أو

الدخول بواسطة حسابك بمواقع التواصل




https://adlat.net/showthread.php?t=199617
12148 39
#1

15 79 الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

مسائكم وصباحكم ورد وفل يا قمرات عدلات

اولا دلوقتى هنزلكم الروتين اليومى اللى هنمشى عليه
واشكر طبعا حبيبتى
ندى أم ( هند )
لانى تعبتها معايا
تسلم ايديك يا سكر على تصميم الروتين
ده الروتين اليومى يا قمرات
واستنونى كمان يومين هنزل الروتين الاسبوعى

الروتين اليومى :

الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى


طبعا هتلاقوا فيه نقاط لسه متعودناش عليها ومش اخدناها فى الدروس
بس سجلوا الروتين عندكم علشان تمشوا عليه
وعلشان ابتداء من الاسبوع القادم ان شاء الله كل واحده هتكتب تقرير يومى ليها وطريقة عنايتها واهتمامها بنفسها




والاسبوع اللى بعديه هيبقه فيه مسابقه
كل ده هنتكلم فيه بعدين ان شاء الله

ندخل على محاضرة انهاره

بسم الله :


صحتك ثم صحتك ثم صحتك
احنا مش هنعتنى من برا ونسيب من جوا
من برا هلا هلا ومن جوا يعلم الله

لاء ابسولوطلى

احنا عدولات حلوين وقمرات
وهنحافظ على صحتنا
علشان بشرتنا وجسمنا يكون حلو وفيهم صحه وحيويه


طب هنعمل ايه :

اولا فى اول محاضره
(التمهديه)
كلكم كتبتوا الوزن الطول وهتكتبوهم تانى انهارده على فكره
الحمدلله مافيش سمنه
ومافيش حد عاوز يخس غيرى انا وكمان 2 او 3 مش فاكره بصراحه وكمان النزول كام كيلو بس يعنى بسيييييط

يعنى انا مش هكتب رجيم ولا حاجه

هنتكلم بس عن نظام غذائى صحى وبس


الروتين الاول وبعدين الرغى اقصد الشرح :

. شرب 2 كوب ماء على الريق.

رقم المشاركة : ( 2 )

. شرب من كوب : كوبيتين شاى اخضر فى اليوم.

رقم المشاركة : ( 3 )

. فطورملوك .....
وغدا امراء..
وعشا فقراء..

رقم المشاركة : ( 4 )

.الاهتمام باكل الفواكهه والخضروات .

رقم المشاركة : ( 5 )

جدول طعام بالسعرات الحراريه
رقم المشاركة : ( 27 )



المطلوب :

. عندك كام سنه ؟ طولك ؟ وزنك ؟

. عاوزه تخسى ؟ عاوزه نظام غذائى تمشى عليه ؟




الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى




إظهار التوقيع
توقيع : مورا موكا الطيبة
#2

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

. شرب الماء على الريق :


رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

أصبح من المعتاد اليوم في اليابان شرب الماء مباشرة بعد الاستيقاظ صباحا،
وفوق ذلك فقد أثبتت الاختبارات العلمية قيمتها،
وقد اكتشفت جمعية طبية يابانية نجاح العلاج بالماء لأمراض مزمنة وخطيرة وكذلك للأمراض المتوسطة كعلاج ووقايه ناجحه للأمراض التالية:

الصداع،
آلام الجسم،
أمراض القلب،
التهاب المفاصل،
ضربات القلب السريعة،
الصرع،
السمنة أو البدانة المفرطة،
التهاب القصبات،
الربو،
السل،
التهاب السحايا (السحائي)،
أمراض الكلية والجهاز البولي،
التقيؤ،
التهاب المعدة،
الإسهال،
الخوازيق (البواسير)،
مرض السكري،
الإمساك،
جميع أمراض العيون،
الرحم،
السرطان،
الاضطرابات الحيضية،
أمراض الأذن والأنف والحنجرة.
رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى


يعنى مش هنتكلم طبعا بعد الموسوعه للوقايه والعلاج كمان

كل اللى عليكى هتشربى 2 كوب ماء على الريق يا عدوله
وطبعا متنسيش ان الاساسى معاكى طول اليوم 2 لتر ماء

طب تعالى شوفى بقه فايدتها للعنايه بالبشره :


- فوائد الماء للعناية بالبشرة:

1) فائدة الماء فى تنشيط وإنعاش البشرة
رش البشرة بالماء النقي يسهم بشكل كبير في إنعاش البشرة وتنشيطها؛ حيث يساعد الماء على إمداد طبقات الجلد بما تحتاج إليه من أملاح معدنية مما يحافظ على توازن البشرة مثل (الماغنسيوم والكالسيوم والسيلينيوم).
2) فائدة الماء فى تقليل الملوثات بين أنسجة البشرة
استعمل ماء الورد له دور فعال في تنقية البشرة وصفائها؛ فماء الورد يسهم بشكل كبير في تقليل كمية الملوثات بين أنسجة البشرة من خلال انقباض مسام البشرة.
3) فائدة الماء البارد فى شد البشرة وعلاج الهالات السوداء
يساعد الثلج بشكل كبير في شد الجلد المترهل ويمنح البشرة نضارة وحيوية مما يكون له أثر كبير في غلق مسام البشرة كما يعالج الثلج احمرار العينين والهالات السوداء حولهما.
4) فائدة بخار الماء فى التخلص من حب الشباب واثاره
تعمل حمامات بخار الماء على إذابة الدهون المتواجدة أسفل الجلد مما يساعد بدوره في شفاء البثور وحب الشباب وتفتيح مسام البشرة؛ ولكن تجنبي الماء الساخن لأنه يؤدي لجفاف البشرة ويمثل خطر عليها.
5) فائدة الماء فى علاج انتفاخات العين وإزالة الرؤوس السوداء
الماء مفيد بشكل كبير فى علاج إنتفاخات العين من خلال مسح الوجه يومياً بفوطة مبللة بالماء قبل النوم مع شرب القليل منه على الريق حيث يفتح من لون البشرة ويصفيها.


إظهار التوقيع
توقيع : مورا موكا الطيبة
#3

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

شرب من كوب : كوبيتين شاى اخضر فى اليوم.

رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

اهميته :

.
تناول كوبين أو ثلاثة من الشاى الأخضر يومياً يحفظ البشرة من الأكسدة التي تعد العامل الأساسي للشيخوخة

.
يخفف الآثار السلبية للاجهاد والتلوث والأشعة فوق البنفسجية ولهذا ظهرت فى السنوات الأخيرة أنواع كثيرة من كريمات النهار أو الكريمات المضادة للشيخوخة التي تحتوي علي مستخلص الشاى الأخضر‏.‏

.
يخفض معدل الكوليسترول ويساعد فى مكافحة أمراض القلب والشرايين‏.

.

إن مادة مضادة للأكسدة فى الشاى الأخضر قد تمنع الإصابة بالسكري من النوع الأول.


معلومه بقه كده فالسريع من مورا :

اول حاجه

الشاى الاخضر ده يا عدولات زى الشاى العادى
فى مننا بيحبه خفيف او مظبوط او تقيل
اصلى انا اول ما اشتريته كان استغفر الله العظيم عملت كوباية منه كرهتنى انى اشربه تانى
وبعدين كنت عند بنت عمى وبتقولى تشربى شاى احمر ولا اخضر
قولتها ده انا كرهت الاخضر
قالتلى هعملك كوبايه هتحبيه من تانى
فقالتلى شايك خفيف ولا تقيل
قولتلها انا عاوزه اخضر قالتلى اه ما هو نفس الاحمر
ف من هنا بقه رجعت حبيته لما بشربه مظبوط حول اوى و ب نص ملعقة سكر وبالنعناع كمان

تانى حاجه

متجبيش الشاى الفتله اللى من الصيدليه مثلا
او الفتله بتاع ليبتون مثلا

لاء
هتروحى عند العطار وهاتى باكيت اوراق الشاى الاخضر
هو علبه خضرا كده وجواها اوراق شاى اخضر مجفف

تالت حاجه :

هتعمليه ازاى بقه
ملعقه صغيره زى بتاعت الشاى العادى ولو تحبى تضيفى عليه نعناع او قرنفل عادى برضه ماانتى بتشربى كوباية شاى مش حاجه غريبه يعنى
وتغلى المايه وتنزليها على الشاى وتغطى الكوباية دقيقتين
وبعدين تصفيها وتحليها وبالهنا والشفا


ده شكل الشاى الاخضر وهو ورق ناشف صغير اوى اللى على اليمين
واللى على الشمال لما تغليه الورقه بتفرد

هتلاقوا اللون متغر شويه هنا لكوباية الشاى لانى حاطه معاه نعناع


رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

إظهار التوقيع
توقيع : مورا موكا الطيبة
#4

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

. فطورملوك .....
وغدا امراء..
وعشا فقراء..

الكلام ده انا نقلاه من لسان واحده اسمها مى

طبعا الصوره هتوضح مفهوم الكلام اكتر


رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى



فطور الملوك وغداء الامراء وعشاء الفقراء


فطار الملوك يعنى ايه

يعنى يبقى فطار دسم بالمعادن والفيتامينات
يعنى بيشمل نشويات وسكريات وبروتين وفيتامينات ومعادن
يعنى تشربى لبن وتاكلى عيش بجبنه او بيض او بطاطس زى ما تحبى
وكمان تاكلى خضار طماطم وخيار
وكمان فاكهه
بس مش معنا كدا اضربلى 3 رغيفات واقول اصل فطار ملوك لا كدا يبقى فطار مفاجيع
طب ليه يعنى الفطار يبقى كدا
لان معدلاات الحرق والايض بتبقى عاليه جدااااا وبيساعد فى حصولك ع الرشاقه
بيزود التركيز جداااااااا وبيعليه
وبلاش حجججججججججججج فارغه بقى اصل بكون مستعجله الشغل الكليه مش عارفه اصل مليش نفس
دى وجبه ممنوع مانعا بااااتا التغاضى عنها مفيدة جداااا بتمدك بالطاقه اللى هتلزمك طول اليوم


غذاء امراء
يعنى الغدا
يبقى بيشمل انواع اللحوم ربع فرخه حتتين لحمه وسط 4 صوابع كفته
او حته بشاميل قد نص كف الايد
نص رغيف بغموس طبيخ يعنى
مكرونه او رز ما يعادل نص كوبايه مايه
كدا يعنى بلاضافه للسطله
يعنى هتاكل مش هتحرمى نفسك
بس حااااااااااااااولى بقدر الامكان
يبقى اكلك بزيت زيتون اولا السمن النباتى دا اتمنع بره وخطر جدا ع القلب والله احنا عايشين بالبركه
ثانيا خلى اكلك يبقى مشوى اصح جداااااااااا او فى الفرن
قللى جداااا المقالى وخليها فى الفرن

اللبن ياريت يبقى نص دسم او زيرو دسم وللعلم اهميته مبتقلش عن الكامل الدسم


العشا يبقى عشا فقراء
يعنى خفييييييييييف جدااا
زبادى وثمرة فاكهه
كوبايه لبن وثمرة فاكهه
واحدة توست غامق بجبنه لايت
دا حتى المثل بيقول اتعشى واتمشى

إظهار التوقيع
توقيع : مورا موكا الطيبة
#5

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

.الاهتمام باكل الفواكهه والخضروات .

رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى


يشير العلماء في مجال التغذية أن جميع الخضار والفواكه تحتوي على نسب غذائية مختلفة ومتفاوتة من الفيتامينات والمعادن




الفوائد الصحية للفواكه والخضروات:



تحتوي على معدلات منخفضة من السعرات الحرارية والدهنيات والكوليسترول.



تحتوي على معدلات عالية من الفيتامينات, مثل: فيتامين ( أ و ج ), والمعادن والألياف.



إن الغذاء الذي يحتوي على معدلات منخفضة من الدهنيات والدهنيات المشبعة والكوليسترول, وذلك الذي يحتوي على كميات كبيرة من الفواكه والخضروات, إضافة الى الخبز الأسمر والحبوب, كلها يمكن ان تقلل من مخاطر الإصابة بأمراض القلب والسرطان.

ينصح الأخصائيون باللجوء إلى الخضار والفواكه أكثر من المدعمات التي تحتوي على مواد مضادة للأكسدة،
فالأشخاص الذين تحتوي أجسامهم على مستويات عالية من المواد المضادة للأكسدة يبدون في سن أصغر من سنهم الطبيعي وذلك لقلة التجاعيد في بشرتهم الناتجة عن التغذية السليمة.



إظهار التوقيع
توقيع : مورا موكا الطيبة
#6

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى
إظهار التوقيع
توقيع : هبه شلبي
#7

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

كالعادة مميزة يا احلى مورا

. عندك كام سنه ؟ 27
طولك ؟ 166
وزنك ؟60

. عاوزه تخسى ؟ لا طبعا عايزة ابقى 63كيلو
عاوزه نظام غذائى تمشى عليه ؟ ياااريت
بس مع العلم انا مش باكل كل انواع الطيور و البيض و الملوخية و البامية غير دول باكل كل حاجة



إظهار التوقيع
توقيع : ندى ام
#8

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

ممتاز ياقمر بالتوفيق

إظهار التوقيع
توقيع : ام سيف 22
#9

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هبه شلبى
رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام سيف 22
ممتاز ياقمر بالتوفيق
منورين يا قمرات

إظهار التوقيع
توقيع : مورا موكا الطيبة
#10

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

هههه مورا بتاع ليا تقييم بتقولى

يا سلام يعنى بتاكلى ايه حضرتك ؟

هقولك باكل لحم وكبده و سمك و رز و مكرونه و كل الخضروات و بيتزا و شكولاته كل حاجة مع عدا الا قولت عليها

إظهار التوقيع
توقيع : ندى ام
#11

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

موضوع ممتاز يامورا

. عندك كام سنه ؟ 27
طولك ؟تقريبا 160 وممكن اكتر مش متأكدة
وزنك ؟55

. عاوزه تخسى ؟لأ
عاوزه نظام غذائى تمشى عليه ؟لأ شكرا



إظهار التوقيع
توقيع : الملكة نفرتيتي
#12

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

سنى ..26 سنة
طولى .. 166 سم
همووووووووووت واخس
وانا عاوزة نظام غذائى ... ملحوظة انا مدمنة طعام

إظهار التوقيع
توقيع : ام سكر
#13

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ندى ام
هههه مورا بتاع ليا تقييم بتقولى

يا سلام يعنى بتاكلى ايه حضرتك ؟

هقولك باكل لحم وكبده و سمك و رز و مكرونه و كل الخضروات و بيتزا و شكولاته كل حاجة مع عدا الا قولت عليها
ههههههه
بتضحكى عليا اون لاين عالهوا كده
ماشى يا ستى ليكى زنقه يا اوختشى مش عارفه بنات ايه دى اللى بتتأمر على الاكل
بكرا بعد الجواز هتاكلى كل حاجه ومش هتتأمرى
بلاش اقولك على الجمله اللى ماما دايما تقولهالى
حلى نفسك مفتوحه عالاكل احسن
هههههههههههههههه

إظهار التوقيع
توقيع : مورا موكا الطيبة
#14

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

المطلوب :

. عندك كام سنه ؟ طولك ؟ وزنك ؟51سنه..ز157

. عاوزه تخسى ؟ عاوزه نظام غذائى تمشى عليه ؟ايوه..........ايوه

إظهار التوقيع
توقيع : طم طم 2013
#15

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

المطلوب :

. عندك كام سنه ؟ طولك ؟ وزنك ؟
عندي 11 سنة طولي 149 ممم اخر مرة وزنت كنت 40 كيلو
. عاوزه تخسى ؟ عاوزه نظام غذائى تمشى عليه ؟
اة عازوزة اخس 2 كيلو

إظهار التوقيع
توقيع : Ana Miro
#16

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

تناول كوبين أو ثلاثة من الشاى الأخضر يومياً يحفظ البشرة من الأكسدة التي تعد العامل الأساسي للشيخوخة
شيخوة يا خرابي اناعندي 11 سنة:09 انا صغنتوتة متقوليش كدة هههههههههههه

إظهار التوقيع
توقيع : Ana Miro
#17

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ندى ام
كالعادة مميزة يا احلى مورا

. عندك كام سنه ؟ 27
طولك ؟ 166
وزنك ؟60

. عاوزه تخسى ؟ لا طبعا عايزة ابقى 63كيلو
عاوزه نظام غذائى تمشى عليه ؟ ياااريت
بس مع العلم انا مش باكل كل انواع الطيور و البيض و الملوخية و البامية غير دول باكل كل حاجة


بصى يا ستى
الاول هقولك مؤشر كتلة جسمك المثالى اللى المفروض تكونى مابينه ( مؤشر كتلة الجسم المثالى لك هو: 20-25)
انتى مؤشر كتلة جسمك : 21.77
يعنى انتى وزنك مثالى


دلوقتى هقولك على السعرات الحراريه اللى انتى المفروض تاكليها فاليوم : عدد السعرات اليومية = 1200سعر حرارى تابعينى بقه هبقه انزل وجبات بالسعرات الحراريه

إظهار التوقيع
توقيع : مورا موكا الطيبة
#18

Dp14 رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مورا موكا الطيبة

بصى يا ستى
الاول هقولك مؤشر كتلة جسمك المثالى اللى المفروض تكونى مابينه ( مؤشر كتلة الجسم المثالى لك هو: 20-25)
انتى مؤشر كتلة جسمك : 21.77
يعنى انتى وزنك مثالى


دلوقتى هقولك على السعرات الحراريه اللى انتى المفروض تاكليها فاليوم : عدد السعرات اليومية = 1200سعر حرارى تابعينى بقه هبقه انزل وجبات بالسعرات الحراريه
ايوه انا عارفة انى مزة هههههه
اوكى فى انتظارك

إظهار التوقيع
توقيع : ندى ام
#19

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ♥عائشة قدوتي♥
موضوع ممتاز يامورا

. عندك كام سنه ؟ 27
طولك ؟تقريبا 160 وممكن اكتر مش متأكدة
وزنك ؟55

. عاوزه تخسى ؟لأ
عاوزه نظام غذائى تمشى عليه ؟لأ شكرا


مؤشر كتلة الجسم المثالى لك هو: 20-25
انتى مؤشر كتلة جسمك 21.48 وزن مثالى

جسمك محتاج عدد السعرات اليومية = 1642

إظهار التوقيع
توقيع : مورا موكا الطيبة
#20

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام سكر
سنى ..26 سنة
طولى .. 166 سم
همووووووووووت واخس
وانا عاوزة نظام غذائى ... ملحوظة انا مدمنة طعام

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طم طم 2022
المطلوب :

. عندك كام سنه ؟ طولك ؟ وزنك ؟51سنه..ز157

. عاوزه تخسى ؟ عاوزه نظام غذائى تمشى عليه ؟ايوه..........ايوه
بيناتكم ناقصه يا عدولات
انا عاوزه
السن ؟
الطول ؟
الوزن ؟

إظهار التوقيع
توقيع : مورا موكا الطيبة
#21

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

. عندك كام سنه ؟23 طولك ؟162 وزنك ؟55

. عاوزه تخسى ؟لاء لاء لاء عاوزه نظام غذائى تمشى عليه ؟ياريت ابوس ايديكى نفسى اتخن شوية

#22

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميرو القمر
المطلوب :

. عندك كام سنه ؟ طولك ؟ وزنك ؟
عندي 11 سنة طولي 149 ممم اخر مرة وزنت كنت 40 كيلو
. عاوزه تخسى ؟ عاوزه نظام غذائى تمشى عليه ؟
اة عازوزة اخس 2 كيلو
مؤشر كتلة الجسم المثالى لك هو: 19-24
مؤشر كتلة الجسم الخاص بك: 18.01 تحت الوزن
يعنى انتى بالنسبه ل سنك يا قمر عاوزه تزيدى 2 او 3 كيلو ده لو وزنك مظبوط


عدد السعرات اليومية = 1252

إظهار التوقيع
توقيع : مورا موكا الطيبة
#23

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

المطلوب :

. عندك كام سنه ؟ طولك ؟ وزنك ؟

16 سنة - 162 - 55

. عاوزه تخسى ؟

عايذه اخس من عند البطن فقط

عاوزه نظام غذائى تمشى عليه ؟

لا خالص


إظهار التوقيع
توقيع : قصة شتا
#24

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمان مجاور
. عندك كام سنه ؟23 طولك ؟162 وزنك ؟55

. عاوزه تخسى ؟لاء لاء لاء عاوزه نظام غذائى تمشى عليه ؟ياريت ابوس ايديكى نفسى اتخن شوية
مؤشر كتلة الجسم المثالى لك هو: 19-24
مؤشر كتلة الجسم الخاص بك: 20.95 وزن مثالى

عدد السعرات اليومية = 1352 سعر حرارى لليوم

تابعينى

إظهار التوقيع
توقيع : مورا موكا الطيبة
#25

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قصة شتا
المطلوب :

. عندك كام سنه ؟ طولك ؟ وزنك ؟

16 سنة - 162 - 55

. عاوزه تخسى ؟

عايذه اخس من عند البطن فقط


عاوزه نظام غذائى تمشى عليه ؟


لا خالص

مؤشر كتلة الجسم المثالى لك هو: 19-24
مؤشر كتلة الجسم الخاص بك: 20.95 وزن مثالى

عدد السعرات اليومية = 1391 سعر حرارى

إظهار التوقيع
توقيع : مورا موكا الطيبة
#26

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ندى ام


ايوه انا عارفة انى مزة هههههه
اوكى فى انتظارك
انتى مشكله

إظهار التوقيع
توقيع : مورا موكا الطيبة
#27

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

بصوا يا عدولاتى
كل واحده دخلت وكتبت البيانات
انا رديت عليها وكتبتلها كام سعر حرارى جسمها محتاجه فى اليوم

ودى قايمة اطعمه بالسعرت الحراريه
انتى اختارى ونقى تاكلى ايه علشان تحفظى على جسمك



نماذج من طعام الإفطار

إفطار (1) 300 سعر حرارى
كوب شاي بحليب "50 سعراً حرارياً".
بيضة مسلوقة "80 سعراً حرارياً".
50 جرام جبن قريش "50 سعراً حرارياً"50.
ربع رغيف فينو "120 سعراً حرارياً".

إفطار (2) 310 سعرات حرارية
كوب شاى بحليب "50 سعراً حرارياً".
بيضة مسلوقة "80 سعراً حرارياً".
ربع رغيف خبز بلدي "105 سعرات حرارية".
جرام برتقال أو يوسفي "75 سعراً حرارياً"150.

إفطار (3) 355 سعراً حرارياً
كوب لبن حليب "200 سعر حرارى".
50 جرام جبن قريش "50 سعراً حرارياً".
ربع رغيف خبز بلدى"105 سعرات حرارية".

إفطار ( 4) 360 سعراً حرارياً
كوب شاى بحليب "50 سعراً حرارياً".
2بيضة مسلوقة "160 سعراً حرارياً".
ملعقة سمن صغيرة "45 سعراً حرارياً".
ربع رغيف خبز "105 سعرات حرارية".

إفطار (5) 410 سعرات حرارية
كوب شاى بحليب "50 سعراً حرارياً".
4 ملاعق فول "210 سعرات حرارية".
ملعقة صغيرة زيت "45 سعراً حرارياً".
ربع رغيف خبز بلدي "105 سعرات حرارية".

إفطار (6) 420 سعراً حرارياً
كوب شاي بحليب "50 سعراً حرارياً".
2بيضة مسلوقة "160 سعراً حرارياً".
نصف رغيف بلدي "210 سعرات حرارية".

إفطار ( 7) 420 سعراً حرارياً
كوب نسكافيه بملعقة واحدة لبن بودرة "60 سعراً حرارياً".
50 جرام جبن اسطنبولي "120 سعراً حرارياً".
نصف رغيف خبز فينو "240 سعراً حرارياً".

إفطار ( 8 ) 505 سعرات حرارية
كوب شاي بحليب "50 سعراً حرارياً".
50جرام جبن اسطنبولي "120 سعراً حرارياً".
150 جرام طماطم "35 سعراً حرارياً".
ملعقتان صغيرتان من الزيت "90 سعراً حرارياً".
نصف رغيف خبز بلدي "210 سعرات حرارية".

إفطار ( 9 ) 515 سعراً حرارياًَ
كوب شاي بحليب "50 سعراً حرارياً".
4ملاعق فول "210 سعرات حرارية".
ملعقة صغيرة زيت "45 سعراً حرارياً".
نصف رغيف خبز بلدي "210 سعرات حرارية".

بدائل عامة لمفردات طعام الإفطار ..

الصنــــــــــف الوحدة سعر حرارى
كوب لبن حليب بقرى 200 سم 130
كوب لبن حليب ماعز 200 سم 140
كوب حليب جاموس 200 سم 202
كوب لبن بودرة "نيدو" 3 ملاعق صغيرة 165
علبة زبادى 100 جرام علبة متوسطة 60
جبن روكفورد 50 جراماً 150
جبن اسطنبولى 50 جراماً 121
جبن قريش منزوع الدسم 50 جراماً 49
جبن "مش" 50 جراماً 115
عسل أبيض نقى مضمون ملعقة ممسوحة 50
طحينة ملعقة ممسوحة 105
قشدة 50 جراماً 104
رغيف خبز بلدى 160 جراماً 420
بسطرمة 50 جراماً 141


نماذج من طعام الغداء

غداء ( 1 ) 565 سعراً حرارياً
طبق سلطة نصف كيلو "105 سعرات حرارية".
خضار سوتيه (300 جرام) جزر- فاصوليا- كوسة "115 سعراً حرارياً".
شريحة لحم 100 جرام مسلوقة أو مشوية "240 سعراً حرارياً".
ثمرة تفاح (150 جراماً) "105 سعرات حرارية".

غداء ( 2 ) 615 سعراً حرارياً
طبق سلطة نصف كيلو "105 سعرات حرارية".
5 ملاعق فول مدمس "260 سعراً حرارياً".
ملعقة صغيرة زيت "45 سعراً حرارياً".
ربع رغيف خبز "105 سعرات حرارية".
200 جرام برتقال أو يوسفي "100 سعر حرارى".

غداء ( 3 ) 655 سعراً حرارياً
طبق سلطة نصف كيلو "105 سعرات حرارية".
طبق شوربة خضار (250 جراماً) بسلة- كوسة- فاصوليا "180 سعراً حرارياً".
ربع فرخة (250 جراماً) مسلوقة أو ربع أرنب (250 جراماً) مسلوق أو مشوى "300 سعر حرارى".
بطيخ أو شمام (250 جراماً) "70 سعراً حرارياً".

غداء ( 4) 700 سعر حرارى
طبق سلطة نصف كيلو "105 سعراً حرارياً".
4ملاعق كبيرة مكرونة "145 سعراً حرارياً".
شرائح لحم خروف مشوى (150 جراماً) "390 سعراً حرارياً".
8 ثمرات فراولة (150 جراماً) "60 سعراً حرارياً".

غداء (5) 795 سعراً حرارياً
طبق سلطة نصف كيلو "105 سعرات حرارية".
ربع كيلو سمك مشوى "370 سعراً حرارياً".
4ملاعق أرز كبيرة أو نصف رغيف خبز "220 سعراً حرارياً".
بطيخ أو شمام (250 جراماً) "70 سعراً حرارياً".
غداء (6) 795 سعراً حرارياً
طبق سلطة نصف كيلو "105 سعرات حرارية".
8ملاعق خضار مطبوخ (سبانخ) "140 سعراً حرارياً".
قطعة لحم 100 جرام "240 سعراً حرارياً".
نصف رغيف خبز بلدى أو أربع ملاعق أرز كبيرة "210 سعرات حرارية"
150 جرام مانجو "100 سعر حرارى".

غداء (7) 855 سعراً حرارياً
طبق سلطة نصف كيلو "105 سعرات حرارية".
ملاعق خضار مطبوخ (بامية) "180 سعراً حرارياً8".
شريحة لحم (100 جرام) "240 سعراً حرارياً".
6 ملاعق مكرونة "210 سعرات حرارية".
جوافة (2 قطعة) "120 سعراً حرارياً".

غداء (8) 900 سعر حرارى
طبق سلطة نصف كيلو "128 سعراً حرارياً"
8 ملاعق كبيرة لوبيا أو فاصوليا أو فول مدمس "420 سعراً حرارياً".
ملعقة صغيرة زيت "45 سعراً حرارياً".
نصف رغيف خبز بلدى "210 سعرات حرارية"
100 جرام موز "100 سعر حرارى".

بدائل السلطات
الصنــــــــــف الوحدة سعر حرارى
طماطم 100 جرام 25
خيار 100 جرام 17
جزر أحمر أو أصفر 100 جرام 42
خس 100 جرام 19
جرجير 100 جرام 33
فلفل أخضر 100 جرام 37
بصل أخضر 100 جرام 41
لفت أو مخلل 100 جرام 29
بقدونس 100 جرام 56
طحينة ملعقة كبيرة 105

مكونات طبق السلطة

طبق سلطة نصف كيلو "105 سعرات حرارية"
جرام طماطم "37 سعراً حرارياً"50.
جرام خس "50 سعراً حرارياً"250.
جرام خيار "18 سعراً حرارياً"100.
طبق سلطة نصف كيلو "128 سعراً حرارياً"
150جرام فلفل أخضر "55 سعراً حرارياً"
50 50جرام طماطم "37 سعراً حرارياً".
200جرام خيار "36 سعراً حرارياً".

بدائل الخضراوات
الصنــــــــــف الوحدة سعر حرارى
خرشوف 100 جرام 53
قرنبيط 100 جرام 31
كرنب 100 جرام 33
قلقاس 100 جرام 75
ورق عنب 100 جرام 97
ملوخية 100 جرام 66
بامية 100 جرام 49
سبانخ 100 جرام 33
كوسة 100 جرام 31
بسلة 100 جرام 102
باذنجان 100 جرام 32
ثوم 100 جرام 140
لوبيا أو فاصوليا خضراء 100 جرام 46

بدائل البقوليات والزيوت
الصنــــــــــف الوحدة سعر حرارى
فول أو لوبيا أو فاصوليا ناشفة 4 ملاعق 210
عدس 4 ملاعق 235
حلبة 100 جرام 265
ترمس 100 جرام 420
سمسم 100 جرام 622
لب 100 جرام 595
فول سودانى 100 جرام 590
زبدة 100 جرام 750
سمن طبيعى ملعقة كبيرة 110
سمن صناعى ملعقة كبيرة 140
أرز أبيض أو أحمر ملعقة كبيرة 55
مكرونة ملعقة كبيرة 37
حمص 100 جرام 376


بدائل اللحوم
الصنــــــــــف الوحدة سعر حرارى
لحم بقرى بدون دهن 100 جرام 240
لحم جملى بدون دهن 100 جرام 193
لحم ضأنى "خروف" 100 جرام 267
لحم فراخ "ربع فرخة" 250 جرام 300
لحم أرنب "ربع أرنب" 250 جرام 290
كبدة 100 جرام 136
أسماك 100 جرام 149
السجق 100 جرام 475
الشاورمة 100 جرام 223

بدائل الفاكهة
الصنــــــــــف الوحدة سعر حرارى
تفاح (1) 150 جراماً 10
مشمش (3) 150 جراماً 64
موز (1) 100 جرام 102
بلح أحمر (3) 100 جرام 163
تين برشومى (1) 100 جرام 88
عنب 100 جرام 76
جوافة 100 جرام 78
يوسفى أو برتقال (1) 150جراماً 75
مانجو 100 جرام 68
بطيخ أو شمام 100 جرام 28
فراولة 100 جرام 40
برقوق أو أناناس 100 جرام 59
رومان حلو 100 جرام 77
خوخ 100 جرام 52

نماذج من طعام العشاء

عشاء ( 1 ) 215 سعراً حرارياً
علبة زبادى "60 سعراً حرارياً".
50 جرام جبن قريش "50 سعراً حرارياً".
ربع رغيف خبز بلدي "105 سعرات حرارية".

عشاء (2)415 سعراً حرارياً
3ملاعق زيتون أسود "205 سعرات حرارية".
نصف رغيف خبز بلدى "210 سعرات حرارية".

عشاء (3) 450 سعراً حرارياً
2بيضة أومليت "160 سعراً حرارياً".
ملعقة سمن صغيرة "45 سعراً حرارياً".
50جرام بسطرمة "140 سعراً حرارياً".
ربع رغيف خبز بلدى "105 سعرات حرارية".


عشاء ( 5) 685 سعراً حرارياً
100جرام سجق "475 سعراً حرارياً".
نصف رغيف خبز بلدى "210 سعرات حرارية".

عشاء (6) 840 سعراً حرارياً
طبق كشرى مصرى
6ملاعق أرز "330 سعراً حرارياً".
4ملاعق مكرونة "220 سعراً حرارياً".
4ملاعق عدس "235 سعراً حرارياً".
تقلية بصل "55 سعراً حرارياً".

ودى تمارين ل شد البطن




رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى




رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى



إظهار التوقيع
توقيع : مورا موكا الطيبة
#28

Dp14 رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام سكر
سنى ..26 سنة
طولى .. 166 سم
همووووووووووت واخس
وانا عاوزة نظام غذائى ... ملحوظة انا مدمنة طعام
حبيبتى انا وزنى كان 97 ونزلته لحد 92 ورجعت اتخن تانى انا حاليا 95 كيلو
معلش بتعبك معايا ياقمر ربنا يخليكى ليا

إظهار التوقيع
توقيع : ام سكر
#29

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

جميل جدا .. شكرا ياقمر

إظهار التوقيع
توقيع : ام سكر
#30

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام سكر
حبيبتى انا وزنى كان 97 ونزلته لحد 92 ورجعت اتخن تانى انا حاليا 95 كيلو
معلش بتعبك معايا ياقمر ربنا يخليكى ليا
انتى كمان حبيبتى يا ام سكر

بصى يا قمر انتى المفروض تكونى ما بين
مؤشر كتلة الجسم المثالى لك هو: 20-25

انتى مؤشر كتلة جسمك 34.47 انتى كده مرحلة سمنه

انا هقولك على المراحل علشان تفهمينى اكتر :
تحت الوزن وزن مثالى فوق الوزن سمنة سمنة مفرطة

معدل السعرات الحراريه اللى المفروض تاخديه فاليوم
عدد السعرات اليومية = 1726

عندك فى المشاركه دى انواع طعام بالسعرات الحرايه بتاعتها رقم المشاركة : ( 27 )
شوفى سعراتك الحراريه واختارى اللى يناسبك منها

إظهار التوقيع
توقيع : مورا موكا الطيبة
#31

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

عندك كام سنه ؟ طولك ؟ وزنك ؟

عندى 16 سنة __ وزنى 54 ___ طولى انا مش قستة من زمان بس بتهيئلى 150


. عاوزه تخسى ؟ عاوزه نظام غذائى تمشى عليه ؟

لالالالا
انا نفسى اتخن سنة صغيرة
يعنى املى بس


إظهار التوقيع
توقيع : Ana crazy
#32

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana crazy
عندك كام سنه ؟ طولك ؟ وزنك ؟

عندى 16 سنة __ وزنى 54 ___ طولى انا مش قستة من زمان بس بتهيئلى 150


. عاوزه تخسى ؟ عاوزه نظام غذائى تمشى عليه ؟

لالالالا
انا نفسى اتخن سنة صغيرة
يعنى املى بس

مؤشر كتلة الجسم المثالى لك هو: 19-24
مؤشر كتلة الجسم الخاص بك: 24 وزن مثالى

عدد السعرات اليومية = 1360

إظهار التوقيع
توقيع : مورا موكا الطيبة
#33

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

المطلوب :

. عندك كام سنه ؟ طولك ؟ وزنك ؟
هكمل 24 كمان شهر ونص ؟ طولى حوالى 160 مش فاكرة بصراحة ؟ وزنى 60

. عاوزه تخسى ؟ عاوزه نظام غذائى تمشى عليه ؟

لا مش عايزة اخس الحمد لله جسم حلو ؟ انا بقى مش هنفع فى النظام الغذائى لانى مش باكل خضار

#34

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mycat
المطلوب :

. عندك كام سنه ؟ طولك ؟ وزنك ؟
هكمل 24 كمان شهر ونص ؟ طولى حوالى 160 مش فاكرة بصراحة ؟ وزنى 60

. عاوزه تخسى ؟ عاوزه نظام غذائى تمشى عليه ؟

لا مش عايزة اخس الحمد لله جسم حلو ؟ انا بقى مش هنفع فى النظام الغذائى لانى مش باكل خضار
مؤشر كتلة الجسم المثالى لك هو: 19-24
مؤشر كتلة الجسم الخاص بك: 23.43 وزن مثالى

عدد السعرات اليومية = 1391

بصى طبعا غلط انك مش بتاكلى خضروات
بس اللى هقدر اقولهولك كترى من الفواكهه

إظهار التوقيع
توقيع : مورا موكا الطيبة
#35

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

. عندك كام سنه ؟ طولك ؟ وزنك ؟12 سنة- 150 سم - 50 كيلو

. عاوزه تخسى ؟ عاوزه نظام غذائى تمشى عليه ؟ شوية - ماشى


إظهار التوقيع
توقيع : Mariam Wahid
#36

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم العسل السكر
. عندك كام سنه ؟ طولك ؟ وزنك ؟12 سنة- 150 سم - 50 كيلو

. عاوزه تخسى ؟ عاوزه نظام غذائى تمشى عليه ؟ شوية - ماشى

انتى لسه صغنونه يا مريومه مينفعش اقولك على نظام غذائى
جسمك لسه فى مرحلة التكوين
ومحتاج كل البرتينات والفيتامينات اللى فى الاكل
انتى بس حاولى تمنعى الحلويات والشيبسيات من براوالمشروبات الغازيه

إظهار التوقيع
توقيع : مورا موكا الطيبة
#37

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

ااشكرك على الناصيحة الغالية دى تسلم ايدك
إظهار التوقيع
توقيع : زاهرة الياياسمين
#38

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

واو الموضوع رائع جدا
https://www.riyadh-leaks.com/

إظهار التوقيع
توقيع : الدلع كلة
#39

افتراضي تنبيه اداري

تم نقل الموضوع من قسم العناية والجمال.
بواسطة : لحظه شروق

#40

افتراضي رد: الدرس الخامس ( الاعتناء بصحة الجسم ) حملة عنايتى بأنوثتى

يسلموووووووووو.
إظهار التوقيع
توقيع : حياه الروح 5
أدوات الموضوع


قد تكوني مهتمة بالمواضيع التالية ايضاً
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى
الدرس الاول ( الاعتناء بالبشره ) حملة عنايتى بأنوثتى مورا موكا الطيبة العناية والجمال
جوله موسعه لأروع حمامات الجسم الطبيعيه سوسو الامورة العناية بالجسم
ملف كاامل للعنيه با الجسم ميمى دودو العناية بالجسم
الدرس الثالث ( الاعتناء بالشعر ) حملة عنايتى بأنوثتى مورا موكا الطيبة العناية بالشعر
الدرس الثانى ( الاعتناء بالفم ) حملة عنايتى بأنوثتى مورا موكا الطيبة العناية والجمال


الساعة الآن 01:33 PM


جميع المشاركات تمثل وجهة نظر كاتبها وليس بالضرورة وجهة نظر الموقع


التسجيل بواسطة حسابك بمواقع التواصل