت..وستخبره عن كل الامور التى تحدث معها..
كان عادل يحاول ان يزرع فيها الثقه ويشجعها..لكنه كان يحتاج من يشجعه على فراقها..
كانت لحظات مره..حتى على اهلها..فامها واخواتها كانوا دائمين البكاء كلما رأوها تحزم اغراضها..اما والدها فقد كان يشعر بالاعياء..ويشعر ان عجزه ومررضه هو سبب ما به رحاب..فلو كان بصحه جيده ما اعتمد على ابنته حتى تحل كل مشاكلهم..
كانت رحاب تحاول ان تبين انها اقواهم وانها ليست مهتمه للامر..لكنها كانت تكابر فقط..فماهى فيه صعب جدا..لكنها اشفقت على حال امها المسكينه..ووالدها العجوز..وحبيبها عادل..الذى سيشعر اكثر منهم جميعا بافتقادها..فهى كانت تقضى كل وقتها الحر معه حتى على الهاتف..
***- ***- ***-
انتظرونى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#101

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

لكنه امسك بيدها..ورفعها لشفايفه وقبلها بكل حب..


بعد ان ودع رحاب بقبله حاااره على شفتيها


ايييييييه الحلاااااااوة دييييييييييي؟!!!

إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#102

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

تسلمى يا ريمووووو

بسرعه

إظهار التوقيع
توقيع : طماطم
#103

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

مستنينك يا قمررررر
إظهار التوقيع
توقيع : salwa libya
#104

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

يا عيني ع الحب الجميل
وياعيني عليهم من الفراق المر
منتظرينك ياقمر

إظهار التوقيع
توقيع : رحيق
#105

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

نسلم ايدك وفى انتظارك ياقمر
إظهار التوقيع
توقيع : zozoweza
#106

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

جميل جدا ياريمووووووو
وفى انتظارك

إظهار التوقيع
توقيع : لحظة حنين
#107

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

تسلم ايدك
في انتظارك

إظهار التوقيع
توقيع : ايمان المقصبي
#108

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

جميل جدا ياريموووو
وفى انتظارك

إظهار التوقيع
توقيع : زهره التحرير
#109

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

برافوووووووووو يا ريمووو فى الانتظار الحار
إظهار التوقيع
توقيع : طماطم
#110

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

انتى فين يا ريموووووووووو
عاوزين الباقى

إظهار التوقيع
توقيع : لحظة حنين
#111

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

رووووعه ياريموووو
ايه الرومانسيه دى
يارب صبرنا

#112

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

فينك يا ريموووو
إظهار التوقيع
توقيع : طماطم
#113

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

رييييمووووووووو
إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#114

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ريموووووووو
إظهار التوقيع
توقيع : لحظة حنين
#115

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

رييييييييموووو
إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#116

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

يا ريمووووووو
إظهار التوقيع
توقيع : طماطم
#117

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

فين جزء النهاردة ياريموووو
إظهار التوقيع
توقيع : رحيق
#118

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ريمووووووووو انتى فين
إظهار التوقيع
توقيع : لحظة حنين
#119

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

يلا بقي يا ريموووووو
إظهار التوقيع
توقيع : طماطم
#120

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ريييييموووووو
إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#121

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

إظهار التوقيع
توقيع : نيڨين
#122

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

يا ريمووووو
إظهار التوقيع
توقيع : طماطم
#123

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

يووووه

شكلها مش عاوزة تكتب!

إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#124

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

مرات تكون مشغولة يا بنات اصبروا عليها شوي
إظهار التوقيع
توقيع : salwa libya
#125

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

انا ماكنتش اعرف انك منزلة بقية الرواية وعرفت بالصدفة
انا قريتها اليوم كلها روعة مشوقة رومنسية ومثيرة
شكرا شكرا ريموووووو على الرواية وارجوكي كملي

إظهار التوقيع
توقيع : bassouma
#126

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ريموو نامت!
إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#127

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ايه الجمال ده يا ريموووووو
إظهار التوقيع
توقيع : amira ali
#128

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ريمووو..!
مش معقول !!
يومين!؟؟!
اهئ اهئ اهئ!

إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#129

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

مشكوووورررة
إظهار التوقيع
توقيع : اوزاريس
#130

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

يا جماعه ريمووو تعبانه ومش تقدر تكتب دلوقتى

إظهار التوقيع
توقيع : طماطم
#131

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

الف سلامه عليكى ياعمرى
الله يزيل الشر عنك

#132

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

سامحونى حبيباتى والله

انا عارفه انى مقصره معاكم

هذا جزء بسيط كتبته بس ماقدرت اكمله

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#133

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

هاقد اتت لحظه الوداع..كان الكل هناك..حتى عادل..كانت رحاب تشعر انها ستساق الى المدبح وليس الذهاب للعمل..
احتضنت امها وابيها..كأنها لن تراهم مره اخرى..كان الكل يبكى..هى لا تعرف كيف سيكون نظام عملها..هل سيكون لها اجازات؟؟ وكيف ستقضيهم..وأين...كل ماتعرفه انها مسافره الى بلده بعيده..ولن تستطيع كل يوم اجازه ان تجئ وتذهب..سيكون مرهقا لها ولمصروفها..
ولا تعرف طبيعه عملها هناك..ولا هى كيف اطباع السيده التى ستعمل معها..كل الاجوبه مع الدكتور حمدى..الذى اكتفى باعطائها العنوان..وقال لها انه سوف يعطيها..التعليمات حالما تصل الى مكان عملها..
كانت تفكر بكل ذلك وهى تنظر الى اخوتها..وتودعهم..
وتنظر الى انحاء الشقه التى لم تفرح بها حتى..ولم تعش بعد ايامها بين جدرانها حتى ستفارقها بهذه السرعه..واخيرا..نظرت الى عادل الذى كان كمن فقد له اعز انسان..بدى شاحب متعب متهالك..وفى عينيه شوق كبير ودموع يأبى كبرياء الرجوله ان يذرفها..او يريها لاى انسان حتى اعز مخلوف له..حبيبته وزوجته رحاب..
عادل:يلا عشان ماتتأخريش على الاتوبيس..
رحاب بحزن يقطع قلبها..وعدم المقدره علىالكلام..لانها ان تكلمت سوف تبكى وهى لا تريدهم ان يروها اخر مره بهذا المنظر..لقد تعودوا عليها قويه صابره تتحمل كل البلاء..والان ايضا ستكون كذلك..رغم قوه الموقف..حملت اغراضها ودون اى كلمه خرجت من الشقه..وخرج معها عادل..الذى حمل حقيبتها الكبيره..
ركبا تاكسى للمحطه..جلس بجانبها..وامسك يدها ووضعها بحضنه بعد ان قبلها..
رحاب تنظر له..تريد ان تملى عينيها منه..تريد ان تحفظ شكله..تريد ان تطبع وججججججججججججه فى مخيلتها حتى تراه اى وقت تشاء..
عادل بصوت مكتوم من البكاء المرير المحبوس: رحاب متعزبنيش..متبصيش كده ليا..
رحاب بحب كبير: عادل انا خايفه..خايفه اوى..
عادل بحب اكبر: ليه ياعمرى؟؟انتى رايحه تشتغلى عند ست كبيره..فليه الخوف؟؟
رحاب: معرفش..حاسه انى رايحه للمجهول..مش عارفه حيحصل لى اايه..
عادل: لا ياعمرى متخفيش..صحيح الدكتور حمدى نذل وبيستغل الامور لصالحه..بس كلمه حق..بيحترم عمله ولا يمكن يخدع حد..هو ندل ويمكن بيرسم على امور..بس اكيد الموضوع حقيقى اللى اخدك عشانه..تأكدى من الموضوع ده..والا كنت كسرت الدنيا كلها ولا خليتك تروحى عنده..
رحاب وهى تسند رأسها على صدر عادل: كمان خايفه..خايفه تزهق من انتظارى وتمل..
خايفه وحده تانيه تسرقك منى..
خايفه الدنيا ومشاكلها تلهيك عنى؟؟
عادل بحب وهو ينظر لعنيها:بقى انتى اللى خايفه ولا انا؟؟ مراتى حبيبتى رايحه عنى بعيد ومش عارف حتكون فين ولا مع مين ولا ازاى حتعيش حتتزكرنى ولا حتنسانى..ااااه يارحاب..بس لو استنيتى شوى وموقعتيش الاوراق..بس نعمل ايه..دى حكمه ربنا واردته..

***- *

انتظرونى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#134

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

تسلمى حبيبتى
والله مقدرين تعبك فبلاش تيجى على نفسك وتكتبى طالما تعبانه احنا ممكن نستنى
ربنا يشفيكى ويعفى عنك ويتملك على خير
الجزء روووووعه

#135

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

تسلمى يا ريموووو

روعه

إظهار التوقيع
توقيع : طماطم
#136

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

شكرا حبيباتى

والله عارفه انكم احلى اخوات

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#137

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

سلامتك يا حبيبتي
وتسلم ايديكي يا قمررر
مستنينك

إظهار التوقيع
توقيع : salwa libya
#138

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

سلامتك يا ريمووووو بعد الشر عنك
إظهار التوقيع
توقيع : amira ali
#139

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

شكرااا ريموو!
خلاص انا مش حتعبك تاني اختباراتي بكرة!
ههههههههههههه

إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#140

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

سلامتك الف سلامة
تسلم ايدك مقطع حلو كتير
اهم شئ عندنا صحتك ياقمر

إظهار التوقيع
توقيع : ايمان المقصبي
#141

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

الف سلامه ياقمر بعد الشرعنك
تسلمى ياقمر يارب

إظهار التوقيع
توقيع : زهره التحرير
#142

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

الف سلامة عليكى ياغالية
وربنا معاكى يارب
بس برضه ابقى طمنينا عليك

إظهار التوقيع
توقيع : لحظة حنين
#143

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

شكرا حبيباتى

ربى يسلمكم يااااارب
\
تابعونى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#144

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

***- ***- ***-
وصلت رحاب للمحطه وركبت الاتبيس بعد ما ودعت عادل ودموعها تنزل بغزاره..
تركته وركبت الاتبيس ..طول الطريق وهى بتتزكر نظرات عادل وهو بيودعها كانت حزينه كثيرا..قد ايه بيحبها الانسان ده..واكيد مش حتلاقى حد يحبها زيه..
وهى ايضا تحبه كثيرا ولن تبدله ابدا باى شخص اخر بالكون..
عند المغرب وصلت للبلده التى اعطاها الدكتور حمدى عنوانها..نزلت من الاتوبيس..وطلبت من سائق اجره كان موجود هناك ان ياخدها للفيلا التى اعطته عنوانها..كان البلد زراعى جميل عباره عن قريه كبيره..معظم اراضيها مزروعه خضراء..وسكانها بسطاء وطيبين..ترى الابتسامه على وجوههم من دون ان تكلمهم او تعرفهم..
سائق الاجره: هو انتى الممرضه الجديده للهانم بالفيلا؟؟
استغربت رحاب من سؤاله: نعم كيف عرفت؟؟
السائق:اصل يابنتى البلد هنا صغيره وكلنا نعرف بعض والاخبار تنتشر بسرعه..وعرفنا ان الممرضه القديمه مشيت..انا بنفسى وصلتها للمحطه..مع انها مطولتش هنا..
شعرت رحاب بالفضول..فهى لا تعرف اى شئ عن طبيعه عملها هنا ولا مايحدث معها..
رحاب: ليه هى قعدت اد ايه؟؟؟
السائق: مش كتير..يمكن 4 شهور بس.. ولما سألتها ليه حتروحى بالسرعه دى..قالت دى اوامر الدكتور..
شعرت رحاب بالحيره..لما يأمرها بالذهاب..ويطلب من رحاب المجئ بهذه السرعه..
رحاب: خير يارب..
السائق: ماشاء الله عليكى شكلك ست طيبه اوى..والست الكبيره كمان طيبه اوى..ربنا يوفقك بشغلك
رحاب: شكرا لك ياعم..
وصل السائق بها وانزل حقائبها ودق الجرس لها وانصرف..
فتحت الخادمه الباب..ورحبت برحاب: اهلا بك يا انستى..اتفضلى يا انسه رحاب..
عرفت رحاب ان لديهم معلومات عنها..
دخلت الى الفيلا الواسعه الجميله على طراز الفلل القديمه والصرايات..والعزب المبنيه وسط المزارع والحقول..
كان كل شئ رائع وجميل..
الخادمه:انا راح اخدك لغرفتك عشان ترتاحى..دى الاوامر يا انسه..
رحاب لم تمانع..وتبعتها الى خلف الدرج حيث يوجد باب يؤدى الى غرف كثيره..فتحت الخادمه اول باب منهم..وادخلت الحقائب ورحاب تتبعها..
كانت غرفه واسعه وانيقه..بها اثاث بسيط لكنه جميل ونظيف..ولها نافذه واسعه وشرفه خارجيه تغطيها ستائر من الشيفون الابيض..الخفيف التى تطير وتتحرك مع نسمات الليل اللطيفه...
الخادمه..: هنا حمامك..تستطيعين ان تأخدى راحتك حتى الساعه 8 موعد العشاء..يجب ان تحضرى للصالون وقتها..عن اذنك..
تركتها الخادمه بسرعه وانصرفت..
استغربت رحاب من هذه الاوامر..لكنها كانت متعبه فلم تهتم للامر..اقفلت الباب وبدات فى ترتيب حقائبها..كانت الساعه السابعه تقريبا..اخدت لها ملابس خفيفه ودخلت الحمام الواسع الجميل فى غرفتها..اخدت لها دش سريع يريح اعصابها قليلا وينعشها..خرجت ولفت شعرها بالمنشفه..وقتت ساعتها على الساعه الثامنه الا ربع ونامت قليلا..
***- ***- **
عند الساعه الثامنه كانت مستيقظه وجاهزه للعشاء كما هى الاوامر..
خرجت من غرفتها واتجهت للصالون الذى تتذكره منذ دخولها للبيت..
لم يكن هناك احد بعد..
:دقيقه بمواعيدك كما انتى دائما..
انتبهت رحاب لمصدر الصوت من ورائها وهى مستغربه..
دكتور عادل: اهلا بك ممرضه رحاب..كيف كانت رحلتك؟؟؟ وهل استمتعتى بغرفتك؟؟
رحاب باستغراب واضح: اهلا دكتور..شكرا لك..والحمدلله كانت رحلتى ممتازه..والغرفه جميله ومريحه شكرا
دكتور حمدى: اتفضلى من هنا..
مشت رحاب وراءه وهى متنرفزه من وجوده هنا..
اخدها لغرفه الطعام..حيث كانت والدته المسنه التى تلبس الملابس البيضاء تجلس على رأس الطاوله..على كرسيها المتحرك..
ابتسمت لها رحاب بمرح وترحيب
دكتور حمدى:هى دى رحاب ياماما اللى كلمتك عنها..
ام الدكتور: اهلا بك يابنتى..حمدالله على سلامتك..
تقدمت منها رحاب ومدت يدها تسلم عليها: اهلا بك ياستى الحجه..
نظرت الام باستغراب الى ابنها بسرعه: بس دى مخطوبه يا ابنى؟؟؟
نظر دكتور حمدى بسرعه الى رحاب ويدها..فرأى الدبله
دكتور حمدى:ايه؟؟؟مخطوبه؟؟؟ انتى من امتى اتخطبتى يارحاب؟؟
رحاب: ايه؟؟انا مش فاهمه حاجه..ايه دخل خطوبتى بعملى هنا؟؟؟
دكتور حمدى بغضب: ردى عليا انتى امتى اتخطبتى؟؟ولمين؟؟؟
رحاب: انت باى حق تسرخ عليا يا دكتور؟؟ هو انت اشترتنى بشغلى عندك؟؟؟
دكتور حمدى: متعليش صوتك هنا انتى سامعه؟؟
رحاب: انا معلتش صوتى يادكتور..انت اللى عليت صوتك واعد بتغلط فيا..هو ايه طبيعه العمل هنا؟؟؟انا مش فاهمه حاجه..
دكتور حمدى نظر لها نظرات ملئها الشر وتركهم ومشى..
ام الدكتور..: تعالى يابنتى..اجلسى هنا جنبى..
رحاب: حاضر ياحجه..
جلست رحاب بجانبها...
الحجه: معلش..اعذرى عصبيه ابنى..بس هو مبيحبش حاجه تكون غير متوقعها..هو كان قالى انك انسه..فانا استغربت انك مخطوبه..عشان كده هو اتنرفز لانه ظهر مبيعرفش حاجه عنك... هو بيحبنى اوى..وعاوز يستأمنى عند انسانه امينه عليا..وبيعرف عنها كل حاجه..مش فجأه يعرف انها اتخطبت وهو مبيعرفش الحاجه الصغيره دى..
رحاب لم تقتنع بكلامها..لكنها احترمت انها تحاول ان تهدئها وتطمئنها..فسكتت عن الموضوع..
الحجه: ممكن نبدأ العشاء؟؟
رحاب بكل احترام: طبعا ياحجه..والدكتور؟؟؟
الحجه: لمايروق حياكل..متخديش فى بالك..
طلبت الحجه طعام العشاء لهما هما الاثنتين فقط..واكلتا بدوء وراحه..وكانت الحجه بين الحين والاخر تحدث رحاب باى شئ يخطر على بالها لتنسيها هذا الاستقبال الغريب عليها..
***- ***- ***-


تابعونى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#145

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

بدأ الاكشن هههههـ
تسلم ايديكي في انتظارك

إظهار التوقيع
توقيع : salwa libya
#146

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

حمدلله على السلامه يا قمر
ابدعتى كا عادتك


تسلم اناملك

إظهار التوقيع
توقيع : زهره التحرير
#147

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

رااااااااائع تسلم ايدك
في انتظارك

إظهار التوقيع
توقيع : ايمان المقصبي
#148

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

يتصفح الموضوع حالياً : 6 (5 عدلات و 1 زائرة)
‏ايمان المقصبي, ‏الـــمـــتـــألـــقـــة+, ‏طافى, ‏منصورية+

إظهار التوقيع
توقيع : ايمان المقصبي
#149

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

منوورات حبيباتى

ربى يسعدكم ويسلمكم

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#150

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

راااائع يا ريموو.!. كعادتك..
مبدعه!

إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#151

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

منورات حبيباتى
إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#152

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

احسن كده هو كان اشتراها وللا ايه
منتظرينك حبيبتي والف سلامة عليكي

إظهار التوقيع
توقيع : رحيق
#153

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

الله يسلمكم حبيباتى منووووورات
إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#154

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

سلامتك ريمووو الله يشفيكي
حلوة الاحداث والرواية روعة شكرا لأنك بتجمعنا وبتسعدينا

إظهار التوقيع
توقيع : bassouma
#155

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ريمووووووووو بجد انتى مبدعة
ايوة كدة نورى المنتدى بنورك الرومانسى

إظهار التوقيع
توقيع : لحظة حنين
#156

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

فينك يا ريمممممممووووو
اوعي تتأخري تاني

إظهار التوقيع
توقيع : قدوتي رسول الله
#157

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

حمدلله علي سلامتك يا ريمووووو
جزء صغير بس مشوق اوي

إظهار التوقيع
توقيع : amira ali
#158

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

منوورات حبيباتى

تابعوونى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#159

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

**
كانت الحجه ام حمدى جدا طيبه ومتفهمه..مختلفه تماما عن ابنها الدكتاتور العصبى..
لم ترتح رحاب لما حصل معها رغم محاولات الحجه تغيير مزاجها والدفاع عن ابنها واعطائه مبررات واهيه..
بعد العشاء اخدت رحاب الحجه الى غرفتها...واعطتها الادويه التى موجوده بجانبها بعد ان تأكدت من الوصفات..ثم قرأت لها بعض صفحات من القران الكريم بناء على رغبت الحجه..الى ان نامت..ثم تركتها وخرجت عنها..
دكتور حمدى: هل نامت والدتى؟؟؟
رحاب: نعم سيدى..لقد نامت..
دكتور حمدى: سيدى؟؟؟
رحاب: اهنالك شئ اخر مطلوب منى سيدى؟؟
دكتور حمدى: رحاب لا تعاملينى هكذا...انا اسف لانى غضبت منك ورفعت صوتى..لكنك خدعتنى..
رحاب: نعم؟؟؟ عفوا؟؟ خدعتك بماذا يا دكتور؟؟ هل وعدتك بالزواج مثلا؟؟ ام طلبت منى ان ابقى عزباء فخدعتك؟؟؟ ثم انت ما دخلك بى اكنت عزباء ام متزوجه ام ام حتى؟؟؟ انا هنا لاذى لك عملا فقط لا اكثر ولا اقل..ارجوا ان لا تتدخل فى حياتى الخاصه لا من بعيد ولا من قريب..
دكتور حمدى: انتى مخطأه يا انسه..
انتى منذ اللحظه التى وقعتى على الاوراق صرتى ملكا لى..اعاملك كما اشاء واطلب منك ما اشاء تعملين اينما اشاء..
رحاب: هههه انت تحلم..اكيد انت تحلم..
دكتور حمدى: انتى لا تعرفيننى يرحاب..ولا تستفزيننى حتى لا تندمى..اسمى ما اتقوله لك..منذ هذه اللحظه..لن تخرجى خارج اسوار هذه الفيلا الا بعد سنتين حينما ينتهى عقدك..او اامر انا بذلك..لا تحلمى ان تتحررى منى قبلها..ولا لاى سبب...انتى هنا رهينتى انا فقط..وحاولى ماتستطيعين لكن انا احذرك من ما ستنالين من اذى كل مره تحاولين فيها الهرب..او طلب المساعده من احد..والان
منذ الغد جل وقتك تخصصينه لامى فقط..تأكلين معها,,ةتنامين بعد ان تنام هى..لا اريد منك اى تقصير لها..اتفهمين ذلك؟؟؟
رحاب كان رأسها يدور لكثير من ماقاله لها..ماذا يعنى انها اصبحت ملكه...ماذا يقصد بتحذيراته لها..وانها مسجونه هنا؟؟؟ ماذا يعنى هذا المجنون؟؟؟
ماقصده؟؟؟
تركها وانصرف عنها...
وهى كانت لا تفهم مايجرى حولها..مشت الى غرفتها..دخلت..فكانت الطامه الكبرى..لقد كانت حاجياتها مبعثره هنا وهناك..وكل اشيائها غير مرتبه..من عبث بها..واين هاتفها..لقد اختفى..بحثت عن محفظتها وبطاقاتها فيها نقودها وكل اوراقها الثبوتيه..لقد اختفت..ما الذى يحدث هنا؟؟
دكتور عادل: نسيت ان اخبرك..ان كل الحجيات الناقصه هنا ستكون معى الى ان تتحررين منى..
رحاب: انت مجنون..ارجع لى حاجياتى..وهاتفى بسرعه..اين تعتقد اننا نعيش؟؟ باى قرن..زمن العبوديه انتهى يا سيد..
دكتور حمدى بهدوء: اسمعى ياحلوه..كلما اطعتنى كلما كان حالك افضل..وكلما عاندتى ورفعتى صوتك وشعاراتك الباليه هذه كلما تحولت حياتك هنا الى جحيم..والان تصبحين على خير..وعلى فكره..والدتى تاخد علاجها بالساعه 3 صباحا لا تنسى..
رحاب: ارجعى لى هاتفى..ليس من حقك ان تمنعنى من ان اتحدث الى اهلى واطمأنهم علىّ..
دكتور حمدى: ههه اهلك ام حبيبك عادل؟؟؟
على فكره: لن تريه بعد الان..ساريكى ما سافعله به..سوف انفيه من الوجود قريبا..اتحبينه؟؟اذن تحملى ما ستواجهينه منى..
رحاب: لا تهددنى اتسمع..انت مجنون..وانا لن ابقى هنا ولا ثانيه واحده..لن ابقى..
وخرجت مسرعه من الغرفه متجهه الى باب الفيلا..لكنه كان مقفل...حاولت فتح النافذه لكنها لم تستطع..بحثت عن مخرج لم تجد..ما الذى فعلته بنفسها..--اين رمت بنفسها..من هذا الانسان المريض الذى سلمت نفسها له؟؟؟
بينما كانت تحاول ان تفتح النافذه الاخرى لم تشعر الا بيد تجرها من حجابها..وبالتالى انفك الحجاب وامسكها من شعرها بعنف..
دكتور حمدى: الا تفهمين تحذيراتى...
رحاب بصراخ: اتركنى يامجنون..اتركنى...لا اريد ان ابقى هنا..
اخدها من شعرها ورماها على الارض بعنف فرتطم رأسها بالارض بقوه..واغمى عليها..
***- ***- ***-




تابعوونى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#160

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ليه كده يازفت ياللى اسمك حمدى انت
عايزين تكون نهايته سوده ياريموووووو
حمد الله ع سلامتك ياقمر

إظهار التوقيع
توقيع : ضوء النهار
#161

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

عااااااوزااااااه يمووووووت
هالززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززففففت
حذبححححححححه

إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#162

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

دا مجنون دا ولا إيه !!!!

إظهار التوقيع
توقيع : نيڨين
#163

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

مش ممكن يا ريمووووووو
انتي مختلفة جدا في روايتك دي
كل مرة شوقي بيزيد نفسي اقراها كلها مرة واحدة
اجيلك البيت ولاايه

إظهار التوقيع
توقيع : amira ali
#164

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

لا شكلها النهاية حتكون صعبة اوي
مستنينك يا قمررر لا تتاخري علينا

إظهار التوقيع
توقيع : salwa libya
#165

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

برافوووووووو ريمووو
كملى بسرعه

إظهار التوقيع
توقيع : طماطم
#166

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ايه شغل الجنان ده؟
هنستنى سنتين في الحبسة دي؟


إظهار التوقيع
توقيع : رحيق
#167

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ريمووووو انتى فين
ايه حمدى ده كمان هى كانت نقصاه ولا ايه بالظبط

إظهار التوقيع
توقيع : لحظة حنين
#168

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

اعذرونى غالياتى
اليوم مكتبتش حاجه

كنت بزياره لاخوتى المعتقلين بسجون النظام الحاكم الظالم
ونفسيتى زفت عشانهم

دعووواتكم لهم بالفرج

ربنا على الظاااااااالم

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#169

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ربي يكون معاك يا ريمووو
اللهم فرج عنهم وعن جميع اسرى المسلمين

إظهار التوقيع
توقيع : salwa libya
#170

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ربنا معاكى يا ريمووو ويخرجهم بالسلامه
إظهار التوقيع
توقيع : طماطم
#171

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ربنا ينصرالحق ويفك أسرهم ان شاء الله
إظهار التوقيع
توقيع : رحيق
#172

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ربنا يفك اسرهم هما وكل مظلوم يارب
إظهار التوقيع
توقيع : زهره التحرير
#173

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ربنا معاكي وان شاء الله ربي يفك اسرهم واسر كل المسلمين
إظهار التوقيع
توقيع : ايمان المقصبي
#174

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ربنا يفك اسرهم
إظهار التوقيع
توقيع : amira ali
#175

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ربنا معاكى ياحبيبتى ويكون فى عونهم يارب
وربنا يفك اسرهم
ومنه لله الظالم فى كل مكان

إظهار التوقيع
توقيع : لحظة حنين
#176

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ربنا يفك اسرهم
إظهار التوقيع
توقيع : bassouma
#177

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ربنا معاكي يا ريمووووو

ربنا يفك اسرهم يا رب

إظهار التوقيع
توقيع : قدوتي رسول الله
#178

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

اسفه على ازعاجكم حبيباتى بهمومى

سامحونى


وشكرا لكم على مشاعركم الحلوه النبيله

اللهم امين

ربنا ينصرنا على كل من ظلمنا

او رضى بظلمنا

تابعونى حبيباتى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#179

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

فتحت رحاب عينيها وهى تشعر بالم فى رأسها..تحركت يمينا ويسارا تريد ان تصحصح لتتذكر ماحدث لها...حاولت رفع يدها لتتحسس رأسها الذى يطق كأنه دقات الساعه..لكنها تفاجأه ان يدها مقيده للسرير..فتحت عيناها على وسعهما..نظرت حولها..كانت فى غرفتها..لكنها مقيده للسرير برباط قاسى ابيض..وكلما حركت يداها كان الرباط يألمها كأنه سوف يحفر يدها ويمزق جلدها..فتوقفت عن المحاوله من شده الالم..ما الذى يحدث لها..بدأت دموعها بالنزول..اكيد هو من قيدها..انه مجنون رسمى..لما يفعل بها ذلك؟؟
دكتور حمدى: اكيد تتسألين لما فعلت بك ذلك؟؟؟ لقد حذرتك يارحاب..من ان تحاولى الخروج من هنا من ذون اذنى او الهرب..ليس من حقك ان تفعلى اى شئ..سوى ما اامرك به..
رحاب: انت مجنون..مجنون بجد..كيف انا لم الاحظ الجنون عليك؟؟ كيف؟؟
دكتور حمدى ببرود: اسمعى يارحاب..انا هنا فى اجازه..انتى تعلمين ان العياده كلها ملكى..واستطيع ان اداوم بها متى اشاء وان اكون هنا متى اشاء..لكنى دكتور ولى مواعيد ومشاغل..انا سااذبك حتى تكونى عاقله..وعندما اشعر انك لن تتهورى كما البارحه..عندها فقط اتركك واذهب وانا مطمئن على امى معك..وانك لن تقدمى على اى عمل جنونى..
رحاب ببكاء مرير: انت الجنونى هنا..انت اجن انسان عرفته بحياتى..كيف تكون دكتور ومجنون..كيف يأمن الناس على نفسهم بين يديك..
اقترب منها وشد الرباط بيدها واخد يحركه حتى يألمها ويعذبها..وهى تصرخ من الالم..
دكتور حمدى: نعم اصرخى..ابكى..هذا سيكون عقابك كلما تماديتى معى بالكلام..او زل لسانك اللذيذ هذا باى كلام لا يعجبنى اتفهمين؟؟؟ تكلمى اتفهمين؟؟
رحاب من بين الالم والدموع: نعم..فهمت..نعم..
دكتور حمدى: لو سمعت منك اى كلمه لا تعجبنى سيكون لك عقاب..اسمعتى؟؟
رحاب بخوف: حاضر..لم اتحدث..حاضر..
تركها وخرج عنها..
ظلت تبكى وتبكى..لكن ما الفائده..كانت يداها تألمانها ومكان الرباط اصبح لونه احمر قانى بل وقد بدأت التشققات تظهر عليه وبعض قطرات الدم هنا وهناك..
رحاب: لما يحدث معى ذلك ياربى..لم اغضبك يوما ولم اهمل فى واجباتى..ااااه ياربى ياحبيبى انقذنى من هذا العذاب والهم..هل انا عبده غير صالحه يارب؟؟؟الم اطعك واكون دائما عبدتك الصالحه المطيعه؟؟ارجوك ياربى كن معى..لا تتركنى ولا تحرمنى من رحمتك ورأفتك..ارجوك يااااارب..
ظلت يومين على هذا الحال..مقيده للسرير لا تستطيع حتى ان تحرك يداها..من الالم..عله يشفق عليها ويطلق سراجها..لكن هيهات..كان عنيد ومتكبر وجبار..كان يطعمها غصبا عنها..وياخدها للحمام ولا يسمح لها بان تقفل الباب ولا ان تغلقه بالكامل..كانت تعيش فى ذل..
اخيرا اقتنعت انه ثعلب ماكر..ولن تنفع معه الا الطاعه والحيله..فلتطعه الان وتفعل مايشاء..حتى يذهب من هنا مطمئن ومن ثم تهرب او تطلب مساعده والدته فى تحريرها..المهم ان يأمن لها..
***- ***- **




**
تابعونى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#180

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

لــــــيــــــــــه كده يا ريمووو!
إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#181

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

متابعينك حبيبتي
ياعيني عليكي يارحاب

إظهار التوقيع
توقيع : رحيق
#182

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

منوورات حبيباتى
إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#183

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

مش عارفه عندي احساس انك بتنتقمي مننا ياريمو , عشان تعبانه ومكتئبة وبنلح عليكي تكتبي , فاقلتي والله اسلط عليهم الدكتور يرفع ضغطهم
هههههههههههههههه , غرام وانتقام

إظهار التوقيع
توقيع : نيڨين
#184

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ههههههههه


نغير شوى يانيفين

مش كله حب ورومنسيه

عيشوا الاكشن شوى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#185

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

هو أكيد سادي وبيحبها بس والله ياريمو لو خلتيها تحبه لنعمل مليونيه في التحرير ونقول
عدلات تُريد إسقاط الداكتوووووور

إظهار التوقيع
توقيع : نيڨين
#186

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

يعجبني الاكشن يا ريموووو بس اهم شئ ان النهاية تكون سعيدة
في انتظارك يا قمرررررررر

إظهار التوقيع
توقيع : salwa libya
#187

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

هههه

سيبوا ميدان التحرير بحاله

حتى هنا حتجيبوه؟

هههههههههه

منورات حبيباتى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#188

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ابكيتينى يا ريمووووو
والله العظيم انا بعيط
يلى بقى صلحينا

إظهار التوقيع
توقيع : زهره التحرير
#189

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ربي معاك يارحاب مسكينة حالها يصعب عالكافر
في انتظارك ياريمووو وجيبيلنا اخبار حلوة على رحاب

إظهار التوقيع
توقيع : ايمان المقصبي
#190

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

هههههههههههه

حاضر حبيباتى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#191

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

انتى فين ياريمووووووووووو
عاوزين نعرف ايه اللى هيحصل

إظهار التوقيع
توقيع : لحظة حنين
#192

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

ده اكيد هربان من مستشفي المجانين
إظهار التوقيع
توقيع : amira ali
#193

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

مستنينك يا قمرررررر
إظهار التوقيع
توقيع : salwa libya
#194

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

فى انتظار حبيبتنا ريمووو
المبدعة كما عودتينا منك

إظهار التوقيع
توقيع : حسناء
#195

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

حلوة وممتعه ,,, منتظرة البقية

إظهار التوقيع
توقيع : ملتقى الجنان
#196

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

اهلا بكم حبيباتى منوووووورات

تابعونى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#197

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

بدأت رحاب تخضع له..واى شئ يطلبه منها تنفذه من دون كلام..اعجبه ذلك وشعر انه سيطر عليها..فك رباطها..فى الاول طلب منها ان لا تغادر الغرفه حتى يسمح لها..فنفذت الامر..كانت تنظر الى يديها بحزن وهى ترى اثر الرباط بهما..لقد ترك فى يدها اثر لن يزول ابدا..كم هى حاقده وناقمه عليه..
دكتور حمدى: على الله كل ما ترين هذه الجروح تتذكرين عنادك وتكبرك..
لم تجبه بشئ..
ادخلت الخادمه الصينيه وهى تنظر للارض..لم ترفعها للنظر الى رحاب ابدا..
وضعت الصينيه وانصرفت حالا..
دكتور حمدى:يلا كلى عشان حخدك تزورى ماما..بتسأل عنك كتير..وانا قلت لها انك عيانه من تغير الجو..
بدأت رحاب بالاكل حالا..دون ان تنطق باى كلمه..وكانت تمثل الخوف والخضوع حتى يصدقها..
لكنه نذل لا يقتنع..فهو قد عرف رحاب فى المده التى عملت لديه ويعرف انها لا تستسلم بسهوله ولا تخضع لاحد..
فكان على رحاب ان تاخد هذه النقطه بعين الاعتبار...
اكلت قليلا وابتعدت عن الاكل..
دكتور حمدى: اكملى..
رحاب: شبعت..
دكتور حمدى : قلت اكملى..
رحاب: اعتقد انى قد نفذت طلباتك فلا تغصبنى على شئ اخر...
اقتنع الدكتور حمدى بهذه النتيجه اخيرا..
بعد ان اكلت وغسلت وجهها ورتبت ملابسها..اخدها الى والدته..التى كانت قلقه عليها..
الحجه: اهلا اهلا بك حبيبتى..ازيك يابنتى دلوقتى؟؟
رحاب بضعف: اهلا بك ياحجه..سامحينى عشان قصرت معاكى..بس المرض غلبنى..
نظرت الحجه لابنها الواقف وراء رحاب..: ولا يهمك ياحبيبتى..المهم انى اطمنت عليكى وانك بخير..كنت شايله همك كتير..دنتى متهنتيش فى رحلتك دى معانا..
امسكت الحجه بيد رحاب..فألم رحاب جرحها..فلمعت عينيها بالدموع من الالم لكنها لم تتكلم بشئ...لاحظه الحجه تألم رحاب بصمت..فنظرت الى يدها فرأت الجروح الغائره فى يدها..
نظرت الى ابنها بعنف:انت عملتها تانى ياحمدى؟؟؟ليه كده يبنى؟؟؟ ليه؟؟
دكتور حمدى وهو يسحبرحاب من يدها: انا معملتش حاجه ياماما..رحاب لازم تنام لانها لسه تعبانه..
رحاب: عاوزه اقعد مع الحجه شوى لو سمحت..
دكتور حمدى بعند: لا انتى لسه مريضه وممكن تعدى ماما..
خرج من الغرفه واخدها الى غرفتها ثانيتا..
دكتور حمدى: شطوره..احترمتى كلامى ومتكلمتيش زى ماطلبت منك..بس مره تانيه لما اقول تخرجى يعنى تخرجى مافيش بس..ماشى ياقطه؟؟؟
رحاب: حاضر..اى اوامر تانيه؟؟؟
دكتور حمدى: اه..فى امر تانى..انتى ليه اتخطبتى بسرعه كده لعادل؟؟؟
رحاب: لاننا بنحب بعض..وحنتجوز اول ما ارجع..
دكتور حمدى: هههههههه حنشوف
رحاب بخوف: تقصد ايه؟؟؟
دكتور حمدى: ولا حاجه ياقطه..عن اذنك عشان اسيبك ترتاحى..ومن بكره حتبدأى تانى شغلك مع ماما بس زى ما علمتك..متجيبيش لماما سيره باى حاجه تجرى مابينا فهمتى ياقمر؟؟؟؟
رحاب بقرف: ماشى
***- ***- **
فى اليوم الاخر..بعد ان تناولت رحاب طعام الافطار..اخدت فطور للحجه الى غرفتها..التى كانت جدا سعيده برؤيتها..جلست معها حتى انهت افطارها..تبادلتا الحديث عن اشياء كثيره..كانت رحاب تتحاشى ان تتحدث باى شئ يزعج الدكتور حمدى حتى لا يسمعها فيعاقبها..او يؤذيها ويحبسها ثانيتا..
مر وقت الغداء والعصر واخيرا العشاء دون ان ترى الدكتور حمدى بالمره اليوم او تسمع صوته فاستغربت الامر...هل هو فى مكان ما يترصد لها؟؟؟ ام يراقبها من اى ركن ومكان؟؟
بعد ان قرأت القران للحجه ونامت..اخدت نفسها وخرجت من غرفه الحجه بهدوء..
دخلت المطبخ تصب لها كوب من الشاى..فوجدت الخادمه تنهى عملها اليومى فى التنظيف..
رحاب: هو الدكتور حمدى فى مكتبه؟؟
الخادمه: لا يا انستى..الدكتور حمدى نزل للمدينه عنده شغل مهم وراجع يمكن بكره او بعده..
لكن الدكتور حمدى لم يرجع لمده اسبوع كاملا..كانت رحاب جدا مرتاحه فى هذا الاسبوع..واحبت الحجه كثيرا فهى طيبه جدا..وتحب رحاب..وتخاف عليها كابنه لها..دائما تسألها عن احوالها..واذا كانت مرتاحه من عملها هنا؟؟ واذا كان دكتور حمدى قد ضايقها..
ورحاب لا تخبرها بشئ فقط بالامور العاديه..
كانت رحاب تتوق للاتصال باهلها..لكنها للاسف ليس لديها ارقام هواتفهم فهى تحفظهم بالهاتف..ولا تحفظ اى رقم فى قلبها..والا كانت طلبت من الحجه الاتصال بهم..واكيد كلهم خائفون عليها وينتظرون اتصالها وبالخصوص عادل حبيبها..ياااااه كم هى مشتاقه له..وتتمنى ان تسمع صوته او تراه..
نزلت دموعها لتذكرها حبيبها واهلها من شوقها لهم..كانت متضايقه وتتمنى ان تخرج للحديقه لتتمشى قليلا..لكن الابواب موصده عليهم..فمنذ المغرب توصد الابواب وتقفل بالمفاتيح حتى لا تفكر هى بالخروج او الهرب..
***- ***- ***- ***-



تابعوونى

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#198

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

مسكينة رحاب =(
مستنينك يا قمرررر ما تتأخريش علينا

إظهار التوقيع
توقيع : salwa libya
#199

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

تسلمى يا ريمووو
إظهار التوقيع
توقيع : طماطم
#200

افتراضي رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب

والله حرااااااااام اللى بيحصل لرحاب دا


يسلمووووووو يا قمر فى انتظارك دائما

إظهار التوقيع
توقيع : زهره التحرير
أدوات الموضوع


قد تكوني مهتمة بالمواضيع التالية ايضاً
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى
روايه...حـتـــى يـجـمـعـنــا الـقـــــــدر....بقلمى السفيرة عزيزة أقلام عدلات الذهبية
روايه انت اخر امنياتى كامله وبدون تقطيع ، روايه انت اخر امنياتى بقلم كيوت متل التوت وغارت الحوراء أقلام عدلات الذهبية
روايه الفقر ماهو عيب ياولد الاكبار روايه رااااائعه لمحبي الروايات لا تفوتكم الورده المخمليه قصص - حكايات - روايات
سجل حضورهك باسم قصه او روايه I dO nOt CaRe منوعات x منوعات - مواضيع مختلفة
روايه رحاب(بقلمى)قصه حب ريموووو أقلام عدلات الذهبية


الساعة الآن 10:07 AM


جميع المشاركات تمثل وجهة نظر كاتبها وليس بالضرورة وجهة نظر الموقع


التسجيل بواسطة حسابك بمواقع التواصل