عدلات

عدلات (https://adlat.net/index.php)
-   أقلام عدلات الذهبية (https://adlat.net/forumdisplay.php?f=103)
-   -   روايه رحاب(بقلمى)قصه حب (https://adlat.net/showthread.php?t=68711)

ريموووو 07-06-2012 10:52 PM

روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
خرجت رحاب من باب الجامعه حزينه..ولا تعرف ماتفعل...هل تترك كل شئ بعد هذا التعب.؟؟ هل تترك الجامعه لانها لا تستطيع دفع الرسوم لهذه السنه؟؟
لقد اعتقدت انها ستحصل على منحه هذه السنه ايضا..لم تعتقد انهم سوف يخذلونها هكذا..على الاقل بالسنه الماضيه دفعت لها الوزاره نصف التكاليف..واستطاعت ان تدبر النصف الاخر باقتراض الديون ومن عملها المسائى المتواضع..لكن الان ماذا تفعل؟؟؟كيف تدبر امورها؟؟؟ انها اخر سنه دارسيه لها...اخر سنه ويتحقق حلمها بان تصبح مدرسه..مدرسه رياضيات..فهى تبرع فى هذا المجال..لكن الظروف القاسيه التى تعيشها..تأبى ان تساعدها..وها هى الان حائره بين ديونها المتأخره..وبين رسوم الجامعه المطلوبه منها حالا..
كانت تمشى على غير هدى..ورجلاها تخطان الارض خطا من الحزن والقلق ..واليأس..تحمل اوراقها بكلتا يديها..وعينيها مثبتتان على الطريق لكن لا ترى شيئا من التفكير العميق..
فجأه اصطدمت باحدهم..فوقعت اوراقها على الارض مبعثره..
فهبت بمن امامها بالشتائم والصوت العالى والكلام الاذع..لكن الشاب ابتسم بوجهها: هونى عليكى يا انسه..فانتى من اصطدم بى لا انا..انظرى امامك..واين تسيرين..
انتبهت رحاب لنفسها وسكتت..كانت فعلا هى المخطئه..كانت تمشى فى وسط الشباب..فى الركن المخصص لهم..دون ان تشعر او تدرى الى اين هى كانت ذاهبه..احست بالاحراج ولم تعرف ماتفعل..بدأت دموعها تترقرق فى عينيها..فرحمها الشاب...وبدأ فى لم اوراقها وسلمهم لها..
الشاب: تعالى من هنا..هيا امامى..فالمكان يكتض بالشباب..وليس من الصحيح ان تمشى وحدك بينهم..
مشى بها مسرعا حتى اخرجها من ذلك الرواق الضيق..
فى الشارع
الشاب: تفضلى اوراق..وانتبهى الى اين تسيرين..
رحاب بيد مرتجفه تناولت اوراقها..ودون ان ترفع رأسها له: انا اسفه..ارجوك سامحنى..فانا امر بظرف قاسى..ولم اعى مايدور حولى..ارجوك سامحنى لمابدر منى..
الشاب: لا يهم..الحمدلله انها جاءت بى ولم تصادفى احد الشباب الغير متفهم لكان حط بك الارض هناك وانتى وحدك بين الشباب..
رحاب بامتنان.: نعم الحمدلله..لا اعرف كيف وصلت الى هناك..لقد كنت اسير وانا غارقه بهمومى..
الشاب: لا عليكى..فكلنا عندنا هموم..لكن اجلى همومك لمكان اخر..فحتى سلامتك فى الطريق تسترعى انتباهك..تخيلى لو مشيتى بوسط شارع مزدحم بالسيارات المسرعه وانتى هكذا؟؟
بدأت دموع رحاب تتساقط على خدها من دون ان تستطيع ايقافها: يمكن هذا افضل لى..حتى تنتهى هذه المعانات التى اعيشها..والتى لا اجد مخرجا لها..لقد تعبت..فعلا تعبت..
الشاب تأثر بحال رحاب: هونى عليك يا.....
رحاب من بين دموعها: رحاب..
الشاب: وانا عادل.. اسمعى يارحاب..هل من الممكن ان نسير معا لبعض الوقت حتى فقط اوصلك لبر الامان؟؟
ابتسمت رحاب رغما عنها..
رحاب: ههه لا شكرا..اعرف انى خرقاء لكن شكرا لك..سوف ارجع للمنزل وحدى..
عادل: لالا اريد ان اقول لك شئ..تعالى نمشى..باى طريق منزلك؟؟
رحاب: من هنا...
***- ***- *

ريموووو 07-06-2012 10:52 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
مشت رحاب مع عادل..لكنها كانت محرجه فهى ابدا لم تتعود على ذلك..صحيح انهم فقراء ويعيشون اسوء ايام حياتهم..لكنها تربت على عزة النفس والكرامه والكبرياء..ابدا لم تدع احدا ينظر لها بنظرة الشفقه او اللؤم او الطمع..
رحاب: معذره منك عادل..لكننى لا احب ان ينظر لى الناس نظره خاطئه عندما يروننى امشى مع رجل..لم افعلها طوال حياتى ولن افعلها الان..
عادل: انا طبعا اتفهمك جيدا..وسامحينى..لكننى رأيتك فى قمه اليأس فخفت ان تتوهى فى افكارك مره اخرى ولا قدر الله يصيبك اى مكروه..
يا انسه رحاب الدنيا كبيره..وفيها من المشاكل الكثير..ولن ترى حولك ابدا انسان لا يعانى من المشاكل او المصائب حتى..لا احد مرتاح..لكن كله يعتمد على قدره الانسان نفسه وعلى طاقته وتحمله..وانتى ماشاء الله شابه وقادره على ذلك باذن الله..
رحاب: شكرا لك ولتفهمك ومحاولتك مساعدتى..وانا اعرف جيدا ماتقوله ومتأكده من ذلك..لكننى يئست..نعم يئست للاسف انا اعترف..كل يوم يأتى ارى اننى اغرق اكثر فى المصائب لا اخرج منها ابدا..
لا اعرف ما العمل..لكن ربك كريم..هو من سينجينى وانا اثق به واعتمد عليه..
عادل: طيب ممكن سؤال؟؟
رحاب : تفضل؟؟
عادل: باى كليه تدرسين؟؟
رحاب: كليه المعلمين..اطمح ان اكون مدرسه رياضيات..
عادل:..ماشاء الله..كم بقى لك للتخرج؟؟؟
رحاب: هذه اخر سنه..لكن بعد دفع الرسوم طبعا..ههههههه
عادل: ههههههه..وانا هذه اخر سنه لى ان شاء الله واتخرج..لكننى اكبر عنك بثلاث سنين..فانا ادرس الطب..
رحاب بمرح: ماشاء الله..دكتور..
عادل: دكتور كحيان وحياتك
رحاب وعادل: هههههههه
رحاب: تشرفت بك يادكتور..اسمح لى..لقد اقتربت من حينا ولا اريد ان يرانى احدا امشى مع رجل..
عادل: اتفهمك..مع الف سلامه..اتمنى ان تحل امورك..وان اراكى مره اخرى بافضل من هذا الحال..
رحاب: ههههه وانا اتمنى ذلك ايضا..الى اللقاء...
عادل: فى حفظ الله
***- ***-
اكملت رحاب طريقها لمنزلها..
وقف عادل قليلا يراقبها..حتى اختفت فى احد الازقه..فتابع طريقه عائدا الى اصدقائه..
***- **
رحاب البنت الكبرى لام واب فقيرين..يعيشان فى شقه باليه فى الدور الرابع فى بنايه متهالكه مكونه من 9 ادوار..كل من فيها يعانى من الفقر وضيق الحال..
رحاب لديها اختين تصغرانها احدهما بالجامعه(سلمى) واخرى بالمرحله الثانويه(وداد)..
واخ واحد فى الاول من الثانوى(سالم) يحاول ان يساعد اخته بالعمل كصبى فى ورشه تصليح السيارات..حتى يخرج مصروفه على الاقل...رغم ان رحاب تعارض ذلك ولا تريد اى شئ يشغله عن دراسته..لكن ليس باليد من حيله..هو اشترط عليها..اما ان يعمل ويصرف على نفسه واما ان يترك الدراسه..فوافقت مرغمه حتى لا يهدم مستقبله بيده...
والدها رجل كبير وقد احيل على التقاعد..ومعاشه التقاعدى بسيط جدا..لا يكفى الا لسداد الايجار والكهرباء وعلاج والدهم المريض..
والدتهم حاولت ان تساعد بالعمل فى الخياطه..لكنها كبرت فى السن الان وعينيها لا تساعدانها..
لدى فضلت رحاب ان تعمل مساءا حتى توفر لهم مصروف المنزل..ومصروفات جامعتها..رغم انها قد حصلت على منحه فى تخرجها..لكن المنحه تقل كل سنه..الى ان حرمت منها فى اخر سنه لها..والان هى غارقه فى الديون..وتفكر ماتفعل من اجل ان توفر المال..حتى تكمل اخر سنه لها وتتخرج..
كما انها تفكر فى اخوتها..فاختها سلمى ايضا تحتاج لبعض المال من اجل الجامعه..ووداد طلبت بعض المال لتشترى حاجيات العام الجديد..
هذا غير الديوان المتراكمه عليهم من الايام السابقه..
وعملها المسائى لا يكاد يكفى شئ..يجب ان تبحث عن عمل افضل..وبراتب افضل..لكن اين..وكيف؟؟؟
***- ***- ***- ***-
وصلت رحاب للمنزل..سلمت على والديها الجالسان فى الصالون..
رحاب: مابك يا امى؟؟اشعر انك متضايقه..
ام سالم: لا شئ ياحبيبتى..اخبرينى ماحصل معك؟؟
رحاب: ههههه ماذا تتوقعين يعنى..لم يعطونى ولا ربع المنحه..يجب ان ادفع جميع مصاريف دراستى لهذه السنه من جيبى الخاص..لا اعرف ما العمل..
نظرت امها الى والدها الصامت..
رحاب: لا تقلقى يا امى..سوف ادبر امرى..
ام سالم: ليس كذلك ياحبيبتى..لكن الامور تتعقد..
ابو سالم: ليس الا ن يا ام سالم..لقد وصلت للتو..
رحاب: ماذا هنالك؟؟ مذا حدث يا ابى؟؟
والدها تردد قليلا..ثم اخرج اخطار من جيبه وسلمه لها..
اخدت رحاب الورقه وفتحتها ببطئ
رحاب: لالا..ليس معقول..ماهذا؟؟ ليس الان..لما كل المشاكل تأتى مع بعضها؟؟
اليوم فقط علمت اننى لن اكمل دراستى اذا لم ادفع الرسوم الشهريه..والان هذا؟؟ هذا كثير ياربى..كثير..
ابوسالم: هدئى من روعك يا ابنتى..هناك مهله 3 اشهر قبل الاخلاء..
رحاب: ابى الى اين نذهب؟؟ من سيأجرنا شقه..؟؟ ومن اين سندفع لهم..كل المأجرين يطلبون ضمانات او مقدم..من اين سندفع؟؟
والدها بيأس: لا اعرف يا ابنتى..هونيها وستهون..
رحاب كانت تشعر بالضياع..لين سيذهبون؟؟
نعم ان البنايه متهالكه وقديمه..لكن ايجارها بسيط..وهى مكان يأويهم..لكن الان..الى اين يذهبون؟؟وأين سيجدون مكان بهذا الرخص..هم لا يملكون فلس واحد..فكيف سيأجرون شقه ولا يملكون لا مقدم ولا حتى ايجار شهر واحد..
نظرت الى امها التى بدأت دموعها تنزل من اليأس..ووالدها المريض الذى ليس له من حيله..
وفكرت باخواتها..الى اين ستأخدهم هذه الدنيا..
***- ***- ***- *
**

ريموووو 07-06-2012 10:53 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
دخلت رحاب غرفتها المشتركه مع اخواتها واغتسلت علها ترتاح قليلا..ثم ادت فريضه الظهر..ودعت ربها كثيرا والدموع تسيل على وجنتيها ان يجعل لها من مخرج..فهى ضاعه ولا يوجد غير رب العالمين منجدا لها ولعائلتها المسكينه...ثم نامت قليلا علها تنسى ماهى فيه..لكن ابىّ النوم ان يداعبها..فقامت وغيرت ملابسها وخرجت من المنزل ثانيتا ..يجب ان تبحث عن حل..عن مخرج..لا يجب ان تضيع الوقت ومستقبلها وعائلتها....
مازال هناك وقت قبل بدأ عملها المسائى فى الساعه 6..
بامكانها ان تبحث لها عن عمل هنا او هناك افضل من الحالى..وبدأت تبحث بالفعل..اتصلت بصديقاتها تسألهم عن اى وظيفه او اى شئ..حتى لو اضطرت لترك الجامعه والعمل صباحا ومساءا..يجب على الاقل ان تنقذ اهلها من الشارع..لا تريد ان تذل والدها وهو بهذا العمر..ووالدتها المسكينه..يكفى ماتحملته من اجلهم منذ ان كانوا صغارا..يجب ان تضحى بنفسها من اجلهم..
منال: اهلا يارحاب كيف حالك حبيبتى؟؟اعرف انك مشغوله لدى لا تسألين لدى لن اعتبك فانا مثلك..
رحاب:منال انا بورطه..واريد عمل باسرع وقت..
منال: خير يارب..مابك؟؟؟
رحاب: ليس وقته..دبرينى ما افعل؟؟ انا واقعه بالديون ومعرضين للطرد بالشارع..وليس لدى قرش واحد..واريد اى عمل يكون راتبه مغرى..يحل بعض ديونى او على الاقل ادفع بع ايجار جديد من ايجارات هذه الايام..
منال: ربنا يعينك حبيبتى..انتظرى قليلا..زوجى فىالمساء سوف يكون هنا..سوف اساله عن اى حل لك..لا تخافى سوف احاول ان اساعدك...
رحاب: ارجوك يامنال ..ليس لى احدا سواك..لقد سدت الابواب فى وجهى..اى شئ..اى مكان..حتى لو خادمه باحد القصور..اريد ان انقذ عائلتى على الاقل..
منال بتأثر لحال صديقتها الوحيده: لا عليكى حبيبتى..سوف اتصل بك..
منال من عائله احوالها ليست بافضل من حال رحاب..لكنها تزوجت من ضابط بالشرطه منذ سنه..وهى تعيش معه بسعاده كبيره..وهى تحب رحاب كثيرا..وتتمنى ان تراها تعيش لنفسها ولو ليوم واحد..فرحاب منذ صغرها وهى تحمل المسؤليه مع والديها..
فكرت كيف تساعدها..فلم تجد اى طريقه..ففضلت ان تسأل زوجها يمكن يكون عنده اى حل...
***- **
اما رحاب فبعد البحث المضنى..رجعت الى مقر عملها المسائى كبائعه فى احد البوتيكات النسائيه..وبدأت عملها الذى ينتهى عند الساعه 11 مساءا..
***- ***- **
فى اليوم التالى..وعند الساعه 10 صباحا..اتصلت منال برحاب...
منال: اسفه حبيبتى لم اتصل بك البارحه..
رحاب بيأس كبير: لا عليكى حبيبتى..
منال: مابك؟؟ استفيقى لما كل هذا اليأس..
هيا تعالى لى حالا..يجب ان نتحدث..
رحاب: منال ليس لدى مزاج ..لا اريد اى زيارات الان..فانا متعبه نفسيا..
منال: تعالى لنجد معا حلا..لا تجلسى هكذا..
رحاب: طيب طيب..سوف اتى..
***- ***-
عادل: السلام عليكم..
رحاب متفاجأه: عليكم السلام..اهلا بك دكتور عادل..كيف حالك؟؟؟
عادل: الحمدلله يا استاذه رحاب..وانتى؟؟؟
رحاب بحزن:لن اعوذ استاذه..ههههه سوف ااجلها قليلا..عادل بحزن: لما؟؟
رحاب: هكذا الدنيا تريد..
عادل: هنا الاوتبيس زحمه ولا نعرف نتكلم براحتنا..لما لا ننزل ونكمل مشوارنا مشيا حتى نتحدث براحتنا؟؟؟
رحاب وهى تنظر بساعتها: لالا الوقت غير مناسب..هناك من ينتظرنى..
عادل يفكر: اممم حبيبك؟؟؟
رحاب: هههههه اى حبيب ربنا يهديك..
من مثلى لا يفكر بهذه الاشياء..فماعندى من هموم فى القلب..لا تدع مكانا للحب..
عادل: هونيها يارحاب..انا اصر على ان نتحدث..ارجوك..
رحاب: صديقتى تنتظرنى الان..وقد وعدتها ان اذهب لها..ليس من المستحب ان اتاخر عنها..
عادل..: اممم طيب وعصرا؟؟
رحاب كانت خجله من رفضها لمواعدته لكنها لم تتعود هذه الاشياء..لكن لا تعرف لماهى مرتاحه له..ولتقربه منها..يمكن لانه يبدوا مثلها من من يعانون..
رحاب: طيب عصرا فى الحديقه العامه القريبه من حينا..اتفقنا؟؟
عادل: الرابعه عصرا ان شاء الله عند البوابه..
رحاب: جيد..والان اسمح لى سوف انزل هنا..
عادل: الى اللقاء..
رحاب مع السلامه..
***- ***- ***-
رحاب: السلام عليكم
منال: اهلا حبيبتى عليكم السلام والرحمه..
رحاب: هاقد جئت..وماذا بعد..
منال: مابك..هل الدنيا ستطير ام ماذا؟؟؟
رحاب: منال...انا يائسه..ارى كل شئ يضيع منى وانا اتفرج..ماذا افعل..دبرينى..
منال: ياحبيبتى مشكلتك كبرى..ومن الصعب ان تحلى كل هذه الامور وحدك..
رحاب: ربنا كريم,,لا تعلمين مايدبر لى..
منال: دائما يعجبنى ايمانك وصبرك..
رحاب: ليس لى سوى ربى التجئ اليه وهو لم يخيبنى ولا مره..
منال: لقد سألت زوجى..لكنه احتار مثلى..لا يعرف ما يدبر لك..لكنه وعدنى ان يفكر فى حل..يقول لو هى شاب..او اخوها متخرج على الاقل..كنت بحثت لهم عن عقد عمل باى دوله عربيه..لكنها فتاه ولم تتخرج بعد..
رحاب: وكيف اسافر واترك عائلتى هكذا؟؟؟لقد فكرت بالامر..لكن لن ينفع..فلا شهادتى معى..ووالداى الكبيرين بحاجتى هنا..لا بعيده عنهما..
منال: نعم فعلا..اذن ما العمل؟؟؟
رحاب: هناك حل واحد فقط..ان اعمل فى مكان بدوام كامل..مع مرتب مغرى..لكن اين هذا العمل؟؟اين اجد مثل هذه الوظيفه؟؟ انا مستعده للعمل ليل نهار..حتى لو اخدم فى البيوت..
منال: والجامعه؟؟
رحاب: اهلى يضيعون يامنال..وانا افكر بالجامعه؟؟ سوف ااجلها هذا العام..ليست مشكله..اريد ان تتحسن احوال اهلى فقط..ومن بعدها انا والطوفان..ليس مهم..لا اريد لاخواتى ان تتمرمط فى هذه الدنيا..اريد لهم ان يتزوجن وان يستترن فى بيوتهم..واخى..اريده ان يتخرج ويعتمد على نفسه..لا اريده ان يكون طوال حياته عامل فى احدى الورش..انهم مسؤليتى يامنال..
***-

ريموووو 07-06-2012 10:54 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
جدال عقيم..ليس له اى فائده..
اصرت منال ان تبقى رحاب للغداء معهم هى وزوجها..لكن رحاب رفضت..ظلت مع منال حتى اعدت طعام الغداء لزوجها..وعند قرب قدومه للمنزل..
رحاب: هيا..انا سوف اتركك الان..سوف نكون على اتصال..
منال: عيب عليك تخرجى والطعام جاهز..
رحاب: منال انا ليس لى نفس حتى للاكل..فلا تطلبى منى ان اجلس معكم على طاوله الطعام واسد نفسكم عنه ايضا معى..
منال لم تصر على صديقتها لانها تعرفها..لن تستطيع ان تقنعها..
ودعتها رحاب..وعند خروجها دخل طارق..
رحاب: اهلا بك طارق..كيف حالك..
طارق: انتى يابت مش حتتادبى..
رحاب: يوووه..طارق مش نقصاك..اتلهى وروح غسل وشك اللى عامل زى الكرسى من التكشيره..انا وشكى كرسى ياحربايه..
رحاب: حربايه بعينك..دنا حتى اجمل منك..
منال: هههههه هششش ياعيال..انتوا ماصدقتوا تشوفوا بعض..
رحاب: سيبيه يامنال..ده حتى نسانى همى..وخلانى اضحك..
طارق: اه منا الارجوز بتاع الحته اللى جيباه مامتك صح..
رحاب: هههههه والله ماما عندها زوووق جابت ارجوز حلو ومسمسم كده..
طارق يغمز لمنال: شايفه صاحبتك اهى بتغازلنى قدامك اهو ومش خجلانه..
منال: اه خليها اتغازلك مافيش مانع..مش انت حبيبى وجوزى انا..وكل البنات حاسدينى عليك حتى هى..بس انت حبيبى اناو...
رحاب: ايييييييي..اخرج انها منها بقى..بدأ الغزل الحقيقى..يلا انا حكت واهرب منكم..
طارق: تعالى هنا يابت..رايحه فين الغدى جاهز..
رحاب: والله ياطارق ماليش نفس..منال حاولت معايا كتير..حتى كنت حروح قبل ما اشوف الوش ده..بس ايه..حظى اعمل ايه؟؟
طارق:انا مع انى ضابط بس شكلى فى يوم من الايام حرتكب جريمه فيكى واخلص البشريه منك..
انا اشوف واحد غلبان امه داعيه عليه واوكل له المهمه دى..
رحاب: حرام عليك..الغلبان ده زنبه ايه يبتلى بالمصيبه انا؟؟؟
طارق: رحاب..الدنيا مش حطير..تعالى اقعدى معانا شوى..نتكلم يمكن نشوف حل..
رحاب: لا يطارق..خلينى اروح..صدقنى اتعبت من التفكير..ربنا كريم..سلام..
وتركتهم وخرجت..
***- ***-
***- ***- ***- *
رجعت الى منزلها..وهى غارقه بهمومها..انزوت فى غرفتها..
دق باب غرفتها
رحاب:نعم؟؟
سالم: ااستطيع الدخول؟؟
رحاب: تعالى ياسالم..ادخل حبيبى..
سالم: ها يا احلى اخت بالدنيا..اخبارك ايه؟؟
رحاب:عن نفسى انا كويسه..وانت؟؟
سالم: رحاب انا عارف كل حاجه بتجرى فى البيت..وانتى مش مجبوره تفكرى بكل حاجه لوحدك..انتى كمان انسانه ومن حقك تفكرى بنفسك شوى..انا سمعت من ماما عن قرارك بترك الجامعه السنه دى..رحاب قامت واعدت جنب اخوها ومسكت ايده..
رحاب: سالم..حبيبى..مش عاوزاك تفكر باى حاجه..ارجوك..انا اكبركم وانا من نفسى بحمل مسؤليتكم محدش جبرنى..لا ماما ولا بابا ولا حتى انتوا..بس انا من حبى لكم مش عاوزاكم تدوخوا بالمشاكل دى..مش عاوزاك تفكر غير بمصلحتك ودراستك..انا قبل كده سمحت لك بالشغل عشان مصروفك..بس مش عاوزه منك حاجه غير دراستك..ارجوك..
سالم: يارحاب انا ولد..سيبينى اشوف مصلحت العيله بنفسى..عودينى على المسؤليه من دلوقتى..خلينى اشيل الحمل معاكى..انا لقيت لى شغل..فى مصنع براتب كويس..بس عاوزينى طول النهار..والدراسه
رحاب: لا..لا ياسالم لا..حرام عليك..حرام انا عاوزاك تكمل دراستك..متخلنيش اكره نفسى لانى مقدرتش احافظ عليك واعلمك احسن علام..
سالم: رحاب انتى اختى مش امى..سيبينى اقرر لوحدى..
رحاب بحزن:سالم ارجوع اسمع كلامى..
سالم: طيب اسمعى..انا طلبوا منى ابدأ عمل من اول الشهر..
لو من هنا لاول الشهر مقدرتيش تدبرى شقه للعيله..انا حسيب المدرسه ومحدش حيمنعنى..انتى سامعه..
وسابها وخرج..
لرحاب وهى بتبكى: ليه يا سالم حتى انت..ليه بتزيد همومى هم..ليه مكده..ليه محدش يرحمنى؟؟؟
***- ***- *
فى الساعه 4 كانت رحاب عند بوابه المتنزه بتنتظر عادل..كانت يائسه وعاوزه حد يتكلم معاها..حد يسمعها..او على الاقل يخرجها من اللى هى فيه..
عادل: ماشاء الله ..دقيقه بمواعيدك..
رحاب:معنديش حاجه...اتمشيت لحد هنا..ووصلت بالوقت..ده كل ماهنالك..
عادل وهو بتمشى معاها: ازيك؟؟
رحاب: الحمدلله على كل حال..وانت؟؟
عادل: رحاب انا حقولك الصراحه..انا محبش الف وادور..بس انا بجد ارتحت لك..وبحب اتكلم معاكى..معرفش بس بحس انى اعرفك من زمان اوى..
رحاب: وايه تانى..
عادل:ولا حاجه...
احكيلى..مالك؟؟ايه شاغل بالك كده؟؟
رحاب: ولا حاجه..هموم الدنيا العاديه..
عادل: اه بس انا احب اعرفها..
رحاب: اه وماله..اسمع ياسيدى..
حكت له رحاب عن كل مايدر حولها من مشاكل..لا تعرف لماتسرعت وقالت له..لكنها مخنوقه..وتريد ان تفضفض على غير عادتها..كانت دائما تحاول ان تحل مشاكلها دون اللجوء الى احد..لكنها بالوقت الحالى تشعر بالضياع..بالغرق..وتريد ان تتعلق ولو بقشه..
عادل: ياااااااه يارحاب..كل ده شيلاه لوحدك؟؟؟
رحاب: واكتر..بس اعمل ايه؟؟ ده نصيبى ولازم اتحمله..
جلست رحاب على احد المقاعد حيث لا احد بجوارهم..فجلس عادل على الطرف الاخر منها..
عادل: تعرفى ان ظروفنا متشابهه؟؟
انا كمان اكبر اخواتى..وبدرس وبشتغل فى نفس الوقت..عشان اصرف على نفسى واخواتى..لان والدى ربنا يرحمه..وامى ست كبيره..عندى اخت اتجوزت والحمدلله..وباقى عندى اتنين صبيان.. ومعاش والدى الله يرحمه مبيكفيش حاجه..فلازم اشتغل..
رحاب: ربنا يعينك..
عادل:طب تفكرى تعملى ايه دلوقتى؟؟؟
رحاب: ولا حاجه..ادينى بدور على عملفى اى حته..يكون بدوام كامل..يمكن بعد شهرين ولا حاجه اخد قرض واسدد بيه ديونى شوى..على الاقل اقدر ادفع منه ايجار الشقه الجديده..
عادل: اه بس حتشتغلى ايه؟؟
رحاب بيأس: يارب حتى شغاله بالبيوت..بس اهم حاجه الراتب..
عادل: شغالت ايه بس يابنتى..انتى ماشاء الله..دراسه ومتعلمه وكلها سنه وتتخرجى..
رحاب: حاجل الدراسه..مش مكمله السنه دى..الدنيا مش حطير..بس احنا اللى حنترمى بالشارع..
عادل: كفى الله الشر..ان شاء الله مش حيحصل ده..
عارفه؟؟ انا حدور لك على شغل..تعرفى حاجه بالتمريض؟؟؟
رحاب: تمريض تمريض لا..بس بعرف ادى حقن واحدد مواعيد الادويه وكده..عشان انا برعى بابا..
عادل: حلو اوى..انا حشوف لك شغلانه فى العياده اللى بشتغل فيها..
رحاب باهتمام: بجد؟؟ بس حشتغل ايه؟؟
عادل..: ميهمكيش..انا حدبر لك الموضوع..دى عياده كبيره اوى ومحتاجين مساعدات ممرضات..او حد للاستقبال..وبيدوا رواتب كويسه..
رحاب بفرح: بجد ياعادل؟؟؟ بتكون خدمتنى خدمه العمر..
فرح عادل لفرح رحاب..
عادل: تعرفى انها اول مره اشوف ابتسامتك الحقيقيه؟؟
رحاب بخجل: هههه يمكن اخر مره..
عادل: ياساتر..ليه انتى نكديه على طول؟؟
رحاب: ههههههه يمكن..
عادل وهو ينظر لها بنظرت اعجاب حينما رأى تورد وجنتيها: معتقدش..الجواب باين من عنوانه...
رحاب وهى تغير الموضوع..: هى الساعه كم؟؟ انا عندى شغل..
عادل يبص فى ساعته..:مع ان عندك ساعه وشغاله زى مابشوف..بس الساعه تقريبا 5 ونص..الوقت جرى بسرعه واحنا مع بعض..
رحاب وهى تحاول ان تخبئ توترها..: ايوه..محسيناش بالوقت..انا لازم اروح..عندى شغل..
عادل: وانا كمان عندى شغل..يلا اوصلك لحد المحطه..
***- ***- ***-
***- ***- *

ريموووو 07-06-2012 10:54 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
فى المحطه
رحاب:انا بشكرك جدا يا عادل لانك سمعتنى..وخليتنى افتح قلبى لك..
عادل: دنا اللى اشكرك لانك وثقتى فيا واديتينى بعض من وقتك..وان شاء الله مش حتندمى..
رحاب: ان شاء الله..اشوفك على خير..
عادل: لحظه..طيب لو لقيت لك شغل..ازاى حوصل لك؟؟؟
رحاب: اه صحيح..عندك حق..ده رقم تلفونى..
عادل:ماشى..وسجلى عندك رقمى كمان عشان تعرفى الرقم لما اتصل بك..
***- ***- ***- **
بعد ايام..
رحاب: الو..اهلا عادل..
عادل: كويس يعنى نمرتى لسه معاكى؟؟
رحاب: هههه اه لسه..
عادل: طيب انا عندى لك خبر حلو اوى..
رحاب بشوق: خير يارب؟؟
عادل: كل خير باذن الله..انا كلمه لك صاحب المستشفى اللى انا بشتغل فيها..وهو بعد ما سمع عن ظروفك حب يساعدك..وطالب يشوفك..
رحاب: يساعدنى ازاى؟؟ حشتغل يعنى ولا ايه؟؟
عادل: هو ماكدليش على حاجه..هو بس طلب منى اديكى موعد عشان يشوفك بمكتبه..بعد يومين..ايه رائيك؟؟
رحاب: ليه لا..يارب خير..اشوفه واعرف ايه الموضوع..يمكن يشغلنى عندكم بالعياده زى ما قلت انت..
عادل: يارب..اهم شئ انتى اثبتى له شخصيتك وارادتك..هو بيحب الناس الواثقه من نفسها ومن نجاحها..
رحاب: ان شاء الله..امتى عاوزنى اجى؟؟
عادل: فى الساعه 5 يوم الاربعاء..عصرا...
رحاب: خلاص..حكون هناك..ممكن العنوان؟؟
***- ***- ***-
فى يوم الموعد..رحاب اخدت اجازه من شغلها..بس صاحب المحل رفض..لانه معندوش بديل عنها..فاخدت اختها سلمى تحل مكانها لحد ماترجع..سلمى فاهمه الشغل كويس ودائما ترافق رحاب الى المحل..بس رحاب لا تحب ان تجعلهم يحبون هذه الاعمال فيهملون بدراستهم...ويفكرون بالعمل..
عند الموعد كانت رحاب تجلس بمكتب السكرتيره..تنتظر وصول الطبيب حمدى..للمقابله..
صارت الساعه 5 والربع..ولم يجئ بعد..
عادل: مساء الخير..
رحاب بارتياح: اهلا عادل مساء الخير..ازيك؟؟؟
عادل: انا كويس..قلت اجى بدرى اشوف حصل معاكى ايه..
رحاب: ههه ادينى اعده على اعصابى..والدكتور لسه ماوصلش...
عادل: متخفيش..هو بيحب يعمل جو اكشن..هدى اعصابك ومتتوتريش..
رحاب: حاضر..ان شاء الله..


تابعووونى

salwa libya 07-06-2012 11:35 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
مستنينك يا قمررررر كالعادة
سلمت يداك ^ــ^

منى حسن 07-06-2012 11:46 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
دائما في المقدمة مثل ما عوتينة
تسلمي يا الغالية

لحظة حنين 07-06-2012 11:47 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
منورة الدنيا يا ريموووووووو
رب مايحرمنا منك ابدا
وتسلم ايديكى على الرواية الرائعة دى
ايوة كدة شوية فرفشة كدة

ريموووو 07-06-2012 11:51 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
منوووووووووورات حبيباتى

ربنا يسعدكم دائما

طماطم 07-06-2012 11:57 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
جميله اوى اوى اوى وبسرعه الباقى

ريموووو 08-06-2012 12:06 AM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
اهلا يامجنونه

ان شاء الله اكمل

زهره التحرير 08-06-2012 12:11 AM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
وحشتينااوى يا ريموووو


ربنا ما يحرمنا منك ولامن قلمك


ابدعتى كا العاده وفى انتظارك دائما


زهره التحرير 08-06-2012 12:12 AM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
يتصفح الموضوع حالياً : 6 (2 عدلات و 4 زائرة)

ريموووو 08-06-2012 12:14 AM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
منوووووووووووره حبيبتى منصوريه

الحوراء25 08-06-2012 01:02 AM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
طبعا ياريمووووووووووو
مش محتاجه كلام
كفايه انى اقولك افتقدناكى انتى ورواياتك
فى انتظارك

ريموووو 08-06-2012 01:07 AM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
اهلا بك حبيبتى الحوراء

وانا والله افتقدتكم وكنتم دائما على بالى

منوره ياعسل

لحظة حنين 08-06-2012 01:30 AM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
ريموووووووووو من فضلك كمان جزء قبل مااقوم انام

ريموووو 08-06-2012 01:57 AM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
الدكتور حمدى: السلام عليكم
عليكم السلام (رحاب وعادل)
عادل: اهلا يادكتور ازيك؟؟
دكتور حمدى: اهلا دكتور عادل..الحمدلله ازيك انت؟؟؟
دكتور عادل: دى رحاب اللى كلمتك عنها..
دكتور حمدى بعيون متفحصه: اهلا رحاب..اتفضلى مكتبى لو سمحتى..
رحاب: اهلا بيك يادكتور..(وهى بتبص فى ساعتها عشان تلمح له انه متأخر على كعادهم)
دكتور حمدى وهو بيفتح باب مكتبه لرحاب: انا عارف انى اتاخرت عليكى بس انتى ماشاء الله..مزبوطه بمواعيدك..يارب دائما تكونى كده..
وهو بيغلق الباب ورائه دون ان يدعوا الدكتور عادل معاهم..
رحاب:لا اطمن يادكتور..دى احلا صفه فيا..انى دائما باحاول انى متأخرش عن مواعيدى..
دكتور حمدى: عال عال..فى الحقيقه انا حاب اساعدك يارحاب..لان الدكتور عادل غالى عندى اوى..وانا بثق فيه وفى اختياره للناس القريبين منه..وهو حاب جدا يساعدك بسبب ظروفك..رغم انى ضد سياسه الوساطه..وضد انى اشغل حد عندى مؤهله غير مناسب للعياده..بس انا حديكى الفرصه عشان تساعدى اهلك..
رحاب بفرح: انا متشكره اوى يادكتور..وتأكد انك مش حتندم ابدا..لقبولك مسعدتى
الدكتور حمدى: على بركه الله..عاوزك من بكره تداومى بالعياده دوام كامل..من الساعه 7 الصبح لحد 7 بالليل..ايه رأيك؟؟؟
رحاب تفكر بتمعن..: موافقه..والراتب؟؟؟
الدكتور: مش حنختلف..حتستلمى مرتب كويس متخفيش..اهم حاجه تدورى على شقه بسرعه عشان اهلك..
رحاب: ان شاء الله يادكتور..
اعطى الدكتور حمدى رحاب بعض التعليمات ووقعت على بعض الاوراق..
واتفق معها على البدأ بالعمل منذ الغد..
***- ***- ***- *

معلش جزء صغير بس عشان نعست

هههههههههه

تصبحوا على خير

ايمان المقصبي 08-06-2012 02:23 AM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
روووووعة ياقمر
في انتظارك

الـمـتـألـقـة 08-06-2012 02:24 AM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
و انتي من اهله كالعاده روووووووووووعه!

زهره التحرير 08-06-2012 02:44 AM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
وانتى من اهله يا قمر

وحنا دائما فى انتظارك

نسائم الرحمة 08-06-2012 11:02 AM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
حمدلله على السلامة ياقمر دومتى لنا بخير
ويارب يسعدك زى مبتسعدينا وييوفق اولادك يا رب

صباح الورد

لحظة حنين 08-06-2012 11:33 AM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
شكرا ليكى ريموووووووووو
وفى انتظار الباقية ان شاء الله

ضوء النهار 08-06-2012 05:07 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
حمد الله ع سلامتك ياريموووووووووو
ايوة كده نورتينا

ريموووو 08-06-2012 05:51 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
منووورات حبيباتى

تابعوونى

ريموووو 08-06-2012 05:52 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
خرجت رحاب من عند الدكتور حمدى وهى فرحه جدا..كان عادل مازال ينتظرها ليعرف مايحدث معها..
عادل: طمنينى..
رحاب: هههه انا فرحه جدا..اول مره افرح بهذه الطريقه ..اول مره اشعر اننى سوف احقق حلم عائلتى بالكامل..لقد حصلت على الوظيفه..شكرا لك ياعادل..انا ممتنه لك كثيرا..لا اعرف كيف اوفيك حقك..
عادل: ولو يا رحاب..لا تقولى ذلك..فنحن اصدقاء..اليس كذلك..
ابتسمت له رحاب بعذوبه..لدرجه انه شعر بالفرح الكبير وهو ينظر لها..شعر بشعور غريب..شعر ان الدنيا كلها تبتسم له..الدنيا كلها سعيده لسعادتهما..ان الطيور تغنى من حوله رغم انه لا يراها..انه يحبها..نعم هو يحب رحاب..ويفرح لفرحها..
كانت رحاب تنظر له وهى تبتسم بسعاده..فرأته يتأملها بحب..فخجلت لذلك..لكنها كانت سعيده جدا..شعرت مع عادل لاول مره بحياتها انها موجوده..انها هنا وسعيده..لقد ادخل السرور والبهجه الى نفسها..
عادل: تعالى..
مشت رحاب معه..اوصلها الى خارج العياده..
عادل: ليتنى ليس لدى عمل..لكنت اوصلتك بنفسى لحد منزلك..
رحاب:فى الحقيقه وانا ايضا كنت اتمنى ذلك..لكن عملك اهم الان..
عادل: احقا تتمنين ان اصطحبك؟؟؟
رحاب بخجل: نعم ياعادل..لا تعرف كم ارتاح وانا معك..واشعر بوجودى وبانوثتى..طوال وقتى وانا اعمل واكدح وادرس فى البيت اكون الاخت والام واحيانا حتى الاب..وخارجا اكون العامله الكادحه من تجلب الحياه لمنزلها..لكن معك..اشعر اننى انسانه ولى افكارى وميولى ورغباتى..معك اشعر بالحياه..
امسك عادل يدها بحب..: رحاب..لا اعرف هل انا اتسرع ام ماذا لكننى انا ايضا اشعر معك اانى سعيد..وان الحياه احلى وكلها متعه وسعاده..
رحاب بخجل: انا يجب ان ارحل الان..فغدا ينتظرنى يوم حافل..وانت يجب ان ترجع الى عملك..
عادل: اراكى غدا؟؟
رحاب:اتمنى..لكن اعتقد ان وقتنا سوق يتعارض..
عادل: كيف؟؟؟
رحاب:ينتهى دوامى السابعه مساءا..بيتما انت تبدأ فى السادسه مساءا..
عادل بحزن:..ماذا؟؟؟افففف.. لا يهم..هناك ساعه سنكون معا هنا..يكفينى ان اطمئن عليك فيه فقط واراك..والمهم ان مشاكلك فى طور الحل الان..
رحاب بفرح: نعم ياعادل..الحمدلله..لقد بدأت مشاكلى بالحل منذ الان..
سوف ابدأ فى البحث عن شقه سريعا..
عادل: طيب وانا سوف اساعدك..اتمنى ان تسكنى بالقرب منى..حتى يتسنى لى ان اراك كل يوم..
رحاب: هههههه اتمنى ذلك..انا سوف انصرف..مع السلامه..
عادل: الى اللقاء..
***- ***- ***- **
رجعت رحاب وهى ستطير من الفرح الى منزلها..واخبرت عائلتها بوظيفتها الجديده..فرح الجميع لها..وللراتب الذى سوف تحصل عليه..
رحاب: منذ الغد سوف ابدأ فى البحث عن شقه مناسبه لنا حتى ننتقل لها..
وانت ياسى سالم..لا داعى للعمل بعد الان اتسمعنى؟؟
سالم: افففففف..لا سوف اعمل لكن كما كنت قبلا..لقد انتصرتى ثانيتا علىّ
رحاب بحب: كله من اجل مستقبلك ياحبيبى...
***- ***- ***- **
انتظروونى

الـمـتـألـقـة 08-06-2012 06:31 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
وااااو رووووووووووووعه التكمله بدت الحلاوة!
هههههههههه
يا عيني عالخجل..
وااااااااو..
شكرا ريمووو!

jira 08-06-2012 07:03 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
حمد الله على السلامة يا قمر وحشتينا
وكالعادة التكملة روووووووعة ومننحرمش منك أبدا


ريموووو 08-06-2012 07:36 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
منوورات حبيباتى

الله يسلمك يا احلى هجوووره

لحظة حنين 08-06-2012 07:49 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
روعة روعة روعة ياريموووووووووو
وفى انتظار الباقى
يارب يجى بقى

رحيق 08-06-2012 10:36 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
حمد الله على السلامة يا جميل ايوه كده وحشتنا الرواية وصاحبتها ربنا لا يحرمنا من وجودك
بس ليه منزلتيش الرابط في اخبار المنتديات او رسالة انا لسة شايفة دلوقت

ريموووو 08-06-2012 10:47 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
منوووووورات حبيباتى

معلش يا رحيق

عشان طلبوا منى احط فى قسم الاخبار المسابقات بس

تابعوونى

ريموووو 08-06-2012 10:48 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
***- ***- ***- *
بدأت رحاب العمل اخيرا..كان العمل متعب بالنسبه لها..فهى لم تتعود ضغط العمل بعد..وبالخصوص انها ليست مؤهله له..مطلوب منها ان تتعلم كل شئ وبسرعه..هى مساعده ممرضه...لكن يجب عليها ان تتعلم كل شئ فى عمل الممرضات..كتابه التقارير..صرف الرشتات..ادخال المرضى..الاشراف عليهم..عمل الملفات..كل صغيره وكبيره يجب ان تتعلمها هنا..وممنوع التذمر..او التعب..او التخاذل..
رحاب انسانه مثابره..ولا تحب ان تكون يستهان بها..او ان يشفق عليها احد..دائما قويه..والان لن تتراجع او تستسلم..كان الدكتور حمدى يختبرها فى كل شئ..يدقق فى عملها..يراقبها عن كثب..فلم تحب ان تشعره باى ندم من ناحيتها..او انها مقصره او موظفه مستهتره او خائبه لا تعرف شئ..كلما سألها عن شئ لا تعرفه..تعلمته فى نفس اليوم..تسأل هنا وهناك حتى تتعلم..ولا تترك شئ للصدفه..
كان عادل دائم السؤال عنها..ويتصل بها للاطمئنان على وضعها بالعياده..وكان سعيد جدا من اجلها..ويسعد اكثر بالحديث معها..ويستغل اى عذر للاتصال بها..ورحاب لم تمانع ذلك بل كانت تفرح به كذلك..الا فى اوقات عملها..كانت تقفل الهاتف او تضعه على الصامت حتى لا يزعجها..
اعجب الجميع بنشاط رحاب واردتها القويه فى العمل والتعلم..اصبحت من امهر الممرضات فى غضون بضعت شهور..
ومن ناحيه اخرى..تحسنت حالتهم المعيشيه بسبب راتبها الجيد من العياده..لكن مشكله الشقه مازالت قائمه..فهم لم يجدوا بعد مكان ملائم لمرتبها ومن دون مقدم للسكن فيه..
كان عادل يسأل جميع اصحابه عن شقه قريبه منه..حتى يأمنها لعائله رحاب..لكن دون جدوى..
***- **
عادل: متى اراكى؟؟ لقد اشتقت لك..منذ ان عملتى وانا لا اراكى الا لحظات فقط..
رحاب:لا اعرف ياعادل..صدقنى وانا ايضا مشتاقه للجلوس معك..لكن الدكتور حمدى يدفعنى للجنون..فحتى ايام عطلتى يطلب منى ان اعمل بورديات مضاعفه..لانه يريدنى ان اتعلم اكثر..واتطور بالعمل..فماذا افعل؟؟
عادل بحنق: رحاب انا اصبحت اشك فى الدكتور حمدى..انه يهتم بك دون سائر الممرضات..انا خائف ان يكون يحبك..ولا يريدك ان تبتعدى عنه..
رحاب: ههههه ياغيور..انه فى عمر والدى..
عادل: نعم نعم..وكأنه يهتم لعمره..هم الرجال العواجيز بهذه الطريقه..عندما يكبرون لا يفكرون الا ببنت صغيره تنسيهم عمرهم الحقيقى..
رحاب: ههههه عادل بلا جنون..انت تغااااار كثيرا..
عادل: من حقى اليس كذلك؟؟
رحاب: طبعا من حقك..ولو لم تغير علىّ لكنت قتلتك..
عادل:اقتلينى فانا ملكك.
رحاب: بعد الشر عنك ياحبيبى
عادل: ماذا قلتى؟؟ اعيديها..
رحاب: هههههه لا
عادل: رحاب اروووج اعيديها..كانت أجمل كلمه اسمعها فى حياتى..هيا لا تبخلى على حبيبك..
رحاب بخجل: حبييييييبى
عادل: يالهوووى شكلى كده حيغمى عليا..
رحاب: ههههههه لالا اوعى...بعدين ممرضه وهى معديه تمسكك وانت ترتمى بين اديها واجى انا بجد ادبحك..
عادل: ههههههه مين فينا اللى بيغير دلوقتى..
رحاب: اه بغير..مش حبيبى ونور عينى؟؟؟؟
***- *

انتظرونى

رحيق 08-06-2012 10:53 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
رجعتينا لأحلام الرومانسية الجميلة
تسلمي

لحظة حنين 08-06-2012 10:56 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
ياسلام على الرومانسية
بجد وحشتنا الرومنسية ياريموووووووووو
تسلم ايديك

ريموووو 08-06-2012 11:11 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
منوورات حبيباتى

Nothing To Lose 08-06-2012 11:12 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
تسلمى حبيبتى شخصية الرواية ما شاء الله طموحة وعندها اصرار على النجاح رغم ظروفها التى تمر بها
فى انتظارك ..

الـمـتـألـقـة 08-06-2012 11:14 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه
اييييييييه الجماااااااال ده كللله
!!!!


حبيييييييبي!!!!

ريموووو 08-06-2012 11:29 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
ههههههههههههه المتألقه

ههههههههههه انا خايفه تكتبى الروايه بالامتحان

الملكة نفرتيتي 08-06-2012 11:34 PM

رد: روايه رحاب(بقلمى)قصه حب
 
مشكووووووووووورة يااحلى ريمووو


الساعة الآن 02:45 PM